[WN] (engels) harnachement aanschaffen speciaal voor bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:21

Ik krijg een beetje het idee dat jullie denken dat de gem. engelse ruiter niet kan rijden. :o
Ik stap net zo makkelijk op het westernpaard van mn stalgenootje als zij op de engelse van mij. (haar zadel is alleen te groot voor mijn kleine billen dus dat zit niet zo)
Basis is imo hetzelfde. Het ligt er alleen maar net aan hoe de knopjes erop gezet zijn. Das een kwestie van doorhebben.
En als zoiemand het leuk vind om les te krijgen in het western waardoor ze nog beter aan kan sluiten op jouw rijden is dat helemaal super. Maar een paard wordt imo echt niet meteen aan gort gereden als je er een engelse op zet. Een slechte westernruiter bereikt t zelfde als een slechte engelse.
En als je in je adv. zegt dat het om een westernpaard gaat, ga ik er van uit dat de mensen die reageren daar iets mee hebben of het leuk vinden om het te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:36

Needje schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat jullie denken dat de gem. engelse ruiter niet kan rijden. :o

Er zijn genoeg goede Engelse ruiters, het is alleen zo jammer dat ik alleen maar ruk- en plukkers ken of van die manegepenny's die panisch worden als ze van de hoefslag moeten... (ookal, zijn waarschijnlijk prima pleasureruiters :7 )

Ik zou iig geen tuigage kopen voor een bijrijder, ze kunnen toch zelf prima op een westernzadel rijden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:43

Jammer dat jouw wereldje zo klein is Niels :(:)

Malabarista

Re: (engels) harnachement aanschaffen speciaal voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:05

Ja, ik vind dat ook een klein beetje koeienschijt. Dan zou je als je overstapt naar western ineens wel een goede ruiter zijn? Ik ken ook genoeg rukkers en snukkers in het westernwereldje hoor. Het is afhankelijk van ruiter tot ruiter. Maar ik denk dat we offtopic gaan.

Ik zou in ieder geval geen engels harnachement aanschaffen. Veel te duur. Of je moet natuurlijk geld zat hebben ;-)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:16

Niels ik vind dat wel een vooroordeel.
Dat is net zo iets als dat engelse ruiters zeggen dat alle reining ruiters hardhandig zijn.

Ik zou zelf geen tuigage aanschaffen voor een bijrijder.
Als je in de advertentie zet dat het een westernpaard is dan snappen de mensen vanzelf wel dat ze met hun kont op een westernzadel komen te zitten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:19

Ik vind het ook wel een heel erg vooroordeel hoor Niels.

Omdat ik zelf veel heb bijgereden ken ik de (recreactie)westernwereld een beetje en ben ik goed thuis in de engelse wereld, en de basisprincipes zijn hetzelfde. Ja, er zijn veel ruiters die liever naar een hulpteugel grijpen en het paard in een knik trekken in plaats van te investeren in tijd geduld en goede begeleiding, maar door alleen dit te WILLEN zien (jou referentiekader) mis je een heleboel goede ruiters die heel wat voor elkaar boksen op een manier die uit een goede scholing voortkomt, en welke niet zo gek veel scheelt (in de basis) met western. Ik vind jou opmerking nogal kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:24

Nee hoor, ik zeg immers dat ik geen goede Engelse ruiters ken. Er zijn vast wel goede engelse ruiters, ik ken ze alleen niet. ;) Ik kom alleen af en toe in een Engelse manege om in de binnenbak te rijden dus ik zie er niet heel erg veel maar degene die ik wel zie vind ik niet fijn rijden. Ik ben zelfs niet meer welkom op 1 manege omdat het gevaarlijk was om op 1 hand te rijden :=

Trouwens, een geval als bij Cissy vind ik nog anders. Dan betaalt de bijrijder dus dan vind ik wel dat er fijne tuigage moet zijn voor de bijrijder. Maar als de bijrijder niks betaalt...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:25

Daar heb je het al: een manegeles, en zo te horen geen beste instructrice... Ik denk niet dat het handig is hierop je oordeel van alle engelse ruiters te baseren, dat gaat namelijk nergens over, en zorgt alleen maar voor meer stereotypering.

