[WN] Kunstof ijzers die je onder de hoeven kunt "plakken"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Re: Kunstof ijzers die je onder de hoeven kunt "plakken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:17

CherokeeChum een verfstripper als in zo'n hete brander ofzo? Ja, dan zijn die hoeven wel droog denk ik Nagelbijten / Gniffelen Dat is toch hardstikke heet?! Verward
Maar hoe dan ook, ik snap wat je ongeveer bedoeld geloof ik. Ik blijf het wel wat eng vinden om ook werkelijk te gaan proberen te sliden daarmee hoor! Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:47

De plak ijzers zijn bedoeld voor therapeutisch beslag, dat heb ik namelijk vandaag aan mijn hoefsmid gevraagt of je daar dus ook slidding stops mee kunt maken, nee dus dat kunnen ze niet verdragen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:00

@MSQ: ik zou niet weten waar om ze alleen therapeutisch te gebruiken zouden zijn.
@MissPK: een gewone föhn doet het ook goed hoor Clown

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:23

Hopelijk begrijp ik het goed Bloos De meeste mensen die dus (willen) verlijmen, doen dat omdat ze tegen het nagelen zijn, lijkt me? Dus tegen het beschadigen van de hoef? Dan vind ik het uitdrogen van de hoef met al dan niet een verfbrander en spiritus een grotere aanslag voor een hoef als een paar (vakkundig in de witte lijn geslagen) nagels Knipoog

Mijn smid verlijmt liever geen ijzers, omdat ze toch slechter blijven zitten. De reden volgens hem is juist het hoefmechanisme wat de lijm/het ijzer loswringt.
Ik denk dat met bepaalde hoefproblemen het misschien tijdelijk een goed oplossing kan zijn. Maar ieder zijn ding natuurlijk Knipoog

Ook is hij van mening dat je slidingijzers alleen voor een wedstrijd onder zou moeten slaan en verder weer andere ijzers. Maar niet iedereen heeft natuurlijk een smid als partner, of eentje die elke keer komt, dus vaak is dat slecht haalbaar.
Bij dravers is het wel vrij gewoon om voor een koers ander beslag onder te slaan, dan voor normaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:28

SusanW schreef:
Hopelijk begrijp ik het goed Bloos De meeste mensen die dus (willen) verlijmen, doen dat omdat ze tegen het nagelen zijn, lijkt me? Dus tegen het beschadigen van de hoef? Dan vind ik het uitdrogen van de hoef met al dan niet een verfbrander en spiritus een grotere aanslag voor een hoef als een paar (vakkundig in de witte lijn geslagen) nagels Knipoog
Een verfbrander is niet nodig (Föhn voldoet ook) en ook spiritus heb je niet nodig; water en een stevige borstel doen ook wonderen.
Maar dan nog hebben de door jouw genoemde middelen een impact op hooguit 2 mm van de buitenste (dode) laag, terwijl een nagel toch echt een cm of 3 dicht bij het 'leven' zit. De gaten die hierdoor ontstaan een bron van infectie kunnen zijn, zorgen voor scheuren/brokkelen bij uitgroei, de wand verzwakken en dan heb ik het nog maar niet over de schade bij vernagelen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:42

Juist doordat het hoefmechanisme blijkbaar beter blijft werken zou ik eerder kiezen voor lijmen. Imo ook minder schade aan de hoef dan nagelen en dat ze korter blijven zitten is een feit maar juist omdat we het over slidings heb hier vind ik dat prima. Die zou ik er ook liever niet te lang onder hebben en idd alleen voor en tijdens een wedstrijd...het lijkt me tot nu toe wel een redelijke oplossing maar twijfel idd wel of ze de druk aan kunnen van een echte slidingstop..en of ik dat risico zou willen nemen weet ik nog niet Knipoog

DD een fohn lijkt me idd ook wel een betere optie dan Ja

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:52

DubbelDun schreef:
@MissPK: een gewone föhn doet het ook goed hoor Clown
Ik ga liever voor de optie: acetyleen/zuurstofbrander.........maar dan wel met een klein pitje hoor Ja Ik mot toch ook wat verdienen!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

