[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:11

Dat is sowieso onzin wat je schrijft El_vis, in de L5, L4 en L3 mag jij gewoon bitloos starten, ongeacht de leeftijd van je paard.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:18

Sonja schreef:
Dat is sowieso onzin wat je schrijft El_vis, in de L5, L4 en L3 mag jij gewoon bitloos starten, ongeacht de leeftijd van je paard.

Met de kanttekening dat de bosal de enige showlegal bitloze optoming is in deze klassen :)

Het eventueel toestaan van een sidepull op wedstrijden heeft als nadeel dat je deze in allerlei soorten en maten hebt; van ultrazachte met schapenvacht bekleedde neusriemen tot superscherpe rawhide/touw neusriemen :\

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:20

Bij de DRHA/NRHA controleerd de jury dan misschien wel niet altijd het bit na de proef. Maar bij verlaten van de bak staat iemand klaar om dat als nog te doen en ook om te kijken of er niet, al dan niet opzettelijk, een spoor door een velletje is gegaan..
Bloed of verwondingen is diskwalificatie!

Het heeft dus IMO niks met de het rijden met bitten of juist bitloos te maken maar met nalatigheid in controleren van de WRAN!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

Als er genoeg leden op een ALV komen én dit soort punten worden op tijd ingediend, dan is de macht aan de leden die echt deze verandering wíllen.

Verder kun je met alle soorten optomingen één- of tweehandig rijden. Het is aan de rijkunst van de ruiter en de getraindheid van het paard hoezeer men hiermee verzameld kan rijden.
Verder hoeft er qua Levels niet zo veel te veranderen.
L5+L4 is op 2 handen, L3 mag beide en van mijn part ook nog wisselend in een proef (de jury is echt niet gek hoor ;) ) en L2 + L1 gewoon op één hand.

Of je nu kontroleert op bloed in de mondhoeken of het vel van de neus maakt niet uit; altijd DQ.
Dat de WRAN of welke organisatie dan ook dit standaard zou horen te doen staat voor mij ook buiten kijf. Voor mijn part vóór men de bak in gaat en als men er uit komt weer.
Dat hele gedoe van een officiële klacht indienen (die geld kost) werkt niet, dat blijkt telkenmale weer.

@paris20: op wedstrijden zijn paarden soms anders als anders. En als jij daar op móet anticiperen omdat anders je eigen veiligheid en die van je medestarters in het geding komt, mag je van mij ingrijpen, óók stevig als de ernst van de situatie dat in zich houdt. Maar daarna wel uit je zelf in het midden gaan staan en de eer aan jezelf houden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:36

Adrienne schreef:
Bloed of verwondingen is diskwalificatie!

Het heeft dus IMO niks met de het rijden met bitten of juist bitloos te maken maar met nalatigheid in controleren van de WRAN!

Dat ben ik helemaal met je eens!!

Een ander hekel punt is dat voorkomt dat een WRAN jury een onregelmatig/kreupel lopend paard geen DQ geeft (en in sommige gevallen zelf plaatst :? ) omdat 'alleen een dierenarts kreupelheid zou mogen vaststellen' ... :\
Zou het niet logischer zijn dat een jury de bevoegdheid heeft om een onregelmatig/kreupel lopend paard uit te sluiten van verdere deelname en de bewijsvoering voor 'niet kreupel' overlaat aan de deelnemer zelf?
M.a.w. niet de jury heeft het oordeel van een d.a. nodig om kreupelheid vast te stellen, maar de deelnemer heeft vervolgens wel d.a. verklaring ndig om aan te tonen dat het dier 'rad' is?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 05-05-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:37

ff mijn mening 8-)
Dit is ooit besproken tijdens de regel comm.En eigenlijk was iedereen er wel voor (vrije keuze in bit)
Maar dan wel ouder dan 5 met 1 hand.Persoonlijk vind ik dat je een paard met welk bit dan ook met een hand moet kunnen rijden.(maarja dan komt dat wat sonja zei weer ff om de hoek kijken.)Als je dat kunt dan is het ook geen probleem om met losse teugel een shank te gebruiken.
Waarom heeft het voorstel het niet gered!!
Het is tijdens een show niet te controleren of de ruiter met 1 of met 2 handen dient te rijden,ofdat deze tijdens de proef ineens zijn paard op 2 handen pakt.
Als hier een waterdichte(simpele) manier voor gevonden wordt dan zie ik geen enkel probleem.(maar wij konden hem niet vinden.(andere kleuren startnummers zijn de reveu al gepasseert bv.) Maar bij alles leg je teveel extra zaken waarop gelet moet worden neer bij de jury.

