[WN] western manege in Den Haag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Re: western manege in Den Haag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:51

Ik woonde toen zelf ook nog in de Randstad en mijn paarden zijn nog nooit een volledige dag binnen geweest... lekker op het land, bij weer en wind... Pas sinds een jaar ben ik daar weg... Ook al hebben ze geen weide... Dan maar wat minder stallen en een flink aantal mooie paddocks... tis maar waar je je prioriteiten legt... en die liggen daar vast bij zoveel mogelijk boxen en niet bij het welzijn van de paarden!!
Laatst bijgewerkt door BaiNar op 11-01-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:59

eevita schreef:
negen van de tien stallen in de randstad heeft geen weiland. Helaas helaas!!
Niet alleen madepolder dus, maar ik noem er zo nog drie hier rondom den haag. Er is hier gewoonweg geen land voor de meeste manege / trainingspaarden.
Daar kan madepolder ook niets aan doen.

Ik heb geen mening over Madepolder omdat ik er nooit ben wezen kijken.
Maar ik wil even reageren op deze laatste opmerking. Of het nu western, engels, mennen, vrijheidsdressuur of whatever is.
Paarden horen in de wei te kunnen. Niet een half uurtje in een buitenbak. Paarden zijn groepsdieren die voor de vertering van hun voedsel de hele dag eigenlijk stukje moeten lopen. Ook sportpaarden! En daar kan Madepolder best wat aan doen. Als Madepolder maar wil. Net als al die andere maneges zonder voldoende grond.

En zolang de paardensportorganisaties dat niet als uitgangspunt nemen, maar in plaats daarvan zich vooral richten op veiligheidsvoorschriften en andere regeltjes die ze zelf verzinnen en vervolgens zelf controleren, zal het slecht gesteld blijven met het paardenwelzijn in Nederland. Want juist die mensen komen altijd met excuusjes waarom paarden best prima de hele dag op stal kunnen staan en er dagelijks (als ze dat al halen) een uurtje uitgetrokken worden op te rijden.

Dus nog helemaal los van de rijstijl wordt hier weer een nieuwe generatie manegeruiters gekweekt die denkt dat het normaal is dat paarden de hele dag op stal staan.

En dat vind ik intriest.
Maar nogmaals ten overvloede. Dit geldt voor Madepolder, Amsterdampolder (of een soortgelijke naam) Brabantpolder en iedere andere manege die het niet zo nauw neemt met dat aspect van dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:57

Hmmm wilde nog even reageren op "daar kan Madepolder niets aan doen" maar zie dat Anya al heel aardig verwoord heeft wat ik bedoel.
In plaats van meer, meer, meer stallen bouwen, kun je die ruimte ook gebruiken voor bv paddocks, áls je dan al geen wei kunt bieden... Kunnen ze in ieder geval nog in groepsverband naar buiten.

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen kunnen zeggen dat paarden er goed bijstaan als ze niet dagelijks met soortgenoten vrije tijd door kunnen brengen en alleen maar continue op stal staan tot ze weer aan het werk 'mogen'.

Wat mij betreft is de tijd rijp dat de branche eens kei- en keihard tegen zichzelf in gaat grijpen. Want er zijn inmiddels stallen en maneges genoeg die WEL investeren in een stukje paardenwelzijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 07:39

Ik wist dat dit soort reacties zouden komen. Iedereen wil zijn paard in een kudde in een groot weiland.. Dat is gewoonweg soms niet mogelijk. Ik ben het er ook niet mee eens dat paarden voornamelijk in de stal staan..
En wanneer je in de randstad, en dan noem ik even de omgeving van Den Haag, een groot stuk weiland tot je beschikking hebt, dan heb je gewoon mazzel en of een hoop geld.

Blijf het ook jammer vinden dat de stal zoveel negatieve reacties krijgen, de meeste mensen zijn er nog niet eens geweest, en hebben het van horen zeggen. Eens een slechte naam, altijd een slechte naam..
Jammer hoor.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:07

Wij hebben ook paarden op de Madepolder staan, in training en sommige ook voor verkoop.

