[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:22

Oooh ik hoop met je mee op een supergoed keuringsverslag!
Spannend spannend spannend!
Vertel wat meer: leeftijd, grootte, quarter/paint, kleurtje,... Nee, ik ben niet nieuwsgierig hoor ;-).

Ik hiernet weer een leuk, ontspannen buitenritje met Dixie gedaan, heerlijk zonnetje ook. Weinig spoken onder de baan en meteen vriendjes met de 4-jarige spring-merrie van een vriendin. :-)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:34

Zo 50 euro das niet weinig. maar dan nemen ze wss wel de tijd mooi.
quibje: oeh leuk hoor. ben heel benieuwd zou wel fijn zijn als je nu eens eindelijk wat geluk hebt.

claudia: ik weet niets daar in de buurt..

Ik heb een topicje gemaakt van twix. misschien vind iemand het leuk om der te zien :D
[WN-ITP] Twix stoppin pine

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 22:08

Irm, 50 is inderdaad niet weinig, en ik heb echt geen 2 uur les gehad...

Leuk, een fototopicje! :D *gaat kijken!*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:55

Hallo! Mag ik ook meekletsen?

Ik zal me even voorstellen, ben dus Troi 33 jaar oud en ben al wel wat langer aan het western rijden (jaar of 5 zo ondertussen denk ik) maar ben echt nog met de basis bezig. Goed zitten, goed sturen, balans, loslaten en paard aanvoelen. Men wat is dat moeilijk zeg! De afgelopen jaren ben ik twee keer twee jaar bijrijder geweest op 2 erg leuke adressen waar ik ontzetten veel heb geleerd (uitgangsniveau was min of meer 'blijven hangen in alle gangen'). En nu ben ik een maand of vier aan het rondkijken voor een eigen dier.

Ik lees al even mee maar omdat ik een tijd niet reed had ik me nog niet gemeld, nu hopelijk binnenkort er weer beginnen op eigen dier en zou ik het erg gezellig vinden om mee te kletsen!

Groetjes Troi!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:18

Welkom :)

Wat leuk dat je hebt kunnen bijrijden, kan me voorstellen dat je daar veel van leert! En hopelijk vind je dan binnen niet al te lange tijd een eigen paardje :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:55

Dank je!

Ja ik heb echt veel mazzel gehad met mijn bijrijderplekken! Leuke mensen, leuke paarden en veel vrijheid. Bij de eerste gestopt omdat ik destijds een eigen paardje had en daar meer tijd in wilde steken (wat niet lukte omdat mijn tijd zo minimaal werd dat ik hem toen ook verkocht heb) en bij de tweede nu een maand of 2 gestopt omdat ik voor een eigen dier ging kijken. In beide gevallen zijn we echt vrienden geworden. Heel fijn!
Moet ook zeggen dat als ik slaag voor een eigen dier ik ook mijn ogen open ga houden om iemand anders dezelfde kans te bieden als die ik destijds gekregen heb. Is een ervaring die ik graag wil doorgeven.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:06

Wat gaaf troi!
Naar wat voor soort paard ben je op zoek? Staan bij ons op stal 2 gave paints te koop (had ik het geld maar) die ze ook voor de lessen gebruiken. Heb beide gereden en hele fijne dieren :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:50

@Suuskipje, ik zoek eigenlijk vrij breed. Quarter paint mag zeker maar een kruising vind ik ook prima. Als het dier maar vrij groot is (liefste 1.55 of hoger), gezond en een fijn karakter. Ik zoek vooral een maatje eigenlijk, erg penny I know hahaha.
Die paar eisen maakt het aan de ene kant heel makkelijk maar het 'maatje' aspect maakt ook heel lastig. Ik heb al een aantal dieren uitgeprobeerd die ook lief en gezond waren maar niet 'mijn type' . En dat is zo lastig te omschrijven en naar te zoeken!

Ik heb er momenteel 1 op het oog, een fantastisch leuke quarter ruin die als het goed is deze week klinisch gekeurd gaat worden. Heel hard duimen dat hij ok is!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:05

ah zo groot zijn die twee bij ons geloof ik niet, de hengst is wel goed breed!