Dan nog dit.Bitloos of vrije keuze toestaan lost niet het probleem van open mondhoeken op,want deze ruiters weten wel wat ze dan kiezen 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:43

Enige oplossing die ik zie zou zijn dat er een groot, eenmalig kleurenmerk aan het startnummer toegevoegd wordt door het wedstrijdsecretariaat, waardoor de jury kan zien dat het betreffende paard op 1 hand gereden dient te worden... En dan nóg blijft het voor de jury een (te?) grote opgave om dat in een kluitje paarden zoals die in de pleasure voorkomen, in de gaten te houden, denk ik...

Ik weet wat het is om als assistent van de jury mee te kijken in de pleasure, hoe ontzettend (zielig!) sneaky mensen soms al omgaan met het "kijkt de jury of kan ik m'n paard een optater verkopen", en ik denk dat het er hiermee niet beter op zou worden...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:47

Wranglerbutt schreef:
Een ander hekel punt is dat voorkomt dat een WRAN jury een onregelmatig/kreupel lopend paard geen DQ geeft (en in sommige gevallen zelf plaatst :? ) omdat 'alleen een dierenarts kreupelheid zou mogen vaststellen' ... :\
Zou het niet logischer zijn dat een jury de bevoegdheid heeft om een onregelmatig/kreupel lopend paard uit te sluiten van verdere deelname en de bewijsvoering voor 'niet kreupel' overlaat aan de deelnemer zelf?
M.a.w. niet de jury heeft het oordeel van een d.a. nodig om kreupelheid vast te stellen, maar de deelnemer heeft vervolgens wel d.a. verklaring ndig om aan te tonen dat het dier 'rad' is?

Erg vreemd dat je denkt dat een jury dat niet mag. Vooral om dat ik het op een AQHA wedstrijd gewoon heb zien gebeuren! Aan de ruiter van een kreupel, in dit geval reining paard, werd direct na het beeindigen van de proef gevraagt zijn paard voor de jury heen en weer te laten draven (aan de hand). (De jury had net als de rest van het publiek iets aan het dier gezien alleen is het moeilijk inschatten als een dier alleen maar galopeerd) Het dier was kreupel en de ruiter werd gediskt! Als een jury dus ziet dat een dier niet goed loopt mag deze beslissen paard en ruiter uit de wedstrijd te halen.

Als dat bij de WRAN dus niet gebeurd ligt ook dat aan de organisatie!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:49

kijk. het is toch handig om hierover een topic te openen.
ik had er nooit aan gedacht dat het voor de jury niet haalbaar is om te weten wie er wel en niet op 1 hand moeten starten :o
heb ik toch mijn brief te vroeg gestuurd := :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:52

Kleine correctie op WB: een jury mag een paard inderdaad niet diskwalificeren met als reden "kreupel", omdat kreupelheid een medische diagnose is die alleen door een dierenarts gesteld mag worden.
Maar een jury heeft absoluut WEL de bevoegdheid om een combinatie de toegang tot de ring te ontzeggen omdat het paard ONREGELMATIG BEWEEGT of TOONT.

Of een jury dat ziet, die onregelmatigheid, dat is een ander vraagstuk. De ene mens ziet iets eerder dan de andere. (en eerlijk is eerlijk, ik zie ook wel eens jurys die een verkeerde galop over het hoofd zien in een proef. 't Zijn soms nét mensen zulke fouten maken ze ;) )

En misschien moeten wij als ruiters hierin ook eens de hand in eigen boezem steken. Ik vind aardig wat paarden "kreupel", om die bewoording maar eens te misbruiken. En toch schijnt dat dan een "normale beweging" te zijn.
Misschien moeten we daar met z'n allen wat mee... (sweet dreams...)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:53

oh, en mogen kreupellopende paarden in een eigen topic Y;(
tenzij ze door toedoen van en bitloze optoming kreupel lopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:53

Jos schreef:
kijk. het is toch handig om hierover een topic te openen.
ik had er nooit aan gedacht dat het voor de jury niet haalbaar is om te weten wie er wel en niet op 1 hand moeten starten :o
heb ik toch mijn brief te vroeg gestuurd := :o

Dat was één van de redenen waarom we een paar jaar geleden op de ALV ook het voorstel weggestemd hebben om met trens op 1 hand te mogen starten. A. dat is helemaal niet zo vriendelijk vanwege het knijpeffect van een gebroken trens, en B. het is voor de jury onmogelijk om eea in de gaten te houden. We hebben het toen ook al over bv gekleurde startnummers gehad en toen met z'n allen (ruime meerderheid volgens mij) besloten dat we dat niet moesten willen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:54

Jos, dan nog zit je altijd nog met..misschien wil diegene wel helemaal niet bitloos rijden en gaat stug door met de huidige handelingen? Hoe zie je dat dan ? Een verplichtstelling? Waarop gebasseer je dat dan per ruiter & paard? Misschien een schorsing?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:54

Sonja schreef:
Of een jury dat ziet, die onregelmatigheid, dat is een ander vraagstuk. De ene mens ziet iets eerder dan de andere.