De negatieve verhalen wat ik hoor , heb ik vaak het vermoeden bij, dat deze meer bij een ander persoon uit het verleden thuishoren, dan de mensen die de Madepolder nu runnen. Er zijn dingen ,die in mijn ogen beter kunnen ,voor het paard, maar het is niet ZO beroerd als dat een aantal verhalen vertellen.

Wbt wat beter kan volgens mij, is idd de uitloop/weidegang. Ik vind dit een groot minpunt, maar ik weet dat dit totaal onrealistisch is in de Randstad. om te eisen. De grondprijs is megahoog en arbeidskosten voor AL DIE pensionpaarden binnen/buiten zetten is ook behoorlijk hoog en riskant tav ziekmeldingen van desbetreffend personeel wat je dan extra nodig hebt. Dan kan je natuurlijk vinden,dat je in de Randstad en steden geen paard moet hebben,maar vertel dat al die pensiongasten maar! JUIST in dit soort drukbewoonde gebieden is een stal rendabel ,omdat er nu eenmaal genoeg vraag is naar pension/lessen enz..In de meer paardgeschikte gebieden is te weinig vraag om zoiets rendabel te maken. Dus waar moet het dan op neer komen? Geen stallen in de Randstad,omdat het niet paardvriendelijk houden is? En dus ook geen stallen in het aangrenzende en buitengebieden, omdat het niet rendabel is? Dus helemaal geen stallen meer!

Dan het rijstijl-trainen verhaal. Ik kan me voorstellen dat het er soms ruwer aan toe kan gaan. Nu moet ik zeggen, dat als ik mijn paard laat trainen (voor verkoop, om het paard weer bij de juiste mensen te krijgen) ik ook resultaat wil zien! En niet alleen ik als paardeneigenaar, maar ook de eventuele koper. Even erbij zeggen, dat betreffende koper ,ook kan vinden dat je een paard ruimte moet geven en "soft" moet behandelen, maar DESONDANKS , als er een paard voor verkoop bekeken wordt , wilt dezelfde potentiele koper, dat het paard gewoonweg wat kan en waar voor zijn geld krijgen! beetje dubbel dus!

OK! Dan kan ik ,bij gewetens-bezwaren mijn paard naar een softere trainer brengen! En wat dan? loopt zoiemand eerst 3 maanden ernaast , voordat hij/zij erop kruipt ( dan ben je al minimaal € 1750,- verder en nog niks gebeurt) en na 1,5 jaar kom je erachter dat diegene nooit verder zal komen als de basis en dat dan ook nog met konstant ophoudinkjes geven aan de teugel (geen vertrouwen in het paard). ik spreekt hier uit eigen ervaringen dit heb ik helaas al meerdere keren meegemaakt/dichtbij gezien. Zo iemand maakt je paard dus NIET waardevoller, maar juist minder waard. En ja ,dat is dus idd een geldverhaal, maar eigenlijk is iedereen in meer of mindere mate met het geldverhaal bezig...........Als je je paard verkoopt wil je ook graag terugkrijgen wat tie waard is! Knipoog (of van de verzekering terugkrijgen, anders kan je geen nieuw paard kopen Schijnheilig )

Dus ik wil hier niemand goedpraten, en ieder mag zijn eigen mening houden, maar ik wilde wel even de andere kant van het verhaal laten horen, want zo simpel ligt het allemaal niet!
En ieder, die dan besluit om uit de Randstad vertrekken, om dan OOK hun paarden fijner te kunnen houden, is natuurlijk helemaal geweldig! OK dan!
Helaas kan niet iedereen dit en zeker de trainers/staleigenaren niet, want dan is er gewoon geen werk meer voor ze en kunnen ze geen rendabel bedrijf opbouwen.

