[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:20

aansporen doe ik niet, een klikje met m'n tong is voor het paard commando om in stap te gaan. Geen reactie is rustig kuit aanleggen maar echt aansporen zit er niet meer bij. Heeft je jonge paardje dit nodig, dan is het een keer kort - zachtjes aandrijven. Maar de klik is altijd eerst (bij mij in ieder geval.)
Ik heb ook twee losse teugels maar rij hiermee in een brug. ( http://www.ohjoyfarms.com/reins.htm - zie het laatste stukje over junior horses). Als het goed is worden ze niet langer, je houd ze immers goed vast :)

Afwenden is voor jonge paarden nog moeilijk om alleen op de nekdruk te doen al is dit wel waar je naar toe wilt in de training, in principe is het correct dat je KIJKT waar je heen gaat - hierdoor draait je bovenlichaam en je heup - leg je je been aan en leg je je buitenteugel tegen de hals en de binnenteugel 'open' je als een deurtje. Tenminste, zo werd het mij in het begin geleerd. Jonge paarden hebben hier iets meer begeleiding bij nodig.

Dit is allemaal echter erg lastig uit te leggen zonder visuele ondersteuning. Ik raad je nogmaals aan om zelf western lessen te volgen, eventueel op een manegepaard. De vragen die je stelt zijn namelijk niet dingen die WIJ jou kunnen uitleggen maar moeten echt van je instructrice komen :j

In welke regio woon je?

_Cindy schreef:
Waarom bump bump bump op de maat? Ik geef één keer been zachtjes en alleen als mijn paard niet reageert meteen daarna iets harder. Maar zover ik weet, werkt het aandrijven bij een western gereden paard precies hetzelfde als bij een dressuur gereden paard?

Bumpen op de maat doe ik bij verzameling vragen en dan ook niet continue (dus alleen als het nodig is). Niet om vooruit te gaan of harder of whatever :+ ik dacht dat JayJay dit bedoelde :)
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 06-05-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:23

Deels met je eens Jayjaytje, maar ook in de western wil je uiteindelijk zo klein mogelijke hulpen. Dus uiteindelijk als je paard goed aan het been is, dan is het niet meer zichtbaar dat je je been er eerst vanaf haalt en daarna aanlegt. (horsemanship/pleasure in ieder geval)

Warboel

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:41

Teugels is altijd lastig. Met split reins en een snaffle is het het handigst om in een brug te rijden inderdaad. Soms vind ik dit niet heel praktisch en rij ik met beide teugels "los" zeg maar. De uiteindes hangen dan wel dezelfde kant op als in een brug, maar ik heb maar een enkele teugel vast. Verder houd ik m'n teugels altijd veel te losjes vast :') laat nog wel eens een teugeltje spontaan vallen :D nu ik met shank rij is dat helemaal niet praktisch want als het paard 1x z'n hoofd opzij doet is m'n ene teugel gelijk een pak langer.

Als je het heel moeilijk vind kan je natuurlijk ook een knoop in je teugels doen. Of een elastiekje eromheen :)

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:45

Ik woon regio West Brabant, en ga binnenkort met een mevrouw mee die is pensionklant waar ik stage gelopen heeft en dan ga ik kijken hoe zij dat doet. En ga ik kijken hoe "duur" het is als je geen eigenpaard hebt. Semper Fi ranch zit vlakbij mij maar ik weet niet of zij eigen paarden hebben waar ik op kan lessen. Het liefst wil ik les hebben, bijvoorbeeld een paar maanden elke week, en dan eens in de maand. Want ik ga geen én 10,- (omdat ik lease betaal ik 5,- minder voor de rijlessen [mijn moeder least en ik profiteer mee :P ]) voor rijles bij waar ik nu rij én 30/40 euro voor uurtje western in de week. Dan moet ik gaan kiezen en daar heb ik ook niet veel zin in omdat ik eindelijk een beetje m'n plekje gevonden heb na 3 à 4 jaar en ik iemand ben die snel gehecht raakt aan paarden en zeker als ik ze al lang ken en de omgang met de paarden waar ik nu rijd is echt zo fijn.

Zouden jullie dat aanraden ( 2 of 3 maanden elke week lessen en daarna 1x per maand) of hebben jullie dan zo iets van, dan kan je beter gewoon meteen stoppen met western, dit wil ik echt niet.

