[WN] Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:20

Ik sta er samen met drie vriendinnen nu een jaar en ben heel erg blij. Wij staan er als 'engelse' ruiters, die recreatief dressuurijden (wel wedstrijdgericht, maar ook veel buitenrijden). Dat wij engels blijven rijden, is totaal geen probleem en past prima.
We doen zelfs mee aan de traillessen, gaat ook helemaal goed.

Ook ik heb de verhalen gehoord, maar er zijn ook in de loop der jaren aardig wat dingen (ten positieve) veranderd.
En wees eerlijk, op alle stallen zijn er altijd dingen die beter kunnen. Wij zijn bij een andere stal (gewoon engels) weggegaan omdat wij het beleid en oprijs/kwaliteit verhouding kompleet buiten proporties vonden.

Mijn ervaring met de Madepolder: alles kan en alles is bespreekbaar (of het nu positief of anders)!
Ook heb ik heb nog geen mager paard zien staan. De stallen worden goed onderhouden en je bepaalt zelf wat je paard aan voer krijgt.

Zoals je zelf al zegt "Zien is geloven". Er zijn op Bokt een aantal mensen die helaas hun oordeel vormen op basis van ervaringen die een hele tijd teruggaan of op basis van 'hear say'....jammer. Ik sluit em verder aan bij de goede voorbeelden over bv Tabasco Tari die eerder zijn gegeven.

Ik zou zeggen: kom kijken en trek je eigen conclusies. IK raad je wel aan dit op een doordeweekse dag tussen 11.00 en 15.00 te doen zodat je ook een beeld kan krijgen van de trainingen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:23

Sonja schreef:
Daar gaat het hier wel degelijk om, want de stal waarom het gaat HEEFT een bepaalde trainingsstijl, en de ruiters HEBBEN bepaalde gewoontes, de paarden STAAN er op een bepaalde manier bij...

De laatste keer dat ik er was heb ik er geen mager paard gezien... en ook geen stinkende natte boxen.

Maar dit blijft toch zo, er zijn bepaalde namen in de westernsport en bepaalde stallen die altijd zullen worden afgebrand...

Zelfs al zijn het verhalen van jaren en jaren geleden, mensen leren bij, stallen veranderen...

Anoniem

Re: Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:28

WAAR heb ik het in vredesnaam over magere paarden en stinkende natte boxen???

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:30

Dat is eerder in dit topic genoemd, niet gequote uit jouw mond.

Maar nogmaals, zelf kijken/ zelf oordelen...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:44

@TS. Ik heb het laatste 1,5 jaar een aantal sportpaarden daar in training en voor weg te verkopen staan (een kapotgereden, verwaarloosd mager paard verkoopt niet zo makkelijk trouwens! :)* ) en ik ben tevreden met hoe ze de paarden verzorgen en trainen. Hun trainingsmethode is idd direct en soms zijn er paarden die daar te sensibel voor zijn of gewoonweg te talentloos. Bij een enkele van mijn paarden werd dat duidelijk aangegeven en werd er een andere oplossingen gezocht (in de lessen, bijrijder die minder eist) en daarmee wordt er voor mij ,echt wel gekeken of het paard en de heren Madepolder wel een werkend setje zijn en is het zeker niet de bedoeling om een paard over de kling te jagen. Ondanks dat ik als eigenaar mijn paarden weinig opzoek is het toch altijd netjes geregeld , zien ze er goed uit, krijgen aandacht van iemand en doen ze hun best om eventuele probleempjes op te lossen.

Dus TS als je nou gewoon een aantal keren zelf gaat kijken daar, tijdens lessen , als er getraint wordt, dan kan je toch zelf bepalen of dit voldoet aan jou eisen en of dit bij jou en je paard past? Ikzelf denk dat bv best zo'n 3 maanden daar je paard heen kan brengen en bv de mannen eerst eens 2 weken met je paard laten werken en jij dan later ook gaat rijden en jullie samen omscholen!? Het is onnodig om je paard langdurig daar te laten. Als ze met hem aan de slag gaan (vrij directe stijl natuurlijk ) en je paard heeft het enigzins in zich, dan moet je met een maand of 3 genoeg omgeschoold zijn om recreatief western te kunnen rijden en zelf met soms wat les (waar dan ook) verder te komen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:51

