[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halloway

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:52

Een coach naast een trainer lijkt mij ook een zeer goede zaak.

Maar loop je dan niet het gevaar dat het voor veel mensen weer onbetaalbaar word.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:01

Het hoeft niet altijd zo duur te zijn. En soms kom je met een gerichte opmerking al een heel eind. Soms zijn er zelfs trainers met coachende vaardigheden. Ze bestaan.

Zo heb ik twee trainers 'afgewerkt' die alleen met rijtechnische zaken bezig waren. Terwijl ik eigenlijk iemand nodig had die me vertelde dat ik niet zo boos moest worden als iets niet lukte. Dat dat niet zo werkte en mijn paard er niet beter van ging lopen. Niet dat ik ging zitten schoppen of zo, maar ik bleef een bepaalde oefening maar herhalen in mijn boosheid. En dat werkte niet.

Ik heb dus heel veel gehad aan het advies af te stappen.

En zo heb ik heel veel gehad aan iemand die wel coach van beroep was, maar in een heel andere tak van sport. Die heeft me geleerd niet te miepen over mijn handicap, maar het ook niet te ontkennen en gewoon zo goed mogelijk te rijden als mijn lijf toestaat op een moment. En als het even niet wil, dus die wedstrijd maar niet te starten. Kortom: je trots leren inslikken.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:07

Ik heb tijdens ons trainingsuitje vorig jaar ook een les gehad in sportpsychologie.
En daar ook heel veel geleerd wat een paar jaar ploeteren ineens heel duidelijk heeft gemaakt. Ook zijn er handvatten gegeven voor wedstrijden etc, dingen die ik nog elke dag gebruik in de dagelijkse trainingen. Maar ook werd er een test gedaan hoe jij zelf leert als ruiter. En dan leer je ook wat voor soort trainer bij jou past en waarom een ander daar niet bij past bv.
Er werd ook nog ingegaan op wat een topper allemaal nodig hebt en met alleen talent en een goed paard kom je er niet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:30

Ik heb een tijdje terug een gesprek mogen hebben met een mental coach (geheel vrijblijvend en kostenloos)en ben er van overtuigd dat er veel te winnen is met die gesprekken.Ik heb er in dat korte gesprek al iets mee kunnen doen en ga zeker (betaald) voor herhaling

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:56

De eerste keer is vaak altijd kosteloos Blaze, daarin wordt vaak meteen getoetst met wat voor een eventuele persoonlijkheid deze te maken krijgen.
Dus euh, kan nog wel is een duur grapje voor jou worden

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:58

Maar als studie object wordt je vaak ook betaald.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:09

Maar meestal zetten ze je dan in een kooi, achter glas en mannen met witte pakken ter observatie....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:27

De laatste jaren op ons werk begon ook het coachen "in" te raken. In het begin moesten wij daar niks van hebben. Uiteindelijk heeft het ons wel wat gebracht.

"Vroeger" toen ik nog met "engels" rijden bezig was, was coachen op de manier zoals we die nu kennen een vreemd woord.
Echter mijn trainer toentertijd was wel een mens die én verstand van rijden en het lesgeven puur gericht op het rijden, maar tevens in staat was de mensen er toe te brengen en te leren om voor zichzelf de juiste beslissingen te nemen. Je te leren inzien waar je plussen, minnen en zeker waar je grenzen zijn op dat ogenblik. Niet te kijken en naar te luisteren wat je mederuiters doen, menen en zeggen, maar naar jezelf en dat ook erkennen.
Ik en nog veel meer ruiters hebben daar veel baat bij gehad.

Hoewel ik een voorstander ben geworden van personal coaching, ben ik tevens heel erg bang dat dit naast de rij instructie die nodig is, daadwerkelijk voor heel veel ruiters niet is weggelegd, daar het onbetaalbaar gaat worden. Zo zullen ettelijke talenten, die niet over het benodigde kleingeld beschikken kunnen, nooit daar komen waar ze heen zouden moeten komen, namelijk aan de top.

Nu vallen al veel talenten buiten de boot omdat we een sport beoefenen die behoorlijk veel geld kost en als daar nog eens coaching bij moet komen worden het er steeds minder die de gelegenheid hebben om dara mee te kunnen komen.

Het is leuk en aardig dat iedereen aan het brainstormen is over hoe het zou moeten, maar er moet ook eens diep over nagedacht worden wat er aan gedaan kan worden (financiëel gezien) om dit ook voor de "massa" toegangkelijk en betaalbaar te maken. Uit de ideeën over wat de beste manier is kunnen best wel aardige en ook super plannen ontstaan, maar ze moeten dus wel uitvoerbaar zijn en blijven.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:28

ik bedoelde met proffesionele begeleiding eigenlijk alle vormen van begeleiding. Niet enkel mental coaching, maar het helpt zeker.

