[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:02

Nadeel van Havens is dat er toevoegingen ( conserveermiddel/ antioxidanten) in zitten die verboden zijn voor menselijke consumptie ( BHA en BHT). Dat is een van de redenen dat de meeste mensen die in dit topic meeschrijven geen Havens ( en andere merken) meer voeren. Ik kan het topic hierover nu niet vinden, maar je kan op internet zoeken naar de 2 antioxidanten en je eigen conclusies trekken. Huilen

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:07

ElCid schreef:
Nadeel van Havens is dat er toevoegingen ( conserveermiddel/ antioxidanten) in zitten die verboden zijn voor menselijke consumptie ( BHA en BHT). Dat is een van de redenen dat de meeste mensen die in dit topic meeschrijven geen Havens ( en andere merken) meer voeren. Ik kan het topic hierover nu niet vinden, maar je kan op internet zoeken naar de 2 antioxidanten en je eigen conclusies trekken. Huilen

Dat is dit topic
viewtopic.php?f=1&t=321313

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:09

Bedankt! Ik was al druk aan het zoeken Knipoog

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:15

Pfff, als ik dit allemaal lees weet ik niet meer wat ik moet voeren hoor!! Clown
Die van mij staan 24/7 buiten, ze staan overdag in de wei, en staan 's avonds op de paddock, ze krijgen dus gras, hooi en als het nodig is subli basisbrok.

Ik wissel af met muesli, lucerne veel fruit enz enz.... en hele jaar door een mineraalblok
Nu ben ik van plan om van het krachtvoer af te stappen, het is maar basisbrok en als mijn paarden druk zijn is het zeker niet van het voer.
Het gaat mij meer om wat er dus tegenwoordig allemaal in zit... voor een troep.
Ipv brok wil ik dan overstappen op muesli, maar krijgen ze dan wel genoeg voedingstoffen??

Het gaat om een Ned.appaloosa, ijslander, QH en vuilnisbakkie.... allemaal kerngezond en goed in conditie en vacht... maar ik blijf toch twijfelen aan de brok....
Laatst bijgewerkt door Roxannne op 15-08-06 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:17

BHA en BHT zijn NIET verboden voor menselijke consumptie, wel voor babies onder een jaar.
Alleen Ethoxyquine is verboden voor menselijke consumptie. Die wordt oa gebruikt door Cavalor en Hartog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:18

@roxanne: Met de Marstall Optimal die ik voer iig wel. Daar zit alles in wat ze nodig hebben en je hoeft er maar heel weinig van te voeren. 3/4 schep per dag. Voor de rest alleen hooi. En wat lucerne dus, als je dat zou willen Knipoog

Iemand enig idee trouwens of dat wat zou zijn, lijnschilfers? Ik gooi 'm nog een keertje in de groep Knipoog http://www.lijnolie.nl/index1024.php

De BHA en BHT zijn wel verboden in hondenvoer als ik me niet vergis.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:19

Ik hoor erg veel westernruiters over marstall, waar is dat te koop?? ik woon in drenthe.. ik heb er hier weinig van gehoord....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:23

Roxannne schreef:
Ik hoor erg veel westernruiters over marstall, waar is dat te koop?? ik woon in drenthe.. ik heb er hier weinig van gehoord....

Het wordt bij mij aan huis geleverd door www.equitotaal.nl maar volgens mij is het www.pardoes-aurora.nl die in jouw regio levert. Anders effe Marstall bellen misschien? Zie www.marstall.nl

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:25

bedankt MAC !!!!! als ik hun site bekijk is Marstall dus echt Muesli?????
Laatst bijgewerkt door Roxannne op 15-08-06 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:27

BHA en BHT mogen ook gewoon toegevoegd worden aan hondenvoer, alleen is er in de hondenwereld een hele stroming (net als in de paardenwereld) die alleen natuurlijk willen voeren. Die zijn absoluut tegen het gebruik van synthetische houdbaarheidsstoffen.
Vandaar dat het soms lijkt of het verboden is. Ik wil geen Ethoxyquine in het voer van mijn dieren zien, maar als ik zelf BHA en BHT binnenkrijg zie ik het grote gevaar voor de honden ook niet zo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:29

Billy schreef:
BHA en BHT zijn NIET verboden voor menselijke consumptie, wel voor babies onder een jaar.
Alleen Ethoxyquine is verboden voor menselijke consumptie. Die wordt oa gebruikt door Cavalor en Hartog

Maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is............ Knipoog
Al die kleur, geur, smaak, conserveringsmiddelen zijn niet gezond. Het is niet voor niets dat gedragsafwijkingen bij kinderen teruggevoerd kunnen worden naar aanwezigheid van deze stoffen in voedsel.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:31

Nee, maar in kleine hoeveelheden is het ook niet schadelijk. Je moet ook weer niet te spastisch willen doen denk ik.
Daarbij, chips is ook niet gezond, laat jij het staan? Haha!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:32

En wat is verstandig wat voeren jullie van Marstall?? Type W?? Western??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:33

Mac schreef:
Iemand enig idee trouwens of dat wat zou zijn, lijnschilfers? Ik gooi 'm nog een keertje in de groep Knipoog http://www.lijnolie.nl/index1024.php

Zijn de schilletjes die overblijven van de lijnzaadjes na de produktie van de olie, lijkt me. Je kan ook heel lijnzaad voren, maar dat moet je eerst koken of heel lang weken ( ca. 6 uur) omdat het blauwzuur wat er in zit kapot moet gaan. Dat is nl. giftig voor paarden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:35

ElCid schreef:
Zijn de schilletjes die overblijven van de lijnzaadjes na de produktie van de olie, lijkt me. Je kan ook heel lijnzaad voren, maar dat moet je eerst koken of heel lang weken ( ca. 6 uur) omdat het blauwzuur wat er in zit kapot moet gaan. Dat is nl. giftig voor paarden.

