[WN] hoe krijgen jullie je paint spierwit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HANKS_WHITE

Re: hoe krijgen jullie je paint spierwit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:13

de mijne heeft in zijn poetskist een sorbo schrobborstel liggen
ding is al heel oud en het werkt prima
hij is "altijd" netjes wit,heb hondeshampoo voor witte honden
dat werkt prima
in de zomer is de tuinslang mijn grote vriend en in de winter de deken he ;)

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:13

groene zeep !
en dan met een borstel schobben. werkt goed !

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:43

Ik heb wel eens gehoord dat je de vlekken met houtskool moet poetsen om ze weg te krijgen, maar ik heb het zelf niet geprobeerd (heb geen schimmel of paint)

toevallig staat het in dit topic ook genoemd
[VSW] hoe hou je een wit paard ook echt wit?

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:02

Ik gebruik Biotex of zilvershampoo voor mijn few spot appie. Op de wedstrijd zelf, gebuik cowboy magic en camoufleer ik de vlekken verder met babypoeder. Hij krijgt het nml voor elkaar om in de trailer zich vies te maken (poep aan zijn hakken of lekker met zijn kont tegen de stang duwen met poep ertussen). Je kunt het niet verzinnen of hij doet het!!!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:05

ik heb geen westernpaard maar geef toch even mijn tip

zilvershampoo 30 minuten in laten trekken en schrobben met een borstel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:27

Is nog nooit gewassen (haat water :+) en zelfs niet dagelijks geborsteld.
Staat hele dagen buiten en krijgt 's nachts een ongevoerd regendekentje op als het zand nat is.

Afbeelding

En ik baal nog steeds dat ik die vliegenkap niet afgedaan heb 8-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:37

Uhm, zilvershampoo schuimend in laten trekken ok, maar als je Quick silver 'paars' laat wezen op je paard heb je na langer dan 10 minuten intrekken echt wel een blauw paard (zei ze uit ervaring, alle begin is moeilijk en bij m'n eerste show had ik aardig wat talk nodig om blauwe benen te camoufleren :o)

Ik lees hier veel huis-tuin-en-keuken middeltjes die ik toch echt niet zou aanraden. Hoe vaker je je paard was en zéker als dat spul is wat niet geschikt is voor paardenvacht/haar, hoe meer je het haar en de huid beschadigd en DUS hoe sneller en hardnekkiger je paard goor wordt.
Wat gebeurt er nl., de haarschubben van de haar gaan 'open' staan, zodat daar vuil in kan. Dat veroorzaakt verkleuring van de haar die niet meer uit te wassen valt.
Hoe voorkom je dat? Simpel: elbowgrease! (zo noemen ze dat in de US). De aller beste manier om je paard schoon, wit én super glanzend te krijgen én te houden (geldt dus niet alleen voor witte paarden maar voor alle paarden) is heel veel poetsen.
Door dagelijks (en behalve in de winter buiten showseizoen deed ik het standaard 2x daags) minstens een zo'n 20 minuten je paard goed te rosborstelen met een rubberen borstel (die met die noppen zijn ideaal), geef je de huid een goede doorbloeding en verdeel je de natuurlijke talg goed over de haren. Die talg zorgt voor een natuurlijke glans waar geen Cowboy Magic tegenop kan en nog leuker.. die talg vormt een natuurlijk vuilwerend laagje om de haren. Het zorgt er voor dat de schubben mooi plat blijven liggen en vormt een laagje om het haar, waardoor eventueel vuil alleen 'op' de haar blijft en er niet in trekt. En dan wordt wassen voor de show een fluitje van een cent.

Check m'n profiel maar en kijk naar Dot op de niet-showfoto. Zo zag zij er 'dagelijks' uit. Dot werd alleen maar voor de show gewassen, tussendoor NOOIT, ook niet als er toevallig wel een keer een mestvlek op zat. Die poetste ik simpel weg en zelfs de meest hardnekkige vlekken waren binnen twee dagen volledig weg, zonder gebruik van water, shampoo of andere chemicaliën.

