Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Dat is sowieso onzin wat je schrijft El_vis, in de L5, L4 en L3 mag jij gewoon bitloos starten, ongeacht de leeftijd van je paard.

) en L2 + L1 gewoon op één hand.Adrienne schreef:Bloed of verwondingen is diskwalificatie!
Het heeft dus IMO niks met de het rijden met bitten of juist bitloos te maken maar met nalatigheid in controleren van de WRAN!
) omdat 'alleen een dierenarts kreupelheid zou mogen vaststellen' ...

Wranglerbutt schreef:Een ander hekel punt is dat voorkomt dat een WRAN jury een onregelmatig/kreupel lopend paard geen DQ geeft (en in sommige gevallen zelf plaatst) omdat 'alleen een dierenarts kreupelheid zou mogen vaststellen' ...
![]()
Zou het niet logischer zijn dat een jury de bevoegdheid heeft om een onregelmatig/kreupel lopend paard uit te sluiten van verdere deelname en de bewijsvoering voor 'niet kreupel' overlaat aan de deelnemer zelf?
M.a.w. niet de jury heeft het oordeel van een d.a. nodig om kreupelheid vast te stellen, maar de deelnemer heeft vervolgens wel d.a. verklaring ndig om aan te tonen dat het dier 'rad' is?
)Jos schreef:kijk. het is toch handig om hierover een topic te openen.
ik had er nooit aan gedacht dat het voor de jury niet haalbaar is om te weten wie er wel en niet op 1 hand moeten starten![]()
heb ik toch mijn brief te vroeg gestuurd![]()
Sammy_Jo schreef:Jos, dan nog zit je altijd nog met..misschien wil diegene wel helemaal niet bitloos rijden en gaat stug door met de huidige handelingen? Hoe zie je dat dan ? Een verplichtstelling? Waarop gebasseer je dat dan per ruiter & paard? Misschien een schorsing?
Jos schreef:Sammy_Jo schreef:Jos, dan nog zit je altijd nog met..misschien wil diegene wel helemaal niet bitloos rijden en gaat stug door met de huidige handelingen? Hoe zie je dat dan ? Een verplichtstelling? Waarop gebasseer je dat dan per ruiter & paard? Misschien een schorsing?
het gaat me niet om degene die niet bitloos willen rijden.
maar om degene die dat om wat voor rede dan ook wel zou willen.
Jos schreef:nee , daar kan ik niks aan doen., en dat is ook niet aan mij
alleen dat heeft me tot nadenken gezet wat een bit allemaal teweeg kan brengen in een paarden mond.
en er zijn paarden die 'last' hebben van een bit. ook al rijd je er netjes mee.
Citaat:Verder hoeft er qua Levels niet zo veel te veranderen.
L5+L4 is op 2 handen, L3 mag beide en van mijn part ook nog wisselend in een proef (de jury is echt niet gek hoor) en L2 + L1 gewoon op één hand.