[WN] wat is er aan de hand met de westernbranche?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: wat is er aan de hand met de westernbranche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:16

KarinG schreef:
Ik kom veel mensen tegen die menen dat de westernsport groeiend is, dat steeds meer mensen overstappen. Dat is de indruk, maar de realiteit is denk ik meer: aan de voordeur komen de enthousiaste overstappers naar binnen, evenveel gaan er door de achterdeur weer uit. Of gaan buitenritten maken op een westernzadel. Niks mis mee, maar de westernsport groeit daardoor niet of nauwelijks.

Ik denk dat dat inderdaad zo is.
Heeft wat redenen. Zoals wedstrijden die ver rijden zijn, relatief duur en relatief onbereikbaar voor de grotere groep beginnende ruiters, goede les is niet zo makkelijk te vinden (en zeker niet om de hoek te krijgen). Alle bij elkaar maakt dit dat mensen sneller afhaken, recreatief gaan rijden of toch voor de goedkopere, makkelijk bereikbare engelse sport kiezen. Zolang dat niet veranderd zal volgens mij de westernsport hooguit marginaal groeien.

Het verschil zou kunnen zitten in de regio's waar meer westernruiters zitten, maar die spreiding over het land is zeer onevenredig.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 08:48

@Anya, ik woon in Zeeland en kan me er wel bij aansluiten. Ik had les op lokatie, maar door die hoge dieselprijs is dat de pan uit gerezen en gaan we vanaf 19 dec bij Jan Pieter Koopman lessen. Dat betekent wel dat we met de trailer weg moeten. Dus meer rompslomp.

De dichtsbijzijnde wedstrijd is die in Oud Gastel, maar das een oefenwedstrijd. (28 km).

De WRAN-C wedstrijden die ik dit jaar bezocht heb waren Vrouwenpolder (63 km) en Bleiswijk (77 km).
Omdat ik beide dagen verhinderd was ben ik niet naar Gouda gegaan, maar die wil ik in 2009 wel starten en das ook 85 km!!

Kortom, hier in de buurt heb je helemaal niks.

Terwijl er toch een aantal maneges zijn die pretenderen ook western-les te geven... Maar als je dan vraagt welke instructeur krijg je er geen antwoord op...

Nu ben ik in het "happy bezit" van een heel lief vriendje die me hierin vreselijk sponsort, anders was het financieel niet eens te doen.

Een wedstrijd kost me aan inschrijfgeld (3 onderdelen), trailer, diesel, evt boxhuur etc al gauw 60 a 70 euro.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:33

Anya Ik heb meer het idee dat er groep mensen is die zich sowieso nergens in verdiepen en blind ergens te snel instappen. Als er al geklaagd wordt over een inschrijfgeld wat nauwelijks te betalen is moeten ze zich maar eens achter je oren krabben of het wel wijs is om een paard te houden. Ik ben benieuwd wat er met het paard gebeurd als er plotseling een paar duizend euro op tafel gelegd moet worden voor medische hulp........... Nagelbijten / Gniffelen Ik vind trouwens dat de KNHS het wel wat te rooskleurig brengt, zelfs voor het Engelse gedeelte: Kosten paard

Help me even wat je bedoelt met 'relatief' dure wedstrijden? Ik heb nou een paar budgetten gehad van organisatoren en die maken echt geen winst bij 120 starts met het huidige inschrijfgeld.

Ik ben het met je eens dat de Westernsport niet veel zal groeien ook al zet men nog 100 Jeugdplannen op. De huidige organisaties staren zich helemaal blind op de jeugd en slaan de grote groep die het geld in het laatje brengt gewoon over. Dat de jeugd eerder voor de Engelse sport kiest zal in mijn optiek meer te maken hebben dat hun 'vrienden en vriendinnen' ook Engels doen..... Er zijn wel wat stallen hier in de buurt die van oudsher 'Western' zijn en waar je nu niet veel meer van hoort omdat ze niet direct een plek kunnen vinden in de huidige organisaties (maar de lol met je knol gehalte is er niet minder om).

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:24

Pannenkoek schreef:
Als er al geklaagd wordt over een inschrijfgeld wat nauwelijks te betalen is moeten ze zich maar eens achter je oren krabben of het wel wijs is om een paard te houden.