Ik moet:
Stap: KLIK KLIK en tegelijk bumpen.
Draf: KLIK KLIK en tegelijk 1x bumpen maar dan heel even vast houden tot ie in draf is ( dit is denk ik fout)
Galop: kusje geven en bumpen

Zo is het mij geleerd maar inderdaad wat jullie zeggen, ga ik opzoek naar een goede instructrice. Nadeel is dat ik geen eigen auto heb dus kan ik ook niet heel ver weg of moet na school, dan neem ik mijn rijkleding mee :D

Ik vind het trouwens ook moeilijk om helemaal te ontspannen, iemand hier tips voor?

Ik laat ze niet echt vallen, maar als ik dan wil stoppen dan heb ik zulke langen teugels dat ik hem niet fatsoenlijk kan stoppen en dat vind ik sneu omdat hij het wel gewoon goed doet en dan doe ik iets fouts waardoor het lijkt alsof hij iets fouts doet

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:57

Stap is bij ons 1 klik, draf 2 klikjes (alleen erbij aansporen als het paard op het klikje niet reageert) en galop een kusje.(met de benen op de plaats zoals je gewend ben bij engels)
Stoppen is (bij ons!) hakken uitdrukken, iets naar achter leunen en WHOA!
Komt geen teugel bij kijken ;)

Ik zou inderdaad de eerste maanden elke week lessen. Ik les ook 1x p/w. Als je het daarna een beetje onder de knie hebt zou je het kunnen verlagen naar eens p/m of om de twee weken. Maar in het begin is frequentie handig!

Ontspannen doe ik door door mijn buik te ademen en rustig m'n schouders los te draaien en naar achteren. Enne, glimlachen! ;)

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:12

Ik ben zo aan het stuiteren door enthousiamse omdat ik nu perse wil western rijden maar gaat beetje moeilijk als ik in Maastricht zit en mijn spullen in Wouw (plaatjes in de buurt van Roosendaal Bergen op zoom liggen :=

Ik ga is proberen wat jij mee geeft, als je niet probeert weet je het nooit, toch?!!
Vind wel grappig dat wanneer ik op Jay zit iedereen altijd beetje jaloers kijkt haha en iedereen gaat constant uit de weg, dan zeg ik zo van je mag gewoon door rijden hoor ik kan makkelijker stoppen als jij Meestal rem ik af want Jay remt sneller en makkelijker als de engels rijdende paarden haha. Ik ga volgende week vrijdag een westernles nemen (privé) als dit uitkomt met mijn instructrice want dan heb ik 2 ogen een half uur om mij gericht en dat is wat fijner. Ondertussen tot ik een goede instructrice heb gevonden ga ik filmpjes kijken op itc en ga ik een westernboek kopen (zal dat helpen met meer kennis op te doen).

Kennen jullie een goede western instructeur/-trice omgeving Wouw?

Galop doe ik trouwens ook zo zoals jij uitlegt, maar wist niet precies uit te leggen haha.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:01

Volgens mij zijn mijn hulpen heel anders dan die van de meesten hier :+

Halt naar stap door licht been aan te leggen. Stap naar draf door licht been aan te leggen en een klikje met mijn mond te geven. Stap of draf naar galop door mijn rechterbeen naar achteren te leggen en een kusgeluidje te maken. Galop naar draf door mijn rechterbeen weer terug op zijn plek te leggen. Draf naar stap door hakken uit te drukken en mijn bekken naar voren (niet naar achteren) te draaien. Stap naar halt door hetzelfde, in combinatie met commando "ho".

In principe heb ik de teugels dus niet nodig voor het veranderen van gang, maar omdat paardje jong is en dit nog moet leren gebruik ik de teugels nog wel ondersteunend als hij een hulp niet begrijpt.

