[WN] Handrem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Handrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:03

crazycactus schreef:
Blijkbaar ken je de techniek niet want anders had je hem dat wel kunnen leren. Een paard is een paard of het nou een creoolo is of een quarter.
Barrel racers trainen maar heel weinig op de tonnen, en nog minder in galop. Er wordt veel gestapt en gedraaft, dus waarschijnlijk oefen je te weinig in de langzamere gangen.
Les nemen, les nemen, les nemen enz enz enz enz... Als je geen ervaring in iets hebt moet je niet zelf gaan klooien. Dat is voor jou niet leuk en voor je paard ook niet.

Ik heb het helemaal met CC eens. Als je paard doordraaid dan ligt het waarschijnlijk aan dat je niet genoeg basis oefent en te weinig langzaam werk op de tonnen doet. Een goed barrel race paard word niet gek maar concentreerd zich op zn werk.
Wij kunnen met de meeste van onze paarden barrel race zonder hoofdstel, bit (ook niks om de hals), geen sporen en geen zweep in een rustige galop op de tonnen oefenen. Bij de paarden die dat niet kunnen oefenen we meer op de basis.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:28

http://www.youtube.com/watch?v=Il94jop5ItY
barrel pattern in lope zonder hoofdstel, bit ect
Niet perfect (verlaten van de tonnen iets te wijd)
omdat het moeilijker is te corrigeren zonder hoofdstel.
Toch kent hij zn werk en weet waar hij moet afremmen en wenden
en blijft gehoorzaam. Dit paard gaat ook fullspeed (met hoofdstel Haha! )
op alle grote wedstrijden in Italie.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:13

Hey,

Wen knap zeg Knipoog

Ik train zelf ook op veel rust rijd hem af en toe langs de barrels of poles maar gewoon rustig aan Knipoog
Verder rij ik hem veel in de lope omdat tie moeilijk rustig te krijgen is een gewoon egt een heethoofd. Dit is me trouwen verteld door Chad waar we les van hebben gehad Haha! Haha!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:45

Och, blijkbaar kunnen ze hier allemaal niet lezen...
ik rij dus GEEN barrel met 'm...
En over dat touw rond z'n poten binden, it was pretty obvious dat dat als metafoor bedoeld was, niet?
anyway, nvr mind.

En die tijd van barrel dat in m'n handtekening staat is dus met een manegepaard & niet met hem, moesten er mensen zijn die zicht dat afvroegen Scheve mond

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:28

Nu moet het toevallig lukken dat ik de TS ken, en ik weet ook van haar dat zij niet ligt te "klooien" met dat paard.

Wat zij dan ook als "stop" bedoelt, is zeker geen sliding stop. Ik had in het begin ook de "stop" als probleem met Montana. Veel te veel op haar voorhand. Ondertussen stopt ze wel degelijk op haar achterhand, had toen ook raad komen vragen op bokt, met resultaat.

Nu is het ook wel zo dat jouw paardje erg tempramentvol is. De barrel op zich is inderdaad oefenen/lessen.
Verder zou ik gewoon lenigheidsoefeninge doen. Op die manier denk ik ook dat je meer controle leert krijge over je paard op een rustige manier.

En ik weet...het is makkelijker gezegd dan gedaan Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:58

Xanthippe schreef:
En over dat touw rond z'n poten binden, it was pretty obvious dat dat als metafoor bedoeld was, niet?
anyway, nvr mind.

En die tijd van barrel dat in m'n handtekening staat is dus met een manegepaard & niet met hem, moesten er mensen zijn die zicht dat afvroegen Scheve mond

Reageer je bij je paard ook zo heetgebakerd? Want in dat geval kun je barrelracen compleet vergeten. Je hebt kennelijk een loperig paardje, leer daar rust en discipline in te brengen. Pas als dat gelukt is kun je gaan kijken naar welke tak van sport voor jullie geschikt is en of dat dan barrelen moet zijn, vraag ik me af.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:57

Gleyla schreef:
Nu moet het toevallig lukken dat ik de TS ken, en ik weet ook van haar dat zij niet ligt te "klooien" met dat paard.

Wat zij dan ook als "stop" bedoelt, is zeker geen sliding stop. Ik had in het begin ook de "stop" als probleem met Montana. Veel te veel op haar voorhand. Ondertussen stopt ze wel degelijk op haar achterhand, had toen ook raad komen vragen op bokt, met resultaat.

Nu is het ook wel zo dat jouw paardje erg tempramentvol is. De barrel op zich is inderdaad oefenen/lessen.
Verder zou ik gewoon lenigheidsoefeninge doen. Op die manier denk ik ook dat je meer controle leert krijge over je paard op een rustige manier.

En ik weet...het is makkelijker gezegd dan gedaan Lachen

thx Lachen
Ik weet dat je met Montana ook last hebt gehad, maar die is er ondertussen ook ECHT wel op vooruitgegaan Lachen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:39

Oh ja, laat je zeker niet afschrikken door bepaalde antwoorden.
Ik ben er zeker van dat jullie wel geschikt zijn voor de barrel ! Maat het is natuurlijk ook begrijpelijk dat er zo voorzichtig gereageerd wordt, ze kenne jou niet...
Mits wat oefening en wat gewenning komen jullie er zeker ! (de snelheid heeft hij alleszins mee)

En ja, Montana is er echt op vooruitgegaan, maar de lesse (in groep) zijn nog steeds een hel Lachen (soms..)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:39

Xanthippe schreef:
anyway, nvr mind.

