[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paafke

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:26

Dana01 schreef:
toen bleek dat er te weinig koeien waren, en het dus verkeerd af zou lopen, zijn de wedstrijden gestaakt.....
imo een inschattingsfout, kan gebeuren en er wordt iets aan gedaan, prima toch?

Wel jammer dat ze dat dan pas beslissen als er al een koe dood is Verdrietig .... Ze hadden dit beter van te voren kunnen beslissen toen ze wisten hoeveel koeien ze ter beschikking hadden.....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:27

ik oordeel niet, pas nadat die koe is opengemaakt kun je zeggen waar het van komt ....
wat ik wel weet, is dat een dode koe voor de eigenaar geen fiets meer opbrengt.... dus ik neem aan dat die er wel goed op past., even in aanmerking genomen hoe men hier met de koeien omgaat.

voor hetzelfde geld mankeerde het beest inwendig iets, en was dit de druppel, dat kon niemand vooruit weten

en dan is zo'n post als die van de TS een beetje overtrokken in mijn ogen.

daltonjoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:35

Er waren al een stuk of negen koeien uitgehaald, deze ene koe was zeker geen alleenstaand geval.
Ook zijn er bij eerdere wedstrijden dergelijke incidenten voor gevallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:36

maar hoe komt dat dan,zijn die koeien dit niet gewend?
ik weet dus geen hout van de western sport zoals je merkt,maar ik vind het wel zielig dit...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:38

als de dingen niet goed geregeld zijn, is dat een kwalijke zaak, maar door de post van de TS komt het hele cowwork in een kwaad daglicht, dat lijkt me niet helemaal correct, aangezien er genoeg zijn die het wel goed op orde hebben.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:41

westernappie schreef:
if you can't stand the heat,don't come in the kitchen

Precies de reden dat ik niet meer ga kijken bij dit soort wedstrijden, I can't stand it terwijl ik érg van mooi werk hou bij de cowclasses....

geerke: gewoon eens gaan kijken bij zo'n wedstrijd dan weet je snel genoeg hoe het komt Knipoog

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:42

westernappie schreef:
maar ik heb ook een hekel aan dierenmishandeling
en een goed georganiseerde wedstrijd met voldoende toezicht van een vet,is in mijn ogen geen dierenmishandeling.en watbetrefd de stelling dat de koe-paard er niet voor kiest om mee te doen,ben je bij mij aan het verkeerde adres.als je dat vind en die richting op denk moet je nooit op een paard stappen en lekker gaan dammen ofzo.en dit is mijn persoomlijke onbescheiden mening.
niks meer en niks minder.

Mee eens, onder begeleiding is er niks mis mee. Ik zit ook niet op bokt om kritiek te geven op het hele concept van paardrijden! Ik doe het zelf immers ook. De meesten hier op bokt, lijkt me.

Edit: weet iemand al of de koe ook daadwerkelijk al is 'opengemaakt'?
Laatst bijgewerkt door Solar op 06-10-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:43

daltonjoey schreef:
Er waren al een stuk of negen koeien uitgehaald

Als ze wilden dat ze allemaal dood neervielen hadden ze die koeien er niet uitgehaald, dit zegt ook wel dat ze zeker bezig zijn met het welzijn van de koeien.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:44

Dana01 schreef:
amaar door de post van de TS komt het hele cowwork in een kwaad daglicht, dat lijkt me niet helemaal correct, aangezien er genoeg zijn die het wel goed op orde hebben.

Sorry? Is er een excuus te verzinnen voor 3 koeien die het niet volhouden en dan ook nog 1 die overlijdt?

Lijkt me niet, de deelnemers hebben ook hun verantwoordelijkhied, maar het is publiek geheim dat de meerderhied van de deelnemers in de cowclasses geen fiets geeft om de koeien c.q. hun paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:46

volgens mij doen ze hier dat niet....(in frankrijk)
ik heb er ook niet zoveel mee ben ik bang....bij western denk ik aan amerika,vrije natuur,kilometers vlakten en dan met behulp van paarden koeien opdrijven....dat idee heb ik dus niet als ik aan nederland denk...misschien wat kortzichtig,sorry.
Maar ieder zijn meug natuurlijk,het zal ongetwijfeld een mooie tak van paardensport zijn....voor de liefhebber.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:51

geerke schreef:
maar hoe komt dat dan,zijn die koeien dit niet gewend?

Ik ben gister ook geweest en heb oa ook de ene koe in shock zien raken, daarna werd er nog één uitgehaald die niet goed was..

Apacho staat bij Paul (Pauls Western Stables) in training, daar werken ze oa ook met koeien, daar heb ik ook de Wereld Kampioenschappen gezien. Die koeien daar zijn 'veel rustiger', tikkie relaxer dan die ik gister bij het NK heb gezien. Bij Paul ging er af en toe ook wel is 1tje onderuit.. maar op het NK waren koeien die echt doodsangsten moesten doorstaan, zoals ik het zag. Dus ja ik vind het ook zielig.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:52

Ik las al in het Evenementen topic dat het NK is gestaakt en nu lees ik de reden......diep triest zoiets Verdrietig
En dat ook nog op een NK! jemig, dat kun je toch niet meer professioneel noemen? Daar moeten de zaken en dieren toch tiptop in orde zijn?
Nou, als de cowclasses al geen slechte naam hadden, krijgen ze het nu wel! Boos!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:00