Bumpen doe ik eigenlijk helemaal niet :+

Overigens rij ik op snaffle en met split reins in een brug. Omdat ik best korte teugels heb, heb ik ze soms ook gewoon elk in 1 hand vast, wat Warboel ook beschrijft, omdat ik anders te weinig teugelruimte heb.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:13

JayJaytje schreef:
Ik woon regio West Brabant, en ga binnenkort met een mevrouw mee die is pensionklant waar ik stage gelopen heeft en dan ga ik kijken hoe zij dat doet. En ga ik kijken hoe "duur" het is als je geen eigenpaard hebt. Semper Fi ranch zit vlakbij mij maar ik weet niet of zij eigen paarden hebben waar ik op kan lessen. Het liefst wil ik les hebben, bijvoorbeeld een paar maanden elke week, en dan eens in de maand. Want ik ga geen én 10,- (omdat ik lease betaal ik 5,- minder voor de rijlessen [mijn moeder least en ik profiteer mee :P ]) voor rijles bij waar ik nu rij én 30/40 euro voor uurtje western in de week. Dan moet ik gaan kiezen en daar heb ik ook niet veel zin in omdat ik eindelijk een beetje m'n plekje gevonden heb na 3 à 4 jaar en ik iemand ben die snel gehecht raakt aan paarden en zeker als ik ze al lang ken en de omgang met de paarden waar ik nu rijd is echt zo fijn.

Zouden jullie dat aanraden ( 2 of 3 maanden elke week lessen en daarna 1x per maand) of hebben jullie dan zo iets van, dan kan je beter gewoon meteen stoppen met western, dit wil ik echt niet.

Ik moet:
Stap: KLIK KLIK en tegelijk bumpen.
Draf: KLIK KLIK en tegelijk 1x bumpen maar dan heel even vast houden tot ie in draf is ( dit is denk ik fout)
Galop: kusje geven en bumpen

Zo is het mij geleerd maar inderdaad wat jullie zeggen, ga ik opzoek naar een goede instructrice. Nadeel is dat ik geen eigen auto heb dus kan ik ook niet heel ver weg of moet na school, dan neem ik mijn rijkleding mee :D

Ik vind het trouwens ook moeilijk om helemaal te ontspannen, iemand hier tips voor?

Ik laat ze niet echt vallen, maar als ik dan wil stoppen dan heb ik zulke langen teugels dat ik hem niet fatsoenlijk kan stoppen en dat vind ik sneu omdat hij het wel gewoon goed doet en dan doe ik iets fouts waardoor het lijkt alsof hij iets fouts doet

kom ff binnen vallen :o

ik heb de stal die je aangeeft even dik gedrukt gedaan (die stalling is erg leuk en word goed omgegaan met zowel ruiter als paard)
ik kan de mensen persoonlijk (heb heel lang geleden voor ze voor hun zelf begonnen) veel te maken gehad met hun ze heb mij toen heel erg geholpen met mn arabiertje met alle rust een super paardje geworden (k reed dressuur) zijn erg leuke mensen
ben pas bij hun op stal geweest erg leuk ingericht enzo als het goed is geeft ze les op zo wel eigen paard als haar paard kwa prijs geen idee . wel een aanrader!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:43

Haha, het is bij iedereen weer anders. Draf naar Stap doen we hier meestal op commando 'walk'. Maar de basis is wel zo goed als hetzelfde :)
Galop naar draf op de manier zoals jij beschrijft zal bij ons waarschijnlijk alleen resulteren in dat het paard de heup naar binnen gooit :P

En dan heb je ook nog mensen die op spurslow rijden natuurlijk.

Split reins rij ik ook in een brug inderdaad, de manier waarop Warboel beschrijft heb ik ook wel eens gedaan (en vond ik ook fijner!) maar volgens mij mocht je daar op wedstrijd niet officieel mee starten? Of ik zeg nu iets doms :+

Ik ken alleen Semper Fi Ranch van naam maar zoals Caboclo beschrijft klinkt het als een leuke stal. Proberen, zou ik zeggen! *\o/*

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 15:49

Die stemhulpen had ik in het begin moeite mee! Normaal zei ik gewoon 'woo' als ik trager wou, gewoon paard kalmeren. Maar met een westernpaardje werkt dat dus niet, die valt meteen helemaal stil :') Of ook een zoentje/klikje om een gang sneller te gaan, dus bijvoorbeeld zoentje om van stap naar draf te gaan, was ook geen goed idee.