Misschien is het beter dat je daar dan ook even mee wacht totdat de basis er goed in zit en je jouw paard gehoorzaam en onder controle hebt. Snel gaan kan ieder paard maar voor kort te kunnen wenden op hoge snelheid heb je veel controle en flexibiliteit voor nodig vooral als je het ruk en pluk werk wilt vermijden. Suc6 dus met het basis werk Knipoog
hier een video van de nieuwe wereldkampioen, vind je misschien leuk om te kijken
http://prorodeo.rodeoup.com/_WNFR-2008- ... /3808.html

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:55

Vergeet niet dat er ook paarden zijn die gewoon geen 'aanleg' hebben om een (goede) stop te maken.....

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:01

mijn paarden kunnen ook geen slidingstop maken, maar gehoorzaam afremmen en snel tot stilstand komen wel.
De topicstarter schrijft :
Citaat:
`Nu is mijn vraag of er mensen tips hebben om hem rustiger te krijgen & hoe ik hem een deftige stop aangeleerd moet krijgen.
Ik ken de techniek om hem een stop aan te leren, maar hij niet.
Hij snapt 't mss niet helemaal of wilt het niet snappen. Buiten rijden is soms een hel, gewoon omdat hij dit zo graag doet dat hij helemaal opgefokt wordt en er geen houden meer aan is.
't liefst van al zou ik een touw rond z'n 4 poten willen binden om dat aan te trekken als hij moet stoppen :p

Iemand tips?

En dan nog één vraagje: collect rijden is ook een probleem.
Hij loopt vaak met z'n hoofd in de lucht en als je dan collect vraagt zit hij dit als een teken om sneller te mogen lopen. Als ik hem dan oppak om te vertragen, steekt hij z'n neus vrolijk terug in de lucht...`

volgens mij wilt ze hem geen echte slidingstop leren maar leren om gehoorzaam te vertragen en tot stilstand te komen Lachen Als hij dit nog niet kan denk ik dat ze eerst veel basis moet oefenen voordat ze verder gaat trainen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:33

ik heb ook een heet paard wat altijd snel wil, rij daar het liefst pleasure mee om te leren die rust er in te brengen. Dat gaat erg fijn nu. Hij is alleen op buitenrit nog erg loperig maar binnen doet hij alles nu keurig op zn gemak.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:10

Ik herken dit ook. Je bedoelt niet zozeer een nood rem, maar gewoon 'een' rem. Het zal werk kosten, maar ik zou beginnen vanuit rustige toestand, dan halt houden, en halt is halt. Langzaam opbouwen. Niet sneller gaan dan dat ze gelijk halt houd wanneer je het vraagt. Je zult zien dat je mss 3 maanden bezig bent, maar dat ze het uiteindelijk snapt en tegen de voorjaar heb je veel meer aan haar.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:48

Ik heb er een tijdje geleden een les mee binnen gereden en dat ging echt geweldig. 't beestje is normaal zo hard als staal in z'n jog, en was toen zo rustig dat hij zelfs zacht genoeg werd om te blijven doorzitten. Zijn stops waren binnen zelfs geen enkel probleem & zoals altijd deed hij perfect wat ik vroeg als hij 't snapte. Blij dat ik daarom ben dat ik dit al gedaan kreeg!

't enige waar ik in die les nog last mee had was collect rijden. Zoals ik in't begin al gezegd had, steekt hij z'n neus voortdurend in de lucht. Vraag ik collect, doet hij 't, maar gaat dan sneller lopen. Als ik 'm dan oppak, steekt ie z'n neus weer omhoog...

Ik zit nu in de examens en kan dus niet veel trainen, maar blijf natuurlijk wel geïnteresseerd in tips & trics van anderen :)

thx aan de vorige posters :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:06

Ciollo's zijn volgens mij ook zo 'stijf' omdat ze een eigen karakter hebben. Buigen, buigen en nog meer buigen zou ik zeggen om hem niet alleen in zijn lichaam maar ook in zijn koppie te laten nageven. Dan kun je vast op alle valkken makkelijker met hem uit de voeten. Heel veel succes ermee want het klinkt alsof je veel plezier van je paardje hebt, dat kan alleen maar meer worden met meer kilometers.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:53

Wij rijden naast quarters ook criollos , ook op de barrels. Zijn ze goed geschikt voor en ze hoeven niet gek te worden als je genoeg basis oefenen doet. bij de criollos is het belangrijk afwisseling. daarom werken we ook veel op de koeien en bizons met ze.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:26

thx voor de reacties :)

ik probeer er nu zoveel mogelijk met te werken, en vorige zondag was hij ongelooflijk rustig toen we zijn gaan buiten rijden. Maar er is natuurlijk nog veel werk aan :)

Toch bedankt voor de nuttige antwoorden!