[WN] oenige vraag, maar linkshandig of rechtshandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: oenige vraag, maar linkshandig of rechtshandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 02:05

Ik ben rechtshandig maar als ik op 1 hand rij, is dat eigenlijk altijd links. Geen idee waarom, dat voelt fijner. Als ik met 1 hand fiets, is dat ook altijd met links.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:10

Idd als ik met 1 hand fiets doe ik dat ook met links :)* Ik denk dat het wellicht ook een kwestie van evenwicht is. Als jij namelijk rechts bent, dan corrigeer je je balans met je dominante hand/arm makkelijker dan met je niet dominante hand/arm.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:11

germie schreef:
Oke, je werpt geen lasso op wedstrijden, maar heeft dat nog iets te maken met het links of rechtshandig sturen?
Dat je links op moet stijgen komt namelijk wel doordat je rechts een zwaard moest dragen vroeger als je soldaat was.
En wie weet is er ook wel zo'n regeltje voor de westernsport. :P

Weer wat geleerd. Ik vroeg me namelijk wel eens af waarom je links opstijgt. Nu heb ik het antwoord :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:44

En dat gegeven is allang achterhaald, dus vraag ik me af waarom we dat zijn blijven doen ;)
Waarschijnlijk omdat de koördinatie voor 'rechtse' mensen op die manier toch makkelijker is.
Waarbij je je af kunt vragen of 'linksen' dus niet veel soepeler rechts opstijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:44

Ik stijg rechts op en links af. Soms andersom.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:53

DubbelDun schreef:
Of een hand té dominant is is ook afhankelijk van hoe het paard dit ervaart. Ik zou er dus geen halszaak van maken.
Als je technisch zo ver bent (en je paard ook) dat je aan verfijndere hulpen toe bent dan moet je ook een 'dominante' hand kunnen verfijnen.

Uiteraard. :)
Maar ik heb soms nog wel de neiging om te veel vast te pakken, vaak één kant, echt onbewust, dus vind het wel het uitproberen waard. Nieuwsgierig. :)

Opstijgen doe ik al tijden afwisselend links en rechts. Dat begon als foefje, bij manegepaarden. Die gingen in de onrustige stand over als je ging aansingelen of je voet in de beugel deed. Snel rechts opstappen en je had nergens last van, echt geweldig.
Doe het nu nog steeds. Zal voor het leer beter zijn (met mijn vz-zadel vergat ik altijd al de beugelriemen regelmatig te wisselen) maar ook voor het gevoel van mijn eigen handigheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:50

ik ben links dus ik vind links opstijgen juist heel handig
linkerbeen er in(ben ik het sterkste mee dus hup boven) en met linkerhand de teugels vast, wel zo veilig

wel "gooi" ik mijn zadel er altijd aan de rechterkant op
dat scheelt een keertje lopen
rechts zadel erop en singel goed hangen, links aansingelen en klaar