Oh ja, mijn paarden staan prima verzorgd daar op de MP, maar ze zijn er om te werken natuurlijk! Knipoog
Als er wat is met een paard, word er meteen gebeld en wat ik ook vraag DA, tandarts enz..het word meteen verzorgd!
Al meerdere paarden daar gehad, daar wegverkocht en nog steeds daar staan.
Nog geen enkele is "kapotgereden" en paarden worden WEL GOEDGEKEURD verkocht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:21

Er lopen anders wel goede trainers die hoog in de sport aan de top mee draaien!! die zullen toch echt wel weten waar ze mee bezig zijn lijkt mij als je paarden die prestaties kunnen leveren. Gelukkig is er genoeg keus voor diegene die zn paard graag buiten wilt houden. Ieder zn ding toch!?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:19

rapido schreef:
Er lopen anders wel goede trainers die hoog in de sport aan de top mee draaien!! die zullen toch echt wel weten waar ze mee bezig zijn lijkt mij als je paarden die prestaties kunnen leveren. Gelukkig is er genoeg keus voor diegene die zn paard graag buiten wilt houden. Ieder zn ding toch!?

Wbt die trainers: dat ligt eraan, wie zegt dat ze dat paard zelf showklaar hebben getraind? Knipoog
Maar buiten dat, is een paard goed showen ook een kunst op zich!
En idd , ieder zijn ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:23

rapido schreef:
Er lopen anders wel goede trainers die hoog in de sport aan de top mee draaien!! die zullen toch echt wel weten waar ze mee bezig zijn lijkt mij als je paarden die prestaties kunnen leveren.

Betekent dat dat in het kader van prestaties neerzetten alles geoorloofd is?
Dat het dus bv niet uitmaakt als een paard bv binnen twee jaar volledig naar de maan gereden is, of omdat het een "sportpaard" is het 23 uur per dag naar 3 dichte muren en 1 kant tralies mag staren?

Ik ben denk ik teveel hobbytutje om dat aan te kunnen zien.
*haalt schouders op en geniet verder van hobbytutje zijn*

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:35

Sonja schreef:
rapido schreef:
Dat het dus bv niet uitmaakt als een paard bv binnen twee jaar volledig naar de maan gereden is, of omdat het een "sportpaard" is het 23 uur per dag naar 3 dichte muren en 1 kant tralies mag staren?
Dit is dus net zoveel vooroordeel , als dat er over "hobbytutjes" zijn. Voor enkele sportpaarden is dat (tijdelijk) zo, voor heel veel sportpaarden gelukkig niet. Ik denk dat je heel veel sportpaard-eigenaren hier tekort me doet. Duivel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:01

Ik ken softere trainers die ook gewoon in 2 maanden een braaf gereden paard maken van een groen jonkie die dan wel met oortjes naar voren je begroet en nog jaaaaaren meegaat. Diezelfde trainer rijdt ook verdienstelijk mee in de top maar daar gaat niet alles ten koste van de sport gelukkig. Tuurlijk moet een trainer in een bepaalde tijd resultaat laten zien maar er zijn meer wegen naar Rome dan een paard te breken.

Ik las ergens dat Walter weer terug is bij Madepolder? zit ie niet meer bij zn ouders dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:53

Sonja schreef:
rapido schreef:
Er lopen anders wel goede trainers die hoog in de sport aan de top mee draaien!! die zullen toch echt wel weten waar ze mee bezig zijn lijkt mij als je paarden die prestaties kunnen leveren.

Ik ben denk ik teveel hobbytutje om dat aan te kunnen zien.
*haalt schouders op en geniet verder van hobbytutje zijn*
Bassie is anders al 14!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:34

O er zijn ook bejaarden die hele dagen godverlaten achter hun geraniums moeten zitten of de hele dag op bed liggen omdat er geen hond naar ze omkijkt, die elke dag tafeltje-dekje krijgen en die gezond 100 worden. Maar of hun leven leuk is...

Je ziet mij nergens schrijven dat ik het over ALLE trainers heb Vanes Knipoog Waarom denk je dat ik altijd zo geniet van bv jullie eigen FF los op de foto? Godzijdank zijn er ook nog sportpaarden met eigenaren die wél aan het welzijn van hun paard denken.

