[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:56

Grappig fenomeen toch, "wij" doen het toch altijd "beter" dan "hullie" }>

Voor je paard is het volstrekt oninteressant welke rijstijl er wordt gehanteerd, het gaat om wat de ruiter doet en niet om het labeltje. Bij alle stijlen heb je prutsers en goede ruiters, zorg dat je bij het inrijden van je jonge paard een goede begeleiding krijgt. Type zadel is volstrekt onbelangrijk, pasvorm is echter wel heel belangrijk.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:52

mijn mening:
Western worden de paarden (over het algemeen) beter opgevoed en gediciplineerd.
mijn paarden bijten, schoppen, bokken, schrapen ed niet. Omdat ze opgevoed zijn. Dit moet soms met een harde hand. (een tikje hier en daar).
maar vergeet niet dat een paard heel wat kilootjes meer weegt dan jij en echt wel sterker is dan jij bent. Als hij dat ooit doorkrijgt heb je een probleem.
Het is de betere opvoeding en omgang met paarden wat voor mij western beter maakt.
Tuurlijk heb je ook slecht opgevoede quarters en goed opgevoede engelspaarden.
maar over het algemeen: haal maar eens een quarter van de wei en een engels paard van de wei en je merkt het verschil.

mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn zie je zowel in de engelse als western wereld. Waarom moet je geen diploma hebben om een paard te mogen hebben? maar dat is een hele andere discussie :-)

als je het goed doet kan een tikje hier en daar echt geen kwaad en is zelfs goed/nodig. Belangrijk is dat je weet wat 'hier en daar' is en hoe je het moet doen. als dit op een eerlijke manier gaat (tikje als ie stout is en schouderklopje als ie lief is, daarbij de zwaarte van deze aanpassen aan de zwaarte van de actie van je paard) en je concequent bent, ben je in mijn ogen goed bezig en is het echt geen mishandeling. Je moet het paard wel altijd eerst de kans geven het goed te doen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:19

ik ben na 1 pagina gestopt met lezen, maar wil wel even dit er uit halen:

laura1986 schreef:
Ik vind bitloos vriendelijker voor het paard, zonder een ijzeren ding in je mond, die vaak ook is dichtgesnoerd, loopt toch fijner.

heb je enig idee wat voor schade een bitloze optoming voor schade kan aanrichten? wat vaak nog erger is dan "zomaar wat trekken aan een bit"
er kunnen neuzen gebroken worden, het leer wordt heen en weer geschuurd over de neus, wat brand en zo kan ik nog veel meer bedenken.

ik wou het even kwijt..
bitloos is niet persee vriendelijker.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:36

Ik heb western gereden en rij nu engels. Vond het allebei leuk. Maar het western word niet zo heel erg beoefend bij ons in de buurt dus doe je sneller engels om met de groep mee te gaan ;)

Wilde vorig jaar wel me paard stallen bij Ed Gosen, was al langs geweest en ik mocht daar met me paard komen staan! (ja je komt daar niet zo maar te staan, denk als ze ik een echte dressuurhuppelkut was haha had ik niet gemogen.) Wilde daar serieus lessen nemen, je heb ook een onderdeel waar je gewoon in je rijbroek met lerenlaarzen moet rijden in de western ja ja
Uiteindelijk ben ik daar niet gaan staan want vond het toch iets te ver en had geen zin om elke dag heen en weer te rijden.

Maar je moet doen wat je leuk lijk en las dat je er buitenritten mee wilde rijden. Als je een goed passend zadel kan vinden voor jou en je paard waarom niet? Voor een buitenritbijrijpaard :o had ik ook een westernzadel voor de buitenritten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:03

Paintless schreef:
ik ben na 1 pagina gestopt met lezen, maar wil wel even dit er uit halen:

laura1986 schreef:
Ik vind bitloos vriendelijker voor het paard, zonder een ijzeren ding in je mond, die vaak ook is dichtgesnoerd, loopt toch fijner.

heb je enig idee wat voor schade een bitloze optoming voor schade kan aanrichten? wat vaak nog erger is dan "zomaar wat trekken aan een bit"
er kunnen neuzen gebroken worden, het leer wordt heen en weer geschuurd over de neus, wat brand en zo kan ik nog veel meer bedenken.

ik wou het even kwijt..

