[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:32

ikke schreef:
DubbelDun schreef:
Wederom ook die club heeft zijn leden en een ALV waar men zich kan uitspreken.

Vergeet verder niet dat het bij de rassenclubs verboden is om mensen te verplichten lid te worden van een andere club buiten de eigen rassenclub om te mogen starten. Iets wat in scherp kontrast staat met wat de KNHS voorstaat.

Is dat wettelijk, of hebben de rassenclubs dit in hun statuten staan?
Los van dit alles kan de NHS NOOIT verbieden om deel te nemen aan "onderlinge" wedstrijden, welke binnen een vereniging worden gehouden. Zou wat fraais zijn, wanneer je "officiële" wedstrijden zou willen starten, je niet meer deel kunt nemen aan de onderlinge wedstrijd van de stal waar je staat.

Toch is het zo. Er werd bijvoorbeeld jaren achterelkaar een endurance wedstrijd georganiseerd in Austerlitz. Door omstandigheden ging er (ik dacht vorig jaar) iets mis waardoor de wedstrijd z'n officiële status verloor. Het was de leden van de enduranceclub dus verboden deel te nemen! Omdat de wedstrijd niet onder KNHS-vlag viel!
Ze hebben dat overigens opgelost door er een 'trainingsrit' van te maken. Maar meedoen aan een onderling wedstrijdje van de manege in de buurt, die niet door een rijvereniging o.i.d, aangesloten bij de KNHS is georganiseerd is dus een wilde wedstrijd en verboden te starten voor KNHS (-EV) (en/of misschien straks KNHS-Westernclub) - leden.

En wat het eventuele aansluiten van de NQHA bij de federatie betreft; lees 'van de voorzitter' (Jan Trel) in het laatste WHW krantje. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:41

Nouja, de Duitse grens is ook altijd wel te doen voor mij...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:35

sflj schreef:
Toch is het zo. Er werd bijvoorbeeld jaren achterelkaar een endurance wedstrijd georganiseerd in Austerlitz. Door omstandigheden ging er (ik dacht vorig jaar) iets mis waardoor de wedstrijd z'n officiële status verloor. Het was de leden van de enduranceclub dus verboden deel te nemen! Omdat de wedstrijd niet onder KNHS-vlag viel!
Ze hebben dat overigens opgelost door er een 'trainingsrit' van te maken. Maar meedoen aan een onderling wedstrijdje van de manege in de buurt, die niet door een rijvereniging o.i.d, aangesloten bij de KNHS is georganiseerd is dus een wilde wedstrijd en verboden te starten voor KNHS (-EV) (en/of misschien straks KNHS-Westernclub) - leden.

Hhmmm, dan zijn er volksstammen die de regels overtreden. Ik heb weleens met Emile Hendriks staan praten, terwijl ie klaar stond voor een springwedstrijd op de dinsdagavond. Die kwam vaak met het jonge spul om dat eens rond te sturen, zodat ze wat ervaring konden opdoen. Kon iemand nog eens winnen van Emile Haha! Haha!

Het zal best dat het verboden is, maar de NHS tilt er kennelijk niet zo zwaar aan, gezien de enorme hoeveelheid onderlinge wedstrijden die overal worden georganiseerd en zeker niet allemaal onder NHS-vlag.
Ik ben er van overtuigd dat ook Anky haar jonge spul best eens in een onderlinge wesstrijd rondstuurt (laat sturen), voor dezelfde ervaring als waarom Emile kwam springen op de dinsdagavond.

Overigens blijf ik van mening dat de westernsport organisaties zich verre moeten houden van de NHS; het voegt niks toe, namelijk, zelfs al kun je straffeloos op je onderlinge lokale wedstrijdje blijven uitkomen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:38

Of er ooit iemand voor bestraft is en wat de consequenties dan zijn, weet ik ook niet maar de reactie van KNHS op het oprichten van de NER zegt genoeg, lijkt me. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:14

sflj schreef:
En wat het eventuele aansluiten van de NQHA bij de federatie betreft; lees 'van de voorzitter' (Jan Trel) in het laatste WHW krantje. Knipoog