Zo zie ik dat mensen die begeleid worden door bv Burgmeijer QH, Rawhide Ranch, Karin van Bekkum, Madepolder e.a. wel op niveau en zelfs internationaal kunnen meedraaien. En om bij de originele topic te blijven : ik zie hun leerlingen niet met het foute bit showen welke ze niet kunnen gebruiken of wedstrijd starten vooraleer ze er klaar voor zijn. Zij kunnen het zich echt niet veroorloven om knoeiers te vroeg in de wedstrijdbak te sturen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:32

Hm dofuzz..... soms kunnen dingen die je ziet een wat vertekend beeld geven......

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:40

@Cer

Ik zeg ook niet dat elke leerling van genoemde stallen/trainers top show ruiters worden. Er zal best een behoorlijk percentage afhaken. Aan wie dat dan weer ligt kun je jezelf afvragen maar soms klikt het gewoon niet, net zoals een bepaald paard je soms ook niet ligt en een ander weer wel

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:43

Nou, als ik jouw post zo es lees lijkt er te staan dat de genoemde stallen hun leerlingen goed begeleiden en geen rare dingen doen. Dat is wat ik me afvraag.... that's all.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:07

@Cer

Ik citeer even Winston Churchill : rough times require rough measures

Dat niet elke situatie rozengeur en maneschijn meebrengt is me bekend en waar gehakt wordt vallen spaanders. Toch wens ik ook naar de positieve resultaten te kijken en me niet alleen door de negatieve berichten laten afschrikken.

Als deze trainers soms wat harder omgaan met hun paarden en leerlingen kan dat verklaarbaar zijn. Was het niet Ray Hunt die zei "set it up and let the horse find it, but make sure he finds it" Ook klikt het soms niet van trainerszijde.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:13

*gaat nog es even de topictitel checken* Afbeelding

Nou, nee, daar hoeft dus geen regelgeving voor te komen... !
Klaar Afbeelding

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:21

Kan inderdaad zijn, dat je meent, bij die bepaalde mensen die worden begeleid door de aangehaalde trainers, geen verkeerd bit te zien.

Misschien niet een verkeerd bit in die zin van een niet voor die show geschikt bit of mensen die niet kunnen omgaan met shanks (???) zoals al eerder gezegd.

Wat voor het betreffende paard zelf nu wel of geen geschikt bit is, hangt van het individuele paard af en kan ik langs de kant van de rij arena echt niet beoordelen op juistheid, zonder het paard, ruiter en omstandigheden te kennen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:35

Heremetijd.......wij coaches gaan het nog druk krijgen de komende maanden...in ene keer allemaal lovende kritieken..

Ik zal m'n agenda maar vast op gaan schonen...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:48

Hmm Iski wat denk jij dan als coach (zoals bedoeld) mij te kunnen bieden??
Bedoel,je hoeft geen affiniteit met de sport te hebben om iemand mentaal te coachen,maar in jouw geval weet ik dat je nogal negatief tegen over reiners staat.Je je zelf een bosruiter noemd en eigenlijk redelijke sterke reserves hebt tegenover het show gebeuren in het algemeen.
Wat zou mij moeten motiveren om jou als coach te benaderen?????

Moet eerlijk zeggen dat jou optreden op bokt voor mij een rede zou zijn om jou hulp net niet te vragen.
Voor de rest ben je een prima gozer

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:53

Als t een goeie coach is , kan hij werk van prive scheiden, en dus ook een reiner mentaal begeleiden... Lijkt mij? Het gaat toch niet om welke tak je beoefent, maar meer hoe je met dingen om leert gaan (mental coach vs mental trainer oid?)

Enne, hij weet toch niet wie jij in het eggie bent, of wel soms

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:55

jawel hij weet wie ik ben en ik weet wie hij is (nouja niet echt kennen maar wel gesproken):D

Maar dan nog is wat jij zegt toch iets te simpel.
VB. Hoe groot acht je de kans dat dat iemand van bokt mij vraagt om hem te helpen met zijn paard.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 27-02-06 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:57

maar jij bent toch geen proffesional, of wel soms

van een proffesional verwacht ik wel dat ze zakelijk en prive kunnen sch.... oh wacht ff... westernsport hebben we het over he... ooohhh je hebt gelijk

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 07:55

Halloway schreef:
Een coach naast een trainer lijkt mij ook een zeer goede zaak.

Maar loop je dan niet het gevaar dat het voor veel mensen weer onbetaalbaar word.

Ik weet dat dit gewoon een vorm van meedenken is van jou zijde, maar wat jij nu hier aankaart kan wel eens het gezonde verstand dat nodig is voor groei, in de weg zitten.
Het is zo typisch Nederland om in de ontwikkeling die er zijn, als standaard mee te nemen, maar het mag ook weer niet te duur worden, of te wel, het moet betaalbaar blijven.

Natuurlijk ben ik ook van mening, dat er voor kosten gewaakt moet worden, maar ik vind het vaak best wel jammer, dat er op voorhand al naar een prijskaartje gekeken worden, en niet naar het inhoudelijke wat een verandering voor je zou kunnen betekenen.

Het klink misschien heel gek, maar ik heb de overtuiging dat als ik eerder met een metalcoach zou zijn gaan werken, dat ik dan waarschijnlijk minder geld had moeten steken, in het geen wij alleen maar geld staken, training.