Vind bovenstaande nogal kort door de bocht. Als ik (ik even algemeen) besluit om GEEN wedstrijden te starten, dan scheelt me dat mijn (dure) les, mijn huur voor de trailer, mijn inschrijfgeld, mijn lidmaatschappen, mijn boxhuur op wedstrijden, ik hoef niet perse op een stal met binnenbak, want als ik dan niet dan rijden, dan niet... etc etc.
Als ik 1x per maand een wedstrijd zou rijden dan hou ik van het geld wat ik bespaar ruim 100 euro!!! Spaar dat per maand en je kan en flinke VA rekening zonder probs ophoesten hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:33

Pannenkoek: het inschrijfgeld valt nog wel mee verhoudingsgewijs. Alhoewel die wel degelijk goedkoper zijn bij een dressuurwedstrijd. De extra kosten zitten in de afstand van de wedstrijden. Zeker beginners moeten dan een trailer huren, iemand met een trekauto regelen, dure benzine/diesel betalen. Ik weet nog dat toen ik dat allemaal niet ter beschikking had, ik zo'n 100 euro kwijt was om er alleen al te komen. En dat is dus los van het inschrijfgeld. De wedstrijden van de rijvereniging in het dorp kun je stappend heen. Bovendien, als je lid bent van zo'n vereniging, dan zit daar ook de verenigingsles bij in. Hoef je niet apart voor te betalen.

Dus hoe je het ook wendt of keert. Het is echt duurder om westernwedstrijden te rijden. En dan kunnen we met zijn allen we roepen dat dat wel meevalt, maar feit is dat ik daardoor al veel mensen heb zien afhaken. Zeker in regio's waar wedstrijden niet vaak voorkomen en relatief ver zijn.

Voorbeeld regio Twente. Met een wran-paard kun je eigenlijk alleen bij regina terecht. Wedstrijden in Hardenberg zijn voor mij nog altijd een uur rijden met de trailer (geen rechtdoorgaande weg die kant uit). Dichterbij is er niet (Haaksbergen is alleen voor qpa's. De wedstrijden van de achterhoek zitten op 1,5 uur rijden.

Edit: Buitenzorg geeft hier hetzelfde aan.

Ik heb indertijd vaker gepleit voor een veel betere spreiding van wedstrijden over het land. En desnoods een subsidiesysteem waarbij de betere bezochte wedstrijden iets betalen aan de minder bezochte wedstrijden. Maar dat was niet nodig. Prima, maar dat betekent wel dat veel mensen een andere keus maken. Zeker als ze niet zo gegrepen zijn door de rijstijl dat ze persé over willen schakelen.

Dressuur is echt veel goedkoper en omdat er meer mensen starten, is de kans groter dat iemand nog wel een plekje in de trailer over heeft.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:58

Anya Ik heb ook niet gezegd dat Engels niet goedkoper is dan Western, natuurlijk kan je als beginner veel makkelijker een 'goedkoop' wedstrijdje rijden omdat het vaak in de buurt is en je er naar toe kan lopen. Hoeveel Westernruiters zal je wel niet moeten hebben om dat ook te krijgen? Knipoog Het maakt trouwens niet veel uit of de wedstrijd 20 of 80km is, de trailer met trekauto moet je toch hebben, het scheelt alleen 120km aan brandstofkosten (zeg even totaal E 25,--), ik geloof niet dat mensen alleen daardoor afhaken. Ik blijf vinden dat ruiters die die overstap maken (of net beginnen) kunnen weten wat het allemaal inhoudt, er is de laatste 8 jaar echt niet veel veranderd wat dat betreft hoor..... Sterker nog, je kan je nu veel beter laten informeren via internet.

Buitenzorg Ach, dat kort door de bocht hoort een beetje bij me Knipoog Ik heb helaas paardenleed gezien wat grotendeels veroorzaakt werd omdat er geen geld was voor een DA. Waarom vind je de lessen duur? Ik vind een uur privéles tussen de E 30,-- en E 50,-- wel meevallen tov bv een monteur die je CV-ketel nakijkt (ervan uitgaande dat beiden netjes belasting betalen en opgeleid zijn e.d.) Of bedoel je veel geld, dat ben ik wel met je eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:03

Pannenkoek dat is wat ik bedoel. Maar je kunt er wel wat aan doen. Er zijn plekken waar de westernruiters aansluiting hebben gevonden bij de engelse vereniging. In Duitsland is dat vaak heel goed geregeld. Nordhorn heeft bijvoorbeeld een westerntak, een dressuurtak en een mentak. Allemaal lid van dezelfde vereniging van het dorp. De verschillende takken hangen dan wel weer onder hun eigen landelijke organisatie, maar ze maken gebruik van dezelfde bak, er is les van passende instructie en er worden voor alle rijstijlen/menstijlen wedstrijdjes georganiseerd. Dán is het makkelijker kiezen, er is dan altijd wel wat voor jouw rijstijl te doen in je directe omgeving.

