[WN] Een hengst opvoeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:22

Persoonlijk vind ik het boek 'van Veulen tot Rijpaard' van Richard Maxwell en Johanna Sharples heel goed; Daar staan een hoop nuttige tips in, ook een heel hoofdstuk over het opvoeden van hengsten. Ik moet zeggen dat ik er bij mijn dominante ruin (die overigens ook eerst een droplulletje *LOL* leek toen ik 'm kocht) een hoop aan heb gehad, en nog trouwens. Het zijn meestal heel intelligente paarden en dat moet je respecteren, zonder dat hij de baas over je mag gaan spelen. In dit boek staat een heel duidelijk hoofdstuk over steigeren bij Hengsten; het verschil tussen 'showen' voor de merries en respectloosheid c.q. bazigheid ten opzichte van de mens bepaalt hoe je moet optreden. In de eerste situatie is het begrijpelijk en een natuurlijke reaktie die je eigenlijk niet af moet straffen. In het andere geval is het het meest effektief het paard met touw of zweep hard op de onderbuik te slaan. Met steigeren stelt hij natuurlijk zijn meest kwetsbare delen bloot. Als je 'm daar raakt zal hij voortaan wel uitkijken. Op het hoofd slaan wordt hier als barbaars en niet effectief omschreven. Over het afleren van bijten staat ook een heel stuk, maar om dat nou helemaal over te typen......En wat hierboven ook al een aantal malen is gezegd; Beschouw een Hengst niet als een 'ander' soort paard, zeker niet apart houden van de rest! Een goed sociaal leven bepaalt ook hoe hij zich zal gaan ontwikkelen. Vera; ik kopieer het voor je en stuur het je wel op!

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:27

Wacht maar even met kopietjes maken Ellen, ik heb dat boek ooit zelf gekocht (volgens mij op aanraden van Vera) toen Bailey nog zijn kiwi's had. Die zijn er inmiddels af dus ik schuif het boek door naar Vera

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:31

OK, dat scheelt weer. Gaat het trouwens goed met B. op z'n 'internaat'? (sorry SM offtopic) PB me anders ff! ik ben benieuwd....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:38

Loky schreef:
Gaat het trouwens goed met B. op z'n 'internaat'? (sorry SM offtopic) PB me anders ff! ik ben benieuwd....

Dat mag best 'in the open' hoor, maar dan alleen in een nieuw topic graag Haha!

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:54

Ellen: PB komt eraan.
Sugarmiss: OK, ik vertel nu niks Lips are sealed
Van het weekend open ik een nieuw topic over de belevenissen van B in het verre oosten.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:02

Ik ken hengsten die helemaal gek worden als er een merrie langsloopt. Ik ken ook hengsten die meer intresse hebben in hun eten dan in merries. Dit zijn allemaal dekhengsten.
Daarentegen ik ken ook merries die je niet eens kan aanraken als ze hengstig zijn, ik denk dat het voor een deel aan het karakter van het paard ligt.

Ik zou gewoon streng voor hem zijn, het belletje aan het halster lijkt me wel een goed idee, dan weet hij wat hem te wachten staat.

pareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:29

de hengsten bij ons op de greup zijn allemaal super braaf.
keurig opgevoed en erg lief.
offembach helemaal... die hangt zn tong uit zn mond en wacht tot je er mee speelt en met hem knuffelt.. leipe knol.. Lovers !!

