[WN] Het valt best tegen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:27

Biskwie schreef:
ik rij afgewisseld met een en twee handen, maar ook met een hand sturen hoeft het probleem niet te zijn omdat dit vrij dicht bij de dressuur ligt. Met mijn andere paardje start ik Z en maak gebruik van (regelementair verplicht) een stang en trens hoofdstel, dus met dubbele teugelvoering, deze kan ik ook eenhandig gebruiken.

Sinds wanneer is het verplicht om bij de Z dressuur met stang en trens te rijden?.
Ik heb zelf lange tijd in de Z gereden op een trens omdat een stang niets zou toevoegen en zie het af en toe nog weleens.
Net als dat bij western in het begin niet perse met shanks en daarom op één hand moet worden gereden dat kan later altijd nog.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:39

Ligt eraan voor welke organisatie ik start. Wanneer ik start bij de KNHS heb ik de keuze tussen S&T of gewoon trends. Wanneer ik Barokke start, dan is S&T voorgeschreven. En aangezien in beide start, heb ik gekozen om ook in de KNHS S&T te starten. Met mijn KWPN-er start ik enkel KNHS, ook in de Z, maar enkel op trends.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:20

Prima. :D
Het is vaak zo'n misverstand dat je (bij de KNHS ;) ) met S & T moet starten in de Z dressuur.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:25

Klopt! Terwijl het niet nodig is als je de regelementen goed doorleest, voordat je je inschrijft. Scheelt een hoop discussie. Toch wordt het door de jury wel liever gezien, die spreken dat vaak ook eerlijk uit. Had leterlijk op mijn protocol staan of S&T geen optie was?! Ook heb je de catagorie mensen die op de wedstrijd erg graag willen laten zien dat ze Z starten, dus in vol ornaat met hoedjes, S&T en behoorlijke sporen rijden.
Als het niet hoeft, dan doe ik het liever niet. Vandaar met mijn KWPN'er niet. Maar in de Barokke moet het, dus dan ga ik dat paardje niet verwarren met de ene keer trends en de andere keer S&T, daarbij heb ik daarin ook niet het laatste woord, want dat heeft de eigenaar wel. :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:52

Jammer dat sommige jury leden niet verder kunnen kijken dan de optoming 8)7, het is toch veel belangrijker dat het paard licht op de hand loopt ongeacht welk bit er inligt .Nou ja dat zal altijd wel blijven.
Wat betreft de status rijders klopt absoluut, heb ze zelf wel in de les gehad. Ze waren net in de M2 gestart dan moest er, volgens hun dan, in volle ornaat geoefend worden met s&t natuurlijk. :+
On-topic; wat mij erg geholpen heeft is om je zelf vaak te controleren in de spiegel als je in de binnenbak rijdt. Loopt je paard nog wat te rond wil je nog teveel controle hebben.
Ik vind wel dat je bij het loslaten wel de nagevelijkheid moet onderhouden maar dit kan met hele lichte "druk" lees contact ;)

Biskwie

Re: Het valt best tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:59

Ik rij lekker in een all-wheater (ik schrijf dit vast niet goed) buitenbak zonder spiegels! Dus dat is geen optie. Les heb ik wel in binnenmanege, met spiegels. Misschien is filmen ook een optie, altijd leerzaam om dat weer terug te zien. Ik ben een voorstander van contact, en ik denk dat ik het loslaten ook moet opbouwen (afbouwen eigenlijk :)) Ik ga het proberen. Ergens bedenk ik me nu dat mij ooit verteld is dat je nageefelijkheid vraagt door de teugels wat op te tillen (druk verhogen) en te bumpen en je teugels dan weer te laten zakken (los dus).

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:39

Biskwie schreef:
Ik rij lekker in een all-wheater (ik schrijf dit vast niet goed) buitenbak zonder spiegels! Dus dat is geen optie. Les heb ik wel in binnenmanege, met spiegels. Misschien is filmen ook een optie, altijd leerzaam om dat weer terug te zien. Ik ben een voorstander van contact, en ik denk dat ik het loslaten ook moet opbouwen (afbouwen eigenlijk :)) Ik ga het proberen. Ergens bedenk ik me nu dat mij ooit verteld is dat je nageefelijkheid vraagt door de teugels wat op te tillen (druk verhogen) en te bumpen en je teugels dan weer te laten zakken (los dus).

