[WN] Paint Horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:00

Hoe hoog hij precies is weet ik niet maar wel boven de 1.50 op dit moment. Gen reus van een paard hoor :D , gaat wel lekker breed worden.

Paintlinger

Re: Paint Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:01

Is Red Pebbles zijn vader?

Valt me op dat veel Pebbles-nakomelingen Sunny heten.......is vast toeval..maar wel appart :j

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:51

Jetalito Jet Set gok ik !? :D

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:19

Bijna goed.
vader is Jetalito jet set en Red Pebbles is de moedersvader.

ja en later kwam ik er ook achter dat er al heeel veel paarden zijn die sunny heten...

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:31

even een update over mijn spb'tje.

JJ Hints Cool Te, 4 jaar.

Afbeelding

Afbeelding
2e combi :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:36

Oeh wat leuk al die paintjes!
Ik wil met onze nieuwe spruit ook wedstrijdjes enzo gaan doen, misschien wel een keer een haltertje meedoen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:45

Anick schreef:
Afbeelding
2e combi :)

Ik en mijn (ook vierjarige) SPB'tje Aint She Dainty staan op de 3e plaats :D

Afbeelding
Peppolena Colonel (AQHA) x A Saint She Aint (APHA)

@Anick: prachtige merrie heb jij!! :~

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:00

Die hierboven is anders ook heel leuk!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:20

wij hebben een halve. Dakota warrior nordfleet. moeder is kwpn. vader is paint indian nordfleet (indian warrior)

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:45

kmvreter schreef:
Sinds deze zomer heb ik naast mijn westernfjord ook een jonge paint aangeschaft. Hij wordt deze zomer twee en doet op dit moemnt een goed imitatie van een teddybeertje.
[ Afbeelding ]

Maar goed wel lekker warm in de vrieskou
[ Afbeelding ]

Zijn naam is sunny en op zondag heet hij Jetalito pebble sonny

k kan de foto's niet zien maar wat toevallig mijn bijrijdpaard heet ook jetalito pebble sunny zijn vader is jetalito jet set en zijn moeder is jewel pebble drum

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:00

Hey paint eigenaars, dit is misschien een rare vraag, maar: "Moet een paint gevlekt zijn?" Ik heb op dit moment een leuke quater ruin op het oog en de eigenaresss beweert dat het een paint is. Hij heeft een wit been, een wit voetje, een witte bles en is een donkere vos.
Groetjes,
QueenMB

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:03

dat kan wel, ligt aan welk stamboom papier dat ie heeft er worden ook eenkleurige paints geboren zoals ze dat noemen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:17

Kijk maar naar het paard van Wranglerbutt (ietsje omhoog scrollen) die merrie is ook een Paint. Alleen dan zonder vlekken. Dat noemen ze Solid of SPB. Dus ja het kan wel. Maar laat je wel het papier zien om zeker te zijn dat hij ook daadwerkelijk ingeschreven in het stamboek. Er worden zo vaak paarden aangeboden als Paint of Quarter waar helemaal geen papier bij zit. En die er achteraf bij krijgen is echt niet zo makkelijk als de meeste verkopers je voorhouden.
Geen papier is een grote waardevermindering. En in sommige gevallen krijg je de papieren er ook gewoon niet (of niet meer) bij.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:32

@rina, bedoel je met papieren het paspoort?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:40

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:45

QueenMB schreef:
@rina, bedoel je met papieren het paspoort?

Nee. Wat Troi al schrijft en in link laat zien. DAT is het enigste echte Paintpapier (er zijn overigens wel een aantal verschillende uitvoeringen geweest door de jaren heen) maar er moet dus bovenaan het papier staan American Paint Horse Association en Certificate of Registration en alle data (beschrijving) van het paard moet erop staan.

Het paspoort is een Europees iets. En aangezien een Paint een Amerikaans ras is, heeft het paspoort bij hun geen enkele waarde.

Het zou zelfs kunnen, en dit is dan even een voorbeeld, dat er in het paspoort wel een Certificate of Registration ingebonden zit. Maar dan nog laat het originele papier tonen. Een copie heeft nl ook geen waarde. Zonder het originele Registration Certificate en een Transfer Report kan je het paard nl niet op naam laten zetten bij de APHA.
Als een paard ooit ergens in zijn/haar leven verkocht is zonder de papieren. Papieren kwijt of wat dan ook, is het echt bizonder lastig die er ooit nog weer bij te krijgen. Dan moet nl de laatste eigenaar te boek bij de APHA zijn/haar handtekening op het transfer report zetten. Die was nl volgens de APHA de eigenaar, en niet degene die je het paard mss verkocht heeft. Dus krijg je dan een zoektocht naar die persoon, en die persoon als al te vinden moet dan ook nog mee willen werken aan het ondertekenen van dat transfer report. Als die, om wat voor reden dan ook, niet mee wil werken is het geen papieren bij het paard.

Heb zelfs al meegemaakt dat de papieren van de ouders getoont werden. En dan met de woorden, die kan je zo aanvragen. Waarom hebben ze dat zelf dan niet gedaan, ls dat idd zo makkelijk was??? }> Zo makkelijk is dat nl niet. Want in zon geval moet er een registration application ingevuld worden. Ja das niet zo moeilijk, het moeilijke wordt em dat zowel de merriehouder ten tijde van de dekking, als de hengstenhouder ten tijde van de dekking moeten ondertekenen. Dat heet weer zoekpartij naar die personen. En dan ook weer, ze moeten wel mee willen werken. 1 van beide geen handtekening is ook weer geen papier.