Het verhaal van gebroken neuzen verwijs ik even naar het land der fabeltjes, echt onzin. Met heeeeeel veel kracht kun je alles breken, en dus ook met een bit, hiermee zou je de kaak kunnen breken. Ik snap niet waar je al die onzin vandaan haalt, er klopt gewoon niks van. Bitloos is zeker vriendelijker dan aan de teugels trekken, zeker icm een bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:07

Met een bitloze optoming kun je ook heel gemakkelijk aan de teugels trekken en dat kan nog steeds een hoop schade doen, zowel fysiek als mentaal.
Het is niet het bit (of de hackamore) die de schade doet, maar de hand die niet door kennis en kunde wordt gestuurd.
Ook met een touwhalster kun je een paard behoorlijk pijn doen, met een Cook-optoming kun je een paard benauwd krijgen, etc.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:17

Waratje schreef:
Met een bitloze optoming kun je ook heel gemakkelijk aan de teugels trekken en dat kan nog steeds een hoop schade doen, zowel fysiek als mentaal.
Het is niet het bit (of de hackamore) die de schade doet, maar de hand die niet door kennis en kunde wordt gestuurd.
Ook met een touwhalster kun je een paard behoorlijk pijn doen, met een Cook-optoming kun je een paard benauwd krijgen, etc.

Ja koffiekan en theekan, maar ik blijf erbij waratje.

Paintlinger

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:02

Weet je wat 'goed' voor je paard is....
correct en eerlijk rijden.......
Als je dat doet maakt de discipline, optoming ed helemaal niks uit....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 02:53

sorry hoor maar wat een onzin allemaal.
we halen een wild dier uit zijn eigen omgeving, breken het, fokken het, zetten het in een stalletje zetten ijzers onder z'n voeten en dan gaan we moeilijk zitten doen over bitloos rijden en zielig?
komop, als je het beestje zielig vind moet je het op de veluwe uitzetten.
wat ik bedoel te zeggen is, er is al niks natuurlijks meer aan dus wat een larie om zo moeilijk te doen over een bit. what's next? geen zadel? geen halster? geen ijzers? niet poetsen of wassen want dat is niet natuurlijk?
dan moet je geen paard nemen, het is geen troeteldier maar een gebruiksdier. Waar je heel veel liefde ed voor kunt hebben, absoluut maar het blijft een gebruiksdier en geen knuffel.

hoe dan ook, het gaat er inderdaad om hoe je ermee omgaat.
ik heb liever een gedraaide poort in mijn paards mond met een goede ruiter erop als een halster met 2 touwen en een nitwit erop

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 04:18

Dat het gemiddelde "engelse" paard "minder opgevoed" is heeft imo meer te maken met wat we erin fokken dan met opvoeding.... Een dressuurgefokt bloedpaard wil gewoon dansen, van de grond komen, trutten en genieten van de hoogte die hij maakt, een goed gefokte quarter wil keihard werken maar blijft wat dichter bij de grond ;)
Verder heb ik ondertussen voldoende in de praktijk gezien hoe veel westernpaarden zo ontzettend braaf opgevoed worden, en van die methodes wordt niemand blij :n
Heb al wat westernruiters zien rijden en trainen en ik vind dat er net zo slecht gereden wordt als in het gemiddelde dressuurkringetje.

Bij engels en western en pekinees en weet ik veel wat heb je goede en slechte methodes en het maakt het paard allemaal niet zoveel uit want uiteindelijk is elk paard ergens hetzelfde en blijft rijden gewoon rijden. Het ene paard zal zich wel prettiger vinden in dressuurtraining naar de oprichting toe, het andere zal zich meer vinden in de techniciteit en snelheid van reining, nog een andere meer in de kracht en precisie van pleasure, etc.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:40

ja, en zolang engelse ruiters zich dat excuus blijven voorhouden zal het nooit veranderen ook.
opvoeden kan ook op manieren zonder je paard helemaal beurs te slaan. af en toe een tikje kan ook wonderen doen :-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:11

Pienb schreef:
sorry hoor maar wat een onzin allemaal.
we halen een wild dier uit zijn eigen omgeving, breken het, fokken het, zetten het in een stalletje zetten ijzers onder z'n voeten en dan gaan we moeilijk zitten doen over bitloos rijden en zielig?
komop, als je het beestje zielig vind moet je het op de veluwe uitzetten.
wat ik bedoel te zeggen is, er is al niks natuurlijks meer aan dus wat een larie om zo moeilijk te doen over een bit. what's next? geen zadel? geen halster? geen ijzers? niet poetsen of wassen want dat is niet natuurlijk?
dan moet je geen paard nemen, het is geen troeteldier maar een gebruiksdier. Waar je heel veel liefde ed voor kunt hebben, absoluut maar het blijft een gebruiksdier en geen knuffel.

