[WN] [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:46

wat is dat toch met dat bumpen van de gemiddelde westernruiter. Je been aanleggen hoort echt wel genoeg te zijn. Ik vind het vaak zo'n raar gezicht.. zit een hele rij ruiters met de benen te flapperen om een paard nageeflijk te vragen.

Paintless

Re: [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 12:50

ik bump niet om dr nageeflijk te vragen hoor. wel als ik bijvoorbeeld een cirkel rijdt, dan bump ik buitenbeen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:53

Eh kun je aangeven wat je op een cirkel met bumpen wilt bereiken?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:53

MidnightPSan schreef:
Keep it clear and simple. Make it easy to learn, and easy for you to use.
Allow no compromises. If you lay your leg on him and he does not move,
push harder and roll your spur on his ribs a little if necessary. Its alright to
use your spur, most people wear them, and a lot don’t know how to use
them.
Lyle Jackson

Dat bedoel ik dus met de sporen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:09

dat ze het binnenbeen naar binnen zet, en het buiten been er achteraan. voor dan. binnenhand heb ik van de hals en ik bump haar naar binnen toe. met mijn buitenhand houdt ik haar op de cirkel en ik zit op de buiten kant.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:11

ja thillie, ik snap je wel, weet ook wel hoe ik mijn sporen moet gebruiken, in theorie.
in de praktijk trek ik mijn hakken nog op en ram ik dus ongewild met mijn sporen.
maar beestje is pas 3 maand onder het zadel, dan gebruik ik nog geen sporen.
alleen later, als ik hulpen wil verfijnen. niet om ze op zij te "rammen" snappie?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:13

maar, wat ik me ook bedacht...

kan het ook een dominantieprobleem zijn? dat ze gewoon niet voor me opzij wil!
daar hebben breeze en ik namelijk nog wel eens een discussie over. :D

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:14

Oh nee in mijn eerste post had ik het over de sporen maar had niet gelezen dat het om een jong paardje gaat en toen kwam dat stukje van MidnightPSan en wilde ik nog even kwijt dat ik het op die manier bedoelde.
Maar kan mij voorstellen dat je nog geen sporen wil gebruiken hoor.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:31

Ik rij mijn jonge hengstje aan met een Mecate. Als hij niet aan het been is krijgt hij een tik met het lange einde van de Mecate. Hij is nu gewoon netjes aan het been. We dragen wel sporen omdat hij toch aan het geluid en gevoel moet wennen. Hij is er niet bang van en je hoeft ze weinig of nooit te gebruiken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:25

Tuurlijk is het een dominantie probleem! Vandaar ook de concequent zijn tips. Jij moet het laatste woord hebben en daarmee de dominantere zijn

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:56

Pienb schreef:
Tuurlijk is het een dominantie probleem! Vandaar ook de concequent zijn tips. Jij moet het laatste woord hebben en daarmee de dominantere zijn

Hoe kan je dat nou zeker weten??? Hoeft niet het kan, misschien snapt het paardje de bedoeling niet, en misschien is het eens handig om er een fysio bij te halen, ze is pas drie maanden onder het zadel, kan ook stijvigheid zijn, of dat ze ergens vast zit.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:59

Mijn Pepper is ook sinds half mrt onder het zadel en heeft het zelfde probleem

Zit hem volgens mij gewoon in het feit dat ze rechtsom stijf is
Andere kant op gaat prima , been aanleggen en dan reageert ze al
Maar rechtsom is ze gewoon veel stugger

fysio en lekker veel rechtuit lopen helpt wel !

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:41

Pienb schreef:

Wat een rare aanname! :?
Het lijkt er eerder op dat dit paardje onvoldoende heeft geleerd om te wijken voor druk. Terug naar de basis dus!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:48

ok misschien wat kort dsoor de bocht.
bij deze opmerking ga ik ervanuit dat:
- het geen geval van 'niet begrijpen' is, aan de andere kant en aan de hand is er immers geen probleem
- het geen lichamelijk probleem is, aan de hand lukt het immers ook

deze zaken uitgesloten kan er volgens mij nog maar 1 ding zijn: dominantie/uittesten ed.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:13

uittesten lijkt mij niet. anders deed ze het voor het linkerbeen ook niet.
stijfheid kan wel, rechtuit lopen doe ik veel, ze woont aan een mooi, recht, zandpad.
ik ga echt nog niet met sporen rijden. ik vind mijzelf daar echt niet goed genoeg voor.

aan de hand gaat ook links goed, rechts minder. t is gewoon echt een linkspoot.
dominantie ben ik al een jaar mee aan het werk. met grondwerk geeft ze zich wel over en luisterd (en likt) ze goed. binnenkort ga ik met haar de round penn in om daar nog even extra aan te werken. (opnieuw met begeleiding) we zullen zien hoe een dikke middelvinger ze daar opsteekt.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:01

Ik zou ervoor kiezen om te werken met beloning in plaats van straffen. Er is al zo vaak aangetoond dat straffen niet werkt.
Als het een 'dominantieprobleem' zou zijn, dan ligt dit niet aan het paard maar aan de ruiter. Een paard gaat er echt niet over nadenken: "nu zal ik jou wel eens even te grazen nemen" }>
Ik zou vooral goed les nemen en niet teveel in een keer willen. Paardje is NOG MAAR 3 maanden onder het zadel.
Mijn paard heeft ook nog moeite met wijken voor het been. Ik heb de tip gekregen om vooral heel duidelijk onderscheid te maken door met twee benen druk te geven is tempowisseling, aan een kant druk is opzij voor dat been.
Van nature gaat een paard tegen de druk in, dus van de druk af gaan dat zul je ze echt moeten leren, door iedere keer dat hij het goed doet, daarvoor te belonen. Makkelijkste is om dit vanaf de grond aan te leren.
Niet te snel er van uitgaan dat een paard er geen zin in heeft of niet mee wil werken. Over het algemeen is het gewoon een kwestie van de hulp is niet duidelijk, tegenstrijdig of nog niet goed aangeleerd.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:14