Zoals je 't beschreef met mijn quote erboven is het net of het mijn woorden zijn Essiedepessie. En ik probeer me nou net BUITEN een waardeoordeel van deze (of welke andere ook) stal te houden.
Ik vind dat TS ZELF een oordeel moet vellen en haar gezonde verstand moet gebruiken bij het maken van de beste keuze.
Hoe ze dat zou kunnen doen heb ik beschreven met voorbeelden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:49

Citaat:
Ik sluit em verder aan bij de goede voorbeelden over bv Tabasco Tari die eerder zijn gegeven.

Hoeveel andere paarden van Madepolder hebben zo lang op dit niveau gepresteerd!? Hoeveel paarden gaan via de achterdeur weer naar buiten? We hoeven het niet slechter te maken dan het is maar om massaal een roze brilletje op te gaan zetten is het andere uiterste!
Als daar een doorlopende stroom van oudere "senior" paarden vandaan zou komen zou dat wel wat zeggen, Tabasco is ongeveer de enige die op "zijn oude dag" nog steeds presteert, terwijl een hele groep anderen dat nooit heeft kunnen waarmaken. ( Ricky Stardust bijv.).

Overigens als ik Tabasco zie lopen, heb ik altijd het idee dat hij nog veel beter kan en kon!!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:53

ElCid, volgens mij was je een tijd niet geweest toch? Ik zou zeggen, kom nog eens kijken.
Er wordt continue aan verbetering gewerkt.
Verder geeft Vanes een heel goed en neutraal beeld van hoe momenteel wordt getraind. Sluit ik me bij aan!
En voor recreatie is het juist een ideale stal, alleen al de ligging is zeer gunstig. Er word tniet alleen maar getraind, er is voor ieder wat wils.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 22-06-09 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:56

ElCid schreef:
Citaat:
Ik sluit em verder aan bij de goede voorbeelden over bv Tabasco Tari die eerder zijn gegeven.

Hoeveel andere paarden van Madepolder hebben zo lang op dit niveau gepresteerd!? Hoeveel paarden gaan via de achterdeur weer naar buiten? We hoeven het niet slechter te maken dan het is maar om massaal een roze brilletje op te gaan zetten is het andere uiterste!
Als daar een doorlopende stroom van oudere "senior" paarden vandaan zou komen zou dat wel wat zeggen, Tabasco is ongeveer de enige die op "zijn oude dag" nog steeds presteert, terwijl een hele groep anderen dat nooit heeft kunnen waarmaken. ( Ricky Stardust bijv.).

Overigens als ik Tabasco zie lopen, heb ik altijd het idee dat hij nog veel beter kan en kon!!

Ricky loopt ook nog steeds goed, staat alleen niet in een showthuis. dus dan hebben we er al 2.
laat ik m anders stellen: hoeveel andere grote dekhengsten ken jij in europa die zo lang op dat niveau al meelopen? ik ken er namelijk buiten tabasco tari geen één.
(misschien listo lena maar die is er een hele tijd uit geweest)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:57

@ElCid: het paard van TS hoeft geen langdurige topprestaties te laten zien,...hij hoeft allen maar basis omgetraind te worden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:58

Pienb schreef:
hoeveel andere grote dekhengsten ken jij in europa die zo lang op dat niveau al meelopen?

Nou,..daar ken ik er ook nog 1 van die dat nog zou kunnen O:) ...en ontopic, Daar zijn de heren Madepolder ook heel netjes mee omgegaan! :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:59

Vanes, nu heb je een goed punt. Wat is het verschil voor zo'n stal (nu heb ik het niet perse over Madepolder, maar gewoon over een grote trainingsstal in het algemeen) als ze JOUW paard trainen of een recreatiepaard? Het aanzien, omdat ze met jouw goede paard aanzien, punten etc. in de wedstrijden krijgen en niet met dat recreatiepaard.