hoe dan ook, het gaat er inderdaad om hoe je ermee omgaat.
ik heb liever een gedraaide poort in mijn paards mond met een goede ruiter erop als een halster met 2 touwen en een nitwit erop

Wie durft er hier te beweren dat ik mn paard breek, er ijzers onder heb en hem in een stal zet? ~~}> ~~}> ~~}> En hem ook nog grondig poets en was?
Als dit normaal is bij ´jullie´ western ruiters, dan zijn jullie vele malen dieronvriendelijker dan ik had gehoopt en gedacht.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:14

Wordt nou iedereen op 1 hoop gegooid :?
Net als bij 'engelse' ruiters zitten er tussen western ruiters onderling vaak ook heel veel verschillen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:18

wacht even dus jij wil zeggen dat jouw paard nog 'wild' is zoals ze dat vroeger waren? ben benieuwd hoe je er dan aankomt.
met breken bedoel ik wat er al tig jaren geleden is gedaan, een wild dier is 'domestic' gemaakt, en ja, dat hebben ze inderdaad ooit gedaan door ze te 'breken' ja, dat ging niet via een goed gesprek :-) .

en krijgt jouw paardjes geen ijzers als het dit nodig heeft? zielig hoor :-)
en ook geen lekkere warme stal?
nou ik weet niet wat diervriendelijker is hoor :-) (knipoogje)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:43

Miryamk schreef:
Wordt nou iedereen op 1 hoop gegooid :?
Net als bij 'engelse' ruiters zitten er tussen western ruiters onderling vaak ook heel veel verschillen ;)

Gelukkig maar dan ... Vind de reactie toch diep triest. Ook had ik m hier al helemaal niet verwacht..

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:47

laura1986 schreef:

ik wou het even kwijt..
bitloos is niet persee vriendelijker.[/quote]

Het verhaal van gebroken neuzen verwijs ik even naar het land der fabeltjes, echt onzin. Met heeeeeel veel kracht kun je alles breken, en dus ook met een bit, hiermee zou je de kaak kunnen breken. Ik snap niet waar je al die onzin vandaan haalt, er klopt gewoon niks van. Bitloos is zeker vriendelijker dan aan de teugels trekken, zeker icm een bit.[/quote]

Ik wil hier nog even wat over kwijt: met slecht gebruik van een hackamore kan een paard wel degelijk zijn neusbotje breken hoor. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je met een bit geen schade kunt aanrichten.... Maar om nou bitloos zo de hemel in te prijzen omdat het allemaal zo vriendelijk is

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:49

Pienb schreef:
wacht even dus jij wil zeggen dat jouw paard nog 'wild' is zoals ze dat vroeger waren? ben benieuwd hoe je er dan aankomt.
met breken bedoel ik wat er al tig jaren geleden is gedaan, een wild dier is 'domestic' gemaakt, en ja, dat hebben ze inderdaad ooit gedaan door ze te 'breken' ja, dat ging niet via een goed gesprek :-) .

en krijgt jouw paardjes geen ijzers als het dit nodig heeft? zielig hoor :-)
en ook geen lekkere warme stal?
nou ik weet niet wat diervriendelijker is hoor :-) (knipoogje)

Breken is imo nog nooit ergens goed voor geweest.
Ijzers heeft mn pony niet nodig: gezonde voeten, paardgerichte huisvestiging, paardgerichte verzorging en voila.
Een warme stal. Mijn hemel. Ben je wel helemaal lekker? Ik heb een highland pony. Dat zou ik zielig vinden om hem op te sluiten in een warm hok. Stop je je kat ook in een krat en een cavia in een broodtrommel? Mijn mening: alle paarden lekker naar buiten, inloopstal, ruwvoer.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:50

noproblemo94 schreef:
laura1986 schreef:

ik wou het even kwijt..

Het verhaal van gebroken neuzen verwijs ik even naar het land der fabeltjes, echt onzin. Met heeeeeel veel kracht kun je alles breken, en dus ook met een bit, hiermee zou je de kaak kunnen breken. Ik snap niet waar je al die onzin vandaan haalt, er klopt gewoon niks van. Bitloos is zeker vriendelijker dan aan de teugels trekken, zeker icm een bit.[/quote]

Ik wil hier nog even wat over kwijt: met slecht gebruik van een hackamore kan een paard wel degelijk zijn neusbotje breken hoor. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je met een bit geen schade kunt aanrichten.... Maar om nou bitloos zo de hemel in te prijzen omdat het allemaal zo vriendelijk is[/quote]

Er is meer dan een hackamore.

