[WN] Western met Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:40

Mijn tink is ook erg voorwaarts hoor maar niet heel soepel door de bocht zal ik maar zeggen Lachen. Als ik een Arabier rijd of een quarter is het echt een héél verschil. Alleen al het aan de hand meenemen bijvoorbeeld: een "normaal" paard voel je niet eens, die zweeft met je mee. Nou, probeer Sox maar eens, die zeul je achter je aan, niks lichtvoetigheid hoor. Dat voert ze door met het rijden, een galop met een warmbloed is echt dag en nacht verschil, dat is uh verfrissend. Bij die van mij kun je gelijk met de Rexona in de weer Lachen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:33

Esther101 schreef:
Hallo! Ik rij ook op eem tinker en we hebben er allebij erg veel schik in. Ze leert goed is goed voorwaarts alleen de gallop blijft een probleem. Ze wil niet !!!!!!!!!(ja in de bossen wel,maar als we in de binnen bak komen is het afgelopen) Heeft nog iemand dat probleem.
Heb trouwens wel les.

Dat probleem (of nouja probleem klinkt wel erg zwaar) had ik ook. Ik weet niet hoe oud jouw tinker is, en hoelang je al met haar bezig bent maar het zou kunnen dat ze de galop gewoon ontzettend moeilijk vindt. In de bak is het toch lastiger dan in het bos, waar je vaak (tenminste ik wel) op de langere rechte stukken een lekker gloppie maakt.
Die van mij had bijvoorbeeld (in de bak) heel veel moeite om z'n balans goed te vinden in de galop. Het aangalopperen vond hij ook erg moeilijk. Nu is hij 7 en inmiddels gaat het een heel stuk beter en galoppeert hij al heel netjes. We hebben het veel geoefend en langzaamaan ging het steeds een stukje beter.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:46

ik weet wel dat baily in het begin ook scheurde tijdens het galloperen ... maar nu kan hij netjes verzameld ...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:05

Toen ik Katinka net had kon ze ook alleen maar hard galopperen. Met 3 galop passen was de lange zijde alweer voorbij.. Lachen Ik reed eerst engels, maar doordat ik veel problemen had met zadels, ben ik zo`n 2 jaar geleden overgestapt op westernrijden. Ik heb nu 1x in de 2 weken les, en je merkt gewoon dat ze het snapt. Nou heb ik het probleem dat Katinka erg lang is, en dat het onderrijden van de achterhand op dit moment nog erg moeilijk is. Ik train nu door veel overgangen te rijden en achterwaarts rijden gevolgd door bijv. een jog.

Ook Katinka is in de bak veel minder voorwaarts dan in het bos. Ik probeer daarom eerst in de bak te rijden, en als beloning ga ik daarna dan het bos in.. Ook wat meer brok voeren help bij Katinka.

Volgens mij zijn er veel mensen die hun Tinker met een westernzadel rijden. De meeste rijden volgens mij gewoon "recreatief" met een rijstijl die tussen western en engels in zit. Ikzelf probeer zo "western" mogelijk te rijden, maar ik betrap mezelf er vaak op dat ik in het bos veel te veel teugel moet gebruiken om haar terug te nemen.... foei! Lachen

Ik denk dat bij jouw paardje ook veel overgangen helpen, en probeer het zo leuk mogelijk te maken in de bak. Want verplaats je eens in je paard.. wat voor lol is het nou om een beetje rondjes te lopen..
Succes!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:13

er zijn idd veel mesen die recreatief westernrijden.. en idd met een andere rijstijl (een verzameling dus) maar dat vind ik absoluut niet erg .. tis nou eenmaal een paardje dat bij uitstek heel geschikt is voor recreatie en als ze op die manier rijden en dat gaat goed waarom niet?

baily is in de bak net zo voorwaarts als in het bos het enige is dat meneer nog wel eens in het bos de kolder in zijn kop krijgt in de galop en dan ben ik toch maar weer blij dat ik er een scharenbit in heb hangen... en dan hoef ik ook niet veel teugel op te pakken gelukkig..
bij een trens buiten ben ik de pineut.. dan krijg ik hem niet meer terug..

en idd ik wou dezelfde tip geven.. veel overgangen en constant figuren maken etc. houd ze aan het werk want rondjes lopen kennen ze wel Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:25

Waar ik trouwens bij Katinka ook veel profijt van heb gehad: Het Linda Tellington-Jones bit. Katinka loopt er super mee. En ik ken meer mensen met Tinkers die er mee rijden en er erg positief over zijn. Het is natuurlijk geen wonderbit, maar in mijn geval wel.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:32

tsja ik heb een eenvoudig bitje (dubbelgebroken scharenbit) en daar loopt ie prima op..