Maar dat veronderstelt een heel andere kijk op western rijden. Juist niet het exclusieve benadrukken, maar het algemene. Heel dicht bij de mensen thuis blijven. Juist niet schrijven dat mensen zeuren als ze vinden dat het te ver weg is en te ingewikkeld om te regelen, maar het zo regelen dat het makkelijk is. Desnoods niet overal tegelijk, maar op een paar plekken. Pilots om zo te zeggen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:35

Ikzelf denk dat 1 van de oorzaken dat de westernbranche niet echt heel snel ontwikkeld wordt, dat
- het opleidingsnivo en trainingskennis van de "trainers" onderontwikkeld is.
- en daarnaast ook de werkmentaliteit van deze "trainers" niet altijd even OK is.

De aantal trainers/ instructeurs/stal-manegehouders, die deze 2 eigenschappen wel goed hebben , hebben zelf al alles goed voor mekaar, maar zijn helaas, zeker in NL , dun gezaaid. Gelukkig is er wel een aankomende jongere generatie trainers/ instructeurs ,die hieraan goed werken ,maar ook deze kan je op 1 hand tellen,..helaas! Knipoog
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 07-12-08 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:36

Anya Dat wat jij als voorbeeld neemt zien wij als we in Papenburg gaan trainen/lessen en dat juich ik ook toe! Het was eerst op de Silver-Ranch ook gemengd, net zo als op de Ve<>Ca, helaas heeft de Silver-ranch afgehaakt omdat de totale kosten van de lesponies niet opwogen tegen de opbrengsten van de lessen. Ik blijf wel bij m'n standpunt dat velen zich verslikken in de kosten van het paard hebben in het algemeen en zich heel vaak rijk rekenen om maar een paard te kunnen aanschaffen.

Het anderen bewust maken van deze kostenaspecten ligt deels als taak bij overkoepelende organisaties maar ook bij 'ons', in jouw voorbeeld zal de stap van 'beginner bij de manege op de hoek' naar de 'amateur op de regionale wedstrijden' erg groot zijn, op zich niet erg, als je het maar weet. Er zijn zelfs nog steeds mensen die beginnen met Westernrijden die stijl achter overslaan van het feit dat het zadel wat er op moet liggen net zoveel kost als de pony.........

Is Western dan werkelijk zo exclusief? Is dat dan ook al onderzocht? Of vinden we dat zelf? Cool Ik vind het in ieder geval van niet, het is gewoon paardrijden........op een iets andere manier.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:37

O ja........moeten we nou weer gelijk posten? ROFL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:44

Ik vind western niet zo exclusief, maar het is wel dat wat wordt uitgestraald (gemiddeld genomen) door westernruiters. En wellicht zit het in het bewust worden van de kosten van een paard, maar het verschil is dat de meeste mensen nog wel goed kunnen uitrekenen wat een paard kost en een bedrag opzij zetten voor ziektes (of een verzekering hebben). Maar les, vervoer naar wedstrijden e.d. zit daar niet bij in.

Western lessen zijn duurder dan dressuurlessen (gratis op de vereniging of voor een beginner iets van een tientje). Dat komt omdat er ook minder westerninstructeurs zijn en ze zeker niet voldoende gespreid zijn over alle regio's. Dus ze komen ook niet voor één lesje, of de reiskosten zijn duurder dan het lesgeld zelf.

En ja die zadels. Dat is gewoon waar. Een tweedehands kiefer (middenklassemerk) koop je voor 300 euro al je even goed zoekt. En daar krijg je geen goed tweedehand westernzadel voor. Dan kun je zeggen dat die zadel langer mee gaan, steviger zijn, fijner zitten.. Klopt allemaal. Maar in aanschaf zijn ze duurder. Ieder apart onderdeeltje van western is ofwel duurder, ofwel moeilijker te regelen en daardoor duurder, ofwel verder weg en daardoor duurder.

Jammer. Maar ook een keuze die de westernsport ooit heeft gemaakt en wellicht ook iets wat hoort bij een kleine tak van sport (in Nederland dan).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:44

En ik kan me ook aansluiten bij Vanes Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:46

En nog ter aanvulling: het zijn doorgaans de westernruiters die dit soort vragen beantwoorden. Maar je zou het eens aan de would be westernruiters moeten vragen. Ik ken er een paar van en ik krijg dit soort antwoorden. Maar de vraag is of dat klopt. Er is i.i.g. nooit onderzoek naar gedaan.

