[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 05:47

Branca schreef:
Het valt mij ook op dat er bij dit ras veel problemen op de benen en hoeven zijn.
Corrigeer me als ik het niet goed heb.. maar ik denk dat men veel te veel fokt op prestatie. Dan ook op body en kleur. Lijkt wel of de rest (gezondheid en mogelijk karakter) bijzaak is.
Dan hebben we ook nog het 'futurity-probleem'.. fokken en snel aan de gang. Fokken wordt in die zin geld waard.
Daarbij denk ik dat er ooit een partij quarters en paints naar NL is gekomen en daar op verder geborduurd is. Misschien dat ze in Amerika nu niet het beste meegegeven hebben.
Het lijkt wel op vermeerderen ipv fokken.
Het vroege inrijden kan aan eea ook debet zijn. Maar daar is al veel over gezegd..

Ik heb van een prof begrepen dat de keurende DA rekening moet houden met de buigproef en deze niet hetzelfde af kan nemen als bijv bij een kwpn'er.. maar juist zoals bijv. een arabier. Veel body op tamelijk dunnen benen.
Verder ben ik het eens ja.. een quarter of niet, op het harde moeten ze gewoon goed lopen.

Ik denk dat bij veel rassen de benen vergeten worden met fokken en ze zijn zo belangrijk want zonder die 4 stelten onder hun lijf komen onze paarden niet vooruit. Ook bij de arabier is de beenkwaliteit erg slecht geworden weet ik uit ervaring. Snap alleen de uitspraak niet dat buigproef zo moet als bij een arabier. Arabieren staan(of stonden) bekend om hun harde beenwerk en ook mijn arabieren zijn met normale buigproef goedgekeurd en op de foto maar dan praat ik over beenwerk van 12 jaar geleden. Mijn 16 jarige heb ik vorig jaar laten onderzoeken omdat ze kreupel was en ze kwam goed door de buigproef heen.
Maar neemt inderdaad niet weg dat alle paarden op de harde en zachte cirkel goed moeten kunnen lopen. Als ze dat niet kunnen hoe moet je dan ooit een kleine cirkel gaan rijden in bijv trail of hms?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:50

Pienb schreef:
Er wordt in nederland over algemeen veel gefokt met weinig/slechtere lijnen vind/denk ik.
Kijk eens hoeveel goedkope quarters er tegenwoordig zijn, denk dat daar ook zeker een deel van het probleem zit.
En met buigen ed, je kan inderdaad ieder paard kreupel buigen, vandaar mijn vraag of de da (goede) ervaring heeft met quarters.
En verder zou ik me ook niet heel druk maken over buigproeven en circels. Wel foto's ed.
Als die buigproeven en cirkels niet goed zijn gaat de keurend arts vaak geeneens verder met foto's maken is mijn ervaring!?

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:16

Klopt.
Als het paard niet goed loopt op de harde en zachte circel, dan is het paard al afgekeurd en gaat de arts (tenzij je het wil !) niet door met de keuring.

Ik heb wel een keer een foto laten maken bij een paard wat niet goed liep op de harde circel, gewoon om te kijken of daar wat op te zien was. Foto was goed. Tja, zeg het dan maar: gevoelig voetje ? Peesblessure ?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:31

Branca schreef:
Corrigeer me als ik het niet goed heb.. maar ik denk dat men veel te veel fokt op prestatie. Dan ook op body en kleur. Lijkt wel of de rest (gezondheid en mogelijk karakter) bijzaak is..
Als je op performance-prestatie fokt, dan staat karakter/trainabilty juist bovenaan! :j Anders doet tie het niet voor je!
En dan natuurlijk gezondheid, alhoewel bruikbare gezondheid en de gezondheid wat een keuring (lees: verzekering) graag ziet, 2 totaal verschillende dingen kunnen zijn! ;)
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 19-04-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:40

Lenie schreef:
Ik heb het meegemaakt dat een qh die ik liet keuren heel goed op de harde circel liep.
De betreffende arts gaf zelfs een compliment dat het paard zo mooi ruim liep, de meeste qh krabbelen met de benen zei hij. Later is dit paard helaas op een buigproef afgekeurd....

Maar ik vind ook, qh of kwpn'r, een paard moet gewoon goed lopen op het harde.