Oh, uitzondering was de staart, die waste ik wel vaker maar ging daarna in de rose-oil en in de tubes. En een staart (dus haar wat niet op huid zit) kun je nog wel es in de Biotex zetten, daar krijg je'm wel mooi wit mee voor de show. Maar niet op de huid gebruiken! Je wilt hoe dan ook de natuurlijke talglaag juist NIET aantasten maar stimuleren. Dus borstelen, borstelen, borstelen en dan nog een keer borstelen. Minimaal 1 keer per dag

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:38

heb geen paint, maar tinker, maar die van mij wordt t witst door te laten zwemmen... ideaal! daarna even laten rollen in de bak (zand neemt ook vuil op!) en de volgende dag is ze sprankelend wit :)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:52

Als de gras en mestvlekken echt te erg zijn gebruik ik biotex.
Ik probeer het wassen zoveel mogelijk te beperken, maar met een cum laude afgestuurd varken ontkom je er niet altijd aan.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:16

Ik heb sinds ik in Zweden woon 2 tinkers, staan 24/7 buiten. Ik poets in elk geval elke keer als ik ga rijden (beide dames ongv. 3 a 4 keer per week op het moment), maar zeker niet uitgebreid, gewoon het vuil eraf, wel lekker rossen maar niet teveel zachte borstels. Verder gebruik ik eens in de 2 weekjes een kloddertje cowboymagic in de manen en staart.
Ze worden nooit gewassen en zeker niet met zeep of iets dergelijks. Alleen als het weer het toelaat en ze hebben erg gezweet afgespoten. Dekens doe ik ook niet aan, die schuren ze hier kapot aan alle bomen en rotsen in het land. Ze zijn gewoon wit al zeg ik het zelf. Ik denk inderdaad dat dat komt doordat ze veel talg hebben. Ik kan het wel terug zien op het tuig; de onderkant van de fenders en het borsttuig bijv. heeft ook een laagje talg.....
In NL had ik mij tinker wel onder dek, op stal en werd ze ook wel eens gewassen, maar ze is nu minstens zo wit, mogelijk zelfs nog wel witter dan in NL, en, ook niet onbelangrijk, zonder deken een stuk meer happy!

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:40

Ik heb wel een paint. En het is een enorme smeerkees. Vind het helemaal niet erg. Ik borstel hem iedere dag lekker uitgebreid. Daar geniet hij van en ik heb een heerlijk schoon paardje. Soms was ik zijn staart als deze vuil aanvoelt (deze is zwart). Zijn manen was ik heel soms met wat Teatree shampo. Verder spoel ik hem zijn zweet af met alleen water. Voor een wedstrijd krijgt hij wel een lekkere shampo beurt.

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:23

Mijn ervaring met witte paints maar wat ook goed werkt voor witte benen staart en manen:
Absorbine Show Clean
Werkt supergoed en na van alles te hebben geprobeerd bevalt mij dat het beste

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:15

roosbananas schreef:
Wassen met dreft. :)
Werkt in ieder geval heel goed bij onze witte paarden op stal.

Ik heb ooit die fout gemaakt!!!!!!! NOOIT DOEN!!!!

Je haalt heel de vetlaag van je paard af!!! Mijn verzorgpony ( ik was toen 11) stond daarna te rillen als een gek!!!

Ik schrik een beetje wat er allemaal op de paarden gebruikt wordt, Dreft en Glassex, ik geloof niet dat dat voor dieren/ mensen gemaakt is.....
Je wast jezelf toch ook niet met dreft of glassex???

Ik gebruik ook de cowboy magic, maar daar ben ik niet zo tevreden over, en betadinescrub/shampoo. Dit mag je alleen ook niet te vaak gebruiken want het droogt de huid uit....