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 08:00

pareltje schreef:
de hengsten bij ons op de greup zijn allemaal super braaf.
keurig opgevoed en erg lief.
offembach helemaal... die hangt zn tong uit zn mond en wacht tot je er mee speelt en met hem knuffelt.. leipe knol.. Lovers !!
maar deze hengsten zijn allemaal ogevoed door mensen die er al jaren verstand van hebben. (angelique ferdinandus en michel sandijk) hoop dat ik het goed schijf, dat zal wel Haha! en ja dan weet je precies wat goed en fout is, en ken je dat ook overbrengen op je hengsten, ik heb er ook minder verstand van en ik heb ook een hengst maar ik heb gelukkig ook wel een trainer die ik kan bellen om wat te vragen en als ik er niet uit kom dat ie ff langs komt, dat is ook wel handig moet ik zeggen. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:14

XoNo"]
[quote="Cassidy"][quote="XoNo schreef:
Cassidy, waarom zou een steigerende hengst een straf minder goed oppakken dan een steigerende ruin? Haha!
Bud heeft het welgeteld 2 keer gedaan, en daarna nooooit meer }>

Bud was toen toch al ruin? Een hengst blijft het proberen....(ligt ook aan het character)
[/quote]

Hij was toen al ruin, maar kom anders eens kennismaken met onze hengsten op stal...stuk voor stuk droplullen en allemaal dekhengsten Lachen
[/quote]

Den heeft het ook nog maar 3x gedaan ofzo. Toen hij net ontdekte dat hij hengst was. Afgelopen jaar heeft hij het niet een keer gedaan. Wat dat betreft is Den ook een droplulletje. Hij gedraagt zich prima, ook als hij mag gaan dekken. Hij dekt meestal op het land(tot nu toe) maar ik kan hem d'r zo tussen uit vissen en zonder getrek naar het land toe brengen.
Dat idee van die belletjes is wel handig. Ik denk dat ik voor Dennis ook maar zo iets in elkaar moet gaan flansen.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:07

Ik had vorig jaar ook nog geen ervaring met hengsten toen wij Fresnos en Rainy bij ons op stal kregen.
Fresnos was geen probleem: hij was al 11 jaar en super opgevoed.
Rainy had wel wat streken, maar niet echt hengstenstreken. Lekkere kinderstreken had ie. We hebben hem zadelmak gemaakt zonder problemen en in de zomer van 2002 heeft hij ook nog een merrie gedekt. De week daarna moesten we even heel streng voor hem zijn, maar daarna geen problemen meer gehad.

Nu zijn we een merrietje zadelmak aan het maken en die geeft wel verzet. Af en toe een flinke bok en zo.

Dus het wil echt niets zeggen. Je moet streng en consequent zijn, maar op zijn tijd belonen is ook niet verkeerd.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:07

Niet om iemand aan te vallen of wat ook hoor, maar wat mij wel verbaasd is dat er hier gesproken wordt over hele brave hengsten terwijl ik me afvraag waarom al die hengsten dan weggestopt staan in een aparte gang, of hal, zonder enig contact. En dat zie ik toch bij een heleboel 'grote' stallen.

Groetjes, Gisela

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:12

Nou bij ons staan ze zeker niet weggestopt maar in het centrum van de manege, hebben ze lekker wat te zien.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:13

misschien omdat er op die grote stallen ook pension paarden staan, waarvan de eigenaars niet altijd goed nadenken. en hun paard even lekker los laten of bij dat andere paard laten snuffelen enz.

de hengst is dan niet het probleem, maar wel de eigenaar van de andere paarden.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:18

Bij ons op de pensionstal staan ong. 8 hengsten (waaronder 2 van ons) en die staan gewoon gestald langs, en tussen, de merries. Dus zeker niet weggestopt.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:23

Gisela schreef:
Niet om iemand aan te vallen of wat ook hoor, maar wat mij wel verbaasd is dat er hier gesproken wordt over hele brave hengsten terwijl ik me afvraag waarom al die hengsten dan weggestopt staan in een aparte gang, of hal, zonder enig contact. En dat zie ik toch bij een heleboel 'grote' stallen.