De twee bij ons op stal staan ook op de website bij de lespaarden en te koop (http://www.westernstablebeaudandys.nl/)
/
Spannend van die quarter! Wat voor kant wil je met hem op mits hij goedgekeurd wordt :) ?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:09

hee troi, dan mogen we samen zenuwappig zijn
het paardje wat ik op het oog heb wordt woensdag gekeurd

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:39

Spannend, ik duim voor jullie!

Mijn bijrijdpaard is ongeveer 1.53, ook geen kleintje! Gelukkig niet, ik ben 1.80m. Hiervoor reed ik en hafje van 1.42 ongeveer, dat was toch een minder net beeld.
Heb bij the Mill Ranch wel eens op echt een mega Quarter gezeten! Ze zeiden dat het een volle Quarter was, maar hij was echt tegen de 1.65m, misschien wel 1.70!. Dus misschien een enorm pleasure kasteel. Was een erg leuk dier, hij stond toen te koop. Als ik rijk was geweest had ik het wel geweten, maar ik heb helaas echt niet de middelen om een paard te onderhouden.
Ze zijn er wel hoor, die grote Quarters. Op de manege waar ik eerst reed staan er ook 2 die flink aan de maat zijn.

Hier ik op die enorme knul:
http://i117.photobucket.com/albums/o57/Warbling/557618_350251685070407_1212432140_n.jpg

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:40

Vaak zijn dat inderdaad pleasure gefokte!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:55

klopt, had laatst ook een hele mooie grote gezien, maar die was idd pleasure gefokt en tja, ik wil de cutting/reining kant in, dus dat werd hem niet

maar warboel, da was echt wel een grote ja

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:58

Gaaf Quibje! Ik ga voor je duimen!
Gave paarden suuskipje! Ik zal het in gedachten houden mocht deze jongen niet ok blijken te zijn. Ik wil eigenlijk vooral veel lol maken met mijn paard, veel buitenrijden en wat trainen richting horsemanship/trail. Dat vind ik erg gaaf!
Jeetje warboel wat een joekel! Ik moet wel zeggen dat vaak redelijk een wpn look krijgt en het quarter gaat er dan wel wat vanaf. Maar goed, dat hoeft niet slecht te zijn natuurlijk!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:03

ik ook voor jou ;)
ps mooi zadel heb je te koop, doe je die evt ook weg zonder de pads?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:11

@quibje, wil ik best over praten :) . Momenteel is het zadel al gereserveerd (bij een BM gaat dat echt idioot vlug), mochten die mensen anders beslissen dan stuur ik je pb, ok?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:14

+:)+

ik weet het ja, bm's zijn gewild

gelukkig heb ik morgen ook een leuke dag voor de boeg ( dagje essen) en dan is het snel woensdag

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:05

Idd! Nog maar even geduld hebben dan!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:16

We hebben hier ook een grote quarter op stal staan, die is hunter-gefokt. De meeste reiners zijn best klein inderdaad, al hebben ze ook wel een grotere. En je merkt het gelijk dat die wat meer ondersteuning in de stops nodig heeft. Al kan hij wel echt supergoed spinnen. Ik ben gelukkig zelf ook niet zo groot, dus wat dat betreft maakt het mij vrij weinig uit. Heb de afgelopen keer op een kleine haflinger gereden haha.

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:16

ik heb al 3 westernlessen gehad, maar die teugels blijven in de knoei bij mij (iemand tip) de teugels zijn 2 van die leren "touwen" en ik vind het lastig om te bumpen.
Over het bumpen, ik ben bang dat ik het te hard doe waardoor ik het zachtjes doe, paard reageert wel maar weet niet of die goed gaat. Doen jullie echt BAM of gewoon soort van applaus geven met je voeten maar dan 1 malig haha kan het niet echt uitleggen.

