KarinG schreef:Ik kom veel mensen tegen die menen dat de westernsport groeiend is, dat steeds meer mensen overstappen. Dat is de indruk, maar de realiteit is denk ik meer: aan de voordeur komen de enthousiaste overstappers naar binnen, evenveel gaan er door de achterdeur weer uit. Of gaan buitenritten maken op een westernzadel. Niks mis mee, maar de westernsport groeit daardoor niet of nauwelijks.
Ik denk dat dat inderdaad zo is.
Heeft wat redenen. Zoals wedstrijden die ver rijden zijn, relatief duur en relatief onbereikbaar voor de grotere groep beginnende ruiters, goede les is niet zo makkelijk te vinden (en zeker niet om de hoek te krijgen). Alle bij elkaar maakt dit dat mensen sneller afhaken, recreatief gaan rijden of toch voor de goedkopere, makkelijk bereikbare engelse sport kiezen. Zolang dat niet veranderd zal volgens mij de westernsport hooguit marginaal groeien.
Het verschil zou kunnen zitten in de regio's waar meer westernruiters zitten, maar die spreiding over het land is zeer onevenredig.
Ik vind trouwens dat de KNHS het wel wat te rooskleurig brengt, zelfs voor het Engelse gedeelte:
Het maakt trouwens niet veel uit of de wedstrijd 20 of 80km is, de trailer met trekauto moet je toch hebben, het scheelt alleen 120km aan brandstofkosten (zeg even totaal E 25,--), ik geloof niet dat mensen alleen daardoor afhaken. Ik blijf vinden dat ruiters die die overstap maken (of net beginnen) kunnen weten wat het allemaal inhoudt, er is de laatste 8 jaar echt niet veel veranderd wat dat betreft hoor..... Sterker nog, je kan je nu veel beter laten informeren via internet.
Ik vind het in ieder geval van niet, het is gewoon paardrijden........op een iets andere manier.