Bij mijn merrie ging het andersom. Buigproef was ze kreupel, maar hij wilde haar toch nog op de cirkel zien. Op die cirkel liep ze dus wel goed.

2 weken later laten herkeuren (wel door een andere arts omdat ik gewoon geen prettig gevoel had bij die 1e) en ze was gewoon goed. Een buigproef is niet alleszeggend. Ik heb in die tijd met meerdere veeartsen contact gehad over het wel of niet herkeuren en ze gaven allemaal aan dat een paard al kreupel kan lopen bij de buigproef als hij net even te lang heeft gelegen (bijvoorbeeld met zjn benen onder hem gevouwen). En ik moet zeggen dat mijn merrie de eerste keer echt goed kreupel liep. Heb haar nu ruim 2 jaar en ze heeft nog geen dag problemen gehad.

MidnightPSan

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:08

@Lenie, gevoelig voetje,peesblessure?, NEE cirkel 4 meter in een te hoog tempo, het paard helt meer dan 20 graden naar binnen, en oeps de DA heeft je paard kreupel gemaakt.
trek een cirkel in je bak van 4 meter,stap er op en ga draven zo als bij de keuring.
laat ons van middag even weten hoe het is gegaan .
dus allemaal dit proefje voor je zelf doen en dan hoor ik het later wel, als het in de bak lukt, ergens op het harde herhalen.
let wel deze proef word zonder lengte buiging uit gevoerd,
omdat de meeste paarden aan de hand geen lengte buiging geven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:21

Lengte buiging?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:53

Pienb schreef:
Lengte buiging?

Dat moet jij als zo een goed ervaren, belezen ruiter toch weten. 8-)

Citaat:
"Pienb"Ja, ik vind dat ik goed rijd. Waarom? Heb clinics gehad van grote internationale trainers waar ik veel van heb geleerd, lees en kijk veel waar je ook veel van leert.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:13

you know, arc and reverse arc, clear?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:27

na een aantal jaren op veel verschilende quarters (en andere paarden) te hebben gereden . wil ik mijn bevindingen ook wel even op schrijven.

wat betreft het kleine harde circeltje:
ik merk dat er ongveer 2 soorten paarden (quarters)zijn
1 de goede beweger, (richting KWPN)
2 de normale beweger

1 de goede beweger zal op als hij gezond is geen problemen hebben met die circel.
de gang is soepel/dansend. en komt daardoor makkelijk rond
2de normale beweger, heeft een iets minder soepele/dansende gang.
heeft dus meer moeit om rond te komen.
vaak zijn deze paardjes ook wat breder, iets steiler in de schouder.

de quarter is o.a.gewild om zijn lekkere vlakke gangen.
vaak zijn ze breed en flink bespierd (wat niet wil zeggen dat die spieren soepel zijn, vaak niet )
veel paarden die te koop worden aangeboden zijn niet volop in training , staan dus vaak te veel stil
vervolgen moeten ze op een klein hard circeltje soepel lopen. tja, en dat lukt dan niet .
paard is stijf in de schouders en komt de bocht niet om.
rechtuit is meestal geen probleem, buigproef ook niet,
als je ditzelfde paard zou trainen, rechtop leert lopen , en schouders soepel maakt, zou het zomaar kunnen dat deze wel goed op de circel loopt.
ze krijgen het predikaat " gevoelige voeten" terwijl ze op een rechte harde ondergrond vaak niet gevoelig zijn :?
ook in een zachte bodem loopt het vaak wel goed op de kleine circel
wat naar mijn idee logisch is, want dan moet er meer "gewerkt" worden , meer knieaktie dus ook minder stijf door de bocht.

daarbij worden veel westernpaarden(niet allemaal hoor Y;( ). aan een losse teugel in een rustig drafje gereden, want dat hoort zo.
verzameling? voorwaarts? wat is dat wetern is toch langzaam.
dit alles bevorderd niet echt de soeplesse van de normale beweger.

dus verkopers..... train je paard maak ze soepel en voorwaarts 8-) ;) :D
naturlijk zullen er altijd paarden die niet goed zijn. maar ik denk wel dat er een aantal , door een goede training foutloos door de keuring kunnen komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:06

Eigenlijk zou je als verkoper ook wat vaker moeten oefenen met het paard om op dat kleine cirkeltje op het harde netjes rond te komen! Ik denk dat het veel scheelt als het paard weet wat er van hem verwacht word op die harde ondergrond waar die normaal niet op hoeft te werken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:38

Nou sliding ik ben erg blij dat jij zo precies bijhoud wat ik overal schrijf. Bijna een PA he?
Zoals ook al vele malen eerder aangegeven heb ik altijd in duitsland gereden ik ken dus bijna geen terminologien in het nederlands maar eerder in engels/duits.

