[WN] Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:09

_O-

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:09

Munnie schreef:
Daarom heb je dus ook verschillende maten kwa dekens en zou een Quarter eerder een grotere deken nodig hebben voor zijn schofthoogte?

De gemiddelde deken die vooraan dicht kan is veel te lang, de gemiddelde deken die niet te lang is kan vooraan niet dicht.

Munnie schreef:
Ik vind een Quarter vanaf de 1,58m dus ook gewoon een paard maar ze zitten er onder dus gewoon een pony.

Ze zitten er niet onder, het is een Amerikaans ras (dus 1.48 is paard) en onze verenigingen doen niet aan paard/pony.

Munnie schreef:
Authentic jij vergelijkt nu een paard met een pony..

Nee hoor, er staat American Quarter Horse op haar papier en geen American Quarter Pony. Ze past de dekens niet die de buurWelshes/New Forests/Connemara's wel passen dus aan het verschil KWPN/AQHA ligt 't niet.
Laatst bijgewerkt door Authentic op 17-08-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:14

Als ik na je Bo kijk dan vind ik hem niet extreem of zo. Wel een heel leuk beestje trouwens.

Waarom vind jij geen dekens? Mijn paard past ze ook niet allemaal maar dit zou geen probleem moeten zijn met het juiste merk neem ik aan?

Mijn paard is ook niet het makkelijkste met halsters meestal is het toch echt een maatje groter of eentje die je ook op de neus kan verstellen?

Authentic en wat moet ik dan tegen mijn paard zeggen die is Spaans? Hier in Nederland praten we over paard pony. Dus wat is het een pony makkelijk toch? Dan had die een beetje groter moeten zijn en wat zegt een stamboek naam nou? Tieske past ook de normale dekens en het is toch echt een Quarter dus snap niet wat jullie hebben dan?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:14

De indeling pony-paard hangt niet alleen af van de schofthoogte. Sommige kleine rassen worden toch tot de paarden gerekend, o.a. de falabella en ook de quarter. Heeft bij mijn weten met het verschil in bouw tussen pony's en paarden te maken.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:16

Kaka maar wat heeft een falabella wat paard achtig is? Een ijslander en Quarter kan ik dan nog snappen puur omdat ze erg sterk zijn maar ze noemen bijna elke pony een paard?

En daarbij kijk ik toch naar de schofthoogte want daar kijken ze ook na als je wedstrijd rijd etc.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:19

troi schreef:
rapido schreef:
Quarters ruiken (stinken) ook niet is mij wel eens verteld!

_O- _O- poehhh...de mijne wel hoor..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:21

Wij Nederlanders zijn de enigste met E-ponies, ik trek me niet zoveel aan van wat een of andere kikkerlander ooit heeft verzonnen. Als je wedstrijden rijdt bij de western/rassenverenigingen kijken ze niet naar de schofthoogte. Een Quarter is een Quarter en een westerngereden paard is een westerngereden paard.

Wat wij hebben? Nou ik heb een extreem kort en een extreem breed paard met een hele lage halsaanzet, dus of het is te lang, of het kan niet dicht, of het zit aan de onderkant van de hals/schouder niet goed.

Falabella is overigens paardgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:24

Munnie, de QPA dekens passen hem super, dus die zoek ik ook weer. Bo valt nog mee breedte, hij is ook meer een reiningtype.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRJHOBND.jpg

Maar mag ik vragen waarom je je er zo druk overmaakt dat mensen graag speciale dekens hebben voor hun paard? Als die nu gewoon het beste liggen, wat is er dan zo erg aan?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:25

Volgens mij heeft het te maken met de verhoudingen. Falabella heeft uitgesproken paardachtige verhoudingen. Zal met een quarter precies hetzelfde zijn.