Ook vind ik het lastig om er een geheel van te maken.
Kunnen jullie ook misschien uitleggen hoe je draait, ik ben filmpjes op youtube aan het kijken maar dan krijg ik niet wat ik bedoel. Ik ga nog een keer met een mevrouw mee naar een officieel westernles van een westerninstructeur. Degene waarbij ik les heeft wel een instructeurs diploma maar geen westerndiploma voor zo ver ik weet. Ze kan wel goed les geven en ze weet ook wat ze doet en geeft al jaren les aan mij enzo maar ik wil het toch liever even van een 'pro' weten omdat het paard 4 jaar is en net beleerd is, en ik bang ben dat ik iets fouts doe, waardoor ik hem verpest :)

Bedankt voor jullie antwoord!!!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:21

de teugels dat gaat vanzelf beter, dat is een kwestie van wennen
het bumpen, wanneer doe je dat?
meestal is het een zachtjes duwen/schopjes geven met je benen om een bepaalde reactie te vragen, dus niet BAM, want dan geef je gewoon een duidelijke hulp

het draaien, als je dat samen niet onder de knie hebt zou ik dat niet zelf gaan uitproberen, iets afleren is moeilijker dan aanleren en zou dat dus bewaren voor de lessen van een western instructeur

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:25

Rijd je met een brug? Hoe bedoel je precies in de knoei?
Bumpen doe ik precies zoals het klinkt, zachtjes op de maat een beetje 'bump, bump, bump'. Wanneer doe je dit?

Sowieso les gaan nemen bij een echte western instructeur :j dat is beter dan iemand die eigenlijk van het engels af komt en niet zoveel weet van het western rijden, zeker omdat het paardje nog zo jong is is het belangrijk dat deze het goed leert. (en jij ook natuurlijk!)

Met draaien, bedoel je gewoon de bocht om of spinnen? Spinnen is iets wat een paard echt aangeleerd moet worden en alleen op speciale bodem echt verantwoord is.

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:50

nadeel is dat het haar paard is, deze heeft ze gekocht/gekregen voor haar man maar die heeft weinig tijd en weet dat ik ontzettend graag western wil leren rijden en wil dit ook van begin af aan goed doen en niet net als bij dressuur dat ik dit op een manege leer waar je alleen leert schoppen en achter elkaar aan leert crossen. Ik wil binnenkort workshop/clinics o.i.d. volgen zodat ik meer de basis leer waardoor ik het allemaal nog meer leer misschien dat ik JJ dan mee mag nemen maar ik wil dit liever voor mezelf niet omdat ik die verantwoording niet op mij wil nemen om iemand anders paard mee te nemen en ik kan geen trailer rijden dus dat is geen optie, dus dat wordt een paard lenen (ook geen moeite mee).

Ik heb twee losse (leren) teugels eigenlijk kun je het met engelse teugels vergelijken maar dan lang en zonder het gesptje en dan "gekruist" bij de schoft. Ik weet niet hoe je die noemt. Ik zit er mee in de knoei omdat ze steeds langer worden en ik met sturen niet echt kan sturen.

Ik bedoel met bumpen wanneer ik wil aansporen om in stap te gaan, ik vind het erg lastig omdat ik engels gewend ben, heb je daar misschien tips voor?

Ook met afwenden, nu heb ik op filmpje op youtube gezien dat je dan moet sturen met de teugel naar bijboorbeeld links tegen de schouder en dan met je linker voet moet bumpen, is dit correct? Het was wel een ervaren - naja het leek alsof ze wist wat ze deed - amerikaanse, hoop dat dat goed zit.

Door de filmpjes ie ik wel hoe ik het wel moet doen.

Ik kan nooit goed uitleggen waar mijn fout zit, naja ik weet wat mijn fouten zijn want ik zit ook fout.

Heb je misschien tips die ik ook misschien op een stoel ofzo kan oefenen?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:12

Waarom bump bump bump op de maat? Ik geef één keer been zachtjes en alleen als mijn paard niet reageert meteen daarna iets harder. Maar zover ik weet, werkt het aandrijven bij een western gereden paard precies hetzelfde als bij een dressuur gereden paard?

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:19

ja, maar met dressuur kleef je iets langer volgens mij.
Mij is geleerd dat: dressuur druk net zolang tot paard stap/draaft/galopeert en western: kleine kuit "schopjes" daarom noemde ik het applaus geven.