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:55

@ laura1986: ja dat snap ik ook wel, maar ik vond het een beetje raar dat je het hele verhaal naar 'het land der fabeltjes' wilde verwijzen. Terwijl je een paard weldegelijkk zoveel schade kan aanrichten OOK met een bitloze optoming

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:59

laura1986 schreef:
Ijzers heeft mn pony niet nodig: gezonde voeten, paardgerichte huisvestiging, paardgerichte verzorging en voila.
Een warme stal. Mijn hemel. Ben je wel helemaal lekker? Ik heb een highland pony. Dat zou ik zielig vinden om hem op te sluiten in een warm hok. Stop je je kat ook in een krat en een cavia in een broodtrommel? Mijn mening: alle paarden lekker naar buiten, inloopstal, ruwvoer.

De vraag is/was: "Is western beter voor je paard?"

Volgens mij voel jij je hier meer thuis: [NA] Naturals

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:01

noproblemo94 schreef:
@ laura1986: ja dat snap ik ook wel, maar ik vond het een beetje raar dat je het hele verhaal naar 'het land der fabeltjes' wilde verwijzen. Terwijl je een paard weldegelijkk zoveel schade kan aanrichten OOK met een bitloze optoming

Nou en hoe vaak is het voorgekomen dat er een neusbotje door een hack is gebroken? En zat deze dan wel op de juiste plaats?
Je kunt alles misbruiken, maar er wordt zo scheef tegenaan gekeken. Mensen roepen maar wat na omdat ze het ooit gehoord hebben. Grote klets dus over het algemeen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:02

storrum schreef:
laura1986 schreef:

De vraag is/was: "Is western beter voor je paard?"

Volgens mij voel jij je hier meer thuis: [NA] Naturals

Ik reageer alleen op wat er tegen mij wordt ´gezegd´, als dat niet mag, dan mogen de reacties die om een offtopic antwoord vragen ook niet :)* . Natuurlijk heb ik eerst mijn visie over de vraag gegeven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:03

Pienb schreef:
ja, en zolang engelse ruiters zich dat excuus blijven voorhouden zal het nooit veranderen ook.
opvoeden kan ook op manieren zonder je paard helemaal beurs te slaan. af en toe een tikje kan ook wonderen doen :-)

Ik ben "engels" (vind die etiketten vrselijk maar goed) en ben niet bang van een ferme tik of erger indien echt nodig :+ Gek genoeg ook steeds keurig opgevoede paarden rond me gehad waar ik reed, en allemaal engels en zonder een paard uren vast te binden ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:14

Pienb schreef:
dan moet je geen paard nemen, het is geen troeteldier maar een gebruiksdier.

Een gebruiksdier? Jij gaat nog iedere dag het land om ploegen met je paard waarschijnlijk? Oh nee, I get it, jij neemt je 'sport'hobby zo serieus dat je denk het recht te hebben naar een paard te kijken als een item om te gebruiken. 'Nodig' om mee te trainen?

Het is dit soort mentaliteit en houding tegenover dieren die er voor zullen zorgen dat de samenleving van buiten af paal en perk zal stellen aan wat ze ervaart als dierenkwelling. En ja, naar mijn bescheiden mening zal het gebruik van een bit daar bij zitten, geef het nog een jaar of tien..
De paardenwereld is veel te weinig kritisch ten opzichte van zichzelf.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:01

Bandida schreef:
Pienb schreef:
dan moet je geen paard nemen, het is geen troeteldier maar een gebruiksdier.

Een gebruiksdier? Jij gaat nog iedere dag het land om ploegen met je paard waarschijnlijk? Oh nee, I get it, jij neemt je 'sport'hobby zo serieus dat je denk het recht te hebben naar een paard te kijken als een item om te gebruiken. 'Nodig' om mee te trainen?

Het is dit soort mentaliteit en houding tegenover dieren die er voor zullen zorgen dat de samenleving van buiten af paal en perk zal stellen aan wat ze ervaart als dierenkwelling. En ja, naar mijn bescheiden mening zal het gebruik van een bit daar bij zitten, geef het nog een jaar of tien..
De paardenwereld is veel te weinig kritisch ten opzichte van zichzelf.

Danku!