[WN] Met een fries western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Met een fries western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:20

:9k

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:23

Goed plan...........met Oranjekoek!

Onze Fries stopt trouwens prima en het wisselen ook (nog 2 tandjes) :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:34

O en dat wordt gevierd met koffie en oranjekoek? Hoe laat en waar? Want dan rij ik gezellig effe die kant op :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:37

scoobydoe schreef:
Ik zal nooit wedstrijden gaan starten.
Maar gewoon lekker lange teugels en gewoon wat western dingen.
Is balkjes lopen ook western weet dat namelijk niet precies

Met alle respect, maar wat kan jou het nou schelen of balkjes lopen 'western' is??? Als jij toch balkjes wil lopen met je Fries, Tinker, Dressuurpaard, ezel of van mijn part schapedoes, dan DOE je dat toch gewoon???? :?

Zet voor de grap toch eens je reet tegen dat hokje waar je blijkbaar in denkt te zitten en breek d'r uit. Je rijdt PAARD.
GENIET daar gewoon lekker van!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:43

Oranjekoek aan een Fries geven is nooit grappig :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:46

In ieder geval zonde.
Ik waardeer het veel meer en die Fries is ook blij met een stukkie brood.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:46

Sonja schreef:
scoobydoe schreef:
Ik zal nooit wedstrijden gaan starten.
Maar gewoon lekker lange teugels en gewoon wat western dingen.
Is balkjes lopen ook western weet dat namelijk niet precies

Met alle respect, maar wat kan jou het nou schelen of balkjes lopen 'western' is??? Als jij toch balkjes wil lopen met je Fries, Tinker, Dressuurpaard, ezel of van mijn part schapedoes, dan DOE je dat toch gewoon???? :?

Zet voor de grap toch eens je reet tegen dat hokje waar je blijkbaar in denkt te zitten en breek d'r uit. Je rijdt PAARD.
GENIET daar gewoon lekker van!

Ja ja oke

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

Sonja we hebben hier iedere dag Oranjekoek........maar helaas ook Friezen!

Onze Fries stopte vandaag weer prima........vlak voordat-ie de trailer op moest, tja geiten zijn soms heul eng!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:12

Ik zal jullie even verbazen.....
Ik zag vandaag in wanroij die haflinger, wrigley ofzo in de rookie, en ik moet eerlijk zeggen, op dat niveau draait hij erg goed mee! Zag er wel cool uit. Respect voor die haffie... (Uitzondering maar goed :-p )

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:24

Pienb schreef:
Ik zal jullie even verbazen.....
Ik zag vandaag in wanroij die haflinger, wrigley ofzo in de rookie, en ik moet eerlijk zeggen, op dat niveau draait hij erg goed mee! Zag er wel cool uit. Respect voor die haffie... (Uitzondering maar goed :-p )

Ja die is super cool !!!!!

Heb vorig met het NK ook erg van hem genoten
en daar kan toch menig quarter een puntje aan zuigen op dit niveau!

Zegt een quarter fan for life !!!!!!

Met een fries western, ach waarom niet
Maar ik ben het wel eens , stap uit het hokje van western of dressuur en ga rijden !!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:28

Waarom zou je ons daarmee verbazen Pienb? De kwaliteiten van dat paard zijn ons niet onbekend.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:32

Waarschijnlijk verbaasd het haarzelf als QH fan.
En daarmee verbaasd ze anderen omdat ze het toegeeft???

