[WN] RaceTink + muur = OUCH!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:47

Hier een voorbeeld van een Pessoa:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=29060

En de one-rein stop noem ik dus gewoon de 'noodrem' Knipoog en ja een paard kan ervan op zijn knietjes gaan, dus bijtijds voetjes uit de beugels Haha! Maar 500 kg on the run is no fun Clown dus af en toe moet je wel eens.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:44

Citaat:
En de one-rein stop noem ik dus gewoon de 'noodrem' en ja een paard kan ervan op zijn knietjes gaan, dus bijtijds voetjes uit de beugels Maar 500 kg on the run is no fun dus af en toe moet je wel eens.

Dat bedoelde ik dus uit te leggen...het is zeker een noodrem maar je paard gaat niet op zijn bek als je het voldoende oefend en het een reflex wordt. Zoals callipo al zegt hij remt dan eerst af omdat hij zijn hoofd naar je knie gaat brengen. En ik betwijfel of je je paard echt nog omkrijgt als ie al op volle snelheid is, je moet wel reageren in de eerste paar meters.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 14:23

Hahaha, ja de hindernispalen zijn ook vaak de banketstaaf. Meestal als Knollie geen zin meer heeft om moeilijk in te buigen bij het slalommen... Knipoog
Ik heb trouwens nog een stang liggen, moet ik die eens proberen? Lijkt me nog scherper dan de pessoa, maar zo-voor-een-keer-als-tie-wil-racen lijkt het me wel een oplossing.
http://www.charmaynejames.com/store/product_detail.cfm?ID=123L-46

Zoiets.
Oh, ik vond die tip van dat moe-galloperen wel een goeie, dat zal ik eens proberen. En tegen de muur aan laten lopen wil niet, ik heb al verscheidene malen ertegenaan gezeten... Maar zover is het nog niet weer gekomen gelukkig. Ik kan hem nu tenminste stoppen, dat was vorig jaar wel anders

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:48

memory schreef:
Dat bedoelde ik dus uit te leggen...het is zeker een noodrem maar je paard gaat niet op zijn bek als je het voldoende oefend en het een reflex wordt. Zoals callipo al zegt hij remt dan eerst af omdat hij zijn hoofd naar je knie gaat brengen. En ik betwijfel of je je paard echt nog omkrijgt als ie al op volle snelheid is, je moet wel reageren in de eerste paar meters.

bij een paard op hol is er echt geen sprake meer v. een reflex hoor Haha! maar ik begrijp wat jullie bedoelen...

Zolang je contact hebt met je paard werkt dit super... maar als je paard echt het bit vastpakt... Scheve mond

groetjes

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:42

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:51

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:30

Sugarmiss schreef:
Die zijn nog 'heilig' bij wat de barrelers schijnen te gebruiken
http://www.buytack.com/products/bits/all/barrel2.htm
en dat zonder waarschuwing erboven Verdrietig

De meeste van deze bits (zoals die met die fietsketting en die met ijzer op de neus) zijn gelukkig op de NBHA wedstrijden verboden...
Word ook op gecontroleerd.....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:55

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:15

Sugarmiss schreef:
Die zijn nog 'heilig' bij wat de barrelers schijnen te gebruiken
http://www.buytack.com/products/bits/all/barrel2.htm
en dat zonder waarschuwing erboven Verdrietig

Achter datzelfde materiaal had mijn opa de koeien in de weide lopen. Hier in nederland noemen ze dat afrasteringsdraad, Huilen . Hergebruik?? Laten we er een bitje van draaien??? Boos!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:38

he gatver...
nee dank je... liever niet...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:24

Ach jeetje!
Dat vind ik nou pas echt idiote bitten!
Maar nu even de "update" van Shakie's kuren.
Ik heb gister ongelooflijke ruzie met hem gehad, en heb hem vandaag maar eens op die stang gezet.
Eerst in de longeerbak moe gejaagd, en toen gaan rijden. Flinke dressuurzweep erbij, hek dicht en cap op!
Maar ja, die drol moest natuurlijk laten zien dat hij een echte Tinker is en bleef stug doorzetten, tewijl ik voor mijn gevoel zijn mondhoeken tot zijn oortjes trok... Boos!
Kan hem nu wel vermoorden!
Alle truckjes die ik wist heb ik geprobeerd, maar geen succes. Dat beest word met de dag gehaaider... Knipoog
Iemand nog tips?
Morgen krijgt hij rust, want hij droop gewoon toen ik na 2 uur vechten maar besloot te stoppen, pas toen ik hem een keer fatsoenlijk langs de muur kreeg, in een hele zachte jog. Harder wil nog steeds niet... Frusty
En zondag gaan we trug naar grondwerk. Jammer genoeg ben ik die week daarna op stage... Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:45

Ja je hebt er eigenwijze drollen tussen zitten Haha! Je moet ook niet verwachten dat alles in 1x met een ander bit over is. MIsschien moet je gewoon voorlopig niet naar de muur galopperen, maar in jog er naar toe en er vanaf aangalopperen. Het klinkt als het probleem uit de weg gaan, maar als je nu het probleem niet op de snelle manier op kunt lossen, moet je iets anders verzinnen. Alleen maar blijven trekken lost ook niets op.