Wel naar de spreiding in Nederland. En die zit heel specifiek in elkaar. Een relatief grote groep in het Noorden. En een relatief grote groep in het western. Een groep rond de lokatie van pakweg Vorsterbosch en verder is is het behoorlijk dun bevolkt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:58

Dus kort: paardensport/hobby blijft een luxe..en western nog ietsje meer,.... Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:01

ja daar komt het wel op neer. Recrea is het meest betaalbaar. Geen duur paard als het maar redelijk gezond is, geen tot weinig les. Dan engels (alles dichterbij en daarmee goedkoper) en dan western. En totdat dat verandert, zal de westernsport niet groeien. In ieder geval niet zomaar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:46

Buitenzorg dan word het tijd dat je zelf een trailer gaat kopen, want door het te huren word het wel duur ja

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:51

_Vanes_ schreef:
Dus kort: paardensport/hobby blijft een luxe..en western nog ietsje meer,.... Knipoog

*LOL* OK dan! Clown

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:07

Pannenkoek schreef:
Buitenzorg Ach, dat kort door de bocht hoort een beetje bij me Knipoog Ik heb helaas paardenleed gezien wat grotendeels veroorzaakt werd omdat er geen geld was voor een DA. Waarom vind je de lessen duur? Ik vind een uur privéles tussen de E 30,-- en E 50,-- wel meevallen tov bv een monteur die je CV-ketel nakijkt (ervan uitgaande dat beiden netjes belasting betalen en opgeleid zijn e.d.) Of bedoel je veel geld, dat ben ik wel met je eens.

Ik zeg niet dat ik de lessen (te) duur vind, maar dat het veel geld is. Je krijgt waar voor je geld en ik vind een half uur prive les van 20 euro alles behalve duur. Mits de kwaliteit er ook naar is dan Knipoog

Alles is zo "duur" als je het zelf maakt. Als ik het niet heb, neem ik geen lessen. Omdat ik ze op dat moment niet kan betalen en het te veel geld is, maar niet omdat de les te duur is.

Maar das een nuance verschil, we bedoelen wel hetzelfde Knipoog

Het rijden van wedstrijden is voor mij niet TE duur,ik heb er voor over. Er wijken andere dingen voor mezelf door. Maar das een keus die ik zelf maak.

@MSQuincy, om er inhoudelijk op in te gaan, een eigen trailer kopen, mmmm, moet ik eerst sparen. Ik behoor niet tot de gelukkigen die dat zo 123 uit hun broekzak trekken. Dan nog, dan heb ik een trailer, wil ik wel dat ie binnen staat. Kost me de stalling (pakweg 150 euro per jaar), mijn verzekering, mijn wegenbelasting etc. En dan heb ik t nog niet een sover onderhoud! Als ik dan bedenk dat ik elke maand 1x les heb (1x trailer) en dit jaar heb ik 4 wedstrijden gehad (4x trailer). Kost het huren van een trailer me in een jaar tijd 160 euro. Dan heb ik net de stalling eruit. Dus in mijn geval is huren zelfs goedkoper dan kopen! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:19

Een trailer heeft geen wegenbelasting en de verzekering is ook erg weinig, ik heb mijn trailer nou 2 jaar, en hij is nou 17 jaar oud, maar hij ziet er uit als nieuw

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:46

Buitenzorg schreef:
Ik zeg niet dat ik de lessen (te) duur vind, maar dat het veel geld is.
Je schreef anders wel 'duur' hoor Knipoog Maar ik weet nu wat je werkelijk bedoelt, bedankt voor de opheldering.

Wat betreft je trailer heb je gelijk zoals het uiteenzet, ik wil gewoon met m'n hobby niet afhankelijk zijn van anderen, ook al is het van het trailerverhuurbedrijf...... Ik neem aan dat wanneer je paardje per direct naar de kliniek moet, je ook a la minute een trailer van iemand kan pakken? Daar zit bij mij namelijk de grondslag van het 'zelf willen hebben'.

Vanes Inderdaad! En dat is precies de reden dat wij een hele tijd hebben moeten wachten voordat er een eigen paardje kon komen....en voor les de grens overgaan.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:56

Pannenkoek schreef:
Wat betreft je trailer heb je gelijk zoals het uiteenzet, ik wil gewoon met m'n hobby niet afhankelijk willen zijn van anderen, ook al is het van het trailerverhuurbedrijf...... Ik neem aan dat wanneer je paardje per direct naar de kliniek moet, je ook a la minute een trailer van iemand kan pakken? Daar zit bij mij namelijk de grondslag van het 'zelf willen hebben'.