Groetjes, Gisela

Tja....da's een goede vraag. Gelukkig rij ik bij een stal waar de hengsten welliswaar allemaal naast elkaar staan in de rij waar ook de rest van de merries/ruinen staan, maar zeker niet afgezonderd worden. Als het weer het toelaat, staan ze gewoon buiten in de paddock naast de andere paarden. Zelfs snuffelcontact is dan gewoon mogelijk...De jonge hengsten staan tot hun 3e in de kudde bij drachtige merries en ruinen. Zelfs tijdens de lessen rijden de dekhengsten geregeld mee, in de zomer tijdens de bosritten mogen ze ook gezellig mee....Het kan dus echt, je hengst een paardwaardig leven geven, alleen.....voedt hem wel op van jongs af aan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:45

Onze hengsten staan wel apart, vooral ivm pensionklanten die er rustig met hun merrietje langslopen en omdat we dan toch enige ongelukken willen voorkomen. Of mensen die willen controleren of hun merrie hengstig is Frusty

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:06

Het was ook niet persoonlijk gericht, meer een opmerking in het algemeen.

Er zijn toch een aantal stallen die ik ken waar de hengsten afgezonderd staan.

Tsja, die van ons staan met tralies ertussen gewoon met de buurman te snuffelen, hebben gewoon overbuurvrouwen. Niks mis mee.

Sterker nog, op een wedstrijd kun je ook niet weten waar ze je neerzetten met je hengst. Voor het zelfde geld is het buurpaard een merrie. En wat dan? Dan lopen er toch ook paarden langs? (Misschien worden ze dan juist wel vervelender?)

Groetjes, Gisela

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:15

Ik hoorde van Henk dat hij er altijd oplet dat er geen merries in de buurt worden gezet. Vorige keer stond er ook een merrie achter Magic, en de boxen stonden toch wel een stuk opzij Haha! Blijven keurig opgevoede hengsten, maar dat is de natuur.
Ik weet wel dat je het niet persoonlijk bedoelde, maar wilde even uitleggen hoe en waarom ze bij ons wel apart staan Lachen

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:30

Wat ik een super hengst noem is: Een hengst die (wel vast) maar gewoon naast een andere hengst in de trailer kan staan(niet de problemen uitlokken).
Een hengst die zonder te gillen de inrijbak loopt of zonder te springen.
Een hengst die gewoon opzijn gemak staat zonder te gillen.
Een hengst die niet bij de eerste de beste merrie die voorbij komt door de tralies komt dat is een hengst geen gezeik of prutsmuts. Dan heb je een hengst normaal niet een waarbij je eerst zijn kop achterstevoren moet trekken voordat ie luistert.
En tuurlijk mag ie wat lastig zijn en een eigen wil hebben maar de krachten van een hengst kunnen heel explosief zijn.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:43

Trinity, dan zou ik je willen uitnodigen om naar onze hengsten te komen kijken! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:09

Niet zelf opvoeden, laten doen door zijn soortgenoten.

Laat hem maar lekker opgroeien in de kudde, en dan word hij wel opgevoed door zijn vrienden!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:17

Pipo, ben ik met je eens, maar je paard zal bij jou ook kijken hoever hij kan gaan

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 18:37

FlyingHigh schreef:
..Het kan dus echt, je hengst een paardwaardig leven geven, alleen.....voedt hem wel op van jongs af aan.

Dat heb jij grotendeels al voor me gedaan Haha!

In Portugal staan de hengsten gewoon in stands naast de merrie's, nooit een probleem. Pling
Frummel staat ook naast Sjimmy (zeer strenge en sneaky merrie) Extreme duivel Nou ze verteld hem echt wel dat hij echt niet met haar moet sollen Schijnheilig

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:31

Trinity heeft denk ik genoeg hengsten in haar omgeving gezien om precies te weten wat zij zelf wel of niet zou prefereren

Weet er sowieso eentje te noemen namelijk Sweetie. En ik hoop alleen maar dat ze dat ook een beetje vindt van onze Flash Knipoog

Groetjes, Gies

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:05

dat vind ik zeker Gies dat noem ik een Goede hengst.