Ik heb ook twee losse teugels maar rij hiermee in een brug. ( http://www.ohjoyfarms.com/reins.htm - zie het laatste stukje over junior horses). Als het goed is worden ze niet langer, je houd ze immers goed vast

Afwenden is voor jonge paarden nog moeilijk om alleen op de nekdruk te doen al is dit wel waar je naar toe wilt in de training, in principe is het correct dat je KIJKT waar je heen gaat - hierdoor draait je bovenlichaam en je heup - leg je je been aan en leg je je buitenteugel tegen de hals en de binnenteugel 'open' je als een deurtje. Tenminste, zo werd het mij in het begin geleerd. Jonge paarden hebben hier iets meer begeleiding bij nodig.
Dit is allemaal echter erg lastig uit te leggen zonder visuele ondersteuning. Ik raad je nogmaals aan om zelf western lessen te volgen, eventueel op een manegepaard. De vragen die je stelt zijn namelijk niet dingen die WIJ jou kunnen uitleggen maar moeten echt van je instructrice komen

In welke regio woon je?
_Cindy schreef:Waarom bump bump bump op de maat? Ik geef één keer been zachtjes en alleen als mijn paard niet reageert meteen daarna iets harder. Maar zover ik weet, werkt het aandrijven bij een western gereden paard precies hetzelfde als bij een dressuur gereden paard?
Bumpen op de maat doe ik bij verzameling vragen en dan ook niet continue (dus alleen als het nodig is). Niet om vooruit te gaan of harder of whatever