Western als rijstijl....lekker doen, wedstrijden voor de lol kan ook prima, simpel plezier hebben in wat je doet is het belangrijkste toch ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:45

Precies, omdat ik eerder nooit onder stoelen of banken heb geschoven dat ik vind dat je eigenlijk een qpa nodig hebt om echt shows te kunnen rijden.
Dat vind ik nog steeds maar dit is een uitzondering (hoewel rookie natuurlijk nog een laag niveau is binnen nrha maar goed)
Hij liep lekker cool met hoofdje omlaag redelijk rond de circeltjes, spin naar 1 kant ok de andere was niet goed.wissels waren prima, plaatje was relaxed en de stops waren niet goed maar bij m
Bijna niemand, bodem is niet zo goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:47

Waarom denk je dat ik je toen ook al niet meer serieus nam? :D Je hebt regelmatig geen idee (meer?) waar je 't over hebt.
Maar sportief dat je 't in dit geval toegeeft.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:03

Ook bij de swra heeft iemand met een fries westerngereden tja kwa plaatje is het even wennen maar al het lekker gaat en je er lol in hebt wat zal t jou boeien wat anderen er van vinden?!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:43

Haha sonja en wie heeft bepaald dat jij weet waar je over praat als het om western gaat?
Maar goed. Laten we het een beetje leuk houden :-)

Qua plaatje: ik zie niet veel verschil dan tussen tinker en fries... Dus waarom wel veel mettinkers maar een fries zou dan niet kunnen?
Dan beide niet of beide wel in mijn ogen.

Maarja, schijnbaar heb ik geen idee (ben blij dat ik wel nog een quarter van ee fries/tinker/fjord :-)
( Humor, knipoog enz)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:46

Pienb schreef:
Haha sonja en wie heeft bepaald dat jij weet waar je over praat als het om western gaat?
Maar goed. Laten we het een beetje leuk houden :-)

Qua plaatje: ik zie niet veel verschil dan tussen tinker en fries... Dus waarom wel veel mettinkers maar een fries zou dan niet kunnen?
Dan beide niet of beide wel in mijn ogen.

Maarja, schijnbaar heb ik geen idee (ben blij dat ik wel nog een quarter van ee fries/tinker/fjord :-)
( Humor, knipoog enz)

als jij het verschil niet ziet tussen een tinker en een fries is er toch iets goed mis.. :(:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:01

Nou:
- beide veel te veel onidentificeerbaar haar aan de benen
- beide een te groot hoofd voor un lijf j-)
- beide veel knieactie

Enige verschil: tinker hebben ook nog wit ipv alleen zwart toch? :-)

Dus zver zat ik er niet naast :-) :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:04

je zit er best ver naast Pien. Tinkers en friezen zijn totaal verschillende paarden. Ander exterieur, andere grootte, ander behang, andere beweging.

Tinkers zijn imo geschikter voor de western door hun betere maat (veelal rond de 1.50). Ook hebben veel tinkers niet zoveel knie-actie waardoor je dat nadeel minder hebt.
Ook de hals van een tinker kan veel beter zakken dan de hals van een fries.

Het makkelijkst voor de western is een Quarter of paint. Maar je kan echt leuk meekomen met de meeste koudbloeden bij de WRAN. En zijn genoeg haflingers bijv die het echt goed en netjes doen in de trail.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:10

In mijn ogen is een fries niet een ideaal western paard. Nou hoor ik sommige mensen zeggen van ze kunnen geen reining lopen maar een pleasure proef moet lukken. Maar als je echt kijkt naar wat de jury's willen zien in de pleasure dan is een fries daar toch zeker niet geschikt voor. Hun hele houding en manier van lopen past niet in het pleasure plaatje. Maar dit vind ik persoonlijk het zelfde met arabieren. Maar deze zijn dan wel weer wendbaar en geschikt voor bijvoorbeeld de trail. Ook trail lijkt mij niet makkelijk omdat een fries dus weer anders beweegt en gewoon niet zo wendbaar is als een quarter/paint of ander wendbaar paardje. Ook zijn friezen daar over het algemeen te lomp voor gebouwd en lopen te lomp. Het enige wat je misschien goed zou kunnen met een fries is de horsemanship alleen lijkt mij dit ook niet aangezien de horsemanship om je houding gaat en een fries toch behoorlijk hoog opgooit en als je dan doorzit komt dat je houding niet ten goede. Misschien alleen showmanship :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:13

