[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:39

hiphopje schreef:
Maflingertje schreef:
4 jaar geleden overgestapt en wil niet meer anders! ;)

hoe lang duurt het voordat je hoofd ook overgestapt is van engels naar western :? :D

Een maand of 3

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:40

ook ik ben sinds vorig jaar oktober overgestapt naar het western rijden, op mijn vorige manege waar ik gewoon engels reed vond ik er niks meer aan.
en western trok mij wel, zodoende ben ik besmet geraakt met het western.
het is nog steeds wel een beetje wennen, al die oefeningen en handelingen tegelijk.
maar ik zou niet graag meer terug willen

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:41

Maflingertje schreef:
Een maand of 3

ohjee, dan ben ik daar al overheen |(
ben ik nog te redden............................

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:43

is het een goed excuus als je al 40+ bent :o
En dus bijna 3/4 van je leven engels hebt gereden???

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:45

hiphopje schreef:
Maflingertje schreef:
Een maand of 3

ohjee, dan ben ik daar al overheen |(
ben ik nog te redden............................

Het is natuurlijk wel zo, dat de ene persoon die "knop" sneller om kan zetten dan de andere persoon. ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:49

Wendy schreef:
Bij mij is het niet altijd relaxed hoor...
Mijn paard heeft het qua lijf soms ook gewoon nodig om goed te buigen om mijn been, meer dan bij sommige mensen als gewenst wordt geacht. En ik rijd hem regelmatig met aanleuning. Dat moet eerst in orde zijn voordat je kunt gaan loslaten. En je moet altijd blijven kijken naar paard en ruiter: wat hebben zij nodig?
Het eindresultaat moet er relaxed uit zien, dat is helemaal waar. Maar als je denkt dat het altijd relaxed en ontspannen uit ziet, dan heb je denk ik wel een verkeerd beeld.

Dat beeld heb ik er ook niet van. Het 'eindresultaat' behoort ontspannen en relaxt te zijn lijkt me :)

hiphopje

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:50

zijn hier ook ex-dressuurmiepen, die bezig zijn een engels paard tot westernpaard om te scholen??? Is dat niet extra moeilijk?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:56

Hier nog 1

Ik ben na 12 jaar dressuur over gestapt met mijn tinker naar de western. Ik wou graag de pleasure en trail met hem gaan doen. Hij pakte dit heel leuk op en het ging erg goed. Ik ben ook echt voor mijn gevoel helemaal om en wil graag verder in de western.
Helaas door een blessure van mijn paard heb ik ruim een maand of 6 niet kunnen rijden. Nu mag ik weer langzaam opbouwen maar zou hem enkelt nog voor recreatief gebruik kunnen rijden.

Ik hoop met de tijd er een paint of Quarter erbij te kunnen aanschaffen zodat ik toch lekker verder kan in de western en dan stiekem ook in de reining. En tot die tijd geniet ik nog heerlijk van me tinker, die ik overigens nooit aan de kant zou zetten.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:13

hir og een potentiele overstapper :))

Potentieel, omdat ik net zoals een hoop hier (zo te lezen) het eng vind om over te stappen omdat een goede trainer vinden best een uitdaging i. En zonder goede trainer ga ik echt niet verder :D

Ik heb zelf een haffelwaffel, die niet écht het schoolvoorbeeld is van een correct gereden paard (heb ik zelf ook een handje in gehad) en hij reageerd niet altijd lekker. Western daarentegen is, als je het goed doet, duidelijk en je kan makkelijker consequenter zijn. (vind ik :D )

Komt wel verbetering in :) nu zo houden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:24

hiphopje schreef:
zijn hier ook ex-dressuurmiepen, die bezig zijn een engels paard tot westernpaard om te scholen??? Is dat niet extra moeilijk?