Overigens denk ik niet dat je hem morgen de hele dag stil moet laten staan, beter licht werk of gewoon een uur wandelen dan helemaal niets doen. Want eventuele spierpijn/stijfheid kun je beter behandelen door beweging dan door stil zetten.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:56

Hah, mee eens, ik zit morgen wel een beetje krap in de tijd, en hij gaat de wei op met de "vrijgezellenvereniging". Maar ik wilde wat grondwerk met een ketting doen.
Ik kan hem echt maar met veel moeite stoppen, daarom was het een langzaam drafje. Hij gedraagt zich als een tank en wil dwars door het draadje heen racen. En dit alleen op de rechterhand. Links is geen probleem.
Op rechts stormt hij als ik aangallopeer (helemaal achter in de wei) knetterhard richting muur en hek. Ik kan hem echt met de grootste meoite stoppen en omtrekken wil al helemaal niet echt lukken.
Misschien moet ik er inderdaad eens vanaf galloperen, hoewel de kans groot is dat hij omdraait. Maar dat geeft niet, we draaien zo (met hulp van mijn vriend De Zweep, gnagnagna) zo weer terug.
Je hoort het nog. Knipoog

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:38

Citaat:
Maar ik wilde wat grondwerk met een ketting doen.

Wat moet ik mij hier bij voorstellen? Verward

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 21:07

Zo'n halstertouw met een kettinkje aan het eind. Dat onder de neus door, asl je begrijpt wat ik bedoel. Heeft zijn nut bij eigenwijze Tink's al veelvuldig bewezen... Knipoog

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:59

Zou maar eens rustig aan doen met je tinker. Je maakt dat dier hellemaal gek jagen in longeerbak dan rijden met zweep grondwerk met ketting.
Enigste om wat met je tinker voorelkaar te krijgen is het met rust tedoen
en niet met de dingen die je nu zegt, en natuurlijk les nemen.
Anders worden deze problemen alleen maar groter.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:05

Blaze schreef:
ik vind dit wel wat Cool
succes gegarandeerd

ROPING SNAFFLE BIT

Caution should be used when using this mouthpiece to avoid damaging the mouth.(hahaha is wel een leuke waarschuwing Cool )
http://www.buytack.com/products/bits/al ... affle1.htm + link van sugarmiss

Je moet je paard wel heel erg verneukt hebben al moet je zo'n bit aanschaffen... ik wist trouwens niet eens dat er wired shanks bestonden Scheve mond

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:32

Citaat:
Zo'n halstertouw met een kettinkje aan het eind. Dat onder de neus door, asl je begrijpt wat ik bedoel. Heeft zijn nut bij eigenwijze Tink's al veelvuldig bewezen...

En wat draagt dat bij aan het oplossen van het muurcrashen? Verward

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:52

Haarbal schreef:
En dit alleen op de rechterhand. Links is geen probleem.

mmm....dit is wel typisch...

Misschien is het helemaal niet ''verkeerd'' gedrag, maar heeft hij heel veel moeite mijn zijn ''slechte'' kant....
Verward
Oftewel; heeft je paard gigantisch veel moeite met zijn ''natuurlijke scheefheid'' .

Dat zou je dan ook moeten kunnen merken met bepaalde oefeningen... merk je vaker dat hij eronder uit wilt komen, en dan m.n. wat je beschrijft, op de rechterhand?
En hoe oud is ie?

Zo ja... dan heb ik misschien nog wat tips!
groetjes

groetjes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:05

Let je wel op dat je paard nog enigszins lol houdt in het rijden Lachen Maar ook ik vind het nogal typisch dat er 1 kant zo slecht is.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:17

vaak is de ene kant slechter he?
je kunt dat soms verhelpen door te longeren met bijzet..
en heel veel gymnastiserende oefeningen van te voren....
ik heb zelf ook een tinker en die was heel lomp (hij is 1.58) en net een tank maar ik heb toch bij zijn opvoeding nooi gebruik hebben moeten maken van mondhoeken tot de oren trekken of eerst met longeren opjagen... en hij liep in het begin ook op de muur...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:28