Waar ik in het dagelijkse leven, prima de zaken tegenover elkaar kan wegzetten, ben ik waarschijnlijk ook door onzekerheid, onkunde of door het syndroom wat in de paardensport hangt, het mag niet teveel kosten, in de valkuilen terecht gekomen, die uiteindelijk alleen maar een belemmering waren in de groei van de sport.

Als eerste wordt er altijd gekeken naar, wat kost het?

Tegenwoordig kijk ik eerst wat het mijn kan brengen, en dan kijk ik er naar wat wij er aan zouden kunnen hebben, daarna schat ik de kans in, in hoeverre het ons zal billikken, en pas daarna ga ik kijken wat voor extra kosten dit met zich mee zal brengen.

Stel dat dit dan te begrotelijk zal worden in het gehele plaatje wat ik er voor uit trek, dus wat de sport mijn kosten mag, moet ik belangen gaan afwegen of de kosten die ik nu al maak, in verhouding staan voor wat het nieuwe mijn eventueel zou kunnen brengen.

Persoonlijk, nu ik deze methode weer hanteer, gaan het één en ander ons weer beter af, dan meteen op voor hand aan het onbetaalbare te denken.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 07:58

@PV: Ik kan me wel voorstellen dat men aan geld denkt. Het is tenslotte een dure sport, en ondertussen weer richting de elite aan het schuiven...

En het is niet altijd een kwestie van dat het niet te duur 'mag' zijn, maar simpelweg niet te duur 'kan' zijn. Maar wellicht heb je gelijk als je zegt dat men die het niet kunnen betalen, eigenlijk maar niet die sport moeten beoefenen....

Wat ik niet begrijp aan jouw verhaal en aan de opmerking van Dofuzz... Als jij zegt belemmert te zijn, dan heb je niet bij de stallen getraind/gereden die Dofuzz noemt..... Toch? Want die hebben trainers/coaches ineen, die je naar een internationaal niveau kunnen helpen. Klinkt niet als belemmeren imo?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:32

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar komen ze te sterven valt er niets te erven.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:37

Blaze schreef:
Hmm Iski wat denk jij dan als coach (zoals bedoeld) mij te kunnen bieden??
Bedoel,je hoeft geen affiniteit met de sport te hebben om iemand mentaal te coachen,maar in jouw geval weet ik dat je nogal negatief tegen over reiners staat.Je je zelf een bosruiter noemd en eigenlijk redelijke sterke reserves hebt tegenover het show gebeuren in het algemeen.
Wat zou mij moeten motiveren om jou als coach te benaderen?????

Moet eerlijk zeggen dat jou optreden op bokt voor mij een rede zou zijn om jou hulp net niet te vragen.
Voor de rest ben je een prima gozer

In antwoord op jouw eerste opmerking: Niets.

In antwoord op jouw tweede opmerking: Ik sta niet negatief tegenover Reiners, ik sta negatief tegenover mensen die hun paard mishandelen en helaas heb ik dat dus vorig jaar in extreme vorm gezien bij een paar Reiners en een paar Koeienjongens en dat heb ik benoemd oftewel aan de kaak gesteld.

In antwoord op het derde gestelde: ja ik heb reserves tegenover het hele showgebeuren. Waarom? Omdat ik heel veel ruiters zie die er mentaal helemaal niet klaar voor zijn en sommigen zullen er nooit klaar voor zijn. Het zijn mensen die hun ego niet aan de bakrand achter kunnen laten. Wanneer je vanuit mijn visie kijkend in een inrijbak ga staan, en geloof me ik heb inmiddels in de afgelopen 8 jaar mijn uurtjes wel gedraaid in dat circus, zie ik veel, en naar mijn smaak veel te veel, ruiters die of een andere hobby moeten kiezen of gewoon lekker in het bos moeten gaan rijden en zichzelf niet die stress op de hals moeten halen omdat ze niet\nooit geleerd hebben om met hun eigen emoties om te gaan. En die mensen zouden dat als hun handicap moeten zien en accepteren en dan een coach moeten zoeken.

En in dit laatste staat wat jou zou moeten motiveren om een coach te benaderen. En dan moet je idd niet bij mij zijn.....jullie hebben een uitstekende om de hoek wonen

En herkennen wat jouw handicap is betekend kijken en zoeken naar waar het niet lukt om te groeien....en dan van daaruit de meest geschikte hulp zoeken. En soms is dat dan een trainer...en soms zit de belemmering in jezelf. En iedere ruiter die op die manier naar zichzelf durft te kijken verdient en krijgt mijn respect en waardering...ook als het een Reiner is....

En voor zover ik jou ken en in ieder geval 1 keer heb zien rijden ben jij als mens een prima vent en verdien je als ruiter mijn respect..

Zo...allebei een veer in onze reet.....ik ga weer zitten om te ervaren hoe dat voelt...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:39

Ik vind het een beetje eng worden dit topic.
Met al die veren en zo. *o/*