[WN] Bespiering 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:11

CherokeeChum schreef:
Je kan ze ook best als jaarling aan het werk zetten hoor...
Alleen zijn ze bewezen eerder kapot... En gezond verstand,tja, daar ontbreekt het nog weleens aan.
Omdat ze het in De States zo doen wil niet zeggen dat het beter is,maar dat economische motieven preveleren boven het paard.
Het is niet voor nix dat er in de States bijna geen seniorreiner, op enig niveau, die nog heel is te vinden is.
Dus vooral doen. Kan je later een leuk ander topicje starten over de kwaliteit van de Quarter en hoe slecht die wel niet is. Of een in memoriam,ook leuk.

Tja Quarters zijn nou eenmaal sneller versleten dan andere rassen. Gek genoeg worden IJslanders vaak heel oud, die kunnen makkelijk de 30 halen. Zij zijn dan ook pas 'laat' volwassen, de mensen op IJsland stappen pas op hun paard als die zes is.

Of zou het een met het ander te maken hebben? }:0

Zie mijn onderschrift.

Je hebt gelijk CC, dat ze in de States dat doen, wil nog niet zeggen dat het ook goed is voor het páárd. :roll:

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:13

Ragdollcat schreef:
Jeeeeeeeeeeeeeee echt waar? TiaraBungy,

dan reageer in niet meer in deze topic, want ze helpt die 2 jarige naar de vernieling, dan mag ze ook zelf het probleem oplossen.

Huh?? Sinds wanneer is een halterwedstrijd een paard naar de vernieling helpen (even ter herinnering: halter is het aan de hand laten zien van je paard zoals dat bij alle andere rassen bij de stamboekkeuring gebeurt vanaf veulenleeftijd) ?? Ben erg voor langzaam aan doen met dieren (sommige noemen me zelfs een softie :D ). Maar dit vindt ik wel heel erg overdreven..

AnnemiekvM

Re: Bespiering 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:28

Waarom moet alles zo snel? Had je beter een ouder paard kunnen kopen!
Je kan ook de tijd nemen en wachten totdat hij is uitgegroeid. Je zult zien dat je dan zonder training al een veel mooier paard hebt. Ik vind persoonlijk 5 een mooie leeftijd, maar weet niet of dat in jou sport kan.

Veel paarden van 2 zijn niet bepaald op hun mooiste.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:37

Ik lees hier nu pas dat het een gewoon soort van keuring is aan de hand, sorry ik ben niet zo thuis met amerikaanse termen van de soorten wedstrijden :+ :o :+ :o .

Neem me niet kwalijk :D , ik dacht echt dat het was een wedstrijdje onder het zadel |( .

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:41

Ik sluit me aan bij het meeste hierboven geschreven, laat ze gewoon lekker op de weide lopen maar je kan die wedstrijden wel meedoen "just for fun". Kwestie van haar aan alles te laten wennen, andere paarden, lawaai, drukte... wat geeft het dan dat je laatste eindigt? Het paard zelf die trekt het haar niet aan hoor ;) .

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:58

eerst even dit,.. ik staar mij niet blind op Amerika,.. ik kijk naar mijn paard
en als je aan haar bespiering wil werken zou ik lekker met haar gaan draven
en over balkjes laten lopen,.. is goed voor je paard en heel goed voor je conditie
voor de rest als je in de gelegenheid ben lekker op het land

hoeft beslist niet elke dag maar begin eens met 1 keer in de week 10 minuten ( of korter ik heb geen flauw idee hoe je conditie is )
eerst ff lekker doorstappen en daarna een beetje joggen erbij,.. maar voglens mij ben jezelf slim genoeg om te zien wat je paardje aan kan

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:12

Ragdollcat schreef:
Ik lees hier nu pas dat het een gewoon soort van keuring is aan de hand, sorry ik ben niet zo thuis met amerikaanse termen van de soorten wedstrijden :+ :o :+ :o .

Neem me niet kwalijk :D , ik dacht echt dat het was een wedstrijdje onder het zadel |( .

Dacht al.. :+
Je mag sowieso niet eens starten op een 2-jarige ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:17

TiaraBungy schreef:
Ik zou toch nog echt even wachten met halteren. Als je naar een wedstrijd gaat heb je zóveel paarden die wel goed in hun spieren staan en die zul je wss nooit verslaan dan..

