[WN] quarter tussen de koeien zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: quarter tussen de koeien zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:40

tja denk het wel, voor sommige is het gewoon niet zo geschikt, maar in het najaar, als het gras minder voedingsstoffen bevat, zou het wel kunnen

overigens heb ik een tinklingertje( rassen staan ook wel bekend om het eten)
maar die van mij is nogal een dromertje! en gelukkig maar meneer is nog best mooi slank!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:43

Mijn niet-western paard vond het heerlijk tussen de koeien. (al waren dat er maar 5 en had hij over de koeien wel iets te zeggen en niks over de twee andere paarden).

Alleen goed blijven controleren op wormen.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:56

siskeh schreef:
sonja heeft het over de melkkoeien, die hebben idd een ander voedingsbehoefte, maar als je pinken hebt, of vleesvee of droge koeien is dit al weer anders.

overigens blijft het wel zo dat het niet aan te raden is voor hoefbevangen beessies, en ook niet als je je paard wilt laten afvallen.
maar dat lijkt me niet meer als logisch

ook bijvoeren hoeft geen probleem te zijn, hooi of voordroog is prima geschikt voor die beestjes, ze gebruiken dezelfde likstenen

ik wil hier toch even op reageren. je hebt gelijk wat betreft de voederbehoefte voor de melkkoeien/drogen/pinken, maar ik denk dat hier 1 groot ding vergeten wordt....namelijk de boeren behandelen hun weides in de meeste gevallen gelijkwaardig, hierbij kan onderscheid gemaakt worden in weidesnedes en maaisnede's. de percelen worden naar gelang het gebruik, bemest met drijfmest(rdm) en kunstmest (KAS) dit om een zo hoog mogelijke DS- opbrengst te winnen/in te kuilen. boeren rijden rustig 25/30 m3 alleen al voor de 1e snede uit over 1 ha!
de grassoorten die in dit soort weides voorkomen bevatten erg veel energie (en mineralen in verkeerde verhouding voor je paard) waar een koe gemakkelijk veel melk van produceert.
dit bovenstaande is voor je paard beslist niet gezond, hierbij te denken aan indd hoefbevangenheid, koliek en vervetting.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:00

maar in deze weides staan geen pinken, vleeskoeien of droge koeien.

overigens hebben wij ook onze maximums wat we over een land mogen gooien, en drijfmest gebruiken we sowieso niet maar andere misschien wel.
ook worden er bij ons voor de eerste snee niet zo veel over gegooit.
ook voeren we de pinken e.d. geen eerste snee, dus dan krijgen je paarden dat ook al niet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:42

siskeh schreef:
sonja heeft het over de melkkoeien, die hebben idd een ander voedingsbehoefte, maar als je pinken hebt, of vleesvee of droge koeien is dit al weer anders.

overigens blijft het wel zo dat het niet aan te raden is voor hoefbevangen beessies, en ook niet als je je paard wilt laten afvallen.
maar dat lijkt me niet meer als logisch

ook bijvoeren hoeft geen probleem te zijn, hooi of voordroog is prima geschikt voor die beestjes, ze gebruiken dezelfde likstenen

dat is niet waar :D een koeien liksteen bevat ander stoffen dan paardenlikstenen en als je de witte stenen van knz bedoeld daar mogen de paarden de koeien variant niet eens van hebben ;)
zeg ik als boerin en paardenhoudster

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:53

naja we gebruiken helemaal geen likstenen meer bij de koeien,
dus daarin lig ik een beetje achter
maar voor de paarden heb ik een himalaya steen.
voor de koeien hebben we nooit de witte steen gebruikt,
alleen de bruine( met extra selenium)