[WN] Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Re: Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:33

ow mensen.. ik weet nog helemaal niets behalve dit:

"Ik heb namelijk een heel mooi en lief hengstveulen(paint breeding stock)
gekocht maar ik heb vorige week een bonte merrie erbij gekocht omdat ik
niet zollang wilde wachten.Hij heeft amerikaanse papieren en hij is ge-
chipt en geent. Ik zoek een goed tehuisje voor hem."

(zo staat het in haar mail) Ik heb haar hierop geantwoord en hoop dat ik morgen een antwoord van haar krijg... ik ga nu maar is slapen namelijk Slapen Morgen weer vroeg op!

doegdoeg

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 08:41

Nou! Ik heb ondertussen info! Het is denk ik een veelvoorkomende kleur...
Ik heb alleen kleur maar geen namen van moeder (sorrel en volgens mij het veulen ook) en vader (tobiano), maar wel van de opa (overo): Oreos Red Baron.
Misschien dat iemand daar iets mee kan?
Ze wil er wel geld bij hebben.... dus daar wordt sterk over na gedacht vandaag..

(en ik weet niet hoe ik hier foto's in krijg??)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:50

tussen [img] en [/img] zetten of uploaden in bijv photobucked of mijnalbum Haha!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 10:17

hmm.. ik zal wel blond zijn maar het lukt niet.. hoe krijg je die foto's in het profiel bij paarden info??

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:34

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:42

picture trail

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 10:58

Oke, iemand is zo vriendelijk geweest om mij via hotmail even de foto toe te laten sturen en zij zet hem voor mij hier op het forum ... Ik zal wel een keer een account aan maken op photobucket.com, maar nu geen tijd voor, 'k moet weer verder!
Tot zover bedankt voor de reacties!!

Groetjes ik

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:59

Bij deze de foto van het veulen! Haha!

Afbeelding

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:01

wat een leukerd ! Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:03

Succes met je beslissing sannessep!
Staat het veulen wat in de buurt?
Als je een dubbel gevoel hebt kun je altijd even gaan kijken of het wat is en wat je gevoel je dan ingeeft.
Misschien ben je dan wel helemaal overtuigd van ja! dit wil ik.. of het kan ook erg tegenvallen natuurlijk.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:07

Wel een leuk veulen zo te zien.Maar bedenk goed wat je er later mee zou willen en of dat dan ook overeenkomt met de bloedlijnen van dit veulen.Succes, ik ben heel benieuwd wat je gaat doen..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:09

inladen die handel!!! hey verrek ik heb ook een crates zadel te koop Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:32

Citaat:
Voor een Breeding Stock/SPB-hengstje geldt dat ook wel zo'n beetje, als de pedigree niet fantastisch is. Is die goed of heeft het veulen een leuk kleurtje dan wordt het meer.
Maar €1500,- voor een westernzadel en hoofdstel is ook niet heel gek, afhankelijk van het merk, type en staat natuurlijk.

wat ik dus begrijp van de TS, is dat zij geld bij moet leggen bij haar zadel om dat veulen te krijgen en niet zomaar om ruilen!!
Zo'n veulen is misschien wel 1500,- waard maar zie het er eerst maar eens voor te krijgen....
ik zou nog maar eens achter mn oren krabben om deze ruil te doen, zat andere leuke (paint) veulentjes te koop voor minder en dan kun je alsnog je zadel verkopen....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:48

Ik zou proberen om helemaal neutraal naar dit veulen te kijken en het zadel even buiten beschouwing te laten. Is dit het veulen dat je wilde? Had je dit veulen ook gekocht als deze deal er niet geweest was? Natuurlijk moet je eerst minimaal één keer gaan kijken, ookal is het aan de andere kant van het land. Je koopt toch geen paard van een foto?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:01

ik kan je niet echt helpen met het karakter van een paint.
maar tis inderdaad wel zo dat die paint minstens evenveel gaat eten als je twee ponies nu (zelfs nog meer denk ik eigenlijk)
ik heb zelf ook één paard en twee sobere ponies (een NF en een kleine welsh) en het was een immens verschil toen ik enkel de ponies hooi moest geven omdat mn paard ergens anders op de weide stond! ook qua voer schilt het enorm... ponies worden al dik als je der met een brokje naar zwaait, maar een paard niet echt... en tenslotte zie je ook erg snel het verschil tss twee ponies of twee ponies en een paard op je weide (ik weet niet hoeveel wei jij hebt?)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:08

