[WN] Showen met een mini-appaloosa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re: Showen met een mini-appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:39

SAH is meer vergelijkbaar met Horsemanship, ook daar ligt de nadruk op de prestaties van de ruiter. De vergelijking met Pleasure vind ik niet terecht.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:43

Nee maar het totaal plaatje speelt ook een rol.
En als je net zo goed showt als een andere deelnemer, gaat het beter lopende paard toch echt voor.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:45

Volgens mij kan je een shetlander ook prima de oefeningen leren die in de SAH worden gevraagd. En als je dan wedstrijdjes wil doen bij de WRAN moet je het zelf weten.

Trouwens als shetlanders niet geschikt zijn voor de SAH heb je met de qpa toch niks te vrezen op een wedstrijd. Zie het probleem niet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:52

WAAROM gunnen bepaalde mensen hier de TS bijv nou niet gewoon een leuke dag bij de WRAN?
Ik ben zelf op dit moment écht geen WRANfan, in tegendeel zelf! Maar om nu de mensen die daar starten of willen starten zo naar beneden te halen waar is dat voor nodig dan? :? Alleen maar omdat ze geen QPA hebben? :roll:
Het is toch juist hardstikke leuk dat er voor ieder wat wils is of niet dan? Maak je keus en kraak een ander niet af, das zó makkelijk! :))

Kaisa:: Gewoon doen daar starten en veel plezier! En ik 'groot paard' bezitter kijk er zeker niet raar tegenaan hoor! ;) Have fun!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:15

Misspk ik zie het adnders.ik gun haar een leuke middag maar gun het haar niet dat ze daar voor banketstaaf staat.

Ik weet niet wie het beter voor heeft met ts....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:34

MissPK: Ik gun het haar van harte dat ze een leuke dag heeft. En dat kan ook bij de wran (zeker l5/l3).

Maar het is gewoon niet waar dat elk paard geschikt is voor showmanship, dat is mijn punt. Ik vind showmanship een saaie discipline en het mag wat mij betreft afgeschaft worden, maar het is wel een onderdeel waar je voor moet trainen en waar je paard geschikt voor moet zijn (op het hogere niveau).
En dat komt niet overeen met de opmerking 'elk paard is er geschikt voor'.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:48

Uiteraard moet je er voor trainen, maar het is uiteindelijk de begeleider die beoordeeld wordt, en niet het paard. Als TS het leuk vind dat met haar mini te doen, moet ze dat vooral doen vind ik! Maar ik hou er over op, dit is gewoon een variant op herhaling van eerdere discussies ;)

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:51

@niels Ik geloof dat we op een verschillende manier naar de opmerking "elk paard is er geschikt voor" kijken. Ik ben in mijn achterhoofd niet bezig met Ek's en World shows enzo. Niet geschikt is in mijn ogen lichamelijk (eventueel mentaal) onhaalbaar. De rest is wel geschikt maar in verschillende maten. Ik verwacht ook niet dat je op een NK eindigt met je shetlander in de showmanship. Maar daarom kan je nog wel lekker oefenen en kijken hoever je komt.

Ik vind het een beeetje jammer dat er een sfeer heerst dat je alleen mag starten als het enigzins in de verwachting ligt dat je een NK/EK nivo gaat halen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:55

Maar dan ben wel eerlijk en zeg ' ja je kunt starten maar realiseer je dat je niet heel ver zal komen en wellicht beetje buiten het plaatje zal vallen'.

En ja, ik heb ook een shetveulen showmanship geleerd, gewoon voor de fun. Maar geen haar op mn hoofd dat ik daarmee was gaan showen

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:01

wat ik al zij als iemand het heeft over een keer een wedstrijd starten ga ik er niet direkt vanuit dat er EK aspiraties. Maar ik zal het voortaan bij iedereen na vragen.

En dat is het mooie van mensen. Iedereen is anders. En wat jij absoluut niet zou doen heeft iemand anders weer geen enkele moeite mee. Ik heb wel meer shetlanders in de uitslagen gezien bij de WRAN dus zo erg val je niet op.

Maarre ondertussen is de ts wel gevlucht denk ik.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:59

Waar het omgaat in de showmanship is hoe jij showt en hoe de ruiter zijn of haar paard begeleid. Het gaat voor het grootste deel om jouw houding en jouw showen. Als je met een mini paardje aankomt kun je al niet naar behoren showen omdat je armhouding dan niet op zijn plaats is en je schouders scheef zakken...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:13

TS is absoluut niet gevlucht, ben erg blij met deze verschillende meningen :D

Niels schreef:
Kijk, op lager niveau kan je natuurlijk meedoen. Maar ik viel vooral over de opmerking dat het met elk paard kan. Dat is gewoon niet zo.
Dat begrijp ik heel goed :j En mijn merrie zal (op dit moment) niet het hoogst haalbare niveau halen. Maar dat is voor mij geen probleem. Ik wil juist door met haar in een andere organisatie te showen, ook andere dingen leren. ;)

@ MissPK; dank je wel :P Ik zal wel begrijpen dat mensen in het begin zeker raar zullen opkijken maar dat zal meer komen doordat ze niet weten wat ze er mee moeten.
@ Pienb; ik denk dat ik zelf het beste kan beslissen of ik voor banketstaaf sta. En waar gaat het eigenlijk om? Dat ik voor banketstaaf sta, of dat ik plezier heb met mijn minipaardje.
Jullie moeten wel begrijpen dat ik hier serieus in ben, en ik (en mijn paard) de beginselen van showmanship al goed onder de knie hebben. Met de minipaardjes wordt (in europa) alleen nog maar pattern 1 gebruikt, maar een ander pattern zal geen probleem zijn. Mensen moeten niet denken dat ik niet weet wat showmanship is, dat ik dit niet serieus neem want dat doe ik wel!