Dat vroeg ik me dus ook af. Er staat bij dat deze schilletjes verwerkt worden in paardenvoer, maar wat het bewerkingsproces precies is weet ik niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:36

@Roxanne: ja, Marstall zijn allemaal muesli's.
Ik heb altijd E gevoerd (heel sober) maar sinds de introductie van de Optimal dus die (nog soberder en meer kruiden en pitten). Merrie-met-veulen krijgt wel speciale merriemuesli. Ik heb ;t eerst geprobeerd op gewone muesli (E) maar daarmee kwam ze duidelijk tekort.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:38

Ik voer aan mijn tuiger ook de E zonder haver, als bijvoeding. En mijn jaarling krijgt er een opaar handjes per dag van voor de vitaminen en om hem mak te houden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:42

@Roxanne: Je kan ook gewoon zelf je granen mengsel samenstellen of gemengsd kopen. Dan weet je zeker dat je paard geen rommel binnenkrijgt. Je moet dan wel een vitaminesupp. geven. Zo voor ik al een jaar, en ik ben niet de enige, naar volle tevredenheid en met supergezonde fitte paarden.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:14

heb ik ook al eens aan gedacht ELCid.....
Nog een vraag over de marstall W, is die niet te energie rijk?? krijg je daar geen onwijs drukke paarden van? ook omdat ik hier meer Marstall E voorbij zie komen??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:33

Wij voeren Pavo Basic+ met gepunte haver daarbij.
3 kwart basic met een kwart haver krijg BV een paard als BH Smoken Lady bij ons, en dit drie maal per dag. Als Lady BV een tijdje geen wedstrijden loopt, verlagen wij de basic naar een half kilo per voer beurt. Per dag krijgt zij daarbij ook nog 2x hooi.

Peter

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:35

Mac schreef:
Aha! Bedankt Russel. Dus zo zijn sebeco en Subli aan elkaar gelinkt!

In het kader van een vezel voeren waar veel vet in zit, kwam ik dit tegen:
http://www.lijnolie.nl/index1024.php
Zou dat wat zijn om als ruwe stof te voeren?

Kun je dan niet gewoon zonnebloempitten gaan voeren?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:11

Roxanne, lees het topic vanaf 't begin ff door, ik geloof dat ik het verschil tussen de diverse marstalls al eens uitgelegd heb.
Marstall W bevat veel suikers/zetmeel en is daarmee een 'snelle energie leverancier'. Dat wil zeggen dat wat er in gaat snel verbrand moet worden. Kan dat niet (door extra zware training of veel showen) dan zal je paard idd heter worden. Dat soort 'western' voertjes zijn vaak alleen geschikt voor paarden die volop in reiningtraining staan of erg veel geshowed worden (ja, zelfs de voederindustrie ziet 'western' en 'reining' als synoniemen).
Wil je een 'gewoon' voer dan is de 'E' idd een goed voer om te voeren. Lager in suikers en eiwitten en dubbele vitaminen, dus bijmengen met graan kan, maar ook zo geven kan, de extra vitamientjes zorgen er voor dat je paard ook bij kleine hoeveelheden voldoende binnen krijgt. Ik heb dit Dot ook gevoerd voor ik over gestapt ben op pure granen.

Overigens even algemeen... degene die 11 zakken lucerne wil komen halen mag me mailen... ik kijk het nog even aan, maar Diva Dot blieft de Subli lucerne niet... Nu is't een zeikerd met eten en elke verandering heeft ff een week ofzo nodig, maar nu de bak waar het in zit gewoon vast staat gaat 't niet meer over de grond, maar gaat 't ook niet op. En 't is me ff te duur om 'r mee te laten rotzooien.

@ Orchid: Zonnebloempitten voeren is idd heel goed, wordt in de US ook door velen gedaan (wel de zwarte pitten, daarvan is de schil zachter, óf geschilde pitten. De witte schil wil nog wel es problemen geven in slokdarm e.d.). Ik heb het een paar jaar geleden ook onderzocht of't te doen was, omdat rice bran, een ander preparaat om extra vet te voeren hier niet te krijgen is en zonnebloempitten dus ook zouden kunnen werken, maar 't is gewoon te duur. Je kunt het hier alleen in kleinere zakjes kopen, voor vogels en wil je't in 'paardenhoeveelheid' gaan voeren, dan heb je gewoon veel meer nodig.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:14

MM, bedoel je met zwarte pitten die zebra gestreepte dingen, of echt pikzwart? Ik geef Orchid wel eens een handje gemengd graan voor de kippen... Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:18

nee, die gestreepte kunnen dacht ik ook. De witte ook wel hoor, als je paard normaal kauwt, maar de schil schijnt harder te zijn. Ik ken mensen in de US die het voeren en er zijn er die gewoon alle pitten voeren, maar een aantal adviseerden alleen de donkere te voeren.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:54

Bedankt Francis en de rest....
Wij stappen waarschijnlijk over op de Marstall E