[WN] western voor een dummie :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naooom22

Re: western voor een dummie :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:22

het is in 1 woord gewoon GEWELDIG!!! Heb het na 8 jaar 1 keer gedaan en was meteen verkocht!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:19

Even Off topic: helaas wordt menig ruiter verkeerd opgeleid, en dit geldt volgens mij zowel voor engels als western.
Misschien hebben western ruiters geen blaren op hun vingers, maar de paarden wel open mondhoeken. Maar dan zitten we gewoon bij een algemeen feit: er zijn er die kennis en kunde hebben (of de moeite om dit te verwerven doen) en er zijn er die alleen het "eindplaatje" voor ogen hebben

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:20

western is meer over de rug en meer de hoofd naar beneden dan hoog erop.
mijn paard is buiten als ze iets voorbij ziet zwiepen meteen de rug wegdrukken en dribbelen en der hoofd hoog.
Ik weet dat je de teugels los moet laten in die situatie en doe dat ook maar misschien help de western theorie mij sneller naar haar ontspanning toe te rijden sonja

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:23

trickywonder schreef:
En weet je wat oook heeel leuk is aan western?
Dat je zoveel verschillende onderdelen hebt.
In het Engels rijden kan je kiezen uit dressuur of springen.
en wisselde ik af en toe eens af met een buitenrit of longeren.
(tuuurlijk weet ik dat er nog wel meer te doen is. maar kort door de bocht valt dat toch gewoon onder het engels rijden)

Maar bij het westernrijden kan je zoveel meer!
Je kan bijv. trail gaan rijden.
(ook super leuke oefeningen voor een drukker paard. mijn draver kreeg ik echt gefocused als we wat leuke trail oefeningen deden in de bak. Die werd nieuwsgierig en heel rustig. omdat we al onze aandacht nodig hadden bij die oefeningetjes )
of horsemanship, pleasure, halter, reining, werken met koeien zoals cutting, enz enz.
En dat zorgt voor lekker veel afwisseling wat ik ook wel erg leuk vind!

mijn paard is alleen heel bang voor }:0 }:0 }:0
maar wel veel variatie

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:03

@cynthiar
Dat is nu net Western !!! Zo hoort het ;)
Dat van die handschoenen - ik heb vroeger bij klassiek rijden op manegepaardjes ook nog de vellen van mijn vingers getrokken :+
Bij Western heb je inderdaad geen handschoenen nodig ...
Ik ken persoonlijk mensen die Western rijden met Fjorden en Haflingers - man, die zijn ontspannen zeg !!! Gewoon omdat het ook voor de ruiter zo relaxerend is.... 8-)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:50

hihi relaxerend... mmm doet mij aan andere dingen denken dan aan lekker western rijden :x whahaha sorry! :=

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:41

Dankjullie, ik lees zoveel positieve reacties van jullie allemaal,
en niemand die meer anders wil... Ik ben nu zeker van plan om
een paar lessen te nemen.

En qua onder controle houden :
cynthiar schreef:
Verder is mijn fjord ook makkelijker te rijden geworden door het westernrijden, minder verzet en meer plezier door de andere oefeningen en losse teugel. Ook als ie heet wordt kan ik hem beter loslaten, en daardoor ontspant ie weer makkelijker.

dit bedoel ik meer, ik denk dat hij door de natuurlijke manier van Western rijden wat meer
ontspant }:0

Weer iemand toevallig of er een westerninstructeur is in de buurt van overijssel?
ik ga zo even googlen, maar als jullie aanbevelingen hebben graag!
Alleen met lessen krijgen jullie over het algemeen prive les of via een club (ik wil
nu ook alles leren)..

Alleen als het me wel goed bevalt, word het wel een dure overschakeling,
qua rijspullen e.d. maar ik blijf eerst wel met m'n engelse ruiterkleding rijden,.
of zit dit niet lekker? met rijlaarzen?

Hoor het graag, bvd!!! :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:23

denk niet dat je nog rijlaarzen nodig hebt dan
stevige schoenen met een kleine hak voldoen en ja kan gewoon met een jeans rijden :)
't is denk ik maar wat je fijn vindt
De trainer bij ons op stal geeft of privé of per 2 les, maar 't kan wel zijn dat je met 4 in de piste bent

succes en veel plezier!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:49

mijnfjord schreef:
Dankjullie, ik lees zoveel positieve reacties van jullie allemaal,
en niemand die meer anders wil...

Mensen zat die hun snotje vol hebben van western en overgestapt zijn op weer een andere discipline of een totaal andere sport, maar daar zul je inderdaad op een WESTERNforum niet veel van lezen nee.... ;)

Overijssel? Ligt er een beetje aan waar in Overijssel. Mehlika Nowak/Barry Schuurman zitten in het noorden maar geven ook op locatie les, Johanna Vellinga zit in Haarle en reist ook, ik zit in Holten maar reis niet en heb een wachtlijstje, Laja Schuurs zit in Halle, da's misschien ook nog wel bereikbaar.
't Is maar net wat je zoekt en wie bij je past.

Meteen alles aanschaffen is helemaal niet nodig. Ik vind alleen zelf Engelse rijlaarzen en een westernzadel echt geen combinatie om mee te rijden. Dan heb ik geen gevoel meer met m'n fenders en het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:25

Sonja schreef:
Overijssel? Ligt er een beetje aan waar in Overijssel. Mehlika Nowak/Barry Schuurman zitten in het noorden maar geven ook op locatie les, Johanna Vellinga zit in Haarle en reist ook, ik zit in Holten maar reis niet en heb een wachtlijstje, Laja Schuurs zit in Halle, da's misschien ook nog wel bereikbaar.
't Is maar net wat je zoekt en wie bij je past.