Zie mijn eerdere post. Ik heb haar dus basis engels geschoold maar wel met veel grondwerk en dergelijke dus ik verwacht niet zo heel veel problemen bij haar omdat ze toch nog redelijk groen en open minded is. Hoe ik haar beleerd hebt is ook volledig vanuit de ontspanning en het wijken voor druk, dus zowel engels als western.
Maar goed, over een weekje vertrekt ze op 'trainingskamp' dus weet dan pas hoe of wat...

Ik herken me wel heel erg vanuit jouw verhaal; mijn 'hoofd' moet ook nog om en dat duurt nu al langer dan een half jaar en ik ben nog geen 40, hihi! :D Ik denk ook niet dat je daar een tijdsbestek aan kunt hangen; ik rij vanaf mn 3e, en heb niet zoveel goede instructie gehad, vaak vanuit de visie 'een paard moeten weten dat je de baas bent en je moet werken, werken en nog es werken op dat paard...' Nou, dan duurt het echt wel langer dan 3 maanden voordat dat uit je systeem is hoor! Maar er is hoop; zodra je hiervan bewust bent geworden kan het gaan doorwerken op je onderbewuste en leer je het wel af!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:52

Voor mij was het ineens allemaal vreselijk logisch!
Dressuur snapte ik geen biet van en western wat klaar als een klontje
Nu denk ik ook dat ik nooit goed dresuur/engels les heb gehad, want door gewoon met de basis te beginnen snap ik nu ook de dresuur beter.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:58

Ik meld me!

Roosje staat nu nog een week in training op een western stal (ze is dan een maand in training geweest), en heb zelf nog 2 keer les. Roosje pakt alles kei goed op, maar nu ik nog. Volte (of moet ik cirkel zeggen :P ) in draf lukte nog niet eens :o . Ik ben dus echt een nitwit nog :+

Maar het idee spreekt me aan, dus we gaan lekker volhouden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:05

dapperdier schreef:
Voor mij was het ineens allemaal vreselijk logisch!
Dressuur snapte ik geen biet van en western wat klaar als een klontje
Nu denk ik ook dat ik nooit goed dresuur/engels les heb gehad, want door gewoon met de basis te beginnen snap ik nu ook de dresuur beter.

Dat is dus precies het punt van goede of "niet zo goede" les }>
Een goed lesgeefmens zorgt dat je snapt waar je mee bezig bent, een niet zo goed lesgeefmens weet dat zelf niet en verbergt dat dan met een hoop poeha :P
Staat dus nog steeds los van de rijstijl.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:03

Ik ben nooit overgestapt. Ik rijd paard, op een zadel met of zonder knop.
Loslaten is altijd belangrijk en altijd het moeilijkst, of ze nou in een waslijn hangen of licht contact hebben.
Vasthouden is namelijk een natuurlijke reactie ;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:31

Romkabouter schreef:
Ik ben nooit overgestapt. Ik rijd paard, op een zadel met of zonder knop.
Loslaten is altijd belangrijk en altijd het moeilijkst, of ze nou in een waslijn hangen of licht contact hebben.
Vasthouden is namelijk een natuurlijke reactie ;)

Dat is nog eens duidelijk omschreven...... ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:35

Ook ik heb van mijn 8e tot mijn 22e "engels" gereden en ben toen overgestapt op het western a la Jean Claude Dysli (dit vindt ik toch wel aardig verschillen van de "reguliere western). Ik heb les gehad van Charlie Poppen die lang op de Hacienda bij JC gewerkt heeft. Ik vond (en vind nog steeds) het een geweldige ervaring. Wat ging er een wereld voor me open wb zit, handgebruik (juist bijna niet ;-)) en de omgang met het paard (nu is dat ook wel een tekort geweest aan mijn "engelse" lessen destijds. Maar dat zie je dan niet. Je gaat ervan uit dat je instructeur toen, weet waar hij of zij het over heeft). Ik ben nu ook begonnen met de klassieke rijkunst en zoals Elcid al zegt, daar kan je heel makkelijk op overstappen, mits de juiste basis aanwezig is. Ben net gisteren terug gekomen van een weekje Spanje bij de fam Dysli en heb weer een hoop bij geleerd! (hoe is het met je knie elcid? Jammer dat je er niet bij was, maar ik begrijp dat je binnenkort weer gaat!)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:56

