[WN] [RT] Pauzes, hoe te oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:07

Pienb mij was het allang bekend hoe jij denkt over paarden hoor en hoe jij ze graag traint! ;) Het zegt imo alleen maar iets over jou dat jij denkt én aanneemt dat ze altijd ergens onderuit willen komen...triest :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:09

Pienb: Wachten 'afdwingen' wil nog niet zeggen dat je 'm langdurig stil moet laten staan. Het is de kunst om stilstaan interessant te maken, zodat 'ie scherp is (en bij langer pauzeren; blijft) op wat komen gaat...
Ik denk dat het juist prima werkt om heel klein te beginnen met pauzetjes, zodat er minder eigen initiatieven genomen worden door het paard, en het scherper blijft op wat de ruiter nu weer voor leuks voor 'm bedacht heeft...

quarterH

Re: [RT] Pauzes, hoe te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:16

je moet zorgen dat je paard stilstaan ook ervaart als pauze en boloning. als ie iets goed heeft gedaan: stilstaan. is ie moe? stilstaan.
geduld is een schone zaak, zeker ook bij paarden.

en missPK: het is een PAARD, een dier. geen mens. dat is wat anders als een mens maar zeker ook iets anders als een 'ding' of 'voorwerp'. dat is mijn insteek.

en ja, als je paard niet luisterd en doet waar hij zin in heeft wil hij inderdaad ergens onderuit komen ja.
als jij vroger klusjes moest doen van je moeder, probeerde je daar toch ook onderuit te komen?
nou, het wil niet zeggen dat je dan moet gaan slaan ofzo maar er zijn ook andere manieren om het paard te laten inzien dat luisteren gewoon leuker is (door rust te geven, beloning, druk weg enz enz).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:18

owja: on-topic: wat ook helpt is veel 'wachten' oefenen aan de hand.
als je buiten gaat zitten kletsen met vrienden gewoon paard erbij aan de hand en stilstaan. loopt hij? stapjes weer terug. heeft hij tijdje stilgestaan? lekker knuffelen ed. zorg dat ze stil staan als fijn ervaren ipv straf.
en dan is er geen kunst meer aan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:18

Ik vind lang stilstaan voor een paard met gezonde looplust helemaal geen beloning, eerder een straf. Uit zich in verveeld gedrag. Waarom zou je dat stimuleren door het af te dwingen?
Waarom zou je dan je pauzes niet kort houden en gewoon rustig uitbouwen?

Of komt dat nou doordat ik levenslustige huifkartrekkers heb dat ze graag lopen en geldt dat niet voor kwarters waarvan je je af kan vragen of ze uberhaupt een hartslag hebben? :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:21

tja... quarters hebben een 'cool' en 'relaxed' karakter. (over het algemeen, we kennen allemaal wel wat uitzonderingen).

maar he, daar zijn ze ook op gefokt omdat dat het makkelijkste in de omgang is.

maar rennen dat ze kunnen.... de quarter mile bv (och! daar hebben ze hun naam aan te danken! :-)).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:23

ik heb het ook niet over afdwingen he, maar wachten leuk maken. als ze niet willen wachten? laat ze iets doen wat ze niet leuk vinden (bv buigen ed) zodat ze het stilstaan als beloning gaan zien ipv als straf. dat valt allemaal te leren hoor, b ij ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:24

't Is een manier.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:26

tuurlijk, maar als je naar rome wilt zorg dan wel dat je in rome uitkomt (kan ook wet een omweg) maar niet in aken :D :D :D

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:33

Maar Pienb er zijn nu eenmaal ook paarden die graag iets doen voor hun ruiter zonder ze te hoeven straffen met iets anders, écht waar hoor! Weet je hoe dat komt? Wederzijds respect en inleven in het karakter van het paard van de ruiter enz ;)

En er zijn ook echt paarden die graag bewegen en meedenken :j Ook Quarters hoor Sonja!! >;) ;)

Maar als de ruiter al geen inlevingsvermogen heeft of fantasie tja....dan houd het bij hun ook snel op natuurlijk..