Sorry, ik wil hier niemand beledigen en ook geen paarden maar ik vind het beide om die redenen niet goed uitzien in de westernsport.
Maar goed, iedereen heeft een andere smaak

En cecile: zoals altijd: mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:18

Ik zeg ook nergens dat een fries (of een tinker) bij mijn ideaalbeeld hoort (ookal heb ik zelf een tinker) maar imo kan je bij de WRAN iig t/m L3 heel leuk kunnen meekomen.
Daarna wordt het toch lastiger om goed het niveau bij te houden, ookal kunnen sommige koudbloeden dat wel :j

Om Sonja maar als voorbeeld te nemen die Nederlands Kampioen Western Riding is met haar fjord.
Of Marja Oost die met haar Haf Nederlands Kampioen Trail is.

Maar ik geef zelf ook de voorkeur aan een Q/P maar ik zou niet zeggen dat een koudbloed helemaal niks kan.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:20

Pienb schreef:
Sorry, ik wil hier niemand beledigen en ook geen paarden maar ik vind het beide om die redenen niet goed uitzien in de westernsport.
Maar goed, iedereen heeft een andere smaak

En cecile: zoals altijd: mee eens!

Ja een fries is er gewoon niet voor gebouwd en dus zou ik het niet doen. Ik vind wel dat je een paard moet gebruiken waar het goed in is. En in een fries zie ik echt geen westernpaard in alle onderdelen niet. En daarbij vind ik het nog niet mooi ook maar dat is persoonlijke smaak.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:25

nielsd schreef:
Ik zeg ook nergens dat een fries (of een tinker) bij mijn ideaalbeeld hoort (ookal heb ik zelf een tinker) maar imo kan je bij de WRAN iig t/m L3 heel leuk kunnen meekomen.
Daarna wordt het toch lastiger om goed het niveau bij te houden, ookal kunnen sommige koudbloeden dat wel :j

Om Sonja maar als voorbeeld te nemen die Nederlands Kampioen Western Riding is met haar fjord.
Of Marja Oost die met haar Haf Nederlands Kampioen Trail is.

Maar ik geef zelf ook de voorkeur aan een Q/P maar ik zou niet zeggen dat een koudbloed helemaal niks kan.

Ja alleen zie ik dan wel weer een verschil in tinkers en friezen. Tinkers hebben van hun zelf al veel kleinere passen dan friezen. Met een tinker zou je best een trailproef of horsemanship proef kunnen rijden... Daar gaat het niet om de gangen maar om je manouvres of de houding van de ruiters en dat kan kunnen dus koudbloeden ook! Maar een fries heeft gewoon weg de gangen al niet voor alle onderdelen en dat kan zelfs de beste trainer niet erin krijgen omdat ze zo niet gebouwd zijn. Maar voor de pleasure zie ik toch echt het liefste een echt 'westernpaard' Gewoon omdat die de juiste gangen daarvoor heeft

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:14

Pienb schreef:
Nou:
- beide veel te veel onidentificeerbaar haar aan de benen
- beide een te groot hoofd voor un lijf j-)
- beide veel knieactie

Enige verschil: tinker hebben ook nog wit ipv alleen zwart toch? :-)

Dus zver zat ik er niet naast :-) :-)

Als je het zo oppervlakkig gaat bekijken, jij als QPA-fan waarom een QPA ?
Ik zie geen verschil met n QPA of een fjord, haflinger, tinker of fries
want:
- allemaal hebben ze 4 benen
- allemaal een hoofd
- allemaal van die plukjes haar op hun hoofd tussen de oren en op hun staart
Zo ver zit ik er niet naast he? }:0

enige verschil qpa hebben hippere benamingen voor hun kleuren dan een fjord haflinger tinker of fries.. tja zwart is maar gewoon zwart he?