Goed dit zijn even een paar voorbeelden van hoe makkelijk het fout kan gaan. Het is dus ook helemaal niet gezegd dat het paard waar je interesse in hebt geen papier heeft. Maar het is alleen maar om even duidelijk te maken dat je je die originele papieren wel moet laten inzien. En er bij koop, incl een ondertekend transfer report, erbij moet krijgen.

De DPHC heeft ook nog een hele informatieve pagina van op hun website. Lees die ook eens door zou ik zeggen. http://www.dphc.nl/veelgestelde-vragen.html

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:56

QueenMB schreef:
Hey paint eigenaars, dit is misschien een rare vraag, maar: "Moet een paint gevlekt zijn?" Ik heb op dit moment een leuke quater ruin op het oog en de eigenaresss beweert dat het een paint is. Hij heeft een wit been, een wit voetje, een witte bles en is een donkere vos.
Groetjes,
QueenMB

Dat kan als hij geboren is uit een paint.
En er zijn ook paint paarden die later wit geworden zijn, dit blijven paint.
Als je ze wast zie je dan dat de huid eronder 2 kleurig is ;)

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:05

Nou, het is een echte paint :)
Hij heeft een paspoort en de juiste papieren. Wat ik alleen nog niet snap is: Het paint stamboek is toch alleen een Amerikaans stamboek? Kunnen paarden in Nederland daar ook zomaar ingeschreven worden als veulen? En zijn paint horses echte quaters?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:53

Paint is geen Quarter en andersom ook niet. Ze kunnen wel dezelfde voorouders hebben en worden gekruist. Het paint stamboek is mede ontstaan omdat er quarters werden geboren met teveel wit of bont. Echter kruising paintxQh wordt nooit bij de quarters ingeschreven maar bij paints. Of er nou vlekken op zitten of niet.
Dus het is of een paint of een quarter.
Er zijn ook weer uitzonderingen op de regel en sommigen zijn dubbel geregistreerd maar dat mag iemand anders uitleggen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:56

Je andere vraag over het veulen. Een veulen geboren in NL uit twee paint ouders kan ook in het Amerikaanse stamboek worden ingeschreven mits aan alle voorwaarden voldaan zijn. Er is geen NL stamboek.
Dat geldt ook voor Quarter veulens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:17

cissy schreef:
Er zijn ook weer uitzonderingen op de regel en sommigen zijn dubbel geregistreerd maar dat mag iemand anders uitleggen :)

Komt omdat je niet volledig was. En nee ik denk er niet aan om die uit te gaan leggen Afbeelding :D

Ik zei ook niet dat het paard die je wilt kopen geen Paint was ;) Ik zei alleen maar op te letten met kopen. Er wordt gruwelijk veel en vaak iemand een oor aangenaaid. Waar ik dan vaak weer ingeroepen wordt om te kijken of die papieren in orde gemaakt kunnen worden. Ik heb dus al van alles gezien ;)

Het APHA stamboek is idd Amerikaans.
En ja ook paarden geboren in andere landen (Nederland, Duitsland, Belgie enz enz. ) MOETEN zelfs daar ingeschreven worden. Anders geen papieren. Dus als er in Nederland een veulen geboren wordt, vraagt de eigenaar daarvan in Amerika de papieren aan. Dat kan wel via de Nederlandse afdeling (de DPHC dus).

En quaters bestaan niet. Het zijn QuaRters :+ En nee het Quarterstamboek en het Paintstamboek zijn niet hetzelfde. Ja er zijn lijnen waar beide in voorkomen, maar dat zijn bijna altijd Paints. Omdat het Quarterstamboek geen (tobiano) Paint toelaat.
Maar heel simpel uitgelegd:
AQHA (Quarters) staat toe binnen hun fokkerij: Quarters en volbloed (TB= thoroughbred)
APHA (Paints) staat toe binnen hun fokkerij: Paints, Quarters en Volbloed.
Elke kruising met een ander ras dan deze = geen papieren.

Maar dus in een paint kan QH bloed zitten, maar het moet niet. Het kan wel een volle QH lijn zijn, maar dan heb je het over een paard met een Overo patroon die vroeger bij de AQHA niet toegelaten werden in het stamboek. Zij wilden geen bonte paarden binnen de Quarters. Is tegenwoordig anders, en er zijn nu dus ook al bonte Quarters.

Als je nog meer wilt weten, raad ik je toch echt aan eens op de site van zowel de DPHC als de NQHA te gaan lezen. Zij hebben alle info die je wilt weten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:47

Flauw hoor zus dat je dat niet effe uitlegt :+ ( waar haal jij die Afbeelding smilie vandaan?)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:56

cissy schreef:
Flauw hoor zus dat je dat niet effe uitlegt :+ ( waar haal jij die smilie vandaan?)

Afbeelding :D Hahahahaha. Nee zus das te gemakkelijk. Heel eerlijk heb mijn hoofd er even niet naar staan. Zit een virusje uit te zieken ;)

Smiley: als je mijn bericht gequote hebt kan je de link lezen ;) Cosgan.de een hele site vol met ernstig leuke smileys Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:58

(Dat weet ik, zag de link al, moet eigenlijk ook op bokt komen)

Hoever staat het met jouw fokplannen met je paint? (On topic)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:02

Doe je wel even een PB :D