Overigens ken ik ze ook hoor, die pro's die het op een heel vriendelijke manier doen, die met paarden op 'hoge' leeftijd nog steeds prima kunnen presteren, die niet op kleuters rijden, hun paarden sociaal contact en weidegang gunnen, niet flossen, geen sponsjes nodig hebben na het rijden om het paard plaatselijk af te sponsen Extreme duivel , en die tóch een prima boterhammetje kunnen eten.
Het HOEFT niet op een paardonvriendelijke manier als je wilt presteren. Het KAN.

Maar vooruit, het ging hier specifiek over Madepolder. Ik zal er op korte termijn binnenlopen en dan ook eerlijk terugkoppelen als ik blij verrast ben Lachen Ik hoop er binnenkort dus op terug te mogen komen. Vooral voor alle paarden daar.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:45

Nou Sonja... succes!! Ben erg benieuwd!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:13

Sonja schreef:
O er zijn ook bejaarden die hele dagen godverlaten achter hun geraniums moeten zitten of de hele dag op bed liggen omdat er geen hond naar ze omkijkt, die elke dag tafeltje-dekje krijgen en die gezond 100 worden. Maar of hun leven leuk is...

Je ziet mij nergens schrijven dat ik het over ALLE trainers heb Vanes ;) Waarom denk je dat ik altijd zo geniet van bv jullie eigen FF los op de foto? Godzijdank zijn er ook nog sportpaarden met eigenaren die wél aan het welzijn van hun paard denken.

Overigens ken ik ze ook hoor, die pro's die het op een heel vriendelijke manier doen, die met paarden op 'hoge' leeftijd nog steeds prima kunnen presteren, die niet op kleuters rijden, hun paarden sociaal contact en weidegang gunnen, niet flossen, geen sponsjes nodig hebben na het rijden om het paard plaatselijk af te sponsen }:) , en die tóch een prima boterhammetje kunnen eten.
Het HOEFT niet op een paardonvriendelijke manier als je wilt presteren. Het KAN.

Maar vooruit, het ging hier specifiek over Madepolder. Ik zal er op korte termijn binnenlopen en dan ook eerlijk terugkoppelen als ik blij verrast ben :) Ik hoop er binnenkort dus op terug te mogen komen. Vooral voor alle paarden daar.

O, wat grappig dit..
Sorry, vind ik echt een belachelijke reactie.. Wel meerdere trouwens ;)
Sommige mensen zijn er al lang niet geweest, horen alleen maar verhalen en gaan even hun mening lopen geven of iets goed of slecht is.. :')

De paarden op MP worden met respect behandeld.. Kunnen helaas niet op de wei ivm omstandigheden qua ruimte enz.

Inderdaad wat Natasja zegt, natúúrlijk ben je het niet met iedereen eens, er lopen daar echt wel wat debielen rond die het erin willen 'rammen'..
Maarja, er zijn er ook meer dan genoeg die het allemaal rustig aan doen.. ;)

Ik vind het ook erg kort door de bocht om te zeggen dat als je om je paard geeft, een land kunt vinden/zoeken..
B*llsh*t! Ik geef om mijn paard, gun hem het grootste land ter wereld, maar ik kan nérgens wat vinden..!
Moet je nagaan waar MP iets zou moeten zoeken.. Die zou het dan ook nog naast de deur moeten hebben..
Ze mogen niet alles doen wat ze willen met de grond, het is niet van hun!

Ik hoop gewoon dat de mensen die negatief zijn, eens komen kijken wat er allemaal gebeurd..
Sinds Walter er is, is er écht veel veranderd..! Hij doet echt zijn best!

