[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:14

Marieke schreef:
Een mens kan niet oordelen op een foto.. en jij, Kabouter, zou beter moeten weten!!!!
Ik kan hier wel wat foto's van jouw plaatsen die ergens op het internet staan waar je niet blij van wordt

Prima, ga je gang. Ik schaam me er zeker te weten wel voor!
Ik oordeel niet op een foto, ik oordeel niet over een persoon, ik oordeel over een methode.
Een paard op die manier vastbinden vind ik niet kunnen. Ik moet inderdaad nog veel leren, maar in ieder geval niet meer dat deze methode niet de goede is.

Citaat:
Mireille haar naam in 1 woord samen laten vallen met dierenmishandeling is echt onvoorstelbaar!

Wie heeft het over Mireille Verward

Citaat:
Dat gaat dan helemaal vanzelf, want dat ligt al in de basis. Het paard is licht, los en weet automatisch wat de bedoeling is. Geen gedoe in de mond.

Waarom is vastbinden dan nodig Verward

Citaat:
En weet je? Bel Mireille op, vraag wanneer ze met een jong paard aan de gang gaat. Vraag of je mag komen kijken en oordeel dan zelf. Want als er wel 1 respect heeft voor paarden, dan is zij het wel! En het maakt me vreselijk verdrietig te moeten horen dat JIJ kabouter... vind dat ze een levenslang contact verbod met paarden en alle andere dieren zou moeten hebben!

Nog maals, wie heeft het over Mireille Verward
Ik ken Mireille verder helemaal niet dus kan ik niet over haar oordelen.

Waar ik wel over kan oordelen is een paard op deze manier vastbinden en los laten lopen.

Daar gaat het over, niet over of Mireille of Karin of wie dan ook een paard links en rechts buigt.
Ik heb het over mensen die een paard op deze manier vastgebonden los laten lopen en dan zelf er nooit snel genoeg bij kunnen zijn om een paard te bevrijden als dat nodig.
Dat soort mensen gaat het over. En dus niet over Mireille en als Karin dit ook niet doet, ook niet over Karin.

Nergens heb je mij een naam horen roepen!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:29

Duidelijk Rom... Vraagje, hoe doe jij het wel?
Ik doe het vanaf de grond,sta er naast,en vraag bv links en beloon als het dier reageert,en vice versa,vervolgens ga ik met lange teugels aan het werk en doen we hetzelfde in stap waarbij ik om pionnen heen stuur,en als dat vlekkeloos gaat doen we het in draf.Als dat allemaal goed gaat, ga ik er pas op en gaan we in stap hetzelfde oefenen,enpassant leer ik ook het paard om te reageren op een stemhulp voor stap en draf.
Later combineer ik die met een beenhulp,en als dat goed gaat laat ik de stemhulp achterwege.Ik heb echter alle tijd want ik hoef er niet van te leven en er zit geen tijdslimiet aan van hoelang een klant wil betalen voor training van zijn/haar paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:32

maakt dat eigenlijk wat uit in deze discussie? hoe iemand iets wel doet?
Je mag toch vinden dat je iets 'niets' vind, zonder dat je daar tegenover moet stellen hoe je het zelf doet? (En dan neem ik aan dat je het dus niet doet op de manier die je niets vind, voor het gemak Clown )

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:39

Neuh,het maakt niets uit in deze discussie.
Echter als je een uitgesproken mening hebt,kun je die ook onderbouwen.En daar was ik benieuwd naar,en met name van Rom. Omdat ik respect heb voor hem als ruiter en zijn mening waardeer.
En Rom moet niets. Volgens mij doet ie het dan ook juist niet Haha!

By the way,Cer, hoe zou jij dat nou doen Vork
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 30-10-07 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:40

Volgens mij onderbouwd hij zijn mening best wel Ja

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:42

Romkabouter schreef:
Citaat:
Mireille haar naam in 1 woord samen laten vallen met dierenmishandeling is echt onvoorstelbaar!