En dat overdreven voorbeeld dat het geen mensen of dingen zijn! :roll: :O Maar ja, Pienb vind zichzelf al zó goed en ze heeft zóveel ervaring......veel succes in Aken! _O-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:39

MissPK schreef:
Maar Pienb er zijn nu eenmaal ook paarden die graag iets doen voor hun ruiter zonder ze te hoeven straffen met iets anders, écht waar hoor! Weet je hoe dat komt? Wederzijds respect en inleven in het karakter van het paard van de ruiter enz ;)

-

maar als jij wilt dat je paardje blijft staan doet ie het niet en dan mag ie dus lopen. hoe graag doet ie het dan voor je? (hij luistert schijnbaar immers niet....)
ik heb het ook nergens over straffen gehad hoor maar juist over 'stilstaan gebruiken als beloning'.

jij hebt echt zooooo'n verkeerd en overtrokken beeld van mij dat je me niet eens zou herkennen als je me zag rijden.
maar goed, laten we het lekker on topic houden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:42

Pienb: Ik heb ook totaal geen behoefte om jou te kunnen herkennen hoor! Achterhaalde theorieen haal je er zo uit in de showring ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:48

haha ochja.....
we zullen zien.
maar wat is het dan nu CONCREET in mijn opmerkingen wat jij niet vind kunnen? (tov het paard).
ik vraag dit omdat je volgens mij niet goed leest wat ik schrijf (of anders interpreteer dan ik bedoel).
ik vraag me namelijk af wat er in godsnaam mis is met willen dat het paard naar je luistert en niet maar doet waar ie zin in heeft.
dit is namelijk het enige wat ik zeg. en hoe je dit doet is door hem te leren dat luisteren leuk is. er staat nergens dat daar straffen of weet ik veel wat voor enge dingen bij komen kijken.
gewoon, lief zijn = leuk, niet lief zijn = minder leuk.
zit het leven niet ook gewoon zo in elkaar?

ik zaie het probleem niet en snap ook niet waar de onvriendelijkheid vandaan komt.

dit is ook geen aanval ofzo maar een poging om de misverstanden die er volgens mij zijn op te helderen...

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:50

nienke_92 schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Ik verwacht veel te veel van een wedstrijd... Ik probeer heus wel rustig te blijven, haal na elk onderdeel paar keer adem en ga verzitten. Maar zoals afgelopen zondag (en trouwens ook de keren daarvoor) wil hij zelf het pattern zo snel mogelijk afhebben. Aangezien ik nogal bang ben wat hij allemaal gaat uitspoken wacht ik zolang ik denk dat het kan en ga dan verder na het volgende onderdeel. Ik heb nog eens kritisch naar het filmpje van afgelopen zondag zitten kijken. Dan zie ik heel duidelijk dat hij stil staat als ik het hek dicht doe, ik haal adem, maak mijn teugels netjes weer op maat en dan begint Asterix alweer te lopen. Ik krijg hem dan met moeite terug waarna hij gaat klieren, zodat ik liever naar het volgende onderdeel loop... (ik ga zelfs nog goed verzitten tijdens het lopen).

Volgens mij ligt het probleem eerder bij mijzelf, ik ben bang dat hij rare fratsen gaat uithalen bij de pauzes.
Precies! Je doet té veel en je denkt té veel :j Je paard voelt jou onbewuste spanning echt wel hoor. Haal jij tijdens de les ook na elk onderdeel een paar keer diep adem en ga je verzitten? Nee, denk ik dus moet je dat nu ook niet doen. Dan voelt je paard dat er wat staat te gebeuren en daar anticipeert hij op. Ik weet het: het is moeilijk, heb er zelf ook last van af en toe ;)

Dames...geen ruzie maken hoor :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:59

Y;(

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:00

Pienb: Ik heb aangegeven dat het ZOU kunnen dat de TS misschien te lang wacht met iets gaan doen...het gaat hier over een paard en ruiter die weinig ervaring hebben op wedstrijden blijkbaar dus IK zou eerst de tijd nemen en niet meteen te veel gaan dwingen om bijv stil te gaan staan omdat dat SOMS juist averechts werkt...ik hou alle andere opties open...
Als jij beter leest dan ik had je niet eens hoeven te reageren want dat is alles wat ik schreef en jij was het er niet mee eens en komt erin vallen met woorden: Wie is de baas?! Het zijn geen mensen?! Ze moeten! :?
Je laat weinig over om iets anders te kunnen doen of proberen dan dat..alsof dat de énige manier is die werkt en jij weet het, zéker!?? :=

Aparte manier van iets duidelijk willen maken vind ik..en ja, daar krijg je misverstanden van als jij het zo wil noemen :j

