[WN] 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:07

Pienb schreef:
die is intussen al 6 en vind ik eigenlijk al oud :-) zou haar liever 3 jaar hebben dan kun je nog even 2 handig showen en trainen.

Met alle respect, maar wat een onzin. Met zo'n mentaliteit kan je beter een crossmotor kopen. }:0

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:09

Als je WRAN wilt starten kun je ook de grens over gaan naar duitsland. Bij de WRR hebben ze een jungpferde prufung. Hier mag je ook met een driejarige meedoen. Voor het aantal deelnemers hoef je het niet te laten. Dit zit zo rond de 10-15. Het paardje kan dan zeker wel wennen aan mensen en paarden. En de wedstrijden zitten wat dichter bij als de WRAN wedstrijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:11

zoals ik schrijf kies ik haar papieren ed voor haar leeftijd.
maar ze heeft nog niet veel gedaan, is beetje ingereden meer niet.
wat dus inhoud dat ik haar meteen 1 handig op shows moet gaan rijden wat gewoon niet handig is als ze nog niet veel rijervaring heeft.
ideale situatie was ze jonger geweest zodat ik meer tijd had gehad om te oefenen (2 handig) maar het is nu eenmaal zo en ik ga daardoor niet een ander paard zoeken

WRR zal ik eens nakijken, thx Funnygirl!

Arrows

Re: 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:55

8 maart is er in belgie een wedstrijd bij de PRAB, volgens mij is het geen probleem om daar te starten met een 3 jarige. Ik start ook, het is in Vliermaalroot PC stables. Dus voor ons limburgers ook niet ver rijden!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:20

PRAB is inderdaad geen probleem. Het is er wel gezellig en de locatie in Vliermaalroot is goed. Hier hebben ze een grote bak met een goede reining bodem. Afhankelijk van niveau wat je wil starten is er het aantal deelnemers. Beginners is altijd goed bezet. De rest is wat minder.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:29

Ik was er eind vorig jaar voor het eerst, en er is wel een hele leuke sfeer daar!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:45

Het jammere van dit jaar is dat er verschillende wedstrijden achter Antwerpen liggen. En dat wordt toch weer wat verder. Dan is de WRR dichterbij.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:26

afgelopen zondag moest je in de L3 shaowmanship at halster ook een cap op van de jury, dus... ook de aan de hand onderdelen is cap verplicht bij L3 en lager... :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:27

zijn ze bang dat het paard op je hoofd springt dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:18

Pienb je hebt het een en ander aan ontwikkelingen gemist ben ik bang. Er is wel het één en ander te vinden via de zoekfunctie. Maar het komt er globaal op neer dat het wranbestuur vindt dat er een wettelijke aansprakelijkheid zou zijn als je start zonder cap in de lagere levels (vergelijk de dressuur). Deels is dit ingegeven door de KNHS/FNRS en de commissie veilig paard rijden. Die hebben een certificaat veilig paardrijden waar maneges waar knhs wedstrijden plaatsvinden of fnrs-maneges aan moeten voldoen.

Nu hebben zich verschillende mensen bezig gehouden met die aansprakelijkheid en op dat verhaal van het bestuur valt nog wel wat af te dingen, zeker waar het gaat om de verplichting om in de hogere levels op het paard van een ander ook met cap te moeten starten, maar de ALV heeft voor deze regel gestemd en daarmee is het een feit geworden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:28

volgens mij mis je de humor....
wat heb je aan een hoofdbescherming als je naast je paard loopt? dat was toch juist ontworpen voor het eraf vallen? gaan ze dalijk ook bezoekers verplichten een cap te dragen voor het geval er een beest uitbreekt en iemand iets aandoet?
ik blijf het maar onzin vinden, als je zo junior bent dat dat nodig is moet je niet starten vind ik. (is een mening, let it go....)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:30

er was een paar weken eerder inderdaad een paard op haar hoofd gesprongen.
er staat in de regelementen en/of volgens mij, maar uiteindelijk heeft de jury het laatste woord en zij zei cap op!
stond nergens naar en heel de charme was weg, maar dat mag de pret niet drukken, bij de ALV hebben we (ze) zelf voor gestemd dus eigen schuld, capopjekop :P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:31

ik sluit me bij PienB aan..

ik ben geen wran lid, dus ik mocht niet kiezen, maar ik ben het er helemaal niet mee eens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:33

wacht even... dus er is serieus een paard bij iemand op z'n hoofd gesprongen tijdens de showmanship? oeps.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:37

Pienb schreef:

Welke humor?
Was het maar zo'n feest. Dit is gewoon beslist. Weinig humoristisch aan helaas.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:41

Pienb schreef:
wat heb je aan een hoofdbescherming als je naast je paard loopt? dat was toch juist ontworpen voor het eraf vallen? gaan ze dalijk ook bezoekers verplichten een cap te dragen voor het geval er een beest uitbreekt en iemand iets aandoet?
ik blijf het maar onzin vinden, als je zo junior bent dat dat nodig is moet je niet starten vind ik. (is een mening, let it go....)

nee ik mis de humor niet, dit is bloedserieus zo bedacht. Ik ben er niet blij mee, meer mensen zijn er niet blij mee. Ik vind dat iedereen een cap op moet kunnen zetten als ze dat willen, maar verplichten ben ik niet voor. Maar het is helaas wel aangenomen tijdens de ledenvergadering op deze manier.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:43

Pienb schreef:
wacht even... dus er is serieus een paard bij iemand op z'n hoofd gesprongen tijdens de showmanship? oeps.....

sorry, ik weet niet of het tijdens showmanship was, maar wel op haar rug/nek/hoofd. vandaar dat ze er zo stellig in was, maar goed.

ik ben het er nog steeds niet mee eens

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:16

Dalijk moet je bij het zadelen ook een cap op..
bah..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:30

ja stel je voor het zadel valt op je hoofd :-)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:49

Ik heb voor de cap plicht gestemd, en uit solidairiteit in de L2 met cap gestart ;)
SAH en IHT onderdelen, in de L5 en L4 en L3.. die Levels hebben de cap plicht, dus ook bij de IH onderdelen.
Niks mis mee ;)

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:39

Ja maar waarom? Wat is het nut van de cap dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:44

Ik zou persoonlijk stalen neuzen nodig vinden bij de hand-onderdelen :+

Capplicht vind ik niet eens zo gek voor de L5/L4 maar voor de handonderdelen is het natuurlijk complete onzin.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:40

Dalijk komt de bodyprotector hihihi

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:47

Nee gewoon een harnas net als in de riddertijd. :D :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:52

ja dan kneus je tenminste alleen. En je paard heeft een rugblessure, maar dat is minder erg natuurlijk. De stichting veilig paardrijden is niet zo met de dieren zelf bezig. Wel met de 'risico-aanvaarding' van organisatoren. En die wordt nog steeds zwaar overdreven. Tenzij natuurlijk je eigenaar van een manege bent. Je bent wel aansprakelijk voor anderen op jouw paard en zeker als dat bedrijfsmatig is. Want bij mij wordt dat gewoon door een WA gedekt.