[WN] westernrijden aanvoelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:00

Toch denk ik dat je een hoop kunt leren als je -onder goede begeleiding- zo nu en dan (of vaker) op een goed paard rijdt. Zeker voor beginners zoals ik, zodat je weet welke reactie er op een actie van jou zou moeten volgen. Bijvoorbeeld.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 18:33

WimpyP1
Niet alles in het leven hoeft "nut" te hebben. Het kan ook gewoon "leuk" zijn. Party!!
TV kijken, feestje vieren, uit eten gaan, meedoen aan een wedstrijd,lekker op een terrasje zitten, enz.... heeft ook niet echt nut, maar is wel leuk. *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-07-08 19:40 ]</font>

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 09:50

Ik ben het helemaal eens met jos. Ik heb zelf een haflinger die het wel al een beetje onder de knie krijgt. Maar af en toe voel ik op een ander paard bijv een spin zo weet ik hoe ik mijn haflinger een spin moet leren. Tanja

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:02

Eens met Jos dat je best alleen voor de kick een keer op een goed getrainde reiner mag stappen.

Verder denk ik dat het heel moeilijk is om western rijden te leren op een paard dat dat zelf ook nog moet leren. Vaak zal dat wel de praktijk zijn bij mensen met een eigen paard die om willen scholen. Dan is het zeker de moeite waard om ook eens een paar lesjes te nemen op een western gereden paard.

En dan niet om de spin en de stop te voelen. Maar om te voelen wat western rijden is: <b>de kunst van het loslaten. Teugels weg, benen weg, gevoelig worden voor de reacties van het paard. Voelen hoe weinig je maar hoeft te doen om een paard te sturen</b> (vrij naar Antje Holtappel).

MAAR, er is een keerzijde. Wij kochten zo'n goed gereden western paard toen we ruim 2 jaar western les achter de rug hadden. Rainbow was het 2de paard van een ruiter die op hoog niveau pleasure en western riding deed.

Ze was helemaal gewend om met heel weinig hulpen gereden te worden. En toen bleek dat ik zelf nog lang niet goed genoeg kon rijden voor dit paard. Ik gaf mijn hulpen veel te grof (want leren western rijden op een manege knol). Dat gaf een hoop frustratie bij mij en bij Rainbow. Ik kon helemaal niks met haar. De enige versnelling die er bij mij opzat was een heel snelle draf. Ik kon de stap niet eens vinden. Als ik wilde galopperen ging ze steigeren. Kortom, we konden helemaal niks met elkaar.

Harold (die gelukkig veel meer talent heeft dan ik) was veel beter in staat om de "knoppen" te vinden, maar ook hij heeft een jaar nodig gehad om aan Rainbow te wennen en haar zo te rijden als ze gewend was.

Kortom, even op een goed gereden western paard stappen kan ook verkeerd uitpakken voor je motivatie.

Oh trouwens, sinds een paar maanden lukt het mij ook om met Rainbow te stappen en steigeren doet ze ook niet meer. Ik kom er wel........ Clown

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-07-09 18:04 ]</font>

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:22

Niet alle western stallen gebruiken "manegeknollen".
Helaas vaak wel.
Het lijkt mij het verstandigste om op verschillende paardjes les te hebben.
Van goed getraind tot nog niet zo ver gevorderd. Als je dan later een eigen paardje aanschaft, weet je een beetje wat je kan verwachten.

Marcella1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 12:48

Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig met het westernrijden, maar heb wel al een aantal keer op een goed ingereden westernpaard gereden. Je leert er wel heel veel van, want als je je gewicht maar iets verplaatst gaat het paard al de andere kant op. Je weet dan meteen wat je fout doet. Ik kan het iedere beginner aanraden om eens een paar lesjes te nemen op een goed ingereden paard. Daar leer je wel het meeste van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-01 15:36

met marrianne eens. Dat bedoelde ik dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 12:31

Ik ben het niet eens met diegene die zei dat een goede ruiter ook op een slecht paard kan rijden. Elk paard heeft zijn 'plafond' en ook al zal een goede ruiter meer uit dit paard kunnen halen dan een mindere ruiter, het paard zal nooit hoger komen dan dat het aan kan (zowel geestelijk als lichamelijk). Het gebeurt nog te vaak dat een paard als 'wedstrijd'paard verkocht wordt, maar nooit echt dat nivo zal bereiken. Vaak moet men tevreden zijn met 'beginners'nivo. Is dat niet je uiteindelijke doel dan zul je moeten kiezen: of paard verkopen of je wedstrijdillusies in de kast zetten. Ik koos voor het laatste Verdrietig en ben daar nu heel tevreden mee mede gezien 'de keerzijde' van het westernrijden. We zullen gewoon ook moeten kunnen accepteren dat niet ieder paard 'wedstrijdminded' is.
Wat ook typerend is dat je ziet dat mensen een 'top'paard kopen van een bekende ruiter/trainer, er vervolgens 1 a 2 wedstrijdjes mee ziet starten en daarna zie je ze nooit meer terug?? Ik vraag me wel eens af waar dat aan ligt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 12:57

Misschien wel een "top paard". maar geen "top ruiter" Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:11

Wij doen dat andersom he Jos Party!!
Wij hebben niet van die top paarden nodig, want wij zijn namelijk top ruiters. Dus wij rijden onze paarden zelf wel naar de top Woeaaahahahahaha }>

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 08:02

Wat dacht je van een "top zadel" en een "top hoofdstel" *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

En gelukkig ligt de "top" van mijn paard (WWK) niet zo hoog.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos op 2001-07-12 09:08 ]</font>

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 15:25

het kan ook nog gebeuren dat als je zelf lekker bezig bent met je paard dat er andere mensen van jou en je paard een topper willen maken is dat leuk????????