Branca schreef:Het valt mij ook op dat er bij dit ras veel problemen op de benen en hoeven zijn.
Corrigeer me als ik het niet goed heb.. maar ik denk dat men veel te veel fokt op prestatie. Dan ook op body en kleur. Lijkt wel of de rest (gezondheid en mogelijk karakter) bijzaak is.
Dan hebben we ook nog het 'futurity-probleem'.. fokken en snel aan de gang. Fokken wordt in die zin geld waard.
Daarbij denk ik dat er ooit een partij quarters en paints naar NL is gekomen en daar op verder geborduurd is. Misschien dat ze in Amerika nu niet het beste meegegeven hebben.
Het lijkt wel op vermeerderen ipv fokken.
Het vroege inrijden kan aan eea ook debet zijn. Maar daar is al veel over gezegd..
Ik heb van een prof begrepen dat de keurende DA rekening moet houden met de buigproef en deze niet hetzelfde af kan nemen als bijv bij een kwpn'er.. maar juist zoals bijv. een arabier. Veel body op tamelijk dunnen benen.
Verder ben ik het eens ja.. een quarter of niet, op het harde moeten ze gewoon goed lopen.
Ik denk dat bij veel rassen de benen vergeten worden met fokken en ze zijn zo belangrijk want zonder die 4 stelten onder hun lijf komen onze paarden niet vooruit. Ook bij de arabier is de beenkwaliteit erg slecht geworden weet ik uit ervaring. Snap alleen de uitspraak niet dat buigproef zo moet als bij een arabier. Arabieren staan(of stonden) bekend om hun harde beenwerk en ook mijn arabieren zijn met normale buigproef goedgekeurd en op de foto maar dan praat ik over beenwerk van 12 jaar geleden. Mijn 16 jarige heb ik vorig jaar laten onderzoeken omdat ze kreupel was en ze kwam goed door de buigproef heen.
Maar neemt inderdaad niet weg dat alle paarden op de harde en zachte cirkel goed moeten kunnen lopen. Als ze dat niet kunnen hoe moet je dan ooit een kleine cirkel gaan rijden in bijv trail of hms?
Anders doet tie het niet voor je!
). aan een losse teugel in een rustig drafje gereden, want dat hoort zo.