Ik ben hier echt misselijk van, ik heb er geen woorden voor! Ongelovelijk dat zoiets kan gebeuren.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:08

Gewoonweg belachelijk dit. Stoom uit je oren
Kan me voorstellen dat men dit soort zaken in de doofpot wil stoppen. Hier zou ik bepaald niet trots op zijn. En al helemaal niet op een NK!!!!!
Arme koeien, opgejaagd worden tot de dood erop volgt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:12

Ik vind het jammer dat gesteld wordt dat als je met je paard met koeien werkt je niet om je paard of om de koe geeft. Iedereen die mij kent of ooit heeft zien rijden weet hoe ik met mijn paard omgaat. Ben bij het NK geweest en juist met een drukke kudde wordt met weinig druk op de koeien gewerkt omdat iedereen een goed resultaat wil en je er helemaal niets aan hebt om na 10 seconden afgefloten te worden omdat alles over de middenlijn heen rent. Dus niet te snel oordelen graag.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:07

ik ben er ook geweest, en het was absoluut geen dierenmishandeling Boos!
ze hielden de kalveren goed in de gaten, ze hadden ook meerdere kuddes..
er botste een kalf op een paard en de deelnemers werden gediskwalificeert, dus om nou allemaal dingen te gaan roepen van het stukje tekst van ts gaat helemaal nergens over..

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:10

o ja, het was inderdaad een levendige kudde..
maar niet omdat ze opgejaagd werden, ze zagen er allemaal hartstikke goed uit.
en uit respect voor de dieren hebben ze het nk stil gelegt.. er kan met elke sport wel iets gebeuren dan roep je toch ook niet als een kip zonder kop dat het dierenmishandeling is Clown

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:09

Romkabouter schreef:
Dana01 schreef:
amaar door de post van de TS komt het hele cowwork in een kwaad daglicht, dat lijkt me niet helemaal correct, aangezien er genoeg zijn die het wel goed op orde hebben.

Sorry? Is er een excuus te verzinnen voor 3 koeien die het niet volhouden en dan ook nog 1 die overlijdt?

Lijkt me niet, de deelnemers hebben ook hun verantwoordelijkhied, maar het is publiek geheim dat de meerderhied van de deelnemers in de cowclasses geen fiets geeft om de koeien c.q. hun paard.

AMEN!!! Afgod

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:42

Romkabouter schreef:

Helemaal mee eens!!!
Vreselijk wat er gebeurd is...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:09

Zegt wel weer wat over "hoe proffessioneel" het NK is. Ik ben er niet geweest, kom er al jaren niet meer en ben ook niet van plan ooit nog te gaan. Wat een trieste gebeurtenis, maar ook zeker wat een trieste bedoening in het algemeen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:16

unicumW schreef:
ik ben er ook geweest, en het was absoluut geen dierenmishandeling Boos!
ze hielden de kalveren goed in de gaten, ze hadden ook meerdere kuddes..
er botste een kalf op een paard en de deelnemers werden gediskwalificeert, dus om nou allemaal dingen te gaan roepen van het stukje tekst van ts gaat helemaal nergens over..

Als het geen dierenmishandeling is waarom is er dan een koe dood

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:25

Citaat:

Hier is zeker geen excuus voor te verzinnen

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:45

ik vind het erg kort door de bocht om meteen te zegen dat mensen die daar aan meedoen geen gevoel voor paard of koe hebben.
de kortzichtigheid van somige mensen jammer.
want idd wie gerda(crow) kent weet 1 ding heeel zeker ze geeft veel om der paard en hoe ik der ken ook vast om de koe Knipoog
en zo zullen er meer mensen zijn die om hun paard en koe geven
en zo zullen er ook mensen zijn die dat niet doen en alleen om het presteren geven.
maar ja in welke disepline (sport met dieren) heb je die nou niet ?

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:01

vrolijk schreef:
ik vind het erg kort door de bocht om meteen te zegen dat mensen die daar aan meedoen geen gevoel voor paard of koe hebben.
de kortzichtigheid van somige mensen jammer.
want idd wie gerda(crow) kent weet 1 ding heeel zeker ze geeft veel om der paard en hoe ik der ken ook vast om de koe Knipoog
en zo zullen er meer mensen zijn die om hun paard en koe geven
en zo zullen er ook mensen zijn die dat niet doen en alleen om het presteren geven.
maar ja in welke disepline (sport met dieren) heb je die nou niet ?

En daarom is deze gebeurtenis helemaal goed te praten??? Boos!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:01

Ik vind het ook heel jammer dat het in zo'n kwaad daglicht gesteld word. De kuddes werden steeds tussendoor gesetteld en dan stonden ze gewoon kalm te wachten, en de kuddes werden steeds doorgewisseld.
overal gaat weleens een koe dood, bij elke boerderij waar ze gewoon in de stal staan ook en er is met veel gevoel gedreven dus als je er niet geweest bent vind ik dat je ook niet kan oordelen.
en inderdaad, iedereen die gerda (crow) kent weet dat ze gigantisch veel om het welzijn van haar paard geeft.
de jury houd de koeien ook in de gaten want als je er te dicht bovenop rijdt word je ook gediskwalificeerd.
En de dierenarts was er twee dagen lang, die heeft er zelfs overnacht dus ik vind het allemaal wel meevallen, de hele ophef erover.