Verf stripper als in een heel krachtige fohn,en je moet natuurlijk niet de voet geheel uitdrogen maar de oppervlakte waar je wilt verlijmen. Pling
De schade aan de voet is minimaal,zeker vergeleken met nagelen.
Enig idee hoe ze vliegtuigen en auto's assembleren tegenwoordig? Het is echt wel bestand tegen behoorlijke krachten,het staat of valt wel met de kundigheid van betreffende hoefijzer monteur Clown

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:00

MSQuincyTE schreef:
De plak ijzers zijn bedoeld voor therapeutisch beslag, dat heb ik namelijk vandaag aan mijn hoefsmid gevraagt of je daar dus ook slidding stops mee kunt maken, nee dus dat kunnen ze niet verdragen

Plakijzers zijn idd vnl therapeutisch,en niet bedoeld als sliders .Ze zijn dan ook van kunststof. Pling

Dus je vraagstelling was verkeerd aan je hoefsmid.
Tevens draait het hier om tijdelijk gebruik,van een paar weken.
Sliders zijn sowiso niet van het duurzame soort ijzers voor gebruik op de weg enzo maar vnl bedoeld om het paard makkelijker te laten glijden.
Sliders moet je eigenlijk ook niet het hele jaar rond laten zitten,maar gebruiken waar ze voor zijn. Pling

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:03

Voor een paard wat normaal op blote voeten loopt is het wel een goede oplossing denk ik, als je toch voor een wedstrijd plates eronder wil. Mits die dan natuurlijk goed blijven zitten Knipoog
Maar voor een paard wat toch al op ijzers staat, heb je niet veel last van de nagelgaten, of brokkelstukjes.

MissPK ik denk niet dat je meer hoefmechanisme hebt met (kunststof) gelijmd beslag, dan met traditioneel beslag, maar wel dat het minder goed tegen de frictie kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:05

Frictie in de zin van dat het breekt omdat je paard scheef staat oid??
Ik heb er 6 weken mee over de hei gereden en dat is niet bepaald een gladgetrokken steenloos oppervlak Haha!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:32

Frictie in de zin van loslaten door het hoefmechanisme Knipoog

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het er onlangs met mijn smid over gehad, vandaar dat ik dat even uiteen zette. Maar het kan dus een goede optie zijn!

Misschien is er ook nog een verschil tussen de verschillende paarden? Ik bedoel, je hebt ook paarden die 'altijd' hun ijzers aftrappen en andere weer nooit...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:39

Ik heb er dus 6 weken zonder problemen mee gereden. Hierna ging het breken omdat idd de hoeven gingen groeien en de spuitijzers niet dusdanig flexibel zijn dat ze dit kunnen bijbenen.
Na 8 weken viel er een stuk tak af en liep het paard dus scheef, dat is de reden dat we de rest eraf gehaald hebben.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:25

Maar jij hebt dus een spuitijzer gebruikt? Dat is toch wat anders als een kunstof 'ijzer' en die eronder lijmen? of zie ik dat verkeerd? Het lijkt mij dat een spuitijzer steviger is/zit dan een gelijmd (kunstof) ijzer?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:36

MissPK schreef:
Juist doordat het hoefmechanisme blijkbaar beter blijft werken zou ik eerder kiezen voor lijmen. Imo ook minder schade aan de hoef dan nagelen en dat ze korter blijven zitten is een feit maar juist omdat we het over slidings heb hier vind ik dat prima. Die zou ik er ook liever niet te lang onder hebben en idd alleen voor en tijdens een wedstrijd...het lijkt me tot nu toe wel een redelijke oplossing maar twijfel idd wel of ze de druk aan kunnen van een echte slidingstop..en of ik dat risico zou willen nemen weet ik nog niet Knipoog

DD een fohn lijkt me idd ook wel een betere optie dan Ja

Hier ben ik het wel mee eens! Ja Dit soort kunstof plakijzers lijken mij ook gemakkelijk voor wanneer er wedstrijden gereden worden, maar ook ik vraag me af of zo'n ijzer de druk van een slidingstop houd. Iemand die er ervaring mee heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:35

SusanW schreef:
Maar jij hebt dus een spuitijzer gebruikt? Dat is toch wat anders als een kunstof 'ijzer' en die eronder lijmen? of zie ik dat verkeerd? Het lijkt mij dat een spuitijzer steviger is/zit dan een gelijmd (kunstof) ijzer?