Het voordeel van de spiegel is dat je jezelf voortdurend kun controleren ;) maarja dat lukt buiten natuurlijk niet :D .
Ik weet zo niet met welk bit je nu western rijd (niet gelezen) maar het optillen van de teugel is meer bedoeld als je met de shank rijd (naar mijn weten) en het bumpen is voor zover ik kan oordelen bedoeld zoals wij "dressuurmutsen"zouden zeggen voor het voorwaarts/ neerwaarts en voordat er gereageerd wordt dat een western paard moet niet voorwaarts zijn, het voorwaarts zit niet in de snelheid maar in het achterhand gebruik., en om de aandacht te vragen van het paard (maar daar kan ik mij niet zo in vinden, ik bump dus ook niet)
Ik ben inderdaad ook van mening dat je altijd licht contact moet onderhouden met de teugel maar dat kan ook heel goed met een langere teugel zelfs met snaffle bit als je paard maar goed nagevelijk is.
Je kunt dat goed oefenen door het paard nagevelijk naar het halsstrekken te rijden, dus dat de neus er niet geheel uitgedrukt wordt, je behoud zo de aanspanning van de rugspieren naar de achterhand. En zelf met hele lichte hand contact houden en daar overgangen meerijden en de hand steeds meer ontspannen met behoud van nagevelijkheid. Succes.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:18

Hoi Biskwie, het feit dat je er zo mee bezig bent én de fout ( nou ja...fout ;) ) niet bij je paard zoekt vindt ik een duidelijk bewijs dat het echt allemaal goed gaat komen hoor :D

Ook ik heb eerst, zoals bijna iederen, ruim 25 jaar "Engels" gereden, ik mocht in de Z2 uitkomen, maar toen ik in één klap mn merrie en het ongeboren veulen kwijt was, wilde ik nooit meer een paard zien |(

Maar ja, paardebloed kruipt waar het niet gaan kan en zo ben ik, met dank aan mn man die ging kijken voor een leuk, Western beleerd recreatiepaard maar thuiskwam met een nog geen 2-jarige Paintmerrie 8-) in de Westernsport beland en moest ook alles "afleren" en ook ik heb van die momenten gehad waarbij je denkt "ik leer het nooit!!! maar we zijn op de goede weg ( onze merrie is nu bijna 11 jaar :o :D )
Alleen die weg is gewoon hartstikke lang en moeizaam; als je denkt dat je bijna alles van het "Engels" bent vergeten en er gebeurd wat.. patssss... je vervalt weer in je oude gewoonte |(
Heus, het kost een paar jaar maar eens valt alles op zn plaats en ben je blij dat je met je kennis en geduld zover bent gekomen! :j

Laat nog eens weten hoe het gaat!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:59

Ik heb altijd endurance gereden en ben twee jaar geleden overgestapt op western. Im merk wel dat nu ik met een lossere teugel rij het loperige van mijn pony een stuk minder wordt. Inderdaad loslaten, loslaten, loslaten.
Opvallend vondt ik wel dat de overstap van western voor mijn ponu heel vanzelfsprekend was, zij hoevde niets te leren, ik daarintegen wel.

Inderdaad rij ik nu regelmatig op een halstertje omdat ik dan minder de neiging heb teveel met mijn teugels te gaan doen. En dat werkt prima.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:24

kmvreter schreef:
Ik heb altijd endurance gereden en ben twee jaar geleden overgestapt op western. Im merk wel dat nu ik met een lossere teugel rij het loperige van mijn pony een stuk minder wordt. Inderdaad loslaten, loslaten, loslaten.
Opvallend vondt ik wel dat de overstap van western voor mijn ponu heel vanzelfsprekend was, zij hoevde niets te leren, ik daarintegen wel.