En het kennen van termen heeft niks te maken met kunnen rijden. ' Kunnen'. En 'kennen' is wat anders.

MPS: thx, get it now.

Jos, ik denk dat je een goe punt hebt met dat trainen en verzamelen!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:06

@jos
right on. de enige zinnige post in dit hele topic en ik deel jouw mening helemaal !
als ik een paard te koop heb mag een vreemde DA er hooguit naar wijzen en Xrays nemen maar er helemaal niet aan duwen en trekken. ik heb te veel DA'n gezien die waarschijnlijk experten waren voor sportduiven en showhonden, maar van paarden geen ene zak kenden en dus het verschil in bouw en hoe ie al dan niet gereden is helemaal niet in ogenschouw namen.
ook als ik zelf een paard koop ga ik enkel af op de Xrays. al de rest is, om de redenen die jos al aangaf "zever in pakskes"

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:36

jos ik ben het helemaal met je eens. +:)+

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:42

Grappig topic oke niet voor de starter ervan.
Bij ons zijn vorig jaar vier nieuwe quarters op stal gekomen.
2 jonge met weinig mee gedaan
2 oudere met show ervaring.
Allevier probleemloos goed gekeurd en voor ons allemaal was t t eerste paard waar we gekeken haden lieten keuren :D
Dus TS hopelijk heb jij ook gauw veel geluk!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:44

bij ons ging alles vrij makkelijk
we hebben haar laten keuren en ze was goedgekeurd
helaas is ze 7 maart overleden; dag voor me b-day |(
ik had haar 3 jaar en ze was pas 10
maarja het kopen ging bij ons gemakkelijk

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:18

Needje schreef:
Ik vraag me af hoe "verrot" een ras is als 90% niet door een keuring heenkomt.
Niets ten nadele van het ras hoor, ben er gek op, maar wel een vraag die in mij naar boven komt. Hoe kan het dat de meeste quarters niet door een keuring komen?
Ik geloof niet in het verhaal dat DA quarters behandelen als "grote paarden" en t daarom fout gaat. Een volte is een volte en een DA kan elk! paard kreupel krijgen bij een buigproef als ie zou willen.

de bespiering van een quarter kan je toch echt niet vergelijken met een kwpn-er of arabier.
ja natuurlijk moet hij ook goed lopen op een buigproef ed., maar idd buigt hij met z'n spieren niet zoveel mee als een ander ras.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:27

De gemiddelde quarter die ik tegenwoordig tegenkom ohz heeft imo nou niet echt veel meer bespiering als bv mijn KWPNer. Ze worden steeds groter en luxer gefokt lijkt. M'n kennisje heeft op r zoektocht naar een nieuwe quarters gereden van ruim boven de 1.60, en helemaal niet breed/zwaar gebouwd.

Wat Jos aanhaalt vind ik zeker een hele goeie! (Maar dat kan dus ook voor andere rassen gelden.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:20

dofuzz schreef:
@jos
right on. de enige zinnige post in dit hele topic en ik deel jouw mening helemaal !
als ik een paard te koop heb mag een vreemde DA er hooguit naar wijzen en Xrays nemen maar er helemaal niet aan duwen en trekken. ik heb te veel DA'n gezien die waarschijnlijk experten waren voor sportduiven en showhonden, maar van paarden geen ene zak kenden en dus het verschil in bouw en hoe ie al dan niet gereden is helemaal niet in ogenschouw namen.
ook als ik zelf een paard koop ga ik enkel af op de Xrays. al de rest is, om de redenen die jos al aangaf "zever in pakskes"
O.K, van schade en schande word men wijzer maar als je voor het eerst een paard gaat kopen en laten keuren dan weet je nog niet wat je nu weet natuurlijk en vertrouw je toch op de arts omdat deze er voor geleerd heeft! Geef anders eens wat voorbeelden van artsen die bekend en goed zijn met het keuren van quarters? Misschien wel handig voor mensen die overwegen te gaan kopen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:21

