[WN] Level indeling Wran

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Level indeling Wran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:15

rob ik denk dat dat wel meevalt
ik denk dat er een aantal amateur ruiters zijn die het heel goed doen in de open en dus eigenlijk daar ook thuis horen, level 1 dus
die starten nu al jaren dubbel en kunnen dat straks niet meer, dan schuiven ze door naar level 1
het zal best wel even duren voordat iedereen zit waar hij thuis hoort en dat kan best een saai NK gaan kosten maar een nieuw systeem heeft tijd nodig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:17

Volgens mij zijn er zat mensen die gewoon L2 gaan starten en niet L3 omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn Ja

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:22

Jan_Trel schreef:
Ik denk dat we dit wel van te voren hebben kunnen bedenken.
Eigenlijk is de oplossing heel eenvoudig.
Er wordt steeds uitgegaan van een regulering door promotie. Dit heeft tot gevolg dat de eerste jaren de huidige redelijke beginners (level 3) er niet aan te pas komen, dat we een overvolle Level 3 hebben, een matige Level 2 en een sumiere level 1. Iedereen in level 3 want daar zijn de prijzen te pakken en beter onder het niveau dan boven het niveau (valse bescheidenheid).
Maar je kan ook reguleren door degradatie. Duivel
Schaal je in waar je denkt dat je zonder bescheidenheid thuis hoort, als je het niet trekt degradeer je vanzelf naar het niveau waar je hoort! En voor erg schrijnende gevallen kan het WRAN bestuur dispensatie geven en besluiten tot een versnelde degradatie.
Op deze manier hou je de klassen lekker vol, deelnemers op elk niveau.
Dat is ook interresant voor de showorganisatoren, want als die steeds klassen moeten uitschrijven met 2 of 3 deelnemers zal het aantal WRAN wedstrijden per jaar drastisch afnemen.
Het invoeren van het levelsysteem heeft meer consequenties dan de meesten beseffen. Dromen

We hadden het moeten zien misschien maar dat is niet gebeurt.Ook wel een beetje door de manier waarop nu de inschaling gaat plaats vinden.
Voor de rest ben ik het roerend met je eens Haha!
Met een kleine kanttekening.
het eerste jaar verwacht ik een giga L3 en een Giga L2 en een redelijke L1 (maar daar start maar 40% op de Wran shows door het jaar heen.
Het 2e jaar gaat in zo als jij aangeeft.Mede door het feit dat degradatie uit de L3 niet mogelijk is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:22

Romkabouter schreef:
Volgens mij zijn er zat mensen die gewoon L2 gaan starten en niet L3 omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn Ja

Andersom bedoel je!!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:25

het is ook dinsdag Scheve mond

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:31

spatter schreef:
ik denk dat er een aantal amateur ruiters zijn die het heel goed doen in de open en dus eigenlijk daar ook thuis horen, level 1 dus
die starten nu al jaren dubbel en kunnen dat straks niet meer, dan schuiven ze door naar level 1
het zal best wel even duren voordat iedereen zit waar hij thuis hoort en dat kan best een saai NK gaan kosten maar een nieuw systeem heeft tijd nodig

Nouja tot nu toe weet ik een behoorlijk aantal ruiters die L2 gaan starten terwijl ze in de open goed mee komen.
En dat is ook prima.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:36

Ik heb het opgezocht
Het gaat om 3 wedstrijden, 1x wran met cap (dus kon ook niet geplaatst worden) 1x wran zonder plaatsingen en 1x AQHA met plaatsing maar zonder punten. Dus geen punten en in totaal 3 wedstrijden gelopen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:41

Jan_Trel schreef:
Het invoeren van het levelsysteem heeft meer consequenties dan de meesten beseffen. Dromen