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:34

Soxje schreef:
Sorry hoor, ik heb er ook te weinig verstand van. Ik vind western rijden heel leuk maar heb idd alleen verstand van wat ik op t.v. zie en op westernles gedaan heb. Ik zie mijn paard niet soepeltjes spinnen en soepeltjes overgangen maken. Maar niet alle tinkers zijn hetzelfde. Ik verheug me op de dag dat ik een western clinic met tinkers mag meemaken! Knipoog

Wat jammer dat je je nog niet echt verder verdiept hebt in de verschillende disciplines. Veel mensen staren zich blind op Reining maar dat is maar 1 onderdeel van deze diverse sport. Ik denk dat het komt omdat mensen niet verder kijken omdat je ook alleen maar dressuur of springen hebt en binnen die discipline geen enkele andere variant.
De western heeft enorm veel verschillende disciplines. Zoals western riding, Trail, pleasure en western horsemanship, cutting, working cowhorse, hunter, hunter hack, pleasure driving en nog veel en veel meer.

Er zit zeker wat tussen waar je ook met een Tinker goed uit de voeten kunt.
Ik probeerde alleen te zeggen dat je je niet blind moet staren op reining, dat is een discipline waarbij veel atletisch vermogen van je paard gevraagt wordt en dat is lastig voor heel veel paarden rassen. Dan kun je veel beter uit de voeten met natuurlijk een Quarter maar ook met een arabier,new forrest of welsh cob. Alles wat groter en of lomper is kan meteen moeilijker uit de voeten in deze discipline,dat geld echt niet alleen voor de Tinker.
Maar als je kijkt naar de ander onderdelen zul je zien dat ook een Tinker kan uitblinken in trail of horsemanship.

De diversheid van de western sport is nou juist het gene wat het zo leuk maakt, en om een of andere rede komt iedereen toch weer uit bij reining, erg jammer vind ik

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:43

Het lijkt mij wel gaaf om eens een trailparcour te rijden met Katinka. Bruggetje, hekje enzo. Ach, ik moet toch maar eens bij een echte wedstrijd gaan kijken, want eerlijk gezegd, ik rij nu 2 jaar western en ik heb nog nooit een echte wedstrijddag meegemaakt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:13

trail is voorlopig nog uitgesloten voor baily en mij...
hij vertikt het om bij het hek netjes te blijven staan... dan loopt ie veel liever achteruit zodat de standaart omvalt.... grrrrr....
neej ik houd het vorlopig bij de pleasure

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:47

mij lijkt cutting erg gaaf sya kan ook heel snel wenden en is best soepel in haar lijf.
ik rij dan wel met mijn dressuur zadel (wil wel een western zadel gaan kopen) maar het gaat best redelijk.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:45

wat leuk dat er best veel mensen met tinkers zijn die ook (interesse hebben voor) western rijden

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:32

Ik zal eens wat boeken over western gaan lezen Adrienne Lachen. Nu ik bezig ben met aankoop van een westernzadel moet daar ook een vervolg op komen. Ik denk dat ik trail dan wel heel leuk vind. Sox wil moeilijk stil staan maar we gaan dan nu maar alvast oefenen in het bos en langs de weilanden bij hekjes e.d. Dank voor de tips betreffende de verschillende westernstijlen, ik ben dus echt een nitwit, weet alleen iets van reining. Ook op de westernles die ik gehad heb hoorde ik alleen over reining. Ik ben Engels rijden niet echt beu maar met mijn tinker denk ik dat ik ook heel goed op een andere manier kan rijden, een manier die haar misschien meer aanspreekt, en mij ook Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:23

Op internet is ook een boel info te vinden over de verschillende disiplines. Ik weet het adres helaas niet meer, maar er was een site waar ook korte filmpjes bij zaten waardoor je een goed beeld krijgt van de disipline.

Ik kan je westernrijden zeker aanraden, Katinka vond het veel makkelijker dan engels! Ik zeg altijd: Engels rijden doe je op je paard, western rijden doe je met je paard... (nou niet meteen gaan schoppen allemaal.. Knipoog) En dat zadel he!! Lachen Ik zou geen engels zadel meer willen.. Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:43

Pfff, ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar die Fabtron zadels. Heb hun website wel gevonden maar ze hebben zoveel zadels ....hetgene wat ik zoek zie ik dus niet. Dit gaat me heel wat telefoontikken kosten. Wat is een singel in het Engels????? Op dit zadel kan namelijk ook een achtersingel en dat wil ik de fabrikant even mailen, om te bestellen dus. Vind ik ook wel gaaf staan trouwens. Nou nog een schaarbit. Even naar marktplaats dus. Van de week dachten mensen dat we een koppel Belgen waren, de twee tinkers dus, haha Knipoog

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:24

Hoi ik rij ook western met mijn Tinker ze is nu alleen zeeeeeer drachtig.

