[WN] [RT] "verkeerd" aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AEP

Re: [RT] "verkeerd" aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:11

Ik zou je paardje eerst even laten checken of er geen lichamelijke onderliggende problemen zijn, dan weet je zeker dat je hem niet ergens 'doorheen' probeert te trainen. Lachen
Als dat niet het geval is, zou ik het gewoon blijven proberen zoals hierboven al gesuggeerd werd. Ik zou persoonlijk de schouders voor de achterhand plaatsen, omdat de achterhand de balans moet zijn/worden (je zei dat het nog een jong paardje was Lachen )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:35

Tijdens het aanspringen klein tikje met de zweep op de buitenschouder Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:48

BitchyWitchy schreef:
Tijdens het aanspringen klein tikje met de zweep op de buitenschouder Knipoog

Dat zou ik dus juist niet doen omdat het buitenachterbeen als eerste moet vertrekken. Dat been moet dus gestimuleerd worden, een tik op de achterhand (zoals ik al zei) kan hier voor zorgen. Een tik op de schouder doe je alleen als je de schouder zelf wilt verplaatsen (bij bv het aanleren van een spin).
Vroeger in de "gewone" (engelse) manègelessen, moesten wij ook inderdaad tikken op de schouder om sneller te gaan. Nu zie ik hoe onlogisch dat eigenlijk was. Als je de "motor" wilt doen starten ga je dus niet op het stuur meppen Haha! .

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:56

Ik doe het juist wel, omdat het bij mijn paard wel werkt........

Mijn paard is nog jong, moet nog veel leren, en ik heb een aantal van bovenstaande dingen geprobeerd. Die werken dus niet, tenminste niet bij mijn paard....

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:05

BitchyWitchy schreef:
Ik doe het juist wel, omdat het bij mijn paard wel werkt........

Mijn paard is nog jong, moet nog veel leren, en ik heb een aantal van bovenstaande dingen geprobeerd. Die werken dus niet, tenminste niet bij mijn paard....

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Knipoog

Inderdaad. Ik ben ook met een jong paard bezig en die dus juist hetzelfde probleem had. Ze kan het inderdaad maar eens proberen, misschien helpt het wel Knipoog des te beter dan voor haar Haha! .
Ik persoonlijk zou het dus niet doen. Ik zou nogal rare toeren doen omdat ik enkele weken geleden die "tik" eens heb gebruikt om die schouder te verzetten. Ik zie me al gaan: hup galop en dan sta ik gelijk in het midden van de piste. Nou ja, braaf paard want hij deed wel wat ik vroeg Haha! maar in de juiste galop zouden we nog niet zitten Knipoog .

Maar ach, die zweep kan ik weer achterwegen laten (gelukkig!), vind het vreselijk onhandig (en dan te bedenken dat ik vroeger niet zonder zweep dierf rijden Haha! ).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:17

Maar kun je ook even uitleggen wat de rijtechnische onderbouwing is van een tik tegen de buitenschouder?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:19

XoNo schreef:
Maar kun je ook even uitleggen wat de rijtechnische onderbouwing is van een tik tegen de buitenschouder?

Ik veronderstel dat je deze vraag aan BitchyWitchy stelt?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:24

Bolieke schreef:
Ik veronderstel dat je deze vraag aan BitchyWitchy stelt?

Dat veronderstel jij goed Haha!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:38

Kweenie, maar misschien heeft het er mee te maken dat het paard op een tik 2 reacties geeft, nl: Harder! en Schrik! oftewel, dat been eerst optillen en dan automatisch de juiste gallop in gang zetten.
Als ik een baksteen op je linker voet laat vallen til jij ook echt niet je rechter been eerst op lijkt mij :p

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:52

XoNo schreef:

Ik zal mijn instructrice eens vragen om een uitgebreide rijtechnische uitleg Knipoog Voordat ik mijn uitleg ga geven en mijn instructrice het anders bedoeld Clown Heb er namelijk niet naar gevraagd. Het werkt en daar ging het mij op dat moment even om Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:54

Prima, dan horen we dat nog wel even Haha!

Ik ben altijd heeel erg van het weten waarom ik iets moet doen Tong uitsteken

Ik vind je onderschrift wel leuk trouwens *LOL*

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:58

Thanks Haha! (mbt onderschrift Knipoog )

Is goed, heb maandag weer les en zal eens even de preciese technische uitleg vragen Clown

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:50

BitchyWitchy schreef:

Is goed, heb maandag weer les en zal eens even de preciese technische uitleg vragen Clown

Heel off topic.....
He, daar is Martina!!!!
Hier Sharon van voorheen wildervank.....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:55

chery schreef:
BitchyWitchy schreef:

Heel off topic.....
He, daar is Martina!!!!
Hier Sharon van voorheen wildervank.....