Ah, maak me niet jaloers ;) . Met de knie gaat het matig, maar ik kan nu wel ca. 1 uurtje per dag rijden.
Gelukkig is JC in mei in Nederland en ga ik o.l.v. hem 3 dagen met de koetjes spelen en reining trainen en dan, als het effe kan, in december naar Andalusie.
Misschien komen we elkaar nog wel eens daar tegen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:07

vandaag een bad-horse-day gehad. ze was al druk met uit de wei halen, pfffffff, stond geen seconde stil met poetsen en zadelen. De turboknop bleef hangen met rijden, er zat totaal geen rust in. Wat een tank is het dan, jongejongejonge. En dan ga ik weer allerlei gekke engelse fratsen uithalen, stomstomstom.
Ik werd echt gek van mezelf. Op een gegeven moment zei ik dat ik net zo goed weer engels kon gaan rijden, want ze liep gewoon in een krul en als ik de teugels los liet of rechte lijnen wilde rijden ging de turbo-stand weer aan.
baal
maar volgens instructrice komt het heus wel goed, we hadden vandaag gewoon even een dipdagje, wat resulteerde in een miscommunicatie.
nou, daar hoop ik dan maar op, anders gooi ik er een dressuurzadel op en trek mijn witte rijbroek weer aan: BIJ A BINNENKOMEN IN ARBEIDSDRAFFFFFF

:P :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:11

Ik ben ook ex-dressuur. Doordat mijn man (weer) ging westernrijden ben ik er ook ingerold. En werd direct verliefd op een paint op de stal waar we gingen lessen! :D

Ik vond het begin niet gemakkelijk, houding en hulpen waren toch anders, maar ik vond het direct zooo leuk! Ben heel blij met de overstap en ga nu zeker niet meer terug!
Ik vind niet alles leuk van western, maar de manier van rijden bevalt erg goed. Ook de paints die we hebben zijn heerlijk, dus dit is nu helemaal mijn ding.
Ik denk dat het zo'n maand of 3 heeft geduurd voor ik western onder de knie had. Gebruik overigens in training wel gewoon Engelse oefeningen en zo, want een paard is een paard, dus datw erkt bij western ook gewoon.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:42

Ik ben op mijn 30e overgestapt, maar moet nog veel leren. De knop is wel om en het is veel leuker! (als je goed begeleid wordt en dat wordt ik!!). Hoe je het merkt? ga een tijd later eens proberen om weer fatsoenlijk Engels te rijden, lukt niet meer..eerst 3 jaar nodig gehad om de teugels GOED beet te hebben en nu kan ik de oorspronkelijke Engelse houding niet eens meer..voelt heel raar!!!
En het is al de 2e haf waarmee ik western rijd, met ups & downs maar we komen er wel. Is een aDHD pony maar doe nu Parelli met 'd r en dat doet wonderen, wordt stukken rustiger! gister voor het eerst alleen buiten gereden en veilig thuisgekomen. De hele avond met een brede grijns op mijn hoofd rondgebanjerd:-)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:56

Ik vind het ook heerlijk; zeker de laatste tijd had ik alleen maar ruzie met mijn haffelwaffel, met de dessuur. Ik wilde meer, en hij wilde dan niet. Nu rijden we western, en opeens is de (meeste :D ) ruzie uit de wereld, en kunnen we gewoon weer met elkaar rijden zonder dat meneer pontificaal zijn kop in de lucht steekt van de groetjes, nu niet. Ik verlies mijn geduld ( :o ik weet het ) niet meer (zo vaak *kuch*), waardoor het rijden natuurlijk ook leuker word voor beiden!

