[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:46

@TS: Jou Paint heeft waarschijnlijk te weinig Vit E&Selenium in zijn dieet, vandaar de slechte spierstofwisseling.
Het is belangerijk dat hij deze genoeg binnen krijg en helaas is wat in het standaard voer zit ,in Nl , is dit vaak te weinig.
Dus aanvullen met supplementen of Equisanum Kern meusli of brok heeft heel veel E/sel.

DubbelFun

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:29

In de Western variant zit nog meer Selenium.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:47

In de lucerne van Subli zit geen melasse. Dat is ook de reden dat ik die voer en niet die van Hartog. Heb die ook geprobeerd maar zaten hele klonten melasse in.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:53

Spierproblemen blijken soms toch wat moeilijker te zijn dan een paar gebrekjes aan het een of ander of een teveel van iets. Het is soms om moedeloos van te worden en er zijn zoveel mensen met wéér andere ideeën of tips en adviezen.

Ook ik heb na advies van een behandelaar geprobeerd om puur granen te voeren ipv ander krachtvoer, maar dat werkte compleet averechts...
Ook ik geef al 2 jaar vitamine E en Selenium bij. Kreeg nu weer het advies om magnesium bij te geven, terwijl én ons land én zijn bloed absoluut geen tekort heeft aan magnesium. Maarja, het schijnt goed te zijn en het teveel poept hij gewoon weer uit ( :$ )

Ik geef nu helemaal geen krachtvoer meer, alleen weidegang en hooi, maar zelfs dan blijft het moeilijk en oppassen geblazen.
Het is gewoon zo dat er flink wat Paints en Quarters rondlopen met een pak spieren op hun lijf waar gewoon niemand echt wijs uit wordt.

Het gaat nu vrij goed met mijn paard, maar er hoeft maar één dingetje even iets anders te gaan en hup, je zit weer in een dip.
Nee, dan is de KWPN'er hier met precies hetzelfde dieet, toch een stukje makkelijker wat lichaam betreft.

Goh, ik lijk wel gefrustreerd :D ;)

Ik hoop voor de TS dat ze een goede basis vindt voor haar paard en dat hij gespaard blijft voor een nieuwe aanval, want dat wens je echt geen enkel paard toe! Ik kan je niet echt helpen, want ik heb zelf de juiste (lees: perfecte) sleutel ook nog niet in handen ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:00

Ons ruintje heeft ook heel snel last van zijn spieren. Ik ben er inmiddels achter dat hij absoluut niet tegen graan kan en ook moet ik heel voorzichtig zijn met wortelen, (voorjaars)gras en in plastic verpakt hooi. Hij doet het het beste op droog hooi, aangevuld met het vitaminemengsel van de Groene Os (in een handje bietenpulpprut).
Laatst bijgewerkt door Mac op 30-07-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:24

Dit is wat ik mijn merrie bij voer: http://www.topdiervoeders.nl/havens-pow ... p-473.html
Ik moet zeggen dat sinds ik haar dit geef ze soepeler vooruit kan en zich duidelijk beter voelt. Waar het precies in zit, geen idee, maar ik verwacht de nog net wat extra vit e. En de energie kan ze prima gebruiken :D

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:51

Hey,
Bij ons staan ze alle dagen op de weide, waarbij (afhankelijk winter of zomer) wordt bijgevoederd met voordroog,Equifit.... Ik ben heel tevreden over de Equifit - momenteel krijgt hij Red Horse van Equifit + spelt. Daarbij geef ik hem ook nog zeewier als bijprodukt aangezien de weiden tegenwoordig te weinig mineralen en zouten bevatten. Hij staat heel gezond en vitaal - ik rij 3 tot 4 x per week intensief.Colonel is daarbij nog Foundation type - dus groot en zwaarder van structuur.
Uiteraard moet je afhankelijk van wat je zal vragen aan je paard de voeding een beetje uitbalanceren.
Mijn Quarter is in goede conditie en er staat ook eentje bij ons die hetzelfde werkt, hetzelfde gevoederd wordt en deze is soms licht spierbevangen na een zware inspanning. Waaraan ligt het ? Zo'n moeilijk materie - de ene verteert anders dan de andere, heeft meer nodig....
Equifit is in deze mate zeer goed omdat het geen melasse bevat - melasse zijn suikers enerzijds, maar bij paarden op stal die niet continu kunnen fourageren kan het soms verkleven van de darmen geven wat kan resulteren in kolieken (heb ik gelezen en geleerd in onze cursus). Aangezien je ook gewoon suikers uit appelen en wortelen kan halen ben ik eerder daarvan voorstander.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:56

Jolande schreef:
Havens heeft overigens meerdere muesly's die laag zijn in suikers en eiwitten. Olie is in elk geval ook belangrijk voor paarden met last van verzuring.
Dat klopt idd, ik geef mijn paard al járen Havens Cool Mix. Dat is een muesli zonder haver. Hij krijgt 2x 1/3 tot een halve kilo per dag en daarover een scheut zonnebloemolie. Verder weidegang en/of voordroog kuil. Ik heb nog nooit problemen met z'n voeding gehad.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:56

Tja...Ik voer 1/2 schep Pavo basisbrok 1/2 schep Nature's best musli en 1/2 schep lucerne, met wat olie eroverheen....En daar doet hij het erg goed op. Naast ong 12 uur land en 2 plakken hooi per dag. Als ik hem minder geef loopt ie niet meer!!! Geef ik te veel brok dan gaan we vliegen!! Nu komt hij niet aan en valt hij niet af....dan gaat het wel goed, geloof ik.....

In de winter voer ik dit twee keer per dag....en geen weide maar veel meer hooi!!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:45

Ik merk ook wel in mijn omgeving dat er best wat quarters zijn die toch snel verzuren. Klap in mijn handjes met mijn paints die echt nooit stijf zijn of verzuren.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:20

Ik heb ook een paard dat begin 2008 spierbevangen is geweest en waarbij ik voorzichtig moet voeren. Nu is onze stal overgegaan op een andere brok (LAVOR select) en ook geef ik haar niet meer brok maar wel een schep kruidenmuesli van PAVO na het rijden. Ik heb voor deze muesli gekozen vanwege de vele olien en vetten en het hoge gehalte aan vit. E. Ze ziet er erg goed uit nu, met appeltjes en de spieren groeien in combinatie met goede training. Ik merk ook dat ik meer van haar kan vragen. Daarnaast krijgt ze 2 keer per dag veel voordrooghooi van prima kwaliteit.

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:34

wij voeren veel ruwvoer en grasbrok.
laten we zelf maken bij hartog, van eigen weide.
(zie link in onderschrift)

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:37

@ jolande. Zag dat het voer dat jij gebruikt toch nog zo'n 4% suiker bevat. Ik moet het eens even tegenover elkaar zetten allemaal

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:44

@CQtie. Mijn Quarter staat alleen swinters snachts op stal dus met het fourageren komt het wel goed. Dat moet dus geen belemmering zijn voor het Equifit.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:52

Ik lees even mee met jullie, interessant.
Beter kan altijd moet ik zeggen al heb ik haar nu aardig in de hand qua gewicht, soepeler kan geen kwaad denk ik op haar leeftijd.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:28

Ik zie het inderdaad dat het nog 4% is en van bv. Natures Best is het 2% maar van Havens is de vit E veel hoger en zitten er electrolyten aan toegevoegd, wat ook een relatie heeft met spier problemen vooral als het heet is en paarden veel zweten kan het bijgeven van electrolyten goed zijn.
Van subli hebben ze het er niet bij gezet op hun site wat er aan suikers in zitten. Van Lucerne van Hartog lees ik dat het een hoog bestendig eiwit gehalte heeft dus die lijkt me minder verstandig in dit geval. Subli schrijft dat die op een bepaalde manier zeven waardoor het eiwitgehalte minder hoog zou zijn als van andere lucernes. Ook de maisbrok van Hartog lijkt me niet een goede keuze zie ik nu, tjonge die heeft een suiker/zetmeel gehalte van 42% ! Maar goed daar staat ook bij dat het eigenlijk voor paarden met
verminderde conditie is en dat het met mate gebruikt moet worden.

Hoe dan ook ik denk dat het best lastig is te vinden wat het beste is voor je paard. Bij spier/stijfheid moet je in elk geval rekening houden met een laag eiwit gehalte, laag suiker gehalte, (zonnebloem)olie, vitamine E, electrolyten en natuurlijk evenwichtige training.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:09

Anick schreef:
Zijn er mensen met ervaring met de western mix van cavalor?
Ik ben ook een beetje aan het zoeken wat ik mn merries nu precies ga geven.

Ik ben ook wel benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring met dit voer hebben. Zag het nl. laatst ook op de site staan. Ik zoek ook nogsteeds het ideale voer. Ik voer zelf 2x per dag 1/4 of 1/2 pavo nature's best muesli. Dit hangt een beetje van de training af wat ik die dag heb gedaan. Ik voer hier een handje gedroogde rozenbottel (voor de hoefjes) aan toe en een hand fibergy van d&h zodat die van mij niet zo snel alles naar binnen schrokt, maar ik heb het idee dat dit het nog niet helemaal is.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:21

Ik voer sinds een jaar ongeveer Havens Kentucky, ik zweer er heilig bij, ik heb mijn pony's echt zien opknappen hiermee... En totaal geen problemen meer qua vacht/spieren of whatever.. Ik vul het wel bij met sportmusli/powermix van havens

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:10

Quarters hebben erg snel last van een tekort aan vitamine E. Een groot verschil in voeders voor Quarters zit hem in het vit E gehalte. Sommige fabrikante reduceren ook het suiker gehalte. Ik ben het met ElCid eens mbt voerschema en zou willen dat het voor mijn paard mogelijk was. Hij staat op een pensionstal waar alle paarden over één kam geschoren worden en allemaal hetzelfde te eten krijgen, zomer, winter, klein of groot, werk of geen werk. Jammer als je voor de verzorging afhankelijk bent van anderen.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:12

Quartertje schreef:
Anick schreef:
Zijn er mensen met ervaring met de western mix van cavalor?

Ik ben ook wel benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring met dit voer hebben.

Vroeger toen onze paarden thuis stonden voerden we dit in de winter. In de zomer was hooi alleen voldoende. Het is wel ok spul, beter dan de merken die veel toevoegingen doen. Marstall is ook goed. Blijf erbij dat veel hooi met echte granen beter is. Aangevuld met kruiden.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:30

Bloemjeh@ Dat ben ik nu ook aan het proberen. Havens Kentucky E lyte. Ze eten het graag en met trainen gaat het ook prima!!

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:09

Spelt is blijkbaar ook goed om het teveel aan eiwitten in de voeding uit te balanceren + dat ik heb vernomen dat het ook bijdraagt tot de mentale gezondheid van paarden.
Ik moet zeggen dat ik met Colonel wel (hout vasthouden ;) ) veel geluk heb - zijn transit en stofwisseling zitten erg goed. Dikwijls lopen de anderen met diarree bij wissel van voordroog (kan gebeuren) - maar hij heeft er nooit last van. Hij eet traag en rustig - staat nooit te trappelen als het eten eraan komt - maar gaat wel op zijn kalme gemak het eten van de anderen pikken :D
Tja het hangt van zoveel facetten af en je kan alleen maar proberen om de voeding per individu te bekijken wat dikwijls en voor velen al een onmogelijke zaak is door de omstandigheden of omgeving.
Ik zeg het nogmaals - voeding bij paarden is zo complex geworden door de domesticatie...

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:19

Ik ben een fan van HugHo. Dat is volledig melasse vrij.
In de winter meng ik het met Lucerne van HugHo (.nl). Zitten veel granen in en de voedingstoffen worden gehaald uit kruiden. Er zitten helemaal geen synthetische voedingsstoffen. Die natuurlijke stoffen worden veel beter opgenomen.

Ik vindt Pavo trouwens wel veel suikers bevatten... ook de natures best, is altijd nog zo'n 20 %.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:51

Ergens heb ik een onderzoekje gelezen van mensen dat pavo voor sommige paarden minder goed uitpakken ivm de suikers e.d. Voor jouw paard misschien ook wel. Anders kan je misschien op site's vergelijken hoeveel suikers e.d. erin verwerkt zijn. Iig schijnt pavo dan een stuk minder geschikt te zijn.

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:40

Ja nu ik me er meer in verdiep zie je pas hoeveel suikers er overal in zitten. Ga het nu echt alles tegenover elkaar zetten.
Dan hoop ik dat er wat uit rolt dat goed voor mijn paardje is.

Bij ons word ook alles hetzelfde gevoerd maar als ik hem ander voer wil geven kan dat ook alleen moet ik er dan zelf voor zorgen dat het er is en zij voeren het gewoon, ideaal.
En hij lust alles, is echt een vreetbeer dus dat komt ook wel goed, wat voor voer het ook word.