Het gaat mij eigenlijk helemaal niet om het verslaan van andere ;)
Ik probeer gewoon ervaring met haar op te doen, wennen aan de geluiden, de stress van sommige mensen.
Ik vind dat persoonlijk belangrijk voor haar, vooral voor in de toekomst als ze goed ingereden is etc.
Ik ben ook niet van plan om haar al met haar 3de in te rijden, ik wil graag wachten tot haar 4de, vooral na haar groeiachterstand

@AnnemiekvM: Wat heeft leeftijd hier mee te maken?
Ik vind het helemaal niet erg om een paar jaar te wachten om ermee t erijden hoor ;)
Ik vind dat mijn 2 jarige er nog goed uitziet voor haar leeftijd.

Heb net foto's gemaakt, zal ze zo plaatsen, dan weten jullie ook hoe ze er op dit moment uitziet

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:19

O okee shadomagic.. ;)
Kun je dan niet beter naar clinics en vreemde locaties met haar gaan? Anders een beetje zonde van je geld.. ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:24

Clinic kosten net zoveel als je het zo bekijkt en naar vreemde locaties gaan is het weer de benzine etc.
Dus dat maakt eigenlijk geen verschil ;)

En het probleem bij ons is altijd dat de clinics niet bepaald in de buurt liggen, deze maand was er ergens een, niet duur ook niet, heb het uitgeprint en aan mijn vader laten zien, nu bleek het dus dat die 3 uur hier vandaan was.
En dan tellen de benzinekostenw eer flink op

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:32

Hier de foto's van vanmiddag
(zie is wel een beetje vies :o )
Ooh, even ter info, ze glanst wel degelijk, dit zie je helaas niet omdat het een telefoonfoto is

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:39

Ik zou eerlijk gezegd niet met zo'n paard gaan halteren. Hoogstens voor de lol, maar hoge plaatsingen zal je niet halen.
Bij een dergelijk paard zou ik ook niet gaan werken om haar voor de halter goed te showen.

Bij een paard met talent (?) voor de halter zou ik wel wat werk gaan doen op de 2de. Wat longeren, wandelen etc. Als ze tegen de 3 zijn wat voorzichtig rijden.

TB: Met een 2 jarige mag je rustig starten (bij sommige shows). Zie bijv de 2 year old pleasure.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:45

Waarom wil je halterwedstrijden starten? Voor jouw eigen ervaring en voor je paard haar ervaring? Of om in de prijzen te vallen? Want ik denk inderdaad dat je niet voor de prijzen moet gaan ook niet als zij meer spieren zou hebben.

Volgens mij mag je bij de wran met een 2 jarige ook al showmanshippen en trail aan de hand mee doen (correct me if i am wrong) denk dat je daar meer aan hebt en dat is nog leuk om te oefenen ook.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:48

Ik vind haar zeker niet dun. Wel een beetje iel, en redelijk aan de kleine kant, maar niet (te) dun. Er mag wel iets bij, maar ik had ergere foto's verwacht. Maar bij die van mij staat er een in de wei die echt heel erg te dun is, dus dan is een paard al snel niet te dun.

Even ter vergelijking, mijn 2 jarige paint horse. Ik wandel en draaf veel met hem aan de hand, recht uit dus geen rondjes. Dat kan best met je 2 jarige, hij vind het erg leuk en het is ook nog eens goed voor mezelf ;) En hij krijgt podo grow, maar een hlave kilo dus ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Maar die van mij was als veulen al flink bespierd. een half jaar geleden was hij ook zo als die van jou, niet te dun maar er mocht wel wat bij, ook kwa spieren. En zoals hij nu is is hij al een tijdje, dat was er na 3 maanden bij. Dus dat kan heel snel gaan.

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... 009032.jpg

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... 009031.jpg

Maar ik zou er ook niet mee gaan halteren. Als je het alleen voor het wennen en de ervaring doet, en een clinic is net zo duur, dan zou ik clinics gaan doen, daar leert ze ook nog eens veel meer van.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:50

manutjuh schreef:
Ik vind haar zeker niet dun. Wel een beetje iel, en redelijk aan de kleine kant, maar niet (te) dun. Er mag wel iets bij, maar ik had ergere foto's verwacht. Maar bij die van mij staat er een in de wei die echt heel erg te dun is, dus dan is een paard al snel niet te dun.