Nog ff off topic, hey Sharon Doei! Wat leuk je hier te vinden!!!! Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:28

sjuutje schreef:
Mijn paard springt sinds ongeveer 1,5 maand ineens rechts aan in de galop terwijl we linksom gaan..
Mijn instructie gooit het op disbalans omdat hij nog jong is.

Klopt, als het paard wat verder komt in de opleiding zal hij beter in balans raken. De slechte kant blijft dan achter en het is dan voor je paard veel makkelijker om de kant waar de balans beter is te gebruiken.
sjuutje schreef:
Hij doet het alleen ook aan de longe, zelfs als ik hem bijzet met wat stelling naar binnen.

Stelling naar binnen zegt niks. Ik kan mijn lichaam ook naar links buigen terwijl ik naar rechts kijk Knipoog
Het gaat om buiging in het lichaam.
sjuutje schreef:
Zover zijn we nog niet maar heb ik gisteravond wel geprobeerd. Weet niet of dat travers heet want ik ken die engelse benamingen niet voor oefeningen. Het paard moet dan op 2 of 3 hoefslagen lopen waarbij hij met de voorkant op de buitenhoefslag loopt en de achterhand op de binnenhoefslag, zoiets...
Ik heb ook nog wat wijken voor het been gedaan om hem wat rechterop te krijgen, hij vindt het in cirkels namelijk erg makkelijk om "plat door de bocht" te gaan in galop.... ook dat wijst meestal op een onbalans probleem.

Het plat door de bocht gaan wijst ook op een buigingsprobleem. Op 2 of 3 hoefslagen lopen zeggt ook niet zoveel op de lengtebuiging.

Het gaat dus om de lengtebuiging.
Zorg dat je paard gebogen is in de wending als je aan wilt springen. Daarom werkt een klein cirkeltje ook, omdat je paard daar van nature gemakkelijker kan buigen. Zorg dat je paard goed van je binnenbeen af is en er niet tegenin hangt. Je kan dan met je buitenbeen de heup naar binnenbrengen en aanspringen. Laat haar niet tegen je binnenbeen aan vallen daarin en zorg dat je zelf goed vooruit kijkt en niet naar het binnen voorbeen (dit laatste doel verreweg de meeste mensen als het fout gaat dus let daar op! Misschien ben je het niet eens van jezelf bewust)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:31

Romkabouter schreef:
Laat haar niet tegen je binnenbeen aan vallen daarin en zorg dat je zelf goed vooruit kijkt en niet naar het binnen voorbeen (dit laatste doel verreweg de meeste mensen als het fout gaat dus let daar op! Misschien ben je het niet eens van jezelf bewust)

Hahaha, heel herkenbaar!! En zo zit je dan helemaal verkeerd op je paard, die dus verkeerd aanspringt etc...

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:01

ik heb dus ook altijd geleerd om de paarden die wat moeite hebben met een bepaalde galop...

zijn/haar neusje recht houden, misschien je binnenhand iets omhoog houden om de binnenschouder meer vrijheid te geven, met je buitenbeen de heup van je paard naar binnen brengen en eventueel nog wat helpen door iets naar buiten te gaan zitten waardoor je paard makkelijker weg komt....

correct me if im wrong... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:03

Bij deze dan.
Waarom zou je naar buiten gaan zitten?

pinball

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:18

mij is geleerd dat dat is om de bewuste kant van je paard helemaal vrij te geven, waardoor hij makkelijker weg komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:23

Apart Ja
Nog nooit van gehoord. Zo leer je nog eens wat op een regenachtige doordeweekse woensdag.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:17

Sonja schreef:
Apart Ja
Nog nooit van gehoord. Zo leer je nog eens wat op een regenachtige doordeweekse woensdag.

Haha!

jennifer87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:12

Ik heb ook een jonge merrie van 3 met dit probleem, en zal binnenkort maar even kijken wat voor haar de beste methode is Lachen

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:06

Ik dacht, ik meld het toch nog even;

2 weken terug is mijn paard behandeld door de osteopaath, eigenlijk vooral voor de controle en nu blijkt dat hij toch iets niet goed had in zijn rug/lendenen. Dat verklaarde ook het verkeerde en gehaaste aanspringen! Het is nu weer zoals vanouds, beide kanten weer makkelijk om en netjes zonder geren en gevlieg! Perfect dus!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:22

sjuutje schreef:
Ik dacht, ik meld het toch nog even;

2 weken terug is mijn paard behandeld door de osteopaath, eigenlijk vooral voor de controle en nu blijkt dat hij toch iets niet goed had in zijn rug/lendenen. Dat verklaarde ook het verkeerde en gehaaste aanspringen! Het is nu weer zoals vanouds, beide kanten weer makkelijk om en netjes zonder geren en gevlieg! Perfect dus!

dat is nog eens goed nieuws.