Hier tegen over staan de consequenties die wij helemaal niet kunnen overzien, als wij niet aan het levellen zouden geslagen zijn. Ben er van overtuigt dat dit uiteindelijk een drama voor de westernsport zal/had kunnen betekenen, al zullen de meeste dit zich nog niet echt beseffen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:43

jawel Peter,ik denk dat we ons dat zeker realiseren.het levelsysteem is iets waar ik persoonlijk 100 % achtersta omdat het zoals jij al schrijft noodzakelijk is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:47

euh, zou het niet verstandig zijn om de titel van dit topic eens aan te passen
als ik het goed begrijp is het in middels geen WRAN indeling meer maar een federatie indeling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:57

Rob_H schreef:
spatter schreef:

Nouja tot nu toe weet ik een behoorlijk aantal ruiters die L2 gaan starten terwijl ze in de open goed mee komen.
En dat is ook prima.

eigenlijk vind ik dat niet prima. De bedoeling was toch dat de betere amateurs (dat wil zeggen de mensen die standaard de eerste drie prijzen ophalen in de A en vaak ook de O naar L1 zouden gaan. Nu zie ik die mensen allemaal instromen in de L2. Wegens waarschijnlijk dezelfde argumentatie als JanT al aangeeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:58

*slikkk... kijkt naar lintjes.. allemaal blauw, rood en geel... toch maar L1 dan??? * Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:11

spatter schreef:
euh, zou het niet verstandig zijn om de titel van dit topic eens aan te passen
als ik het goed begrijp is het in middels geen WRAN indeling meer maar een federatie indeling

Nee hoor, behoeft geen andere naam te hebben het is en blijft een level indeling van de WRAN, dit als je over WRAN wedstrijden praat. Dat de Federatie ermee gaat werken is een heel ander verhaal. Binnen de Federatie kunnen wij als western georiënteerde de krachten bundelen om zo zeg maar, en aan de moederstamboek houdende ras verenigingen ook de bescherming bieden die dit systeem uiteindelijk gaat billijken.
Dat dit ook nog niet iedereen inziet maakt op dit moment nog niet zoveel uit, maar dat iedereen die zijn ding op de rug van het paard uitvoert mee te maken gaat krijgen is een feit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:15

Nogmaals... omdat het ondersneeuwt..

Waarom kan er vanuit de L3 geen degradatie plaatsvinden ??

Immers een hoop mensen die zich inschalen in Level 3 blijven daar lang hangen (of wegens niet goed genoeg rijden of wegens weinig wedstrijden rijden) , er komen wel ruiters bij vanuit L4 én er zullen mensen vanuit de L2 degraderen (Zeker omdat verwacht wordt dat daar nu minder starters zullen zijn en de L2 + L1 dus samengevoegd kunnen gaan worden.

Ik verwacht minder doorstromers naar de L2 vanwege de grote groepen in L3 en dus het weinige aantal punten wat behaald kan worden én omdat ik vermoed dat een hoop ruiters die stap toch als een 'drempel' zien en dus wachten tot ze of bijna moeten wegens 75 punten óf omdat ze NK willen starten.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:23

Komt er ook een nieuw regelboek voordat de nieuwe regels ingaan? Of komt dat later?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:26

Citaat:
En dat is ook prima.

eigenlijk vind ik dat niet prima. De bedoeling was toch dat de betere amateurs (dat wil zeggen de mensen die standaard de eerste drie prijzen ophalen in de A en vaak ook de O naar L1 zouden gaan. Nu zie ik die mensen allemaal instromen in de L2. Wegens waarschijnlijk dezelfde argumentatie als JanT al aangeeft.[/quote]

Als ik naar de onderstaande motivatie kijk voor indeling, kan ik het begrijpen, dat de nu huidig redelijk veel startende open ruiter bij de WRAN ervan gebruik maakt. Maar goed je moet toch wel wat enigszins in de mars hebben wil je TZT met een hoed op, je ding blijven doen, toch. Binnen het dressuur hebben zij deze er ook niet bij cadeau gekregen, maar goed, die onderhandelingen lopen ook nog.