Een spuitijzer is idd iets anders, maar het blijft kunststof en ijzermodel. De dikte van de laag maakt niet uit in stevigheid, alleen in droogtijd, maar zelfs dat is miniem.

Edit: rare vertyping Bloos
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-12-08 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:02

Ik bedoel eigenlijk dat een spuitijzer uit een tube komt en je die op de hoef fabriceert zeg maar en niet zoals een kant en klaar ijzer eronder kan maken. Of bedoel jij wat anders? Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:04

Je hebt gelijk, maar het eindresultaat en het doel is gelijk; iets onder de voet maken waardoor het paard zijn hoeven niet zullen slijten en/of hij ongevoeliger loopt.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:55

ok Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:41

SusanW schreef:
MissPK ik denk niet dat je meer hoefmechanisme hebt met (kunststof) gelijmd beslag, dan met traditioneel beslag, maar wel dat het minder goed tegen de frictie kan.

Eeen kunststof,,ijzer" is welzeker meer flexibel als een stalen,het staat dan ook meer hoefmechanisme toe.

Bij het verlijmen van een stalen ijzer,kan je idd wat hoefmechanisme beperken als je geheel het draagvlak verlijmd.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:05

Ik begrijp wel dat een kunstof beslag flexibeler zou zijn, maar ik denk ook niet dat het beslag op zich het hoefmechanisme beperkt, maar juist de verbinding waarmee het aan een hoef zit.
Persoonlijk denk ik juist dat een breed vlak verlijmen meer beperkt dan een paar nagels die ook nog 'werken' kunnen. Daarom denk ik ook dat het verlijmde beslag sneller loslaat, omdat er meer kracht op komt door het hoefmechanisme. Maar misschien heb ik het mis hoor, het is tenslotte maar een gedachte Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:00

Ik denk dat eea afhankelijk is van de soort lijm; bij een kompleet hard uitharde lijm heb je een stuf geheel, bij een rubberachtig uitharde lijm blijft het flexibel genoeg om de hoef kompleet te laten uitzetten.
Verder geloof ik niet dat het met nagelen de bedoeling is is dat nagels mogen 'werken', dat geeft immers ruimte in de nagelgaten en juist een nog grotere kans op binnentredende infecties.
De plek van nagelen (en de hoeveelheid nagels) maakt uit hoeveel uitzetting de voet nog heeft.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:14

SW: Ik denk dat je gelijk hebt! Ja Mijn ervaring met nagelen is trouwens wel dat er wel ruimte is voor 'werken' idd. en gelukkig nooit last gehad van infecties maar het zou zomaar kunnen dat de kans wel groter is!

DD als we het over plates hebben lijkt het mij beter voor het doel waar ze voor gebruikt worden om juist wel een harde verbinding te gebruiken..ik denk dat je ze anders nóg sneller verliest...ook maar een gedachte hoor! Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:58

We hebben het hier over 2 dingen.
1 een kunststof ijzer verlijmen,de verlijming en het ,,ijzer'' staan hoefmechanisme toe,omdat ze anders bevestigd worden.
2 een slider bevestigen met lijm,een ijzer is onbuigzaam.
Door het volledige draagvlak te verlijmen word idd het hoefmechanisme beperkt.
Dat moet je dus ook idd niet doen,maar het voorste 2/3
deel van de voet.
Je kunt voor stevigheid een rand achter de toon van het ijzer kitten. Tevens leg je het ijzer met garnituur(geen bitterballen Clown ) waardoor je meer lijm kunt toevoegen.
Het is een handigheid die je moet ontwikkelen.
Onder de juiste omstandigheden aangebracht,en op de juiste manier blijft het goed zitten.
Voordeel,beter voor de paardevoet,en veiliger. Nadeel,niet goedkoop en kan niet tegen dagelijks blubberballet,meer werk voor de smid.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

Precies wat ik ook dacht CherokeeChum, we hebben het over twee verschillende dingen gehad wbt het hoefmechanisme Ja
Oh? Geen bitterballen bij de ijzers? Kroketje dan? Clown