Met split reins rij ik ook zo met een brug :j

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:03

Ik moet vanaf donderdag met snaffle gaan rijden. Paardje waar ik op rijd in de lessen is een shank gewend dus ben heel benieuwd. Wil in augustus voor het eerst WRAN L4 gaan starten en dat mag niet op shank dus ik zal wel moeten haha.
Qua hulpen ligt het wel gelijk, maar ligt ook grotendeels aan het paard waar je op rijd. Toen ik nog bij mijn vorige stal leste toen reed ik een paard daar was heel gevoelig was op de hulpen en superweinig nodig had. Wat dat betreft is Curly (huidig lespaardje) iets luier, vooral de eerste 5 minuten moet ik haar goed doorpakken, veel de schouder en heup losmaken. Doe ik dat dan is ze de hele les wel behoorlijk fijn, doe ik het niet dan plakt ze tegen mn been, wordt traag wil lastiger inbuigen etc.

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:30

Ik ga is proberen bij Semper Fi bedankt voor je reactie!!

Wat is een gemiddelde prijs voor Privé ?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:29

Pff. Ik dacht "ik ga vanmiddag vroeg naar Fritz, ben ik op tijd weer thuis..." Dus nouja, half 1 in de bus, 1 uur was ik er.
Zaten z'n achterijzers hartstikke los 8)7
Dus z'n eigenaresse gebeld, die nam na 3 kwartier pas op want ze was aan het werk.
Nou, geen hoefsmid in de buurt natuurlijk. Maarja, ze gaat zaterdag op vakantie mét Fritz dus er moest wel wat aan gedaan worden! Uiteindelijk kwam er toch een smid, maar die had eerst een ander paard die rondom beslagen moest. Dus daar is 'ie een dik uur mee bezig geweest en toen kon Fritzy. Ik had natuurlijk geen geld bij, dat verwacht je toch niet :D dus even wat geregeld voor het betalen en toen kon ik toch nog even rijden.
Nou, ik ben nu net thuis. Helemaal afgepeigerd B-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:02

Donderdag 14 uur keuring!

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:16

Succes met de keuring

Oh jij hebt zo te horen een leuke #kuch dag achter de rug haha maar ja helaas gebeuren deze dingen ook maar van elk minder moment leer je weer wat en dat maakt het dan weer leuk behalve voor je portemonnee in dit geval

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:20

Het is niet mijn paard, dus ik hoef het gelukkig ook niet te betalen maar de eigenaresse kon niet komen dus ik moest het even regelen := het is bij zo'n dingetje natuurlijk ook niet nodig dat ze gelijk komt, maar ik rij 'm net 2 maanden en ken dus ook nog niet zoveel mensen op stal en nog nooit een paard met ijzers gereden dus ik wist even niet wat ik moest doen :')

Spannend Troi!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:04

Wel stoer dat je het georganiseerd hebt

Leuke discussie trouwens over de hulpen!

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:28

Ben gister begonnen met western rijden!
Ga nu eerst oefenen op het beginners paard en daarna mag ik helpen met de andere paarden te rijden:)
Had nooit gedacht dat het zo leuk is!
En mijn moeder die niks met paarden heb wil misschien ook gaan leren rijden ze vind de paarden hier zo leuk en de manier hoe ze hier rijden vind ze veel mooier dan dressuur en springen. :)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:19

sunnybellami: Dat had mijn vriend ook! haha. Ik rijd nu 2 maanden western, en hij zei laatst 2 hele rare dingen tegen mij. 1: Ik denk dat ik begin te begrijpen wat jij in paarden ziet. 2: Dit zou ik misschien ook wel eens willen proberen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:29

Hedi, alleen maar leuk, toch? :D

Troi, succes met de keuring!!

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:14

Western is ook iets mannelijker als (engels)dressuur!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:18

_O- ik las makkelijker Jayjaytje! Dacht al: whut? :D

Leuk hedi! Waar mijn bijrijdpaard staat zijn ook zooooveel mannen! Kan best, leuk juist! :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 22:19

Stiekem hoop ik binnen een paar jaar zo eentje tegen het lijf te lopen O:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:22

Mijn prins heeft een zwarte fiets _O- oftewel, hij houdt niet zo van paarden :') hij vind het leuk hoor, dat ik er zoveel plezier aan beleef maar ik zie 'm echt niet gaan rijden. Hij heeft er wel eens opgezeten maar ik moest beloven het paard niet los te laten haha!

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:29

haha, hoop in de zomervakantie een leuke Australiër tegen te komen. Euh ik bedoel een leuke kangoeroe :S haha