Denk dat m'n paardje gewoon meer geschikt is voor western dan engels, als hij al ergens geschikt voor is O:)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:51

Hoi hier nog een overgestapte dressuurmuts. :D
Toen ik 17 was mijn eerste pony gekocht (NF), na een jaar de omgeving onveilig te maken begon toch de wedstrijdambtie te kriebelen en kon ik mijn eerste paard kopen.
De jaren daarna veel wedstrijden gereden met vele verschillende paarden en verschillende niveau's (tot Z2),ondertussen intructeursdiploma gehaald, na 23 jaar dressuur en wat springen de overstap naar de western gemaakt. :D .
Dit kwam omdat manlief al western reed met zijn paard en ik zelf wel eens wat anders wilde dan weer opnieuw met een jong paard de dressuur in te duiken. Dus de paarden verkocht en daarvoor in de plaats onze quarters gekocht.(klinkt makkelijker dan het is. 8-) ).
Moest direct bij de Amateurs starten met een nog niet lang ingereden paard, beide dus nog veel ervaring opdoen.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat mij opviel hoeveel makkelijker de quarter alles oppikte vergeleken met de warmbloed paarden. En hoewel mijn paardje een echte hittepetit merrie is toch weer rustig is in andere situaties. Vond de overgang niet zo groot aangezien (zoals al eerder genoemd) de basis vrijwel het zelfde is maar leer nog alle dagen bij en merk ook dat in het western veel elementen zitten waar je beter van gaat rijden. Ik denk dus zeker dat de dressuurrijders veel kunnen leren van de western ruiters maar de westernruiters ook veel van de dressuurruiters. :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:01

ik denk dat de meeste westernruiters ooit zijn overgestapt. Aangezien het westernrijden nog niet zo lang bekend is in nederland en zeker niet gewoon is. Vroeger ging je gewoon naar de manege als je paardrijles wilde. nu kan je ineens kiezen. (ok misschien ietsje overdreven)
ik ben dus ook overgestapt.
Ik reed jarenlang vanaf de basisschooldressuur op een manege. op M niveau. Heel fanatiek meerdere lessen per week privéles en in een federatieles/ wedstrijdgroep. Ik reed meerdere keren per maand wedstrijden. We hadden een eigen paard en die stond op de manege ik reed dagelijks. bloedje fanatiek was het. (en eigenlijk vond ik de druk erachter vaak erg groot)

En toen kwam ik in aanraking met western rijden bij een collega van mij. 's weekends ging ik na een hele zware week voor de klas uitblazen op haar paarden. heerlijk lange buitenritten maken in een westernzadel aan een los teugeltje of trail proberen in de bak. Ik ging boeken lezen over western rijden en nam een beginnerscursus bij de WSW in Marum. 10 lessen. oliebol! ik kon toch rijden??? Nou niet meer! Ineens leek alles omgekeerd van wat ik had geleerd. voor mijn gevoel werd buitenbeen, binnenbeen. aanleuning werd loslaten. enz enz.
Maar toen ik het principe door had.... (je wilt je paard een makkelijke keuze laten maken. je paard moet automatisch kiezen voor de makkelijke weg. dus ruimte geven daar waar je je paard hebben wilt. begrenzen waar je je paard niet hebben wilt. moet die naar links? dan je rechter rein eraan leggen je linker geeft ruimte. dus gaat het paard naar links.) werd alles ineens zo logisch! dit principe geldt overal! Het is voor mij een andere manier van denken. veel simpeler voor het paard en de ruiter.
Maar goed dat is mijn beleving nu.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:30

Ik heb vandaag weer les gehad en vrijdagavond komt Roosje naar huis. Dan gaan we kijken wat we die week zelf kunnen en dan weer les.
Ik zit nog te krampachtig, heel mijn schouders doen pijn. Ik hoop wanneer het 's avonds langer licht word, ik foto's kan plaatsen :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:04

Ben heel benieuwd naar de foto's! Afgelopen zondag les gehad en we zijn stukken vooruit gegaan. :)* En dan zaterdag vertrek naar trainingskamp, spannund! :wow: