[WN] Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:08

Jolande schreef:
Tinkers en haflingers zijn toch meer gefokt om aangespannen te lopen.

Helemaal mee eens!
Net als racefietsen zijn gemaakt om snel mee te fietsen, en crossfietsen zijn gemaakt voor in het bos.
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dat persee zo graag andersom willen.....
Kan iemand mij dat misschien uitleggen? Wat is het VOORDEEL van "westernrijden" met een ander ras dan een Quarter, Paint of Appaloosa?
(Als je onder westernrijden verstaat "het rijden met een westernzadel", dan is het ook niet meer dan dat: "het rijden met een westernzadel". En dat - vind ik - kun je niet voegen onder de naam "Westernrijden".)
En idd, rijden met een westernzadel kan op elk paard. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:09

Waarom zou ik GEEN western willen rijden met mijn koudbloed? Ik ben helemaal gek van m'n fjord, EN ik vind westernrijden leuk. Dan is 1 + 1 toch gewoon 2????

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:14

vind jou mening nergens op slaat storrum van oorsprong is een paard helemaal niet gemaakt om op te rijden dat hebben wij mensen bedacht. wat is het voordeel van western rijden met een quarter dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:17

Dat je het een stuk makkelijker hebt. Dat is wel makkelijker als je ambitie hebt om verder te komen.

Inderdaad, tinkers kan je prima voor de westernsport en recreatie nemen. Maar wil je graag hoog scoren ben je toch makkelijker uit met een quarter.
Ookal vond ik het ook altijd erg grappig om met mijn tinker quarters eruit te rijden Tong uitsteken

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:18

ik doe er liever een jaar langer over en dat je een uitdaging hebt dan dat alles van zelf gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:20

Denk je nu werkelijk dat alles vanzelf gaat als je eenmaal een QH hebt?! Daarmee heb je het makkelijker, maar vanzelf gaat het absoluut niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:25

Ik kom liever niet aan de top met een paardje waar ik heel veel plezier mee heb (en zij met mij!) dan met een paardje waarmee het misschien 'makkelijker scoren' is maar waar ik stomweg minder klik mee heb.
Paardrijden is m'n hobby, en als ik er ook eens (na hard werken SAMEN) wat mee kan 'scoren' dan is dat leuk, maar geen vereiste...
Ik ben apetrots op wat mijn fjordje ook in de ring gepresteerd heeft. Maar als ze niet zo ver was gekomen, was ik precies even trots op 'r geweest hoor.

Ik vind dat zo'n inzin he, al die wannabee's die maar over QPA's zitten te wauwelen. Maar hoeveel van hen rijden dan daadwerkelijk 'aan de top'? Voor zover je die in Nederland al hebt?
Degenen met de grootste praatjes zitten het vaakst op de tribune. En daar lekker zuurpruimen over degenen die wél rijden...
Laat mij dan maar lekker op m'n eigen kneuterige niveautje lol met m'n pony hebben Haha!

En als we dan weer even puur naar de beginvraag van dit topic gaan: TS geeft aan recreatief te willen rijden en misschien eens een wedstrijdje op laag niveau (dus WRAN L5 tm L3) te willen starten. Dat zou je op een schaap nog kunnen als dat zou mogen, dus ik zie niet in waarom het per sé een QPA zou moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:27

nielsd schreef:
Denk je nu werkelijk dat alles vanzelf gaat als je eenmaal een QH hebt?! Daarmee heb je het makkelijker, maar vanzelf gaat het absoluut niet...

Daar heb je gelijk aan hoor Niels. Met een QPA moet je d'r net zo goed hard aan werken om op een fijne manier goede resultaten te boeken. Maar daar weet je inmiddels ook alles van.
Groot voordeel van QPA is echter wel dat je d'r wat makkelijker eentje van kan kopen waar de knopjes al op zitten, zodat je er van kunt leren. En dat valt met een niet-QPA wat minder makkelijk te regelen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:30

cowboyberend schreef:
wat is het voordeel van western rijden met een quarter dan??