Is een beetje moeilijk lezen als je hem niet hebt Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:12

sflj schreef:
Of er ooit iemand voor bestraft is en wat de consequenties dan zijn, weet ik ook niet maar de reactie van KNHS op het oprichten van de NER zegt genoeg, lijkt me. Knipoog

Ach, de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgeschept.
Ik vraag me af of de NHS je zomaar mag royeren. Ze kunnen in hun statuten schrijven wat ze willen, als de rechter het in strijd met de wet vindt, veegt ie z'n reet af aan de statuten..............
Je kunt al je leden wel royeren die zich niet aan regels houden, maar ook de schoorsteen van de NHS moet ergens van roken, van de leden meer bepaalt...............

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:15

Dat denk ik ook ja. Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat de WRAN geen kant op kan en dat het kiezen is tussen twee kwaden.

Is het wettelijk wel toegestaan wat de KNHS doet? Ik vind het rieken naar misbruik van machtspositie, net als Microsoft. Die hebben een enorme boete gekregen voor het onmogelijk maken van concurrentie. Dat doet de KNHS ook door alle grote accomodaties ontoegankelijk te maken voor westernwedstrijden.

Ik ben benieuwd wat de Nederlandse Mededingings Autoriteit daarvan vindt. Ik ga eens informeren...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:03

Wil je ons op de hoogte houden Lindy? En ik hoop dat je ook 2 maart aanwezig bent op de ALV van de WRAN.

Ik ben er van overtuigd dat de KNHS misbruik maakt van haar positie; ze dwingen gewoon iedere manege een veiligheidscertificaat in de maag, met als reden als je het niet doet, dan... mag je geen wedstrijden meer organiseren! Dikke strop voor de manege-eigenaar die zich vervolgens maar zuchtend neerlegd bij deze, in mijn ogen, vorm van pure chantage! Huilen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:34

Ik zal er zeker zijn.

Er zijn twee mogelijkheden bij de NMa. Je kunt als benadeelde organisatie een klacht indienen, en je kunt als consument een melding maken. De eerste optie is natuurlijk veel sterker. Met een melding van een consument wordt aleen iets gedaan als er veel van dat soort meldingen komen.

Het beste zou dus zijn als de klacht van de WRAN zelf komt, of van iemand namens de WRAN. Maarja, zolang de WRAN dat zelf niet wil kun je eigenlijk niets doen.
Ik zie als enige mogelijkheid dat daar op de ALV over gestemd wordt, zodat er wel een klacht namens de WRAN kan komen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:55

Nog even een toevoeging:

Ik wil het best doen namens de WRAN, maar dan moeten de WRAN en haar leden daar wel achter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:40

Draag het aan als agendapunt/suggestie voor de ALV Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:44

LindyH schreef:
Dat denk ik ook ja. Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat de WRAN geen kant op kan en dat het kiezen is tussen twee kwaden.

Ik ben benieuwd wat de Nederlandse Mededingings Autoriteit daarvan vindt. Ik ga eens informeren...

Los van de wettelijke regels; waarom zou de WRAN niet gewoon als zelfstandige club verder kunnen? Waarom moet ook de WRAN (of eigenlijk de gehele westernsportorganisatie) weer zo stom zijn zich te stoten aan dezelfde steen als waar de DER zich al aan heeft gestoten en na hen ook de samengevoegde dressuurbonden? Geld? Machtpositie? Persoonlijke voordelen voor enkelen?
Als ik zo terugkijk naar wat de westernsport als organisatie voor elkaar heeft gebokst in de voorgaande 15-20 jaar, ZONDER de NHS, dan zie ik nog steeds niet wat de NHS extra zou moeten bieden, met name aan de individuele leden, wat die leden nu nog niet hebben.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:41

Wil ik wel even opmerken dat de wran, in tegenstelling tot een endurance wedstrijd, WEL afhankelijk is van een binnenaccomodatie.

Als die accomodaties waarin de wran terecht wil het risico lopen om het certificaat te verliezen juist omdat ze die zelfstandige club toelaten dat heb je toch een probleem.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:00

Waarom zou de wran zich melden bij de nma ??? Ze sluiten nog helemaal niet aan bij de KNHS.maar willen wel heel graag aansluiten.
Dus ik denk niet dat je op medewerking van de wran moet rekenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:03

Romkabouter schreef:
Wil ik wel even opmerken dat de wran, in tegenstelling tot een endurance wedstrijd, WEL afhankelijk is van een binnenaccomodatie.