Ik was haar alleen voor een wedstrijd, of een keer in de zomer op een warme dag!! Verder eigenlijk niet!!
Ze is een enorme smeerkees!!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:13

Heb nog niet het hele topic doorgenomen, weet niet of het al genoemd is maar ik was alleen met babyshampoo en dan wordt ze zo:
Afbeelding
Ik gebruik nooit biotex voor de huid alleen voor de staart en dan goed warm water de boel een tijdje laten weken. Uitspoelen met koud water!
Als ik op wedstrijd ga, eerst wassen, dan een deken op, dik pak stro in de stal, 's avonds laat nog ff de drollen eruit en dan maar hopen dat ze niet net in die ene drol gaat liggen.... Zit er wel een vlek dan kun in de ruitersportzaak zo'n spulletje halen die je erop spuit en laten intrekken en dan uitborstelen, et voilà, vlek weg! Groene fles staat meestal naast de equishine.

Iedere dag goed poetsen en hier is de winterdeken met hals en vliegendeken met hals in zomer mijn grootste vriend!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:17

ik rij ook op een tinker en het zelfde probleem is het wit krijgen! maar je kan groene zeep gebruiken (niet duur en werk wel :D ) of vlekken verwijderaar wel duur maar werkt wel!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:39

Wat smeren sommige mensen toch enge dingen op hun paard..

Paardenshampoo of gewone shampoo en anders niet.. dan blijft hij/ zij maar een beetje gelig..

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:44

Het zijn toch allemaal last minute tips. Ik vind nog steeds dat een gezond paard die in fatsoenlijke omstandigheden gehouden wordt, vanzelf wit wordt. En dan bedoel ik niet zonder eens een moddervlek of poepvlek. Maar als een paard lekker in zand kan rollen en in een stal met een dik strobed staat snachts, hij gewoon echt vanzelf weer wit wordt.
Ik heb een paint, en oké die heeft niet meer wit dan rood, maar ook zijn wit is wel eens vies. Maar de volgende dag is dat gewoon weer wit, zonder poetsen hoor.

Gezonde paarden hoef je in principe niet te wassen of poetsen (tenzij je er een zadel op gaat leggen), maar das mijn mening ;) Oja en voor een wedstrijd was ik uiteraard wel voor de puntjes op de i, maar dan gewoon met paardenshampoo...

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:02

Nou die van mij heeft het grote talent midden in haar stront te gaan liggen!!! Haar hopen zijn ook altijd plat gewalst....

Kan je een gezond paard hebben maar die strontvlekken blijf je wel zien!!!

Voor een wedstrijd was ik dus wel, verder ook niet!! In de winter doe ik ook geen wedstrijden, t is teveel gedoen om haar met dat koude weer te wassen ed....Moet helemaal de tuinslang vanaf de douche doen om warm water te hebben....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:11

SusanW schreef:
Ouderwetse groene zeep (de vloeibare) werkt ook erg goed. Ben je op wedstrijd en heb je ineens nog een geel vlekje, dan doet glassex (of hoe schrijf je dat? :o ) ook wonderen!

Glassex!?! Dat brand al als er per ongeluk een beetje op mijn hand komt... laat staan wat dat doet op een paardenhuid. Zou ik nooit doen. :n

Cowboy Magic vind ik eerlijk gezegd niet zo goed werken. Had een goedkoper witwasspulletje van de Divoza waar ik meer effect mee scoorde. Maar ik heb het wondermiddel ook nog niet gevonden. Zilvershampoo's werken ook maar tot op zekere hoogte. Gewoon zorgen dat hij wit blijft is volgens mij nog de beste tip. Maar om nou iedere keer je paard te wassen... ook niet best voor de natuurlijke vetlaag.