Inderdaad rij ik nu regelmatig op een halstertje omdat ik dan minder de neiging heb teveel met mijn teugels te gaan doen. En dat werkt prima.

oeh, ik moet dat echt nog leren durven, dat loslaten
straks weer een poging wagen op mijn alpenquartertje. als het goed is rijd er nog iemand in de bak, dan is ze een stuk minder hyper.
Ik heb nog zo vreselijk de neiging om de teugels op te pakken als ze te snel gaat :o
we moeten nog zo veel leren

en het is zooooooo leuk om te doen :D

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:07

hiphopje schreef:
kmvreter schreef:
en het is zooooooo leuk om te doen :D

En dat is het zeker!

Ik heb vandaag trouwens mijn 'eerste' western buitenrit gemaakt (voorheen natuurlijk enkel Engelse buitenritten gemaakt :D :+ ) en dat viel alles behalve tegen! Super mooi weer en een paard wat genoot!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:03

Biskwie schreef:
En dat is het zeker!

Ik heb vandaag trouwens mijn 'eerste' western buitenrit gemaakt (voorheen natuurlijk enkel Engelse buitenritten gemaakt :D :+ ) en dat viel alles behalve tegen! Super mooi weer en een paard wat genoot!

oooooooooh dat moet ik ook nog doen, mijn eerste buitenrit.
het is zeker al 15 jaar geleden dat ik in mijn uppie een buitenrit heb gemaakt.
ik wil de eerste paar keer wel met iemand mee, hihi, ben niet meer zo'n held als vroeger.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:21

Ik rij redelijk veel buiten... maar was nog nooit op de 'westernmanier' en trouwens helemaal nog niet met mijn westernpaardje naar buiten geweest. Mijn KWPN-er kent alle bospaadjes wel op z'n broekzak :) Lekker offtopic

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:56

vanochtend weer heerlijk relaxed gereden. lekker losse teugels, en madam liep in een lekker rustig tempo, ik kon er zo een kopje koffie op drinken tijdens het rijden, zonder te morsen :P

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:34

Ja, het valt in het begin best tegen idd! :D
Ik ben ook zo'n "overstapruiter" van dressuur (recreatief) naar Western. Het moeilijkste van alles was dat beruchte "los laten" ;) Maar ik heb doorgezet en rij nu al zo'n 8 jaar Western. Ik rij zelfs wedstrijden waar ik eerst niets van moest hebben :D En ik heb geen moment spijt gehad van de "overstap".
Dus: gewoon doorzetten en los laten, dan komt het vanzelf. Succes! +:)+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:07

Bolieke schreef:
Wel, blijkbaar hebben veel mensen er last van. Ik ook, nog steeds en ik ben al enkele jaren bezig. Langzaam begint dit te vebeteren al moet mijn lesgeefster mij nog dikwijls corrigeren. Ik heb ondertussen geleerd dat loslaten heel belangrijk is en dat het wel degelijk werkt met m'n jonge paard. Maar in een stress-situatie begin ik ineens weer rare "dressuur" dingen te doen, die het dier ook niet begrijpt.

Oh, hoe herkenbaar :o ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:48

hihi, laatste keer met les, liet ik haar even aan de lange teugel stappen als beloning/pauze. zegt mijn instructrice dat ik met deze lengte eigenlijk altijd moet rijden en zometeen gewoon zo weg moet draven. ik schiet een beetje in de lach en zeg dat juffrouw Lizzy er dan meteen in de hoogste versnelling zal gaan. Dus ik de proef op de som genomen en niks geen hoge versnelling !!!! :o Roept mijn instructrice, oooooooooh en wat gaat ze toch snel, hahaha
:D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:22

Vanavond ga ik voor het eerst op mijn ongeschoolde paardje zitten, ik ben heel benieuwd waar ik tegenaan ga lopen (en vooral of ik nog wel iets goed ga doen :+ ).

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:03

@druppeltje ,gaat vast wel goed komen

ik rij altijd met lange teugel en ik combineer endurance met western en het is goed te doen
voor sandy is buiten rijden een heerlijke afwisseling als altijd maar in de bak ,en voor 30t/m 50 km draait ze haar hoevejes niet meer om ,doen we gewoon
maar ik rij dan ook 2 x per week buiten dus die is veel getraind

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:05

Thanks! Ik zie nu trouwens een typfout, ze is natuurlijk omgeschoold en niet ongeschoold :D.