En over dat betalen etc. dat kan gewoon allemaal in overleg! ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:34

Persoonlijk zou ik ook geen ander hanarchement aanschaffen speciaal voor een bijrijdster.
Mocht t goed klikken en iemand echt voor vast bijrijdt en zelf wil investeren is dat een mogelijkheid, maar dan nog wil ik zelf bij het aanmeten ed aanwezig zijn. Wil niet zomaar iets op mn paard hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:09

ik heb voor mijn voormalige bijrijdsters apart tuig en alles gekocht :D

ze hadden een eigen kast en een boomloos Nevada westernzadel eigen hoofdstel en poetsspullen
ik wil niemand op mijn mooie Vaquero zadel hebben ;)

en de meiden waren maar al te blij dat ze geen zwaar en duur en mooi zadel op pony hoefde te leggen.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:15

je kan ook iemand zoeken die het graag wilt leren, dan kan je haar de beginselen leren en zet haar op les..

hoef je helemaal geen engels harnachement te kopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:35

Ik heb juist als bijrijder regelmatig een zadel voor mijn bijrijdpaard gekocht, omdat de eigenaren het niet de moeite waard vonden om een passend zadel voor hun beestje te kopen... en ik had echt geen geld over hoor.
Ik vind het dus onzin om voor een bijrijder een apart zadel aan te schaffen. Als een bijrijder zeurt over de tuigage, twijfel ik sterk aan de motivatie van de betreffende bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:36

Wendy schreef:
Als een bijrijder zeurt over de tuigage, twijfel ik sterk aan de motivatie van de betreffende bijrijder.

Die wil ik even nuanceren. Wij hebben namelijk voor Leonardo een maatwerkzadel, gemaakt voor Leo en Dick. Nou... ik garandeer je... als jij als vrouw bij ons zou komen bijrijden, dan zou je ECHT wel "zeuren" over dat zadel hoor :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:26

Sonja schreef:
Wendy schreef:
Als een bijrijder zeurt over de tuigage, twijfel ik sterk aan de motivatie van de betreffende bijrijder.

Die wil ik even nuanceren. Wij hebben namelijk voor Leonardo een maatwerkzadel, gemaakt voor Leo en Dick. Nou... ik garandeer je... als jij als vrouw bij ons zou komen bijrijden, dan zou je ECHT wel "zeuren" over dat zadel hoor :=

:')
Ok, uitzonderingen daargelaten dan :D

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:20

Ik wil toch Niels een beetje bijvallen. Ik denk niet dat zijn wereldje te klein is maar de hoeveelheid engelse ruiters die zonder gevoel rijden heel groot is. Lees maar eens mee op de pagina hier op bokt die over rijtechnische problemen gaan. Ik ben ervan overtuigd dat de basis van western en engels hetzelfde zijn. Maar dat is tot het inrijden daarna wordt de training toch duidelijk anders. Ik zie dagelijks om me heen hoe er engels gereden word en word daar niet vrolijk van. Ik zet regelmatig een engelse ruiter op Jumper van mij en er zijn er echt maar weinig die er goed mee wegrijden. Ze blijven niet van die mond af. Ze weten 9 van de 10 keer niet wanneer een paard nageeft waarna je los moet laten.
Ik zou dus ook niet zomaar een engelse ruiter als bijrijder willen tenzij ze echt willen lessen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:27

FindingJack schreef:
Ik wil toch Niels een beetje bijvallen. Ik denk niet dat zijn wereldje te klein is maar de hoeveelheid engelse ruiters die zonder gevoel rijden heel groot is. Lees maar eens mee op de pagina hier op bokt die over rijtechnische problemen gaan. Ik ben ervan overtuigd dat de basis van western en engels hetzelfde zijn. Maar dat is tot het inrijden daarna wordt de training toch duidelijk anders. Ik zie dagelijks om me heen hoe er engels gereden word en word daar niet vrolijk van. Ik zet regelmatig een engelse ruiter op Jumper van mij en er zijn er echt maar weinig die er goed mee wegrijden. Ze blijven niet van die mond af. Ze weten 9 van de 10 keer niet wanneer een paard nageeft waarna je los moet laten.
Ik zou dus ook niet zomaar een engelse ruiter als bijrijder willen tenzij ze echt willen lessen.

Het grappige is, dat als je de woorden 'engels' en 'western' omdraait in het stukje, het ook klopt.