Meteen alles aanschaffen is helemaal niet nodig.

Aanvulling op het lesgeverslijstje: in Haaksbergen heb je de Kolderhoeve nog zitten, bij ons op stal (De Lutte) wordt les gegeven en volgens mij adverteert er ook nog wel iemand op marktplaats...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:29

En Sanne, zit die ook niet in Overijssel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:30

Ik dacht Drenthe, maar wie weet komt die ook wel op locatie :j

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 08:50

Oke dank!! Ik woon zelf in de buurt van Zwolle, dus die in Haarle zit wel in de buurt.

Ik ga eens even rondkijken. Bedankt allemaal!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:14

Citaat:
En wederom valt het me op hoe beroerd de meesten blijkbaar dressuurmatig hebben leren rijden....

petitparis schreef:
ik kan ook perfect een volte rijden zonder aan mijn binnenteugel te komen, maar moet toegeven dat de verleiding groot is om aan mijn binnenteugel te "trekken" om het zo te noemen.

Dat kan een dressuurruiter ook. Binnenhand vraagt slechts stelling, in combi met binnenbeen. Een dressuurruiter kan op een volte gewoon 'überstreichen' zonder dat er iets verandert...

8-) binnen been vraagt stelling meer niet , in combi begeleid door de binnen teugel (al is dat als het goed is alleen in het "begin"
uiteindelijk slechts je binnenbeen (ook dus je zitbeen knobbel etc )

in principe rij je geheel op je lichaam

kuiten bovenbeen billen buik borst schouders
armen zijn en blijven naast je lijf

sturen gas remmen
alles op de zit

slechts evt ondersteund door de teugels

sturen : je kijkt met je gehele lijf waar je naar toe gaat
eerst hoofd dan binnenbeen stelling en daarna volgt de rest van je lijf
armen blijven naast je lijf je draait zelf door de bocht
daardoor geef je dus ook buiten teugel spanning op de nek en binnen teugel opent
paard volgt
die wil graag recht onder je blijven ..

in principe ga jij dus naar rechts in je geheel en je paard gaat dan dus weer zijn balance onderjou zoeken
wil recht onder je blijven wil die dat niet :D dan vertellen we m met de teugel dat die dat eeeccht wel wil.. eerder eigenlijk niet
des te verder je komt des te meer een geheel ga je vormen

bij dressuur is precissie bepaling belangrijker .. dan worden je teugels de precissie bepaling de exacte plaats
bij western is willingly easy going het belangrijkste .. kijk in de trail is ook precissie belangrijk
doch minder exact dan dressuur en ook een western kan een teugel der bijpakken

maar teugels zijn buiten evt noodrem (in noodsituaties is immers alles veroorloofd om het voor de rest van de wereld en je zelf veilig te houden) verder niks meer dan een verduidelijking indien nodig / preciesie bepaling
iets meer stelling iets minder echt daar rechts/links hoger/lager hoofd etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:47

't Is me een raadsel waar je naartoe wilt met deze vage rijles :?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:37

excuses voor de vaagheid ..

Citaat:
Dat kan een dressuurruiter ook. Binnenhand vraagt slechts stelling, in combi met binnenbeen

binnen been vraagt stelling niet de binnenhand

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:20

Sonja schreef:
't Is me een raadsel waar je naartoe wilt met deze vage rijles :?

In ieder geval naar links of rechts, aangezien het om een wending gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:27

nickyu schreef:
excuses voor de vaagheid ..

Citaat:
Dat kan een dressuurruiter ook. Binnenhand vraagt slechts stelling, in combi met binnenbeen

binnen been vraagt stelling niet de binnenhand

Dan hoef je 'm ook niet meer van de hals te doen ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:41

Je binnenbeen van de hals, ik snap het niet meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:42

Mag jij 'm tegen de hals houden :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:43

Alleen in de spin toch :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:49

Joh jij doet reining, dan hoef je uberhaupt geen stelling en buiging te hebben. Dan hoef je alleen maar hard :+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:54

Tjee, waar maak ik me dan druk om %)

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:24

Ik volg even jullie topic als het goed is. Ik ben zoveel mogelijk info aan het vergaren en vind de "discussie " interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:53

ha alleen maar reacties van westernruiters, kom ik even met een dressuur reactie :)
volgens mij maakt het niets uit wat je gaat doen.
je wil in alle gevallen rug gebruik, stelling buiging, takt en een gehoorzaam vrolijk atletisch paard.

Ik dacht altijd dat je alleen die misstanden ziet op dressuurwedstrijden maar ik ben nu 1x naar een westernwedstrijd geweest en daar zag ik hetzelfde ruk trek en prik werk.
Het kan volgens mij allebei goed en slecht.

Maar .... wat ik zo leuk vind aan western zijn al die geweldige spelletjes. Die afwisseling en dan in wedstrijdvorm.
Trailrijden, spinnen serieus spelletjes doen, heerlijk toch.

En de kleding uiteraard. zo fijn nooit meer in zo'n broek waar echt geen enkele kont echt charmant van wordt.
Ik blijf dressuur rijden maar ga vast een paar uitstapjes maken om trail te kunnen doen.