Klopt, ik heb idd a la minuut een trailer tot mijn beschikking. Als ik een eigen heb ik dat niet. Want mijn pensionstal heeft geen trailerstalling Knipoog Dus moet mijn trailer al elders staan.

@MsQuincy, wat jij vind en doet hoeft niet te stroken met mij Knipoog In mijn geval weegt het zelf aanschaffen, stallen en onderhouden van een trailer totaal niet op tegen de kosten voor een huurtrailer.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:06

Weer even on-topic..........

Ik vind dat er weinig of niets aan de hand is in de Westernbranche, in ieder geval niets anders dan in meeste branches! Cool

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:23

Buitenzorg je bent toch echt goedkopereuit met een eigen trailer dat is nou eenmaal zo, en die van mij staat gewoon bij huis.
De verzekering is voor mijn trailer 50 euro per jaar

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:07

Moet de westernbranche zo fel groeien als de "engelse" ? Ik zit twee jaar in het Belgische western gebeuren en de ruiters die ik sindsdien de definitieve overstap heb weten maken zijn mensen die daar heel bewust voor kozen en niet "omdat het in de mode was". Zij werden aangetrokken door het ganse pakket van rijtechniek, paarden, opvoeding, mensen, enz, ondanks de nadelen.
Als ik nu sommige engelse ruiters bezig zie denk ik dikwijls : ik hoop dat die niet naar western overstappen. Ik hoop dat de western uitstap van Anky bij jullie niet het effekt gaat geven van "het in de mode" zijn het western rijden. Beter enkele overtuigde dan een hoop would be ruiters.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:00

ik kan met zekerheid zegen dat western rijden duurder is dan als je dressuur rijd.
mijn moeder rijd dressuur en ook wedstrijden en is echt veel minder kwijt dan dat ik dat ben.
de wedstrijden bij de dressuur zijn een stuk minder prijzig.
er is er altijd wel een in de buurt dus je kan een dag gaan en niet veel diesel kosten.
me moeder kan op de stal blijven waar ze nu al staat.
veel keuzes is instructie
al hebben wij al 5 jaar de zelfde instructriche Knipoog
maar mocht je willen heb je veel keuze

ik daar in tegen moet meer betalen voor een wedstrijd,niet erg hoor maar wel waar Haha!

daar komt bij dat ik nrha rij en die wedstrijden zijn altijd ver weg
dit jaar 3 in wanroy , 1 in veldhoven en 1 in panningen.
en ik zelf woon in amsterdam Knipoog
daar blijf je dus een heel weekend.
stalling kost dan 100 euro
ja je kan ook een dag blijven maar dan rij je 2 uur voor 3 min.
en wil je 2 x starten zijn de onderdelen die je kan starten verdeeld over de dag
je wilt je paard niet in de trailer laten staan dus zal je een stal moeten hebben
en of je nou 1 of 3 dagen gaat een stal is 100 euro.

dan komt daar bij dat ik 2 x in week naar de kalverhoek rij met de trailer omdat ik niet kan fencen waar ik sta
(ik sta op een dressuur stal )
dat is dus weer diesel geld en bakhuur.

dan is het waar dat goed les lastig is in nederland.
ik heb les van een dressuur ruiter (voor me basis) en van een western ruiter oefeningen spins enz.
en ik heb geluk dat jimmy van der hoeven in de buurt zit
waarvan ik vind dat hij goed les geeft.
maar als dat niet klikt heb je toch een kleine probleempje
dan zal je dus ook over de grens moeten of daar in de buurt Haha!
ik vind les trouwens niet zo duur maar ja als je er heel nederland voor door moet word dat toch wel prijzig Knipoog

en nu zit ik dus met het probleem mijn paard is show smart
en ik zal dus met der moeten scholen.
maar ja fool''m school'm word niet veel georganiseert
en de wran shows zijn toch vaak nog ver
en je wilt ook liever niet een wran show gebruiken als scholing.

veel obstakels dus voor als je western rijd en je wilt serieus wedstrijden rijden.

pannenkoek: ik heb geld opzij als er wat met me paard is
en desnoods leen ik het.
ik heb een paard en ben daar verantwoordelijk voor dus ook als die ziek is.