Ik vind het heel belangrijk dat een instructie zich kan aanpassen aan de leerling. En aangezien je - vooral in een groep - met meerdere te maken krijgt, ligt het probleem ook in het feit of je je aanpast in je manier van lesgeven aan de middenmoot, of aan degene die het minst gevorderd is in een dergelijke groepsles. Pas je je aan aan de middenmoot, ligt het niveau voor de laagste in de groep vaak te hoog. Pas je je aan aan de laagste in niveau, is de les voor de rest vaak heel erg saai.
Als je niet mee kunt komen in een groep, zijn er twee oplossingen. Je kunt vragen of de instructie clementie met je heeft, of je kunt er meteen uitstappen. Ik ben van mening dat je je grenzen moet kunnen verleggen. Een instructie die net onder je niveau gaat zitten stimuleert niet tot groei. Een instructie die ver daarboven gaat zitten, intimideert alleen maar.
Als je in een groep niet kunt aarden, vraag dan privelessen, en een goede instuctie zal deze naar jouw niveau geven. Maar schuif de instuctie (die de groepsles geeft) niet meteen als zijnde niet competent opzij.
Woody2015
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-09 08:11
Hoho, ik heb ook nooit gezegd dat hij niet 'competent' genoeg is om les te geven, dat is hij juist wel alleen misschien niet voor ons op dit moment. Het niveauin onzeles isook verschillend kwa paard, ik heb een jongpaard de rest is volleerd maar kwa rijden ligtmijn niveau hoger(niet zelfingenimen bedoel). En dat is misschien ookwel het probleem, hij ziet demogelijkheden en wildat we daar aan voldoen maar die behoefte heb ik zelf op dit moment geestelijk nog niet. Ik heb mijn wedstrijden in dressuuren springen wel geredenen mede daardoor liggen die ambitiet bij western op dit moment niet zo hoog, ik wil graag voorlopig eerst alles op een leuke en speelse manier onder de knie krijgen.
Verder geef ik ook niet op hoor, ik heb vanavond les en ik ga het gewoon weer proberen. Want zoals ik zei loopt Wodan goed en heeft hij veel geleerd, voel ik die onmacht en frustratie weer opkomen dan vraag ik een pauze van 5 minuten aan om even tot rust te komen, zo geef ik de lesgever ook de tijd iet te 'kalmeren'of minder fanatiek te worden, wie weet helpt het!
Nou, de lesgever was vanavond stukken rustiger en bergipvoller en het ging dan ook super, zelfs het stuk waar ik enorme binnenstelling moest nemen !!! Ja ben voor avanovond heel tevreden, hij was nog wel fanatiek en erg gedreven maar emt een andere klemtoon waardoor ik een klein uur met een bigsmile met Wodan heb gereden!
Fijn dat het zo goed ging vanavond! Super! Het lijkt me echt een super leraar, eentje die zich aanpast aan het niveau en de ambitie van de leerling (en voor degenen die meteen al riepen dat dit niet de geschikte instructeur voor de TS is, mag ook een instructeur zich eens vergissen?)
Ja en ook vanochtend ben ik super trots op Wodan en dat we toch hebben doorgezet! Ik ken deze lesgever al ruim 2 jaar, hierdoor zijn we ook op een vriendschappelijk basis verder gegaan en dat maakte alles ook zoveel moeilijker!
Nee gistern lukte gwoon alles waar ik al die andere keren niet mee uit de voeten kon!
geef je instructeur even een klopje. en ook jezelf. even serieus laat hem ook even weten dat je je er op deze manier wel een goed gevoel bij hebt. ik denk dat je dus wel een goede vent getroffen hebt. nog veel plezier!
trickywonder
Ik heb het topic even doorgelezen. Fijn om te lezen dat de les nu wel fijn is verlopen. Mijn tip: geef dit ook duidelijk aan, aan je instructeur, dan weet hij ook waar hij aan toe is, en een complimentje daar houdt iedereen toch van? Veel succes met je paard en met het lessen. Ik vind het al erg knap dat je hebt kunnen uiten tegenover je instructeur dat je het niet leuk vond. Is even doorbijten maar je ziet wat je er voor terug krijgt! Succes verder nog!
Ik heb gisteren de lesgever ook duidelijk bedankt en gezegd dat ik het op deze manier heel prettig vond, hij kwam het eigenlijk ook vragen en was blij dat het geen persoonlijkheidskwestie was en dat het nooit zijn bedoeling is geweest om mij te kwetsen.
Bedankt allemaal!
dropje2
Geplaatst: 17-02-09 14:29
Fijn! Een happy paard, een tevreden ruiter en een begripvolle instructeur die luisteren wil!