JUIST een jury zou dit moeten zien, lijkt mij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:56

:x
:D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

Een goede in elk geval wel. Maar dan open we wat betreft de WRAN weer een andere put .... 8-)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:59

Sammy_Jo schreef:
Jos, dan nog zit je altijd nog met..misschien wil diegene wel helemaal niet bitloos rijden en gaat stug door met de huidige handelingen? Hoe zie je dat dan ? Een verplichtstelling? Waarop gebasseer je dat dan per ruiter & paard? Misschien een schorsing?

het gaat me niet om degene die niet bitloos willen rijden.
maar om degene die dat om wat voor rede dan ook wel zou willen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:02

Jos schreef:
Sammy_Jo schreef:

het gaat me niet om degene die niet bitloos willen rijden.
maar om degene die dat om wat voor rede dan ook wel zou willen.

Ja dat begrijp ik heel goed.
En waarschijnlijk zijn er veel die dat wel zouden willen.
Maar jij heb het over dat je iemand heb zien winnen met een paard met opengereten mond.
Dus was ik van mening dat je daar iets aan wilde doen? Toch? ;)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:05

nee , daar kan ik niks aan doen., en dat is ook niet aan mij
alleen dat heeft me tot nadenken gezet wat een bit allemaal teweeg kan brengen in een paarden mond.
en er zijn paarden die 'last' hebben van een bit. ook al rijd je er netjes mee.

toedrachten op een wedstrijd kunnen je wel eens ergens toe aanzetten om over na te denken.
Laatst bijgewerkt door Jos op 05-05-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:07

Jos schreef:
nee , daar kan ik niks aan doen., en dat is ook niet aan mij
alleen dat heeft me tot nadenken gezet wat een bit allemaal teweeg kan brengen in een paarden mond.
en er zijn paarden die 'last' hebben van een bit. ook al rijd je er netjes mee.

Ik ben het zeer met je eens.
Maar diegene die er niet netjes mee om gaan zou je wel graag
zien dat het ook anders kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:19

Meestal is het zo dat de mensen die dit nodig zouden hebben toch niet bitloos gaan starten of opeens anders gaan inrijden. Nog erger is dat deze paarden vaker dan die ene wedstrijd kapot gereden worden thuis tijdens training. Je moet best wel je best doen om een paardenmond goed stuk te rijden. Als dat vaker gebeurt, gaat dat wel makkelijker dan bij een gezonde mond.
Er zijn zat regels die verandert kunnen worden enn misschien is bitloos mogen starten op oudere paarden en in hogere levels wel heel oke. Maar de mensen die eens na zouden moeten denken en waar je je aan staat te ergeren, verander je helaas niet. daar heb je echt andere regels en straffen voor nodig. Ik denk zelf dan meer aan bit controle voor de proef. En zeker weten betere controle bij het inrijden en de mogelijkheid daar al mensen naar huis te sturen. dan kijken ze wel beter uit.........Neemt niet weg, dat de training thuis nog iets harder zal worden...Wil je iets veranderen? Zal het echt ergens anders aangepakt moeten worden, misschien zelfs op (western )maneges/stallen controleren, het is gewoon niet anders en dan nog................
Bitloos rijden zoals gezegd is ook niet heilig. het moet kunnen, want een trens is ook niet heilig, maar hoe wil je dat gebruik gaan controleren? mensen verzinnen wel weer wat en er zullen altijd paarden onder lijden helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:29

@Sonja: een éénhandige teugelvoering met een trensje geeft niet meer knijpeffect als een 2-handige. Dat heeft te maken met de strakheid van de teugels.
Wil je op 2 handen het knijpeffect niet hebben dan zou je je handen zeer wijd moeten hebben en dat wordt zelfs bij Beginners als not-done gezien.

Ik kwoot mezelf maar even:
Citaat:
Verder hoeft er qua Levels niet zo veel te veranderen.
L5+L4 is op 2 handen, L3 mag beide en van mijn part ook nog wisselend in een proef (de jury is echt niet gek hoor) en L2 + L1 gewoon op één hand.

Bovenstaande is dus van toepassing op bitten, trensjes en bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:34

Teugelvoering smaller dan de breedte van de trens knijpt altijd bij direct contact.

Je gaat wederom voorbij aan het 'hoe te jureren'-vraagstuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:37

Maar de paardennek zit daar tussen, dus dat haalt het effect van een hand weg. Overigens horen teugels iets slap te hangen en dus geen druk op de ringen.

Ik snap het 'hoe te jureren' niet zo ??
Wat valt er anders te jureren aan een L4/L5 ruiter die verplicht op één hand moet waarbij de ene start op een trens, de ander bitloos en de volgende op een shank ??
Het gaat nog steeds om hetzelfde frame; paard in balans vanuit de achterhand gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:40

Hoe moet een jury in een pleasureclass van 20 combinaties onthouden welke combi op dezelfde optoming op 1 hand begon of op 2 handen?
Correcties door op 2 handen te pakken zijn dan niet meer controleerbaar.