Dat je een paard hebt met een meegaand en meedenkend karakter, ze zijn er nu eenmaal voor gefokt.
En dát wil je toch graag in de westernsport?
Ze zijn van nature koel en relaxed (uitzonderingen daargelaten..). Dat wil niet zeggen dat het met een QPA vanzelluf gaat, zoals jij zegt, maar wel gemakkelijker. Dat was toch de vraag van TS?
Net als bijvoorbeeld cattledogs of bordercollies gefokt zijn om te werken met koeien/schapen. Dat kun je niet verwachten van een poedel. Maar als je daar dan wél een poedel voor neemt ben je mijns insziens niet slim bezig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:32

Storrum, het gaat om RECREATIEF westernrijden, niet om topsport Knipoog

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:33

nee ik snap het ook echt niet . sonja wij als koudbloedmensen zitten wel op de zelfde lijn! tja en ik heb geen pappa die een dure quarter voor me koopt Huilen
@ storrum
mijn haflinger is ook erg cool en relaxed en hij heeft erg veel lol er in. dus gaan we lekker door en we zien wel waar of op welk niveau oons schip strand. vind jammer dat jullie zo negatief denken over paarden die het ook erg goed kunnen en doen!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:35

Sonja schreef:
en misschien eens een wedstrijdje op laag niveau (dus WRAN L5 tm L3) te willen starten. Dat zou je op een schaap nog kunnen als dat zou mogen, dus ik zie niet in waarom het per sé een QPA zou moeten zijn...

Da's ook niet leuk om te horen voor de mensen die trots aangeven nét een WRAN L5 tm L3 - or whatever - wedstrijd hebben gewonnen.....dat dat ook op een schaap had gekund Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:39

Daar heb je gelijk in Sonja.
Maar ik merk zo duidelijk het verschil, met Gips moet ik veel meer aan haar soepelheid werken dan met Bo(of andere warmbloeden), die zijn van nature toch een stuk soepeler.

Storrum: Er zijn genoeg qpa niet koel en relaxed, bijv vele cuttingpaarden.

CB: Proef ik daar een stukje jaloezie Knipoog
Trouwens, ik ben NK trail met mijn kant-en-klare quarter, wel grappig dat ie alleen reining getraind was.
Trail heb ik er zélf ingereden.

Ook moet je vooral niet vergeten dat ik ook mijn tinker heb gereden met aardige resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:40

Storrum, ik denk dat de mensen die die klasses starten donders goed weten dat ze geen topsport bedrijven. Maar dat zijn WEL de mensen die gewoon donders veel lol met hun paarden beleven.
Die klasses zijn er JUIST om de laagdrempeligheid van het westernrijden te benadrukken...

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:43

nielsd schreef:
nee helemaal niet want zo wil ik niet paardrijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:43

Sonja: Ik weet zeker dat er ook genoeg ruiters zijn op hoger niveau donders veel lol hebben met hun paard Ja
Misschien hebben die alleen een ander idee van plezier, misschien voor hen dat ze op een wat hoger niveau sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:45

CB: Ik heb ook een Paint.
En die staat te koop. Doet alles hartstikke braaf, maar niet met de passie, trots en koppigheid waarmee m'n fjord het wel doet. En zo vind ik er geen ruk aan.
Dus de paint gaat eruit.
En je mag 3x raden wat er voor in de plaats komt...

Niels, ik zeg ook absoluut niet dat mensen die hoger scoren geen lol met hun paard hebben. Maar de minachting van iemand als Storrum vind ik echt onterecht.

Doei!
Genoeg gezegd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:47

cowboyberend schreef:
nee ik snap het ook echt niet . sonja wij als koudbloedmensen zitten wel op de zelfde lijn! tja en ik heb geen pappa die een dure quarter voor me koopt Huilen

Ik ook niet...

cowboyberend schreef:
@ storrum
mijn haflinger is ook erg cool en relaxed en hij heeft erg veel lol er in. dus gaan we lekker door en we zien wel waar of op welk niveau oons schip strand. vind jammer dat jullie zo negatief denken over paarden die het ook erg goed kunnen en doen!