Ik heb trouwens quarterdekens voor mijn KWPN-er gehad, die waren tenminste wijd genoeg bij de hals.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:25

Nou niels dat vraag ik me nu ook af wat is het probleem??
Wat schiet je op met die antwoorden?? Ga wat nuttigs doen

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:32

Pony:
Afbeelding

Quarter
Afbeelding

Je ziet het verschil tussen een pony en een quarter toch wel?
1: klein, fragiel, 2: rond, ontzettend bespierd.
Deze twee paarden zijn te vergelijken in grootte, maar je gaat me niet vertellen dat je denkt dat deze dezelfde maat dekens passen?!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:34

Aurhentic wist je dat je met een Quarter ook zou kunnen springen of dressuren? Nou dan mag je lekker bij de pony's rijden. Daarbij kan ik niet echt zeggen dat mijn paard zo gewoon is maar toch kan ik alles wel vinden hoor. En het is en blijft een pony in mijn ogen. En een Falabella dus ook want ik vind het ook totaal niet op een paard lijken.

Niels ik vind dat je een leuk paard hebt maar niks overdreven aan. Daarbij vind ik het ook niet echt een probleem dat iemand zulke dekens koopt als ze goed zitten is het toch super? Maar ik vind het zo van ja ik heb een Quarter. Net of als het een apart soort is.
Maar heb jij dan een speciale hoefsmid omdat je paard anders geen Quarter hoeven heeft?

Calemity_Jane. Ik probeer gewoon een discussie te voeren die nooit niemand aan gaat met mij. Dus misschien kan jij wat nuttigs gaan doen?

HumbleTalent. Ik zie het verschil ook wel maar waarom zou een Quarter dan een hele speciale deken moeten (en andere zijn echt niet goed) Hoewel die KWPN een maatje 215 had en mijn eigen paard een 195 kan toch ook prima hoewel ze totaal anders zijn?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:36

Een anti-quarter offensief? Pieieieien, waar ben je? :')

Munnie

Re: Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:38

Toekie ik heb zelf een Quarter dus.....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:39

Munnie schreef:
HumbleTalent. Ik zie het verschil ook wel maar waarom zou een Quarter dan een hele speciale deken moeten (en andere zijn echt niet goed) Hoewel die KWPN een maatje 215 had en mijn eigen paard een 195 kan toch ook prima hoewel ze totaal anders zijn?

Omdat die dekens niet ontworpen zijn op de bouw van een quarter.
90% van de dekens zijn ontworpen op de lange en smalle bouw van een gemiddelde KWPN'er en zoals net al aangetoond met de foto zijn Quarters qua bouw vaak geen gemiddelde KWPN'er. Dus passen de dekens meestal niet.

Wellicht heb jij te maken met mensen die zich wanhopig willen onderscheiden van het Engels. Ik heb nog nooit gehoord van Quarterhoeven.

Gezien wij geen stokmaat hanteren kan je de quarters dus ook geen pony's noemen. De engelse stokmaat is niet leidend voor wat een pony is of een paard. Ja, in de engelse sport wel, maar daarbuiten niet. Dat betekent dat een falabella die niet mee loopt in de engelse sport gewoon als paard gekenmerkt kan worden. Datzelfde geldt ook voor de quarters.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:40

Ik weet dat veel Anda's ook quarterdekens dragen, past tenminste. Die dekens heten nu eenmaal zo omdat ze in eerste instantie voor quarters gemaakt werden omdat quartereigenaren mis grepen in het bestaande dekensegment. Wat is daar nu zo'n probleem aan? Ik weet ook dat niet alle reguliere hoefsmeden plates onder kunnen slaan. Nou, dan moet je toch naar een smid die dat wel kan. Ook geen probleem toch?
En het is toch een ras, met bepaalde kenmerken, net als een ijslander of BWP, dus daar mag je toch over praten als zijnde een ander ras dan een KWPN of een shetlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:41

Hihi, het is maar goed dat ze er niet is. Anders had ze een ban van een maand te pakken :D

Ik heb een speciale 'western'hoefsmid omdat ik wil dat mijn quarter correct op zijn plates staat. Ik wil sowieso geen smid die alleen KWPN'ers doet, QH bewegingen zijn heel anders...