- level 1

Ruiters die nationaal op het hoogste niveau rijden (finalisten op het NK in de open-categorie bv) en/of internationaal goed presteren

- level 2

Ruiters die nationaal op hoog niveau rijden (finalisten op het NK in de amateur-categorie bv)

- level 3

Ruiters die nationaal af en toe in de prijzen vallen in de amateur-categorie, maar voor de stap naar het NK eigenlijk nog niet klaar zijn; ruiters die met grote regelmaat in de prijzen vallen bij de beginnercategorie, maar nog aanhikken tegen de overstap op 1 hand

- level 4

Ruiters die af en toe met wat geluk in de prijzen vallen in de beginners-categorie, maar waarvoor de parcoursen in deze categorie toch wel wat aan de zware kant zijn

- level 5

Beginnende ruiters die nog niet toe zijn aan galop
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-09-07 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:43

DubbelDun schreef:
Nogmaals... omdat het ondersneeuwt..

Waarom kan er vanuit de L3 geen degradatie plaatsvinden ??

Immers een hoop mensen die zich inschalen in Level 3 blijven daar lang hangen (of wegens niet goed genoeg rijden of wegens weinig wedstrijden rijden) , er komen wel ruiters bij vanuit L4 én er zullen mensen vanuit de L2 degraderen (Zeker omdat verwacht wordt dat daar nu minder starters zullen zijn en de L2 + L1 dus samengevoegd kunnen gaan worden.

Ik verwacht minder doorstromers naar de L2 vanwege de grote groepen in L3 en dus het weinige aantal punten wat behaald kan worden én omdat ik vermoed dat een hoop ruiters die stap toch als een 'drempel' zien en dus wachten tot ze of bijna moeten wegens 75 punten óf omdat ze NK willen starten.

Het antwoordt was enigszins al een beetje gegeven Dubbeldun, binnen het dressuur is dit ook het geval, daar heb je inderdaad op een gegeven moment de L te pakken van levenslang.
Bij ons op stal had een spring ruiter ook promotie gemaakt naar de L, maar helaas keer op keer kwam hij daarin totaal niet uit de voeten, en nadat hij dit heeft kunnen aantonen en goed kunnen motiveren mocht hij uiteindelijk weer terug naar de B. Dus als het echt niet gaat met een ruiter binnen de L3 kan deze nooit zomaar degraderen, maar uiteindelijk wel een verzoek voor gaan indienen. Kan mijn herinneren dat hij bij de KNHS terug mocht naar de B, ook in die hoedanigheid beoordeeld wordt, maar geen aanspraak meer mag maken op de te vergeven lintjes als althans voor de duur van een heel aantal wedstrijden. Ik zal als ik hem zie het is navragen.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:01

PeterV schreef:
Jan_Trel schreef:

Hier tegen over staan de consequenties die wij helemaal niet kunnen overzien, als wij niet aan het levellen zouden geslagen zijn. Ben er van overtuigt dat dit uiteindelijk een drama voor de westernsport zal/had kunnen betekenen, al zullen de meeste dit zich nog niet echt beseffen.

Peter, ik zeg niets over de zin van het systeem. Jij weet toch dat ik daarin op dezelde lijn zit als het WRAN bestuur en de commissie!! Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:06

Natuurlijk begrijp ik de zorg van de heer Trel, als je zo dit topic doorleest voor het aantal starts op het WRAN NK van 2008. Maar uiteindelijk zijn het altijd de amateurs en de open ruiters geweest die op dit NK ervoor gezorgd hebben dat er inschrijvingen ten over waren, en nu ook dit NK weer zijn. Toch denk ik dat maar een deel van de huidig gestarte amateurs binnen de L3 zullen blijven hangen, en laten wij eerlijk zijn, als dit wel het geval zou zijn verteld dit iets over de kwaliteit van ons gehouden NK, toch?
Maar nogmaals, ik ben er niet bang voor zoals de heer Trel aangeeft, dat het volgend jaar wel is een rustig NK kan gaan worden voor de WRAN, omdat er nu een echten rede aan ten grondslag komt te liggen, dat het ook wat inhoud als je daar starten mag.Lijst

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:12

Jan_Trel schreef:
Peter, ik zeg niets over de zin van het systeem. Jij weet toch dat ik daarin op dezelde lijn zit als het WRAN bestuur en de commissie!! Knipoog