Genoeg ruiters die gewoon niet weg komen met een goed gereden paard, die niet het gevoel hebben wat nageven is, en niet op tijd los kunnen laten, ongeacht de stroming. En die mensen komen in ieder geval niet op mijn paard :D Maar ik was toch al niet op zoek naar een bijrijder. Maar als ik dat zou zijn, dan moet die persoon ten eerste het gevoel hebben en ten tweede willen lessen bij degene die ik uitzoek. Er zijn ook genoeg westernruiters die niet op mijn paard komen. Maar wel een aantal engelse ruiters waarvan ik weet dat ze heel netjes rijden.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:50

Dat ben ik zeker met je eens. Ook genoeg westernruiters die ik niet op mijn paard zou zetten. Gelukkig is er een klein groepje mensen die wel gevoel hebben en of die western of engels geleerd hebben maakt dan niet uit!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:16

Ook ik kan de mening van Niels alleen maar beamen. Ook hier in mijn omgeving zie ik ook enorm veel dressuur/spring ruiters die ik in geen 100 jaar op mijn western paard zou laten.

Ik zou dus nooit een Engels geschoolde ruiter als bijrijder willen. Als ik geen andere keus had en toch een bijrijden moest hebben zou dat iemand worden die bereidt is eerst een paar maanden lessen te gaan volgen voor die ook maar 1 voet in mijn zadel stijgbeugels zou mogen zetten.
Een dressuur uitrusting voor ze gaan kopen is voor mij uit den boze maar dat snapt iedereen wel na mijn commentaar ;) :D 8-)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:28

Adrienne ik geef je helemaal gelijk.

En oke er zijn uitzonderingen van engelse ruiters die weten waar ze mee bezig zijn maar dat zijn er maar weinig en die eene enkele per provincie heeft al een paard of een bijrijdpaard en is waarschijnlijk wedstrijd gericht!

Dus als het echt moet zoek een manege ruiter en spreek af zoals adrienne al zegt dat ze eerst op een westernstal met lespaarden een tijdje gaat lessen en stopt op de manege en dat ze dan na 3 a 4 maanden op jou paard mag zitten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:33

Ik heb twee bijrijdsters en heb voor beiden een zadel gekocht waar ZIJ lekker in zitten. En die uiteraard op de paarden passen!
Een Stubben Scandica dressuur en een Wintec veelzijdigheid. In mijn zadels zitten ze niet lekker/goed en dan dus ook niet op de rug van de paarden!
Iedere ruiter heeft een ander figuur en kan in lang niet elk zadel goed zitten en rijden, net als ik zelf.
Paarden blij, bijrijdsters blij, ik blij. Duidelijk een win-win-situatie dus! :D

Ik ken hier trouwens ook wel Western-ruiters die never-nooit op mijn paarden komen..............
Rijd zelf Australian, er tussenin dus......................

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:22

Ik heb een engels rijdende bijrijder die open staat voor western, ook les heeft van een westerninstructeur en waarmee ik afspraken maak over welke hulpen we wel en niet gezamenlijk geven en hoe we rijden. Dat gaat prima. Ik zou zeker geen engelse optoming kopen voor mij paard. Maar zij gebruikt haar eigen zadel (dat toevallig goed paste) en mijn hoofstel. Ze heeft wel een billy allen snaffel om mee te rijden. En ze rijdt ook met mijn split reins. Voor het paard maakt het zadel niet uit. Ik vind bit en hulpen belangrijkers.

Maar al legt ze er een dameszadel op.. zolang het past.. prima. Ik ga er alleen niet aan meebetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:41

Ik heb vanavond een buitenrit met een van mijn eigen lesklanten, ikke op Yette en zij op Leonardo, en dan rijdt zij gewoon met mijn Engelse zadel. Maakt Leo niets uit. Ze rijdt dan echter wel gewoon met Dicks westerntrensje. Alleen gaat daar wel even een gesloten teugeltje aan. Ik heb er een hekel aan als ruiters die splitreins van ons niet gewend zijn, en ze moeten steeds gaan zitten ompakken en klooien. Dat maakt het voor het paard niet rustiger in de mond. Dan liever maar een gesloten teugeltje eraan, is voor het paard prettiger denk ik.