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:26

Zoals ik al ergens anders eerder zei: iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen manier. Dat is helemaal prima en daar kun je zelfs nog wat van leren. Maar als je iemand anders jouw mening opdringt, dan gaat het fout en wordt het geen discussie maar een ruzie ;)
(en dat is géén 1 april grap! :P :+ )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:15

ik ga ook eerder mee met misspk als pienb
ook al had ik eerst geschreven met wachten laten en tot rust komen
het is een kwestie van timen

heb je een voorwaarts paard en ga je die echt verplichten tot stilstaan dan krijg je een opstandig paard en wordt de trail een verschrikkelijk vervelend werkje en dat willen we juist niet bereiken
een voorwaarts paard beloon je inderdaad niet met stilstaan

nu is de vraag: is het paard erg voorwaarts of alleen maar erg ondernemend, lees doet het liefst zijn eigen gang
of nog moeilijker, allebei

een voorwaarts paard kun je afremmen door te vertragen in je gang zonder te stoppen
thuis wel oefenen met rust houden maar in de proef alleen vertraging vragen
let er ook op dat je duidelijk hulpen blijft geven en niet te voorzichtig wordt waardoor je paard het idee krijgt dat hij wel effe een hoefje zal helpen

een paard wat op eigen innitatief aan de gang gaat zou ik wel geneigd zijn tot stilstand te zetten
wachten op mijn hulpen graag
of als hij de oefeningen al goed kan uitvoeren, juist vlotter laten doorrijden en laat hem dan desnoods maar eens de mist in gaan waardoor hij beseft dat samen beter gaat
bijvoorbeeld L achteruit
gaat hij rap achteruit dan door laten gaan maar dan ook in dat tempo de hoek om, zo neem jij het innitatief weer over
maar dit dus alleen doen als je paard de L echt goed kan uitvoeren thuis

maar eigenlijk is nog het beste advies om je trainer te vragen mee te komen naar de show zodat die ziet wat nu precies het probleem is

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:55

Trainster is afgelopen paar keer mee geweest op show en heeft veel tips gegeven hoe ik dingen moet aanpakken. Zij concludeerde dat we geen pauzes nemen en alles veel te gehaast doen. Als ik de filmpjes kritisch bekijk zie ik heel duidelijk dat Asterix denkt dat hij het alleen wel kan. Hij is erg voorwaarts, wil heel graag hard werken (soms tot het irritante toe), is ontzettend slim en denkt dat hij het beste paard ter wereld is en alles wel zelf kan oplossen. Als hij dan zelf de fout ingaat, bijv. doordat hij balken omver trapt of struikelt wordt hij even terug gefloten en schakelt hij weer over naar mij, waarna ik alles weer mag beslissen en aansturen en het dan uiteindelijk ook foutloos gaat.
Mayflower: Verrek, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Thuis ga ik idd ook nooit verzitten oid. Wat raar dat ik dat op show wel doe dan...
Mijn paard stil zetten voor 3 uur heeft echt geen enkel nut. Hij gaat zich vervelen, wordt doodongelukkig en gaat naar manieren zoeken hoe hij toch nog kàn werken. Eigenlijk wil mijn paard gewoon teveel en te goed doen. Als hij stilstaat voor een tijdje gaat hij zelf naar manieren zoeken hoe hij kan laten zien dat hij goed zijn best doet en meewerkt. Eigenlijk zet ik hem nooit stil uit beloning, meer als oefening of idd als straf (hij loopt te hard, gaat tegen mijn hulpen in of gaat de verkeerde kant op). Dus die stomme pauzes hebben met heel veel verschillende dingen te maken...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:11

Mijn paard staat graag stil, die beloon je er echt mee.
Voor mijn vriend zijn paard is dat helemaal geen beloning. Om hem te leren stilstaan en hem te belonen omdat hij dan eindelijk even rustig stilstaat, moeten we juist vertrekken. En zo stilaan opbouwen.
Tja, dat vergt voor beide paarden een heel andere aanpak en training natuurlijk.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:22