Als die accomodaties waarin de wran terecht wil het risico lopen om het certificaat te verliezen juist omdat ze die zelfstandige club toelaten dat heb je toch een probleem.

Dan ben je als ondernemer niet meer vrij in je doen en laten? Dan mag je als manege alleen een onderlinge wedstrijd organiseren als het de godheid NHS dat belieft? Juristen onder ons, welke wetten worden hier allemaal met voeten getreden?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:26

met onderlinge jury's !!!!!! want een officele jury mag weer niet dus moet iemand van de manege zelf jury zijn

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:27

Rob_H schreef:
Waarom zou de wran zich melden bij de nma ??? Ze sluiten nog helemaal niet aan bij de KNHS.maar willen wel heel graag aansluiten.
Dus ik denk niet dat je op medewerking van de wran moet rekenen.

Ze willen zich toch aansluiten vanwege die capverplichting, die de KNHS via dat veiligheidscertificaat aan maneges en rijhallen oplegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:30

Ik denk dat het veel handiger is om even rustig de ALV af te wachten en daar de juiste vragen aan de juiste mensen te stellen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:34

Romkabouter schreef:

Misschien zou het dan toch eens goed zijn om te achterhalen welke maneges nu precies het certificaat hebben en vooral welke nog niet. Welke hiervan zijn van plan om het certificaat te gaan halen en vooral welke niet. Welke hiervan hebben een bodem geschikt voor hoofdzakelijk reining/koeienwerk en welke niet.
Misschien moet er een 2-deling komen in wedstrijden in accomodaties geschikt voor c.q. opengesteld voor reining/koeienwerk en welke voor 'gewone' onderdelen geschikt zijn.
Ooit heb ik eens een overzicht geplaatst van maneges/accomodaties welke het certificaat wél hadden en een overzicht van álle bekende accomodaties verspreid per province.
Doe dáár wat mee in plaats je je blind te sturen op die paar accomodaties die nu dus wegens KNGS-gedoe afvallen bij niét toetreding !!

@Sonja: afwachten is leuk, maar beslagen ten ijs komen is beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:48

Beslagen is goed. Opgefokt niet Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:00

Nee opgefokt heeft idd vaak alleen maar het tegenovergestelde effect en draagt niet bij aan een weloverwogen discussie Haha!
Daarom is het ook beter om voor jezelf dingen op papier te zetten die je wilt zeggen en aantekeningen maken van wat er gezegd wordt Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:19

Nu zijn er inderdaad nog genoeg accomodaties waar we terecht kunnen, maar dat zullen er steeds minder worden. Althans, dat is het argument van de WRAN om zich aan te sluiten bij de KNHS.

Ik zou dan ook graag een bewijs hiervan zien. Iets van een beleidsplan van de KNHS ofzo.
Want als dit niet klopt, dan wordt het allemaal een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:26

De WRAN sluit zich helemaal niet aan bij de KNHS.......

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:28

berichtje van de KNHS-site:

Veiligheidscertificaat loopt storm
9 oktober 2007

ERMELO - Het loopt momenteel storm met de aanvragen voor het veiligheidscertificaat. Er wordt bijzonder hard gewerkt met de inspectie vanuit het Keurmerk Instituut. Op 2 oktober jongstleden waren er al 390 accommodaties gecertificeerd en lagen nog 230 aanvragen in behandeling. Vanwege deze drukte is er inmiddels een extra inspecteur ingezet.
Met ingang van 1 januari 2008 kunnen alleen nog in gecertificeerde accommodaties wedstrijden gehouden worden. De contacten met accommodaties en verenigingen verlopen steeds positiever. Heel veel mensen beginnen de noodzaak van een veilige accommodatie te onderkennen.

Eens kijken of ik ook ergens kan vinden om wat voor percentages het gaat, want getallen op zich zeggen niet zo heel veel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:29

@Sonja: Ik weet even niet hoe ik dat moet lezen...