Maar het probleem van langzaam stappen en snel draven en galooperen etc ken ik ook ja.
Kokopelli heeft een enorme fantasie en elke keer als je denkt dat je de truckjes wel kent verzint ze weer iets anders.
Gelukkig heb ik les van iemand die hier ervaring mee heeft en snapt wat je hieraan kan doen zonder mijn merrie helemaal over de zeik te helpen (want dat gebeurd als je haar niet op de goeie manier behandeld)
We hebben zelf ook ons eerste wedstrijdje gereden in Uitgeest Blaze en Sandra K hebben het gezien als het goed is *LOL* affijn 3x gedwiskwalificeerd wegens foute gallop maar ik ben trots op mijn Tinker.
Ze is wel luxe voor een Tinker en binnen een paar weken hoop ik een half tinkerxquater te hebben.
Met Koko ga ik dan mennen en met het veulen wil ik in de toekomst gaan rijden......................

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:18

Soxje schreef:
Pfff, ik ben al een hele tijd aan het zoeken naar die Fabtron zadels. Heb hun website wel gevonden maar ze hebben zoveel zadels ....hetgene wat ik zoek zie ik dus niet. Dit gaat me heel wat telefoontikken kosten. Wat is een singel in het Engels????? Op dit zadel kan namelijk ook een achtersingel en dat wil ik de fabrikant even mailen, om te bestellen dus. Vind ik ook wel gaaf staan trouwens. Nou nog een schaarbit. Even naar marktplaats dus. Van de week dachten mensen dat we een koppel Belgen waren, de twee tinkers dus, haha Knipoog

Een singel is een "cinch" en een singel achter een "back cinch".

Esther101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:58

Ik ga er alles aan doen om zeker 1 keer een wedstrijd met dr terijden.Als yolande aangeeft dat we er klaar voor zijn ben ik weg!!!!
Al is het maar om telaten zien dat TINKERS het kunnen.
Hum we zullen ze eens wat laten zien.hihihihihihhi

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:14

Kokopelli schreef:
We hebben zelf ook ons eerste wedstrijdje gereden in Uitgeest Blaze en Sandra K hebben het gezien als het goed is *LOL* affijn 3x gedwiskwalificeerd wegens foute gallop maar ik ben trots op mijn Tinker.

Ja klopt. En dat ging idd heel goed, helemaal als je bedenkt dat die van jouw toch niet de makkelijkste is toch?
Dat van die trucjes herken ik trouwens ook heeeeeeel erg Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:02

Fabtron noemt de achterste singel een flank cinch, of is dit weer wat anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:59

Soxje schreef:
Fabtron noemt de achterste singel een flank cinch, of is dit weer wat anders?

Nee dat is hetzelfde, andere naam zelfde ding Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:12

ik rijd mijn Blizz met westernzadel ( want ik durf inmiddels niet meer te zeggen dat ik westernrijdt hier op bokt...)

Ik herkende Unicorn's 'probleem' meteen... Hoewel Blizz aan het begon van de rit heerlijk voorwaarts is in stap zwakt dat later behoorlijk af emn stapt hij tergend langzaam, ook mijn drijven wordt dan gewoon genegeerd. Maar sinds ik met hem aan het tölt oefenen ben is zijn stap ook meer voorwaarts.
Iets wat Blizz wel heel goed kan is zeeeeer langzaam stappen ( stap voor stap zeg maar) En als ik even die stap inzet en hem daarna weer vrijgeef door de teugel naar voren te brengen en weer neutraal te gaan zitten, dan stapt hij veel meer door.. Toch zal hij altijd denk ik een relatief langzame stap hebben vergeleken met andere paarden en pony's...

Verder loop ik eigenlijk tegen weinig problemen aan, maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik niet op wedstrijd niveau bezig ben..

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:51

Soxje zei:
Citaat:
Nou nog een schaarbit.

Waarom een scharenbit? Omdat je denkt dat het erbij hoort of omdat je nu ook iets vergelijkbaars gebruikt?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:08

Omdat Sox de vervelende gewoonte heeft het bit vast te pakken, ook als we ontspannen stappen. Een scharenbit schijnt wat rustiger te liggen, ik wil er dan een met een rolletje wat haar misschien afleidt. Andere tips zijn uiteraard welkom Knipoog

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:26

Geen bit misschien, dan valt er ook niks vast te pakken. Haha!
Maar hoe moet ik dat zien dat bit vastpakken in stap...pakt ze het vast en gaat er dan vandoor of probeert ze zich door het vast te pakken te ontrekken aan je hand?