Over de stal zelf geef ik geen mening, ik zou je aanraden om zelf te gaan kijken en zelf je oordeel te krijgen TS.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:03

Moderatoropmerking:
Graag wil ik jullie er (alvast) even op wijzen dat het bespreken van een stal toegestaan is, mits de ervaringen uit eerste hand komen. ;)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:09

OKHannes schreef:
Ik sta er samen met drie vriendinnen nu een jaar en ben heel erg blij. Wij staan er als 'engelse' ruiters, die recreatief dressuurijden (wel wedstrijdgericht, maar ook veel buitenrijden). Dat wij engels blijven rijden, is totaal geen probleem en

Nou dat was een paar jaar geleden wel anders hoor!Ik kocht daar een paard en bleef staan om engels te rijden. Nou ik werdt echt wel met de nek aangekeken en van de baan gereden.
Mijn ervaringen met madepolder zijn alles behalve super. Ik vond ze idd ruw en soms onnodig hard (zeer regelmatig bloedende sporenwonden gezien).
Sterker nog door Madepolder is heel mijn beeld vervormd over western rijden. Ik vroeg me echt af waarom dit nou paardvriendelijk rijden was. Gelukkig hoorde ik van bokkers dat het zo ook absuluut niet hoorde.

Maar eerlijkheidshalve...dit was wel 6 jaar terug. Ik hoop dat ze idd veranderd zijn.
Ik zou gewoon regelmatig gaan kijken en zeker niet meteen beslissen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:15

Ik denk dat Meneer Patist het niet in dank afneemt als zijn Tabasco niet goed verzorgt en getraint zou worden.
Dus kijk a.u.b. niet naar Tabasco.
Want, dat is niet te vergelijken met klanten zoals wij!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:18

Misschien deze hengsten?? Zijn een aantal nu met pensioen maar ook een aantal die tot op hoge leeftijd meelopen (of mee hebben gelopen):
Lil Dry Peppy
Mr BH Jac
Footworks Finest
Parsans Phd
Coeur D Wright Stuff
Little Gump
Lil Ruf Cody
As Smart As Charley
Blue Quick Command
Chex Enterprise
Col Awsome Socks
The Italian Stallion
Jacs On Top
Mr Dual Spring
San Jo Freckles
Sweet Talkin Lena

Er zijn er dus meer dan je denkt. En dit is alleen maar even snel uit mijn geheugen maar er zullen er vast nog wel een paar zijn.

Groetjes, Gisela

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:29

Ik geloof zeker dat er al best wat verandert is in positieve zin bij de Madepolder maar helaas een jaren lange slechte reputatie schud je niet zo maar van je af.
Ik ga me niet uitlaten over hoe paarden er bij staan op die stal. Ben er nog nooit geweest. Maar ik neem even snel aan dat de mensen die er staan niet gek zijn en hun vaak dure Quarter of Paint in de drek laten staan. Overal komen dingen als niet schone stallen voor omdat je net voor het mesten binnen loopt of zo. Ook maak je op meerdere plaatsen mee dat er een scharminkel in een stal staat. Maar zonder verder het hoe wat en waarom te weten kun je niet gaan (ver)oordelen dat er slecht voor de dieren gezorgd wordt.

Ik geloof alleen niet dat de training methode veranderingen al voldoende zijn. Ik pik nog steeds met gemak de leerlingen van deze training stal er uit in de warm rij bak en helaas is dat nog steeds niet in de positieve zin. Waarschijnlijk is het gewoon lastig om "gewoontes" er uit te krijgen. Iets wat je jaren als de juiste methode voor geschoteld hebt gekregen laat je niet zo maar 123 los. Maar zo lang ze proberen de boel te verbeteren ben ik al lang blij, al is het alleen al voor de dieren en het imago van de sport!

Maar om terug on topic te komen. Het lijkt het me een beetje "overkill" om een recreatief gereden paard daar in training te zetten. Deze mening is niet trainingstal afhankelijk, ik zou je ook afraden een van de andere grote trainers te kiezen, maar gewoon afhankelijk van het doel wat je met je paard voor ogen hebt.
Breng je paard liever naar een goede kleinschaligere stal. Dat scheelt je een elk geval in je portemonee!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:41

Gisela schreef:
Misschien deze hengsten?? Zijn een aantal nu met pensioen maar ook een aantal die tot op hoge leeftijd meelopen (of mee hebben gelopen):
Lil Dry Peppy
Mr BH Jac
Footworks Finest
Parsans Phd
Coeur D Wright Stuff
Little Gump
Lil Ruf Cody
As Smart As Charley
Blue Quick Command
Chex Enterprise
Col Awsome Socks
The Italian Stallion
Jacs On Top
Mr Dual Spring
San Jo Freckles
Sweet Talkin Lena

Er zijn er dus meer dan je denkt. En dit is alleen maar even snel uit mijn geheugen maar er zullen er vast nog wel een paar zijn.