Dat weet ik als geen ander Jan, maar dit is Bokt, als je het ene benadrukt, moet het andere ook benoemd worden. Heb mijn laten vertellen dat dit een hoop gepb scheelt voor sommige die elkaar buiten dit topic om met vragen bestoken. Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:18

Speciaal voor Miss DubbelDun, ook wij pbén wat af Clown

Het L4 niveau bevat dermate elementaire onderdelen, dat als je dat eenmaal bent ontstegen (gepromoveerd naar L3) dat wij denken dat je die vaardigheden dan niet meer zult verliezen, ook als je een tijdje niet zou rijden. Anders is het met het L2 en L1 niveau, waarvan je naar onze mening de vaardigheden door training op niveau moet houden. Om die reden zul je je op L2 en L1 niveau door regelmatig punten te halen moeten blijven bewijzen.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:19

Dat is niet wat ik bedoel Peter, natuurlijk is het goed dat er een L2 niveau komt dat NK waardig is, dan hoef je ook geen voorronden meer te houden. Ik ben ook niet bang voor het NK 2008, wat ik wil aangeven is dat promotie uit de L3 niet zo snel gaat als we met heel veel redelijk goede ruiters de punten gaan verdelen. Dan kan het wel eens een paar jaar duren voordat de L3 een samenstelling heeft die we wensen.
Kunnen we dan niet de verkregen Highpoints gebruiken om vast te stellen in welk level er gestart moet worden?.
Bv. Professionals in Level 1, finalist bij het Nk 2007 of meer dan 3 Highpoints in het jaar 2006-2007 naar level 2.
Alle andere amateurs naar level 3, huidige beginners naar level4.
Level 5 gebruiken we voor FNRS proeven.
Geen keuze om vrijwillig een level lager te starten. Het is nu al zo moeilijk om een beginner te bewegen over te stappen naar de amateurs. Laten we die ruiters die we eindelijk zo ver hebben nu weer toe om weer een level lager te gaan rijden?

Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor, ik probeer alleen maar mee te denken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:31

Jan_Trel schreef:
Dat is niet wat ik bedoel Peter, natuurlijk is het goed dat er een L2 niveau komt dat NK waardig is, dan hoef je ook geen voorronden meer te houden. Ik ben ook niet bang voor het NK 2008, wat ik wil aangeven is dat promotie uit de L3 niet zo snel gaat als we met heel veel redelijk goede ruiters de punten gaan verdelen. Dan kan het wel eens een paar jaar duren voordat de L3 een samenstelling heeft die we wensen.
Kunnen we dan niet de verkregen Highpoints gebruiken om vast te stellen in welk level er gestart moet worden?.
Bv. Professionals in Level 1, finalist bij het Nk 2007 of meer dan 3 Highpoints in het jaar 2006-2007 naar level 2.
Alle andere amateurs naar level 3, huidige beginners naar level4.
Level 5 gebruiken we voor FNRS proeven.
Geen keuze om vrijwillig een level lager te starten. Het is nu al zo moeilijk om een beginner te bewegen over te stappen naar de amateurs. Laten we die ruiters die we eindelijk zo ver hebben nu weer toe om weer een level lager te gaan rijden?

Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor, ik probeer alleen maar mee te denken.

Toch denk ik Jan, dat dit ook wel zal meevallen, omdat binnen het oude systeem je punten om over te gaan, ieder jaar weer op nul gezet werden. Nu is dit anders, de punten blijven staan, en tellen het jaar daarna er gewoon bij op. Daar komt nog bij dat jij weet wat ik ook weet wat de verzekeringmaatschappijen gaan verplichten vanaf een bepaald level, dus denk ik, de huidige westernruiter kennende, dat die echt gaan bikkelen voor een level hoger.
Maar goed je meedenken wordt zeer gewaardeerd en dit niet alleen van mijn zijde.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:44

PeterV schreef:

Ik begrijp dit niet helemaal......heb ik ergens iets gemist? Blond

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:46

Ben bang van wel!!