En het kan wel wezen dat je met een QH bij de pony's moet, alleen ik denk dat maar weinig mensen hier waarde hechten aan de KNHS en zijn regels :D

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:45

Munnie schreef:
Aurhentic wist je dat je met een Quarter ook zou kunnen springen of dressuren? NEEEEE ECHT WAAR
ik vind dat je een leuk paard hebt maar niks overdreven aan. Daarbij vind ik het ook niet echt een probleem dat iemand zulke dekens koopt als ze goed zitten is het toch super? Maar ik vind het zo van ja ik heb een Quarter. Net of als het een apart soort is.
Maar heb jij dan een speciale hoefsmid omdat je paard anders geen Quarter hoeven heeft?
Het gaat niet over quarter hoeven maar over slidingplates die NIET elke hoefsmid eronder zet.
Ik heb trouwens echte vrouwen voeten.
Calemity_Jane. Ik probeer gewoon een discussie te voeren die nooit niemand aan gaat met mij. Dus misschien kan jij wat nuttigs gaan doen?

Lees de andere post van sommige schrijvers eens goed SOMMIGE QUARTERS zijn TE breed voor een deken daarom bestaan er dekens die wat breder zijn. LEZEN DAN STAAT HET ANTWOORD ER!!
Laatst bijgewerkt door calemity_jane op 17-08-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:47

Munnie schreef:
Toekie ik heb zelf een Quarter dus.....

Nou dan mag je best trots zijn. Vind je nogal oneerbiedig overkomen. >;)
Even los van feiten en rassen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:48

Uh ik ben volwassen hoor, dus ik ga lekker met mijn ponietje bij de paarden als ik start. :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:51

HumbleTalent dat die mensen zich wanhopig willen onderscheiden weet ik niet. Ik hoor bijv. ook vaak van mensen dat ze western les willen en die nergens krijgen omdat ze geen Quarter hebben dus wat hebben die mensen?
Maar als je met een Quarter een KNHS wedstrijd rijd kan je gewoon bij de pony's starten of je nu wel of niet die regels nodig vind.

Kaka ik zoek meestal iets langer naar me deken. Maar ik snap ook wel dat als je smid het niet kan dat je een andere zoekt. Maar WTF zijn Quarter hoeven dan?

Niels. Dan wil jij mij vertellen dat jij een smid hebt die alleen maar Quarters doet omdat ze zo speciaal zijn. Een smid hoort hoeven te kappen naar hoe ze zijn en dan weer bijhouden dus dit lijkt me een beetje raar?

De rest reageer ik zo even want probeer ook nog te werken.

calemity_jane

Re: Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:54

wat kan jij door zeuren zeg

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:55

Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand geen westernles zou kunnen krijgen omdat ie geen Quarter heeft maar een ander ras :n Dat lijkt me nogal ver gezocht....

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:56

Toekie nou ik vind het nogal belachelijk dat ik met mijn Andalusier raar wordt aangekeken en met me Quarter ineens wel goed genoeg ben om tussen de western ruiters mee te rijden.

Authentic ja als je geen nuttig antwoord weet. Als je maar snapt wat ik bedoel maar dat heb je wel door.

Miryamk nou dan kan ik je toch vertellen dat het waar is.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:57

Nou idd dat lijkt mij ook nogal sterk!
Tja als je naar een hele goede reiner toe gaat op top niveau en je komt daaraan met een tinker die amper een cirkel kan lopen, a la. Die zegt dan ook ga eerst de basis goed leren en kom dan maar terug. Die hebben daar geen tijd voor, maar ik vermoed dat dat ongeveer 1% van de trainers hier in NL is, als niet minder.