Even ter vergelijking, mijn 2 jarige paint horse. Ik wandel en draaf veel met hem aan de hand, recht uit dus geen rondjes. Dat kan best met je 2 jarige, hij vind het erg leuk en het is ook nog eens goed voor mezelf ;) En hij krijgt podo grow, maar een hlave kilo dus ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Maar die van mij was als veulen al flink bespierd. een half jaar geleden was hij ook zo als die van jou, niet te dun maar er mocht wel wat bij, ook kwa spieren. En zoals hij nu is is hij al een tijdje, dat was er na 3 maanden bij. Dus dat kan heel snel gaan.

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... 009032.jpg

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... 009031.jpg

Maar ik zou er ook niet mee gaan halteren. Als je het alleen voor het wennen en de ervaring doet, en een clinic is net zo duur, dan zou ik clinics gaan doen, daar leert ze ook nog eens veel meer van.

Wauw ik vind het een erg leuk paardje! even off-topic

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:02

14cecile14 schreef:
Waarom wil je halterwedstrijden starten? Voor jouw eigen ervaring en voor je paard haar ervaring? Of om in de prijzen te vallen? Want ik denk inderdaad dat je niet voor de prijzen moet gaan ook niet als zij meer spieren zou hebben.

Volgens mij mag je bij de wran met een 2 jarige ook al showmanshippen en trail aan de hand mee doen (correct me if i am wrong) denk dat je daar meer aan hebt en dat is nog leuk om te oefenen ook.

Een paar post erboven staat het uitgelgd ;)

Showmanshippen wil ik nog niet met haar.
Het draaien is nietr goed voor de gewrichten van een 2 jarige ;)
Trail in hand, mmmhh, dat is eigenlijk wel een leuk idee.
Jammer dat het bijna niet in België wordt gedaan op wedstrijden...

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:05

shadomagic schreef:
14cecile14 schreef:

Aah ik heb het niet allemaal gelezen. Trail aan de hand is inderdaad erg leuk om te oefenen met een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:05

shadomagic schreef:
14cecile14 schreef:

En je wil haar wel aan het werk zetten??? Maar een pivot is te zwaar?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:10

Ik weet niet wat je denkt wat ik bedoel met aan het werk zetten, daarmee bedoel ik dus veel wandelen en over balkjes wat draven en stappen wat hier is uitgelegd ;)

Mij is geleerd dat het draaien bij een paard jonger dan 3 ( dus dat de achterhand blijft staan) niet goed voor de gewrichten is.
Iedereen heeft hier natuurlijk een andere mening over ;)

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:54

ik weet niet waar je woont,.. maar bij Jan Pieter Koopmans Oud Gastel is er 1 keer in de maand een trial les,.. deze kost geloof ik 15 euro,.. w ij doen daar ook altijd met onze 2 jarige, is geweldig voor de spieren en ze komt weer eens ergens anders heeft trialer ervaring en ziet andere paardjes, net als op een wedstrijd dus,
maar dan moet het qua afstand wel een beetje te doen zijn voor je

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:55

even off topic
Wat heeft ze een mooie staart !!!! en al zo lekker lang en dik !!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:59

Ik woon zelf in België, maar tegen de nederlandse grens ;)

In welke regio ligt oud-gastel ongeveer?

Ooh ja, ik ben echt verliefd op die staart :wow:
Ben ik al sinds haar geboorte heel zuinig op :P

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:09

is in Brabant een beetje onderin vlak bij Roozendaal en Bergen op Zoom

volgens mij maar een uurtje rijden van de Belgische grens, wij rijden naar Antwerpen in een klein uurtje ( meer in de richting van 3 kwartier )

dus ligt er maar net aan waar jij ongeveer woont aan de Belgische grens

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:14

Bij de grens bij valkenswaard, vlakbij Eindhoven

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:22

via de A58 is het een uur en 3 minuten rijden dus met trailer denk ik zo'n 1,5 uur het is een eindje maar de les zelf is maar 15 euro dus misschien een optie,.. als je het leuk vindt