Pas heb ik mijn paard eens laten wassen (en groomen) door iemand anders die hier jarenlang ervaring mee heeft en die had een spulletje wat echt hielp... moet ik alleen de naam nog even opzoeken. Heb er expres toen een foto van gemaakt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:17

SusanW schreef:
Het zijn toch allemaal last minute tips. Ik vind nog steeds dat een gezond paard die in fatsoenlijke omstandigheden gehouden wordt, vanzelf wit wordt. En dan bedoel ik niet zonder eens een moddervlek of poepvlek. Maar als een paard lekker in zand kan rollen en in een stal met een dik strobed staat snachts, hij gewoon echt vanzelf weer wit wordt.
Ik heb een paint, en oké die heeft niet meer wit dan rood, maar ook zijn wit is wel eens vies. Maar de volgende dag is dat gewoon weer wit, zonder poetsen hoor.

Gezonde paarden hoef je in principe niet te wassen of poetsen (tenzij je er een zadel op gaat leggen), maar das mijn mening ;) Oja en voor een wedstrijd was ik uiteraard wel voor de puntjes op de i, maar dan gewoon met paardenshampoo...

Mijn paarden staan zomer- en ook winterdag in een weiland met als ondergrond: zware zeeklei... En ik vind het zonde van het stro om mijn stallen iedere avond met twee balen stro op te strooien. Dus een pisvlek heeft m'n witte app al snel. Vind het ook onzin om altijd een dik strobed te hebben. Alleen om je paard wit te houden? Mijn paarden staan alleen 's nachts op stal en ik strooi de stallen iedere avond op, maar niet met hele balen tegelijk. Ze staan in een droge stal, daar niet van, maar als hij wil (en dat wil hij blijkbaar graag) vindt hij altijd wel een poephoop of pisplek om in te gaan liggen. En anders maakt hij die eerst wel.

Ik moet wel zeggen dat mijn app niet ontzettend smerig is. Het is waar dat een gezonde huid/vacht zelfreinigend is. Je ziet het ook aan de vacht. Als het droog weer is, duurt het een paar dagen voor hij weer redelijk wit is, zonder dat wij er wat voor doen. Maar gele pisvlekken verdwijnen niet zomaar en als het regenachtig is, dan is hij meer grijs van de klei dan wit.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:25

baby shampoo..
tinkie wordt toch echt heel mooi wit!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:35

roosbananas schreef:
Wassen met dreft. :)
Werkt in ieder geval heel goed bij onze witte paarden op stal.

Je gaat een paard toch niet wassen met dreft! 8)7 Daarmee haal je echt al het huidvet weg, niet een beetje zoals bij shampoo, maar echt alles. Zelfs voor mensenhaar is het not done en geeft het stro-haar. Je hebt geen idee hoe slecht het is voor de huid en voor de haren. Zelf als is het maar één keer in de zoveel tijd. Sorry, echt een gebrek aan verstand dan bij jou op stal.. :n

OT: Zilvershampoo werkt perfect voor mijn appelschimmeltje, goed laten schuimen maar niet te lang laten intrekken. (risico op paars paard) Daarmee krijg je ze echt spierwit, lichaam en staart. Maar om het lichaam wit te krijgen werkt babyshampoo ook prima, en dat is eigelijk beter omdat er geen zeep in zit. Zilvershampoo voor de staart maakt dan niet veel uit. Wel goed uitspoelen aan de staartwortel.

Heb ook veel positiefs gelezen over Cowboy Magic, echter zelf geen ervaring mee.

samed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:43

Ik heb in het blad ros gelezen:

Vuile plekken inwrijven met een beetje houtskool, daarna uitborstelen.

Op deze manier schijnt dat de vacht weer wit wordt.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:40

cowboy magic, valt echt tegen, betadine shampoo werkt beter!! Moet je ook niet te lang in laten trekken want dan worden ze oranje!!!

Maar echt DREFT en GLASSEX niet te geloven!!!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:00

ik heb dan wel geen wit paard maar een gold palomino en die poets ik dus bijna nooit ,wassen doe ik alleen voor WRAN shows en dan gewoon met een beetje paardenshampoo verders haal ik alleen de vieze vlekken weg
en geloof me op een palominio zie je ook alle vlekken
en hoe ze het doet weet ik niet maar haar manen zijn altijd mooi blond maar de staart ....pfffff lijkt wel een oude ragebol zo vies