Groetjes, Gisela

ik kan nu heel uitgebreid op je topic gaan reageren door alle hengsten te bespreken maar dan gaan we aan het topic voorbij dus dat ga ik niet doen. een deel van de hengsten heb je gelijk in, een ander deel zie ik anders maar he, dat zijn meningen en daar gaat dit topic niet over :-)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:01

[/quote] Nou dat was een paar jaar geleden wel anders hoor!Ik kocht daar een paard en bleef staan om engels te rijden. Nou ik werdt echt wel met de nek aangekeken en van de baan gereden.
Mijn ervaringen met madepolder zijn alles behalve super. Ik vond ze idd ruw en soms onnodig hard (zeer regelmatig bloedende sporenwonden gezien).
Sterker nog door Madepolder is heel mijn beeld vervormd over western rijden. Ik vroeg me echt af waarom dit nou paardvriendelijk rijden was. Gelukkig hoorde ik van bokkers dat het zo ook absuluut niet hoorde.

Maar eerlijkheidshalve...dit was wel 6 jaar terug. Ik hoop dat ze idd veranderd zijn.
Ik zou gewoon regelmatig gaan kijken en zeker niet meteen beslissen.[/quote]

Als het nu zou zijn als jij omschrijft zou ik daar nu niet meer staan. En dan heb ik geen duur Quarterhorse of iets in die richting maar een huis, tuin en keukenpaard. Als je om je paard geeft wil je dat deze er goed bij staat.....OoK het omverrijden van ons engelsen ken ik gelukkig niet. Tuurlijk, er zijn altijd wel dingen die beter kunnen....maar dat geldt voor alle stallen.
Misstanden heb ik nog niet gezien, terwijl ik daar op engelse stallen veel mee ben geconfronteerd (mijn oude paar is op 5 jarige leeftijd op een proffesionele trainingsstal voor springpaarden kapot gereden.....)

Ook hebben zij mij op een speelse manier kennis laten maken met de westernsport, en doe ik nog steeds de traillessen mee.
Het is dat ik dressuurwedstrijden wil blijven rijden en de twee rijstijlen elkaar dan op belangrijke punten toch tegenspreken.
Wat mij zeer aanspreekt is de zeer relaxte sfeer. TS, als jij lekker recreatiegericht wil rijden, zal niemand je daar op aankijken.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:06

Ik begrijp eigenlijk niet wat SammyJo en Yv_ nou bedoelen met wat ze schrijven.....of staat dat nu erg blond als ik dit zo schrijf? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:12

Die zijn van dezelfde generatie als ik, hebben dus AnimalFarm verplicht moeten lezen, en die weten nog steeds dat some animals more equal zijn denk ik :D

Klanten met paarden als de jouwe of bv een Tabasco worden over het algemeen* wat anders behandeld dan een klantje met 1 recreatieknolletje...

*let op, ik kan NIET beoordelen of dat hier ook zo is ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:15

Zouden ze dat bedoelen? Wist het niet zeker namelijk! :D

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:17

Ohhhh vroeg me nou precies hetzelfde af..... misschien trekken deze mensen gewoon eerder hun mond open als er iets niet in orde zou zijn?

Groetjes, Gisela

PS Pienb: jij begon erover, niet ik ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:18

Tja ,...kost al genoeg, he! :D...........Wie betaald, die bepaald! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:20

Ik gok zo maar even mee :D

En ja, grotere klanten trekken makkelijker hun mond los. Dat klopt. En/maar er wordt ook meer van 'gepikt'.

Heb ff een reminder nodig... wat was er nou ook alweer eerder, die kip of dat ei? :P