LindyH schreef:
Ik zou proberen om helemaal neutraal naar dit veulen te kijken en het zadel even buiten beschouwing te laten. Is dit het veulen dat je wilde? Had je dit veulen ook gekocht als deze deal er niet geweest was? Natuurlijk moet je eerst minimaal één keer gaan kijken, ookal is het aan de andere kant van het land. Je koopt toch geen paard van een foto?

ben het hier wel mee eens.
En ook wel benieuwd wat je er nog bij zou moeten betalen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:08

Wat al eerder in dit topic is opgenoemd: kijk naar het veulen zonder dat je aan het zadel denkt. En bedenk dat een zadel dat ergens ligt je geen geld kost (is alleen dood kapitaal), een veulen dat eerst nog opgroeien moet (met het risico dat er iets gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden) kost wel, en soms bakken met geld.

Ik zou je willen adviseren om het niet te doen. Helemaal nu je nu al twijfelt of je hem wel te eten zult kunnen blijven geven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:36

Ik ga met Cassidy mee. Het veulen ziet er op de foto helemaal niet verkeerd uit. Maar je hebt geen copietje van de papieren te zien gekregen, wat er dus achter moeder zit weet je helemaal nog niet. Geeft je ook geen indruk hoe dit paardje gefokt is, en of hij wel bij jou past kwa karakter en wat jij ermee zou willen gaan doen in de toekomst.
Daarnaast, en sorry dat ik het zeg, een SPB hengst is gewoon geen sik waard. Zegt absoluut niet dat het geen leuk paard zou zijn, maar kwa prijzen is het niets waard. Voor een 1000 tot een 1500 euro kan je al heel veel SPB's te koop vinden op het net. De winter komt en men wil dan graag van zijn/haar veulens af.

Ik zou dus heel goed kijken, is dit het paard wat ik wil (en zadel verkopen even erbuiten houden) gaat hij die kant op binnen de western die ik ook graag wil doen.
En hoeveel zou ik bij moeten betalen?? En wat voor prijs wil je voor je eigen zadel hebben. Als je een 1000 euro voor je eigen zadel rekent en je zou nog 500 of meer moeten toeleggen op dat veulen zou ik me toch nog 5 keer achter m'n oren krabben. (en heel eerlijk doorsparen voor dat veulen waarvan ik zeg "dat is em" ).
Wat Cissy dus ook al zegt, hij mag dan mss wel 1500 waard zijn, maar zie het er in deze tijd maar eens voor te krijgen. Je zadel vreet niet Knipoog

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:45

Oke... tja, beetje dubbel is het wel natuurlijk.. ik wilde graag een veulen, maar nee, als ik zelf had moeten uitzoeken was het niet dit veulen geworden. Maar dat ook omdat ik niet naar dit ras had gekeken (onder andere omdat ze zo duur verkocht worden). Ik heb geen idee wat dit veulen zou moeten kosten en ik hang het ook zeker niet vast op mijn zadel of het een eerlijke ruil is of niet! Ik kijk gewoon of ik het veulen wel een eerlijk huis kan geven en of ik wel een goede keus maak door nu al dit veulentje in huis te halen, terwijl ik niets van dit ras weet en het niet mijn intensie is geweest om weer richting western te gaan. Dat hoeft misschien ook niet, maar is wel een beetje de richting van het paardje natuurlijk. Dat is eigenlijk waar ik nu het meest over na denk.

Ik ben vanmorgen ook naar die fokker geweest bij mij in de buurt en die wilde toch wel even waarschuwen voor het feit dat het een hengst is en dat ik een merrie bij huis heb staan... Inderdaad, daar heb ik niet goed over na gedacht. Eerst zal het misschien wel goed gaan, tot in het voorjaar de hormonen een beetje gaan opspelen en dan krijg je misschien wel drama. Ik heb niet de mogelijkheid om de pony's van elkaar te scheiden, daar is het te klein voor bij mij thuis. En is het ook erg als ik het veulen bij mijn 2 pony's moet plaatsen als kudde (shet = 7 jaar en welsh = 17 ongeveer), of moet dat echt bij andere veulens in?