Trouwens, Bassie doet het nog goed hoor ;)

edit: wie zegt dat ze dat hun paarden niet gunnen? Contact met andere paarden en weidegang? Ik vind niet dat je voor iemand moet gaan praten als je niet weet wat de omstandigheden zijn.. ;)

Maargoed.. DIT IS ALLEMAAL MIJN MENING!
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel! :p

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:45

Heb daar een paard gehad wat ik trainde. Ben ervan af gevallen en heb mijn rug gebroken....
Ben direct na de val super goed opgevangen daar en ze hebben de training van dat paard perfect opgenomen!
Na alles wat ik hier lees ook een woord van mij van waardering voor alle betrokken mensen op de Madepolder.
Groet Hilda van Leeuwen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:21

Ik heb daar een aantal jaar geleden een proefles gereden samen met een vriendin. Wat mij opviel was dat ik een zadel kreeg die bij mij paste, zodat ik niet de beugels hoefde te verstellen. Toen hadden de paarden geen eigen zadels (misschien is dat nu wel anders).
Ook vond ik het erg druk in de bak, we reden zeker met 15 mensen. Ik vond het erg onrustig rijden, jij probeert je op een nieuwe manier van rijden te concentreren en om je heen is iedereen bezig om voor zich zelf te rijden.
Ik durfde amper een volte te rijden, omdat er dan weer iemand bezig was met een run down. (het was voor mij de eerste keer op een westernpaard en ik had een aantal jaar niet gereden).
Diegene van wie ik les had (weet geen naam meer) gaf weinig aandacht aan mijn vriendin en mij, ze stond steeds te praten en geinen met mensen aan de kant van de bak en met andere ruiters. Op vragen van mijn kant kreeg ik geen duidelijk antwoord, ik kreeg het idee dat ze zelf geen idee had wat de redenen waren achter de hulpen die we moesten gebruiken. (zo hoort dat nu eenmaal)
Een oud stalgenoot van mij had een 2 1/2 jarige arabieren ruin, die ze toen western wilde laten beleren. Zij heeft madepolder gebeld voor informatie. Haar werdt toen verteld dat ze hem maar het beste gelijk kon brengen, want als ze lang zou wachten zou er niets meer mee te beginnen zijn (paardje had wel wat dominantie problemen toen).

Ik zeg erbij, dit alles is nu misschien 7 a 8 jaar geleden. Dus misschien is er een hoop veranderd. Maar dit beeld blijft me wel bij en ik zou er niet zo snel naar terug gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:44

Tja niet zulke beste verhalen.. Moet wel zeggen dat ik met name de reactie op het andere topic van een meisje dat er nu les krijgt heel erg schokkend vindt, iets in de trant van 'het is nu eenmaal normaal dat een paard soms bloedt bij spoor gebruik'.. Ik ben niet zo snel geneigd om verhalen voor waar aan te nemen maar bij dat soort reacties ga ik wel heel erg twijfelen..

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:03

rapido schreef:
Bassie is anders al 14!

Al?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:39

rapido schreef:
Bassie is anders al 14!

Ai ai ai.. Dit soort opmerkingen vind ik vrij griezelig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:23

troi schreef:
rapido schreef:
Bassie is anders al 14!

Ai ai ai.. Dit soort opmerkingen vind ik vrij griezelig..

maak het vooral niet groter dan dat het is, er wordt gewoon mee bedoeld dat hij nog aardig mee draait in de top op 14 jarige leeftijd.
;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:34

Bonfire won op zijn 17e de olympische spelen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:37

14 jarige "hoort" in de bloei van zijn leven te zijn en niet een "wonder" dat ie nog zo goed meedraait... maar goed... :o :x
(mijn oudste is momenteel 26 en kan ik nog rijden).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:16

Ik bedoel niet dat het een wonder is dat hij nog mee draait maar dat het een voorbeeld is van dat een paard helemaal niet na 2 jaar ,,naar de maan gereden,, hoeft te zijn! Mischien moeten jullie eens beter lezen waarom ik zeg dat Bassie al 14 is. Ik vraag me af of al deze meningen ook niet een beetje op jaloezie gebaseerd zijn!? Degene die deze stal runnen om het zo maar te zeggen lopen tenslotte wel met veel prijzen weg op shows!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 15-01-09 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:19

Dat lijkt me ook niet de doelstelling van "je paard trainen".....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:24

Ik ben 3x bij manege madepolder geweest, vond de lessen erg leuk.
Ook bij de shop heb ik gekeken voor een zadel, maar de waren iets boven mijn budget. Ik heb wel een hoofdstel daarvandaan. Heb zelf dus wel goeie ervaringen daar.