Ik vind het zowiezo nooit goed als je een paard eerst moe moet longeren voor je er op kunt. Bij een heel groen, nog zadel mak te maken paardje misschien heel even de 'frisse kriebels' er uit, maar anders is er naar mijn mening toch duidelijk iets mis in het vertrouwen en respect wat je van je paard zou moeten hebben. Opjagen, scherpe bitten en kettingen helpen daar geen lieve moedertje aan...
Als ik het zo hoor moet je gewoon van voor afaan beginnen en je paard eerst opnieuw opvoeden en respect krijgen van hem. Veel grondwerk; en dan bedoel ik dus níet 'opjagen en eens flink met de ketting rukken', maar oefeningetjes om respect te kríjgen, niet af te dwingen. (zoek maar even in m'n berichten of naar het topic over de Spring show, daar heb ik voor Xono een paar oefeningetjes opgeschreven, maar er zijn er hier al veel meer de revue gepasseerd).
Dan, pas wanneer je dát hebt, weer longeren, maar rustig, om hem soepel te maken. Een tiedemanteugel is hier eventueel een fijn hulpmiddel (gewoon op de lage stand, puur om hem 'aan het werkt' te zetten). En pas wanneer dat allemaal rustig en met wederzijds respect kan, stap je er weer eens op.
Dan begin je met rijden alleen stapwerk te doen, veel buigen, stelling naar binnen en buiten vragen op cirkels, slangenvoltes en serpentines, wijken voor het been, draaien om voorhand en achterhand (géén spin, gewoon rustig). Allemaal van dat soort oeffeningen om hem soepel te maken en naar je benen te laten luisteren. Wanneer dat goed gaat ga je dat soort oefeningen in draf doen en later ook in galop. Maar je gaat niet eerder galoperen voordat het in stap helemaal goed is, en in draf al aardig op weg. Tussendoor kun je'm een dag longeren, en dan laat je'm wel galoperen, zodat 'ie ondertussen ook sterker in z'n achterhand wordt, waardoor het buigen en nageven makkelijker wordt en hij zich er onder het zadel niet meer 'uit hoeft te drukken'...
Zo zou ik het aanpakken, maar er leiden natuurlijk meer wegen naar Rome... (maar een binnendoorpaadje is er niet! Knipoog )
Succes!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 18:39

Helemaal mee eens allemaal. Nee, ik heb hem niet eerst moe gejaagd, maar gezorgd dat ik met goed fatsoen in stap langs het hek kon rijden zonder geplet te worden of doodsangsten uit te moeten staan.
Had de dag daarvoor vreselijke ruzie gehad die ik eigenlijk niet echt heb gewonnen, weet je nog?
Jullie maken het nu wel erg zwart-wit... Knipoog Alsof ik een paardenbeul ben... Knipoog
Bovendien weet ik dat het gewoon etteren is, want ik liep vorige week nog te roepen dat hij zo lekker liep, en zo voorwaarts en gehoorzaam was. En ik ben nogal een softie qua bitjes en zwepen/spoortjes. Hoe minder hoe beter!
Toen van de een op de andere dag besloot Meneer dat het hek en de muur hem meer aantrokken dan het midden van de bak...
Ik heb hem nu al bijna 3 jaar en ken zijn kuren wel. Zijn altijd van die vlagen bij hem... Lachen Meestal een weekje doorpakken, laten zien dat het toch niet helpt, en alles is weer ok. Bovendien probeer ik het eerst zacht, maar de Tinkereigenaren hier weten vast wel dat zacht niet altijd helpt als je Tink in zijn hoofd heeft dat hij een tank is...

Nu even de update. Vanmiddag heerlijk rustig in de stap op de cirkels gewerkt, geen vuiltje aan de lucht. Bijna alleen de moeilijke kant gewerkt, veel inbuigen gevraagd. De sproeier was wel even spannend, maar verder geen problemen gehad. Een keer een racepoging gehad, en ik kon hem meteen stoppen.
We hebben gewoon op het kopertrensje gereden. Daarna nog even wat stapwerk aan de hand gedaan. Ik was zeer tevreden, (yay, pepermuntjes voor de Sheek!)
Morgen hetzelfde programma en gaat dit goed, dan gaan we een gangetje harder.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:00

Haarbal schreef:
Bovendien probeer ik het eerst zacht, maar de Tinkereigenaren hier weten vast wel dat zacht niet altijd helpt als je Tink in zijn hoofd heeft dat hij een tank is...

mijn tinker is vrij grof en groot en zoals je kunt horen van de meesten die hem kennen hier op bokt is de mijne een echte tank...
maar ik vind dat geen excuus voor harde correcties...
zoals francis al zei ... en wat ik ook vind..
eerst in stap soepel rijden etc. en pas als dat goed gaat een stukje verder...

en het is niet zo dat we je als een paardenbeul zien hoor Ach gut

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:55

Haarbal schreef:
Bovendien weet ik dat het gewoon etteren is, want ik liep vorige week nog te roepen dat hij zo lekker liep, en zo voorwaarts en gehoorzaam was. Maar de Tinkereigenaren hier weten vast wel dat zacht niet altijd helpt als je Tink in zijn hoofd heeft dat hij een tank is...

tja... wij hebben een tinker zadelmak gemaakt, waarbij ik ook altijd riep; zulke moeten echt niet doorkrijgen hoe sterk ze zijn, dan wordt het een tank Haha!

Als je echt denkt dat jouw tinker dus aan het ''etteren'' is, heeft ie dus waarschijnlijk wel door dat het een tank is Scheve mond
Ik wens je veel succes iig.... maar nogmaals, denk ik dat er ook een heleboel terug te leiden is naar zijn ''scheve'' kant...
Is niet meer dan normaal, en ''waarschijnlijk'' op het moment dat het misschien te moeilijk voor hem wordt denkt ie; ja daaag, daar ga ik, wegwezen, onder je uit

groetjes