Het ging om de vraag van de TS welk ras meer of minder geschikt zou zijn voor de western.
En dan kom IK gewoon uit op QPA's. Omdat het - in 99% van de gevallen - gemakkelijke karakters zijn.

Ik heb in Kreuth afgelopen zomer Haflingers en Tinkers trail en horsemanship zien doen daar kunnen velen (waaronder ikzelf) alleen maar van dromen. Maar dan moet je ook eens kijken wat voor ruiters daar op zitten....écht klasse.
Ik zelf zou echter nooit zo'n type paard kopen. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat jij er wel gek van bent.

Maar IK ben nu eenmaal gek op quarters, en ik doe er alles aan om dat (bij velen toch nog onbekende) ras bekendheid te geven. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:48

cowboyberend schreef:
nielsd schreef:
nee helemaal niet want zo wil ik niet paardrijden Knipoog

Hoe bedoel je, zo wil ik niet paardrijden?

Sonja: Jammer dat Wolfje te koop staat!
Maar zo zijn ook (gelukkig niet alle paarden), Bo heeft ook dagen dat ie lekker geen zin heeft etc maar dat is ook leuk. Een paard met een karakter Ja
Maar zo zijn er genoeg qpa met karakter.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:51

Sonja schreef:
Maar de minachting van iemand als Storrum vind ik echt onterecht.

Beste Sonja, lees mijn stukje hierboven nog eens, ik minacht helemaal niets of niemand. Dat vind ik niet echt vriendelijk overkomen....
Ik mag toch zeggen welk ras IK het meest geschikt vind voor western? Wat is daar verkeerd aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:55

Ehhhh die reactie stond er VOOR jouw stukje waarin je weer milder reageert, dus die kun je niet aan elkaar linken.
Ik vind onderstaande tekst van je toch echt minachtend tegenover andere rassen dan QPA:
storrum schreef:
Kan iemand mij dat misschien uitleggen? Wat is het VOORDEEL van "westernrijden" met een ander ras dan een Quarter, Paint of Appaloosa?
(Als je onder westernrijden verstaat "het rijden met een westernzadel", dan is het ook niet meer dan dat: "het rijden met een westernzadel". En dat - vind ik - kun je niet voegen onder de naam "Westernrijden".)

Je doet hier net of je met een ander paard dan QPA alleen 'met westernzadel kunt rijden' ipv westernrijden.
Het gaat hier in het topic om RECREATIEF westernrijden, niet om topsport....

Dat je Quarters wilt promoten (op een westernforum Nagelbijten / Gniffelen ) is nobel, maar 't kan best sympathieker. Neem een voorbeeld aan Niels.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:02

Ik wil toch ook nog wel een paar dingen kwijt!

Ten eerste is niet gezegd dat je alleen een paint/QH moet kopen als je wedstrijden wilt rijden of hogerop wilt komen! Wij hebben 2 paints, maar rijden bewust geen wedstrijden. Wel willen we een paardje dat lekker koel is in de kop, er leuk uitziet en niet al teveel moeite heeft om de nodige westernoefeningen aan te leren. Daarom zijn we bij deze soort paarden uitgekomen, niet uit ambitie, maar puur om de raskenmerken!

Dat een paint/QH cool is wil niet zeggen dat hij geen pit heeft of geen inzet om te werken. Onze paintmerrie zit boordevol karakter waar je mee om moet kunnen gaan en onze paint ruin is een en al werklust, die doet alles voor zijn baasje en liefst nog meer!

De prijs kan een barriere zijn om een paint/QH te kopen. Heb je dat budget niet, dan houdt het gewoon op en ga je op zoek naar het best alternatief wat wel betaalbaar voor je is. En niet alle mensen met paints/QH zijn rijk, maar velen hebben er veel voor over om deze aankoop te doen en laten daar weer andere dingen voor achterwege!