Wie heeft het over Mireille Verward

Jij!
En je weet heel goed wat ik bedoel... je begreep het nl onmiddelijk in onze huiskamer, daar had je geen twijfel.
Verdrietig

Citaat:
Dat gaat dan helemaal vanzelf, want dat ligt al in de basis. Het paard is licht, los en weet automatisch wat de bedoeling is. Geen gedoe in de mond.

Waarom is vastbinden dan nodig Verward

Misshien weer even opnieuw lezen?

Ik ken Mireille verder helemaal niet dus kan ik niet over haar oordelen.

Precies!!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:43

@Cer;En volgens mij kan ie ook best zelf antwoord geven Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:49

@CherokeeChum
Ik zit er op, neem mijn binnenhand op naar mijn heup en buitenteugel los en vraag het paard op dezelfde manier als op het plaatje.
- zelfde buiging en zelfde voor het paard (volgen van zijn neus)
- ik kan mijn hand ontspannen als het paard de druk verlaagt door na te geven. -> paard krijgt beloning

Dus precies zoals ik het zeg, het heeft wel degelijk nut, maar het is volkomen overbodig om een paard zo vast te binden. Het paard krijgt nooit een beloning als hij de druk verlaagt door zijn hoofd te buigen.

Het is het vastbinden en los laten lopen wat bij mij niet door de beugel kan. Niet het buigen of flexen, dat vind ik juist goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:51

Oh pardon, ik zal niet zeggen wat ik ergens van denk Lachen

Hoe ik wat doe? Het systeem van het vastzetten zou ik niet doen op deze manier omdat ik de buiging teveel vind. Ik hoef geen jonge paarden meer aan te rijden en geen meer te herscholen.
Als ik een paard nageeflijk zou moeten rijden doe ik dat met been/hand hulp. Maar ik zou ze eerst rechtdoor sturen, en meestal volgt bij een zuiver recht paard wat in balans is, het nageeflijke vanzelf (maar ik ben geen pro hoor!)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:53

Marieke schreef:
Jij!
En je weet heel goed wat ik bedoel... je begreep het nl onmiddelijk in onze huiskamer, daar had je geen twijfel. Verdrietig

Nee hoor, ik heb het niet over Mireille. Tuurlijk begreep ik waar het over ging, er loopt precies 1 topic over een bepaalde methode en Mireille werd genoemd 1 + 1 = 2
Maar dat wil niet zeggen dat ik het over Mireille had. Dat is namelijk niet zo want ik ken haar niet.

Marieke schreef:
Misshien weer even opnieuw lezen?

Gedaan, ik zie nog steeds geen nut om een paard op deze manier vast te binden

Marieke schreef:
Precies!!!

En dat doe ik dus ook niet.
Ik veroordeel het op deze manier vastbinden van een paard. Geen personen, geen stallen helemaal niks.
Ik blijf erbij dat het abslouut overbodig is om een paard zo vast te zetten. Dat jij wel de meerwaarde ziet moet je helemaal zelf weten.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:55

Romkabouter schreef:
Dat jij wel de meerwaarde ziet moet je helemaal zelf weten.

Om vervolgens te zeggen:

Romkabouter schreef:
Iedereen die een paard op deze manier vastbind verdient een levenslang contactverbod met paarden en eigenlijk met alle dieren.

Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:02

Ik geloof niet dat iemand hier een probleem heeft met flexen. Of je paard vanaf de grond met lange lijnen al leren sturen. Het probleem zit in vastbinden. Het risico van vallen is te groot, er is te weinig beloning als het paard geeft... na geven moet ie alsnog in zo'n houding blijven staan.
Datzelfde vind ik ook van kluisteren trouwens.

En welke trainer dit dan wel of niet doet, zal me worst wezen. Misschien doen ze 100 prachtige dingen en ook op deze wijze opbinden. Dan zal ik op het opbinden reageren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:03

2 Cer &Rom:Kijk, zo kun je ook discuseren, en steekt een ieder er nog wat van op ook Cool
Persoonlijk vind ik dat een paard een individu is waar je je training op moet aanpassen.Ik vind het prettig om andermans zienswijze daarin te vernemen,misschien steek ik er nog wat van op.
Al was het alleen maar hoe ik iets niet wil doen Vork

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:06

@Anya,duidelijk.... en onderbouwd Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:06