Natuurlijk niet elk paard is geschikt voor SAH, omdat je een paard 'moet' hebben met een rustig karakter. Een paard dat niet stil staat werkt niet in dit onderdeel. Misschien is mijn paardje niet geschikt voor het hoogste niveau binnen de WRAN, maar dat is ook (nog) niet mijn doelstelling.

@ 14cecile14; moet jij eens opletten dat mijn arm/schouder houding goed is! Waarom zouden mijn schouders scheef zakken? Of ga je er vanuit dat ik scheef ben?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:22

Nee maar het hoofd van je paard is op een andere houding waardoor of je armen lager moeten dan gewenst is of ze niet in verhouding staan tov je paard's hoofd.
Tenzij jij ook ' mini' bent zeg maar haha :+

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:28

Dat ben ik niet :+ Ze staan gedeeltelijk in verhouding tov het hoofd van mijn paard. Maar ik denk dat ik dat dan zal zien als ik in de showring van de WRAN sta ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:08

Hoezo zou een mini perse lager nivo moeten zijn?

Wil er weleens een paardje van Cedric (voor outsides, grote franse fokker die zijn paardjes er altijd tiptop op heeft staan) er weleens terug zien. Denk dat ie met aardig wat lintjes naar huis gaat :j

Jammer dat er zo neerbuigend gedacht wordt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:19

wat voor paardjes fokt die cedric dan?
TS: ik zie in je profiel iets van showmanship staan, is dit de western showmanship of iets anders?

Stef: heeft imo niks met neerbuigend te maken. maar het beestje is er nu eenmaal eigenlijk niet voor geschikt.
ik kan met de mijne ook geen drafkoersen gaan doen. nou ja, kan wel maar daar is ie niet voor.

volgens de richtlijnen bij western showmanship heb je toch echt een probleem met de hoogte van je pardje en je houding/ arm-paard. dit is nu eenmaal zo.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:24

@ Pienb; De showmanship die wij doen met de minipaardjes is net zoals jullie showmanship at halter. En ik denk dat mijn paardje daar wel voor geschikt is, en als alleen mijn arm/paard houding niet goed zou zijn, so be it ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:30

Tuurlijk kan je meedoen :j

Het lijkt me ook enig om dit met mijn Bronco te gaan doen :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:36

kiasa: heb je de regelboeken dan naast elkaar gelegd? als ik naar de foto's kijk zie ik namelijk wel wat andere dingen (maakt niet uit, je moet het zelf weten wil je alleen waarschuwen).

maaruh nu ben ik toch wel benieuwd, vind mini's altijd heel leuk (heb altijd gezegt dat ik er ooit eentje wil, had ze op de equitana weer gezien, geweldig!) zijn er aparte minishows en wat is daar dan allemaal?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:37

Minishows zijn vaak stamboekegerelateerd.....daar hoef ik met mijn aapje dus niet te komen :\

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:43

@ Pienb/Paintlinger; shows zijn niet allemaal stamboek gerelateerd zie www.icamh.com of www.mhceurope.com :) Het enige verschil is bij de 1ste kan je alleen met een 100% AMHA showen, bij 2de kan je ook met een niet AMHA paardje showen :)
Het rulebook van het WRAN wordt voor mij uitgeprint, en zal daar dezer dagen eens aan beginnen. Zolang het mogelijk is dat ik met mijn mini daar kan showen, zal ik dat zeker doen :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:45

Bedankt voor de link....ik ga eens kijken :)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 03:02

Niels schreef:
MissPK: Ik gun het haar van harte dat ze een leuke dag heeft. En dat kan ook bij de wran (zeker l5/l3).

Maar het is gewoon niet waar dat elk paard geschikt is voor showmanship, dat is mijn punt. Ik vind showmanship een saaie discipline en het mag wat mij

Dan mogen ze van mij de reining afschaffen omdat ik het niet mooi vind :+ 8-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:07

waarom ik het gevoel heb dat er neerbuigend gedaan wordt: Omdat er aangegeven wordt dat je met een mini (mits de regels het toelaten) alleen op laag nivo mee zou kunnen draaien.

Als ik bij onze minishows eens naar een paar (al dan niet profs) kijk, daar kunnen sommige van de grote paarden wereld een puntje aan zuigen, echt waar.

Iemand die het vak showmanship goed verstaat, kan bij wijze van spreke zelfs met een varken nog met linten naar huis komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:36

MSQuincyTE schreef:
[***] schreef:

Maar het is gewoon niet waar dat elk paard geschikt is voor showmanship, dat is mijn punt. Ik vind showmanship een saaie discipline en het mag wat mij

Dan mogen ze van mij de reining afschaffen omdat ik het niet mooi vind :+ 8-)

Wat ben je toch slecht in citeren........