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:58

ja toen goedgekeurd.... maar een keuringsrapport mag officeel niet ouder zijn dan 3 tot 6 maanden.
dus deze keuring is al weer verlopen dus zal men wederom moeten keuren omdat men uit dit rapport geen rechten meer mag ontlenen
in de 8 maanden dat dit paard gekeurd is kan er al weer het nodige zijn gebeurt.

wel vind ik dat de keuring betaald dient te worden door de verkoper en bij foto's moet de regel zijn goedgekeurd: kostte koper afgekeurd: kostte verkoper.
helaas heb ik TS ook niet kunnen helpen omdat mijn paarden weer te groen waren voor haar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:35

piggeljay schreef:
wel vind ik dat de keuring betaald dient te worden door de verkoper en bij foto's moet de regel zijn goedgekeurd: kostte koper afgekeurd: kostte verkoper.
helaas heb ik TS ook niet kunnen helpen omdat mijn paarden weer te groen waren voor haar.
Helaas zijn er maar weinig verkopers die dit ook zo doen. Over een klinische keuring kun je deze afspraak nog wel eens maken, maar met fotoos heb ik het nog niet eerder gehoord. Dan hebben we het toch al snel over een paar honderd euro !!

Overigens zou het niet meer als redelijk zijn, immers bij afkeuren heeft de verkoper maar één keer die kosten, maar als het paard op kosten van de koper wordt afgekeurd gaat de verkoper meestal gewoon door met het paard aanbieden tot het volgende 'slachtoffer' de afkeuring voor de kiezen krijgt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:24

DubbelDun schreef:
gaat de verkoper meestal gewoon door met het paard aanbieden tot het volgende 'slachtoffer' de afkeuring voor de kiezen krijgt.

Misschien dat er daarom zoveel paarden worden afgekeurd?
Geen risico voor de veearts, en op de volgende keuring wordt gewoon weer verdiend ;)

Wij hebben wel eens gehad dat een paard bij de ene veearts afgekeurd werd, en bij de volgende goedgekeurd. Kan ook.

Wij hebben ook wel eens gehad dat een paard afgekeurd werd omdat hij - volgens betreffende veearts - niet zuiver zou lopen op de cirkel...

Wij zagen niets. Maar ja, paard was afgekeurd door hem, en de klant gaat daarin mee natuurlijk.....dus die ben je dan kwijt.

Dus volgende dag onze veearts erbij en die zag ook niets.

Waarna onze eigen veearts ons adviseerde om hem te bellen als er weer een paard gekeurd moest worden. Omdat volgens hem keurende veeartsen een stuk "voorzichtiger" worden als er ineens een andere - eigen - veearts bijstaat.

En volgens hem gebeurd het ook wel eens dat een "veearts van buiten" zelf ook klanten heeft met paarden die verkocht moeten worden.... 8-)

Maar ja, misschien is dat alleen in Belgie.... ;)

En veeartsen die absoluut niet weten hoe ze een buigproef moeten doen, de zgn "poezendokters", hebben we hier ook al gehad. En daar wordt je ook niet blij van.
Ik kan daarin Dofuzz helemaal begrijpen dat hij geen vreemde veeartsen aan zijn paarden wil.
Maar dat komt denk ik ook raar over bij een potentiele klant...als een veearts bijv een buigproef wil doen met het paard en jij zegt dat je dat niet wilt hebben.
Ben benieuwd naar de reactie dan :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:30

Pienb schreef:
Hallo lenie, ik zag op marktplaats deze, staat bij dat ze is goedgekeurd... misschien is het wat

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/24 ... errie.html?

Hoi Pienb,

Dit paard is in de zomer van vorig jaar gekeurd, dat is voor de verzekering al weer te oud (max. 3 maanden oud) en dus moet ik hem weer laten keuren. Zeker op een jonge qh kan er in een paar maanden tijd veel verpest worden dus ik zou hem WEER moeten laten keuren vind ik zelf !
Maar op zich.... ja, leuk paardje !

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:55

Kwam hem toevallig tegen en dacht aa dit topic, is er iig al eens door gekomen dus kan best ok zijn? Tuurlijk kan het intussen anders zijn maar hoeft niet natuurlijk