CC ik begrijp niet waarom je niet kunt zeggen wat je niet aanstaat.
Dit valt wat mij betreft onder ongeoorloofde trainingsmethode. Net als je paard tegen de muur fencen of eindeloos in een spin 'trappen'. Dat anderen dan weer geoorloofd vinden is de 'ellende van de paardensport' wat mij betreft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:07

CherokeeChum schreef:
@Anya,duidelijk.... en onderbouwd Cool

bedoel je dat nu sarcastisch???
Want wil je van me weten dan?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:08

Marieke schreef:
Romkabouter schreef:
Dat jij wel de meerwaarde ziet moet je helemaal zelf weten.

Om vervolgens te zeggen:

Romkabouter schreef:
Iedereen die een paard op deze manier vastbind verdient een levenslang contactverbod met paarden en eigenlijk met alle dieren.

Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet.

Dat vind ik nog steeds, plaats ik de kanttekening wel dat het inderdaad ook gaat om het los te laten lopen. Dat is waar ik met "deze manier" ook op doelde. Vastbinden en dan het paard aan zijn lot over te laten. Als dat het nuanceverschil is waar je over valt dan spijt het me dat dat niet duidelijk genoeg was.

Maa ik begrijp nog steeds niet waarom je een paard vast zou moeten binden om dit te bewerkstelligen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:08

Vastbinden an sich gebeurd heel veel, alles wat naar beneden bijgezet wordt, is meestal ook vastgebonden.
Het vastbinden naar opzij, vind ik niks. De buiging is teveel en het paard raakt eerder uit balans dan in balans. (stond ook nog in de QH journal een tijdje geleden)

Fencen vind ik een heel grote No-Go, ongeacht welke trainer dat uitvoert... Ik vind dat psygologische oorlogvoering met je paard..

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:12

Ik als wel pro ruiter heb dit topic met belangstelling gevolgd en wil er ook wel wat over kwijt : Mensen ga mee met de tijd , de methode getoond in "de bit" is van voor de "oorlog" , laten we zeggen dat we toen maar niet beter wisten , en gelukkig voor paard en paardeneigenaren kunnen we nu wel beter weten . Wij maken zo,n 15 a 20 paarden per jaar zadelmak en knappen ook veel vereden paarden op en allemaal via de methode van clinton anderson. Je paard word hier super licht , gehoorzaam , braaf en atletisch van zonder vastbinden , dwingen endergelijke het "nadeel" van deze methode is dat het ongeloofelijk veel gedult , tijd en energie kost dus je kan er niet effe 10 op een dag doen !! Wij zijn erg gelukkig met deze methode en we hebben brave en rustige paarden zonder stress ! We geven binnekort een clinic over deze methode met een aantal jonge paarden, uitgelegd word dan het grondwerk en het nut er van en het zadelmak maken en aanrijden van het paard.
Vriendelijke groeten evelien

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:13

@Anya;Nee geenszins EN JE ONDERBOUWDE TOCH WAT JE VOND.
In het algemeen;
Graag onderbouwd ,ik hou niet zo van die one-liners van dit is k*u*t en dit deugd niet, zonder motivatie, of een manier waarop het anders kan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:15

Ik vind Fencen dan weer geen No-Go. Afhankelijke van wat je er onder verstaat, want dat verschil nog wel eens heb ik gemerkt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:19

@frosty: lijkt me interessant...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:20

frosty schreef:
Vriendelijke groeten evelien

Geerlof??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:21

Fencen als in 'op de fence afrijden en al dan niet op bepaalde afstand 'ho' zeggen'.

Clinton Anderson vind ik ook niet zaligmakend. Ik heb wel es foto's gezien van hem waar een rollkur niks bij is. Uiteraard is dat een momentopname Ja

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:22

En waarin zit dat verschil dan Rom?
Persoonlijk ben ik er ook niet absoluut op tegen, afhankelijk hoe het uitgevoerd word en in welke trainingsfase.
Een jong paard duidelijk maken dat hij toch echt in de ho moet met gebruik van een duidelijke visuele barriere,zonder hem er loeihard tegen aan te rijden,heb ik geen moeite mee.