Paintless schreef:
uittesten lijkt mij niet. anders deed ze het voor het linkerbeen ook niet.
stijfheid kan wel, rechtuit lopen doe ik veel, ze woont aan een mooi, recht, zandpad.
ik ga echt nog niet met sporen rijden. ik vind mijzelf daar echt niet goed genoeg voor.

aan de hand gaat ook links goed, rechts minder. t is gewoon echt een linkspoot.
dominantie ben ik al een jaar mee aan het werk. met grondwerk geeft ze zich wel over en luisterd (en likt) ze goed. binnenkort ga ik met haar de round penn in om daar nog even extra aan te werken. (opnieuw met begeleiding) we zullen zien hoe een dikke middelvinger ze daar opsteekt.

Dus toch wat stijfjes denk ik !
En pepper is ook niet dominant hoor
ik herken dit zo !

Ik ben nu ook weer veel in de paddock bezig en merk ik dat ze op de rechterhand moeilijker de bochten doorgaat
Ze laat als ware haar hele binnenhand vallen ! en als ik ff niet oplet maakt ze een rollback op de linkerkant en daar loopt ze prima op

Gewoon veel oefenen en loswerken in de paddock
en idd eens een goede fysio erbij

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:18

Als je paard moet wijken voor je rechterbeen zal het betekenen dat het rechterachterbeen onder moet treden. Lijkt mij dat je paard nog niet voldoende recht gericht en sterk is om dit te kunnen doen. Pas als je paard op beide achterbenen voldoende sterk is zal het wijken voor druk ook geen probleem meer zijn. Harder worden heeft imo geen enkele zin, gymnastiseren juist des te meer. Kijk inderdaad eens aan de hand hoe makkelijk je paard bij het wegduwen van de achterhand de beide benen onderzet. Wat ook kan helpen zijn (verhoogde) balken, hierdoor wordt je paard 'gedwongen' beide achterbenen evenveel te belasten. En verder rechtrichten, gewoon simpel tussen 2 teugels en 2 benen rijden. Gewoon lekker gaan gymnastieken en dan komt het vanzelf wel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:19

ik besef me dat ze nog maar 3 maand onder het zadel is. goeie begeleiding heb ik.
gister met rijden, tijdens het uit stappen heb ik bochten op been geoefend en ging het goed. rechts iets minder maar ik heb tips van hier er bij genomen. duidelijk been, reageert ze niet, iets linker teugel. dit werkte heel goed.

ik heb er inderdaad een handje van om te snel te willen. dit komt ook omdat het gewoon supergoed gaat. ze pikt alles heel snel op en is snel verveeld. dus zoek ik naar manieren om dr te pleasen. uitdagingen te bieden. maar ja, ik kan ook nog niet alles. samen zullen we moeten leren.

1 ding is zeker, ze heeft zeker lol in het werken en geniet van de aandacht die ze nu krijgt (niet dat ze eerst minder kreeg, maar toen liet ik dr wel vaker staan, omdat ze nog zo jong was. als ik dat nu doe, heb ik een sjaggie paard)

tnx voor alle tips, ook ga ik met trainster overleggen en samen komen we er wel uit.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:11

Ik wens jou in ieder geval heel veel suc6 en nog heel veel plezier met jou paardje. Maar dat komt vast helemaal goed.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:11

ik heb het met lesgeefmens overlegd, maar ook zij zei, spoortje.
in de les met spoor, daarbuiten nog niet. en alleen in stap. draven en galop (wat we in les nog niet doen, is beginnersgroep) zonder spoor.
lesgeefmens heeft dingen geprobeerd, maar ze reageert gewoon helemaal niet. en dan kan ik wel aan de voorkant dingen gaan knutselen, maar dan kom ik later weer in de problemen.

ik zit in een beginnersgroep, zodat ik bij de basis begin. en dit zijn echte beginners, de meesten zitten korter op het paard dan ik op breeze.. dus alles lekker rustig aan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:24

huhmmm.... sorry maar ben het niet eens met je lesgeefmens (wie is het eigenlijk?)
spoor is leuk voor de fine-tuning ed. maar kan nooit de oplossing zijn voor een probleem.... er moet een andere oorzaak zijn (het is niet zo dat ze je been echt niet voelt en daardoor een spoor de oplossing is...)

een spoor kan nooit de oplossing zijn, net zoals een ander (sterker) bit.
het zijn hulpmiddeltjes maar je komt niet bij de oorzaak.

kijk, als je veel hoofdpijn hebt kun je daar een pilletje voor nemen en dan is de hoofdpijn weg.
maar de oorzaak van de hoofdpijn vinden en daar iets aan doen is eigenlijk veel beter

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:29

ik weet t. ik pb je haar naam wel even, die gooi ik niet te grabbel.

ik denk ook dat ze het alleen wil gebruiken om haar even iets duidelijk te maken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:32

dat kun je ook met je been zonder spoor, kwestie van flink hard bumpen.

begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet anti spoor ofzo maar het mag nooit de oplossing zijn voor iets en je hebt duidelijk aangegeven dit eigenlijk helemaal niet te willen dan denk ik dat je eerst alle andere opties moet proberen....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:44

flink hard bumpen, ik kan me dood schoppen, maar ze reageert gewoon niet. mijn lesgeefmens zette een lange nagel in dr ribbenkast maar mevrouw reageerde alleen met dr oren.