ach ja de een is voor het opknopen van zijn paard en de ander heeft iets zolang mijn paard maar goed loopt waarom zou ik hem dan in de weg gaan zitten met hem laten wachten.
ik denk dat het afhankelijk is van het paard zelf.
het ene paard staan graag stil en de andere is werklustig.
mijn buurvrouw kan zondags uren op de bank een boek zitten lezen en ik heb na 3 bladzijdes al zoiets "ik moet wat doen"
mij dan op de bank laten zitten is dan een straf.
goed "een paard is geen mens" zoals pienb zegt en dat geeft volgens mij wel weer hoe veel zij van haar paard houd want anders zou ze die uitspraak niet doen.
nee inderdaad een paard is ook geen mens maar een paard heeft ook geen relativerings zintuig, dus het paard wil werken voor je.
wij hebben zelf een paard op stal staan die ook erg met je meedenkt en niet op wedstrijden was uit te brengen.
verschillende trainers en clinic's bezocht en ook geoefend stil staan, wachten, rechte lijnen rijden naar het hek wachten en als hij zelf naar rechts wilde gaan naar links afbuigen.
resultaat... een paard die regelmatig omhoog kwam en abrupt stopte tijdens het galoppperen.
tot we een trainer vonden die het helemaal geen probleem vond dat het paard meedacht en het zelfs stimuleerde en nu.. het paard wordt elke wedstrijd rustiger en een horsemanship proef geen probleem.
dus maak er geen probleem van nienke_92 kijk naar je paard en blijf proberen en die dingen doen die je nu al doet, echt het komt vanzelf goed maar ik denk dat je door te dwingen meer kwaad doet dan goed.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:39

piggeljay schreef:
ach ja de een is voor het opknopen van zijn paard en de ander heeft iets zolang mijn paard maar goed loopt waarom zou ik hem dan in de weg gaan zitten met hem laten wachten.
ik denk dat het afhankelijk is van het paard zelf.
het ene paard staan graag stil en de andere is werklustig.
mijn buurvrouw kan zondags uren op de bank een boek zitten lezen en ik heb na 3 bladzijdes al zoiets "ik moet wat doen"
mij dan op de bank laten zitten is dan een straf.
goed "een paard is geen mens" zoals pienb zegt en dat geeft volgens mij wel weer hoe veel zij van haar paard houd want anders zou ze die uitspraak niet doen.
nee inderdaad een paard is ook geen mens maar een paard heeft ook geen relativerings zintuig, dus het paard wil werken voor je.
wij hebben zelf een paard op stal staan die ook erg met je meedenkt en niet op wedstrijden was uit te brengen.
verschillende trainers en clinic's bezocht en ook geoefend stil staan, wachten, rechte lijnen rijden naar het hek wachten en als hij zelf naar rechts wilde gaan naar links afbuigen.
resultaat... een paard die regelmatig omhoog kwam en abrupt stopte tijdens het galoppperen.
tot we een trainer vonden die het helemaal geen probleem vond dat het paard meedacht en het zelfs stimuleerde en nu.. het paard wordt elke wedstrijd rustiger en een horsemanship proef geen probleem.
dus maak er geen probleem van nienke_92 kijk naar je paard en blijf proberen en die dingen doen die je nu al doet, echt het komt vanzelf goed maar ik denk dat je door te dwingen meer kwaad doet dan goed.

:j +:)+
Dat wordt er naar mijn weten ook bedoeld met "er zijn meer wegen die naar Rome leiden".
Er is geen paard gelijk (qua karakter), de één heeft af en toe een spreekwoordelijke schop onder de kont nodig (soms ook wel echt :o ;) ) de ander moet je een aai over de bol geven (en meer geduld hebben).
Het is aan de ruiter om dit goed in te schatten en om zijn paard goed te kennen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:50

Pienb schreef:
en missPK: het is een PAARD, een dier. geen mens. dat is wat anders als een mens maar zeker ook iets anders als een 'ding' of 'voorwerp'. dat is mijn insteek.

.

bekijk dan aub wel even de totale opmerking :-)
geen mens is (is volgens mij ook gewoon een feit hoor :-) ) maar ook geen voorwerp...
ik hou zeker van de dieren maar realiseer me ook dat het dieren zijn en een goed gesprek dus weinig zal uithalen. (en daarmee bedoel ik dus niet dat je je paard dan maar moet neerknuppelen ofzo).
het is en blijft een dier. daar kun je niks aan veranderen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:14

Pienb heb ik érgens geschreven dat je een goed gesprek moet aangaan met je paard dan? Het slaat werkelijk helemaal nergens op wat je daar schrijft :n
Jij verwijt anderen niet goed te lezen maar probeer het zelf ook eens wel te doen dan! :roll:

Ik ben blij in ieder geval dat er nu meerdere mensen hier reageren die wel snappen wat ik bedoel en dat het niet altijd alleen maar onwil van het paard is maar dat meerdere factoren een rol kunnen spelen!

Oh! En Pienb je zou best eens kunnen proberen een goed gesprek aan te gaan met je paard trouwens, misschien kun je die wel op jouw manier ervan overtuigen dat je gelijk hebt ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:58

zullen we lekker on topic gaan?