Paints/QH zijn niet per definitie beter, lichamelijk noch geestelijk, maar hebben nou eenmaal bepaalde kenmerken in het ras. Dat spreekt je aan of niet. Dus kies vooraal een paard waarvan het karakter je aanspreekt, dat is het allerbelangrijkste, dat je een klik hebt met een paard!!! En dan bedoel ik het individu, want je hebt ook 'rottige/lastige/......' paints/QH net zoals je die in elk ander ras hebt! Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:07

# Sonja
Probeer de vraag die ik stel nog eens te lezen maar dan zonder de 'vijandigheid' die je voelt.

Je hebt zelf al het voordeel aangegeven van de passie, trots en koppigheid van je fjord.
Voor mij is de eigenschap "koppigheid" bijvoorbeeld een grote NO NO. Voor jou niet. Van passie en trots houd ik dan weer wel. Maar dat vind ik ook terug bij QPA's. Dus ik vraag mensen gewoon om voordelen van andere paardenrassen boven de QPA's. Zo kunnen we toch wat leren van elkaar?
En zo kan de TS weer wat leren van de antwoorden.

Het stukje tussen aanhalingstekens is ook helemaal niet minachtend bedoeld maar volgens mij weet je net zo goed als ik dat "westernrijden" niet gelijk is aan "het rijden met een westernzadel".
Dat probeerde ik alleen maar aan te geven.... Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:08

Overigens zijn Quarters in 1e instantie gefokt voor de renbaan, vandaar de naam die hebben ze te danken aan de quarter mile race ( 400M).
Daarna is er wel verder gefokt voor het ranch werk, waaruit weer de wedstrijden zijn ontstaan.
Overigens worden door sommige ranches ook Arabieren ( vol en halfboed) en mustangs gebruikt en worden Q/P/A ook niet onverdienstelijk gebruikt in de dressuur en springsport, vooral in de VS.

Door hun wendbaarheid en krachtige achterhand zijn de Q/P/A's wel uitermate geschikt voor de reining/ cutting maar in vrijwel alle andere disciplines kunnen andere rassen ook heel goed meekomen.
De oorsprong van het western werk ligt op het Iberische eiland ( Spanje/ Portugal) en daar gebruiken ze PRE's, Lusitano's en Cruzado's voor vrijwel hetzelfde werk als waar ze in de VS de Q/P/A 's voor gebruiken.
Overigens zijn daar de Cruzado's ( kruisingen van ander ras met PRE of Lusitano) en zelfs Gelderse paarden zeer in trek voor de Doma Vaquera ( koeienwerk).
Dus hoezo....... zijn alleen Q/P/A geschikt voor "westernrijden" op niveau. Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=-J75hWF4MiI
http://www.youtube.com/watch?v=ZpNXgrKfkig
http://www.youtube.com/watch?v=UKL9hq0w ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=loClwPmm ... re=related

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:10

Sonja schreef:
Ehhhh die reactie stond er VOOR jouw stukje waarin je weer milder reageert, dus die kun je niet aan elkaar linken.
Ik vind onderstaande tekst van je toch echt minachtend tegenover andere rassen dan QPA:
storrum schreef:

Je doet hier net of je met een ander paard dan QPA alleen 'met westernzadel kunt rijden' ipv westernrijden.
Het gaat hier in het topic om RECREATIEF westernrijden, niet om topsport....

Dat je Quarters wilt promoten (op een westernforum Nagelbijten / Gniffelen ) is nobel, maar 't kan best sympathieker. Neem een voorbeeld aan Niels.

Je kunt westernrijden op ieder paard maakt niet uit een haflinger,kwpner etc. is.
Maar als om internationaal mee te kunnen rijden zou je toch echt over een QPA moeten beschikken.
En ik ben zelf ook van mening dat er te snel gezegt word van ' ik rijd western' veel mensen gooien er een westernzadel op (vaak ook nog niet eens goed passend) en gooien de teugels los en gaan cowboytje spelen, dit vind ik dan erg storrend.