Aan de ene kant wil ik het heel graag, lijkt ook een mooi veulen, veel spieren (vind ik vooral erg mooi aan dit ras, imposant).. aan de andere kant kan ik het geld voor het zadel goed gebruiken en ik weet ook nog niet wat voor kosten er aan het veulen gaan zitten wat verzorging betreft (misschien wel niets, maar misschien ook wel veel als het bijvoorbeeld maar 1 bal heeft en ik wil laten castreren, hengst laten zal wel geen optie zijn, 'k noem maar iets)..
Misschien begin ik er nu wel te overhaast aan omdat dit nu toevallig zich zo voordoet...

Pffff. Moeilijk hoor. Maar wat vinden jullie op basis van wat jullie nu weten? Is zo'n veulen inderdaad niets waard en doe ik er beter aan gewoon geld te vragen voor het zadel en even door te sparen voor een ander veulen? Of is dat niet te zeggen? Het enige wat ik echt belangrijk vind aan het veulen is dat er geen rare dingen of enge ziekten in de bloedlijn zitten.. Weet iemand iets over die bloedlijn 'Oreos Red Baron'?

Zijn er nog meer mensen die vinden dat ik het niet moet doen? Die fokker vertelde ook dat hengstjes van die kleur eigenlijk niets waard zijn, al wist hij het niet helemaal zeker, aangezien hij niets wist van de bloedlijn verder... Kijk als het een leuk veulen is vind ik de ruil prima, maar niet als blijkt dat zo'n veulen slechts 500 euro waard is of iets dergelijks.. dat word het verhaal wel anders.

Mensen ik heb werkelijk geen idee meer.... ik begin onzin te praten geloof ik.. Er zijn wel steeds meer mensen met argumenten waardoor ik nu erg ga twijfelen..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:54

Ik moet overigens wel mijn mail netjes uitleggen hier, moet er nog wel wat extra bij zeggen:

ze heeft het veulen nog niet bij huis gehad en het staat nog bij de fokker. De papieren komen bij haar pas deze week binnen, dus daarom heeft ze me denk ik nog geen kopietje kunnen doen. Ik wil ongeveer 900 euro hebben voor zadel + hoofdstel.. zij wilde ruilen tegen bijbetaling van 450 euro.

Verdrietig ze vertelt wel steeds dat het een heel lief beestje is, en de moeder ook.. tja.. zijn veulens niet altijd lief?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:57

Veulens zijn idd altijd lief, maar hengstjes kunnen al heel snel minder lief worden Haha!
Mocht je écht interesse hebben dan zou ik niets bijbetalen maar dat geld zien als tegemoetkoming in de kosten van castratie en onderhoud.
Je hebt tenslotte in eerste instantie niet gevraagd om een veulen Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:01

Idd niks bijbetalen, zij reageert dat ze een veulen wil ruilen.. zoiets heb jij vast niet in je adv staan.
Denk er goed overna of je echt dit veulen wil, wat je er later mee wil..
Veulen kost de eerste jaren gewoon geld en je kan er relatief weinig mee doen nog.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:04

Hier in de buurt is een westernstal, en daar vragen ze wel een heel groot bedrag meer voor een vos hengst veulentje.. Als je het doet, dan zou ik in ieder geval NIET bijbetalen.
Het lijkt me een hele moeilijke beslissing, en ik ben ook wel heel benieuwd wat je gaat doen. Succes!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:07

Meid, ga eens kijken als je de kans hebt. Volg dan je gevoel, dan hoef je nu ook niet zo te piekeren, vaak lost een veulen kijken al heel veel op Ja

En hier wordt ook best veel gevraagd voor een BS Paint.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:15

absque_dubio schreef:
Hier in de buurt is een westernstal, en daar vragen ze wel een heel groot bedrag meer voor een vos hengst veulentje..

Quarter-vosjes zijn meer waard dan SPB-vosjes (idioot, maar waar) en daarnaast speelt de pedigree een grote rol, dus dat kun je niet zomaar met elkaar vergelijken.

De hengst Oreos Red Baron zegt mij niets.
Dit is zijn pedigree: http://www.allbreedpedigree.com/oreos+red+baron

Probeer eerst het papier te zien te krijgen. Dan kun je zien of het wel echt een APHA-papier is en wat de exacte pedigree is. Dan kunnen we ook meer zeggen over of de vraagprijs reëel is.

Maar als ik je zo hoor, zou ik het niet doen. Niet omdat de deal niet goed zou zijn, maar omdat dit niet je droomveulen is en je ook niet zo ruim in je geld zit.