[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panterbont

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:07

Interessant onderwerp...
ik heb zelf een 2 jarige hengst en wil hem graag hengst houden,vandaar dat ik al wat aan de slag ga met mak maken!!!
Niet dat ik op hem ga rijden,maar ik ga eerst met hem rondwandelen,zodat hij wat verkeersmak wordt en leert om op mij te letten..ik laat hem ook een klein beetje aan het bit wennen..even in de mond bijv;tijdens het poetsen en dan weer uit...zodat hij het ook niet erg gaat vinden!!!
Beetje spelende wijs zeg maar..iedere dag iets anders..waardoor het paard je gaat waarderen en zin krijgt in het "werken" bijv; de ene dag lekker wandelen aan het halster..andere dag een keer een bitje in..en weer een andere dag een kleedje op de rug leggen...effe een keer hem los in de bak..zonder longeerlijn longeren (soms met longeerlijn),leren hem op de gegeven commando's te reageren!!!
Zo ga ik te werk....
Afwisselend en bij ieder paard heb ik tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad...want vertrouwen is alles proberen om 1 met het paard te worden..zeg maar!!
Als hij dan 3 jaar is kun je er dan vaak zo opstappen omdat hij je vertrouwd!!!

madeliefoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:51

Mijn paard was 14 maanden toen hij zadel mak werd gemaakt.hij is daarna gedoseerd getraind, hij liep met17 maanden zijn eeste wedstrijd,en dat ging prima,dus wat is te vroeg beginnen!als je het maar met beleid doet!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:08

14 maanden... weet je het zeker madelief?? want dat is wel heel jong hoor

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:10

@CC: Het jongste dat ik gehoord heb is 15 maanden, dus 14 maanden zou ook kunnen

@Madelief: waar heeft jouw paard in training gestaan?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:12

Nee ik weet dat ze zich vergist, ken madelief heel goed en het paard in kwestie ook.

madeliefoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:44

Sorry maar ik heb me vergist,

het moet zijn 27 maanden 31maanden liep hij zijn eerste wedstrijd

en iemand die ons kent weet dat we heel erg voorzichtig zijn met ons paard !!!!

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:09

Dat vind ik nog steeds verschrikkelijk jong. Jouw paard liep dus een wedstrijd toen hij 2 jaar en 7 maanden was. Heb je nu nog steeds het idee dat je daar goed aan hebt gedaan?

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:10

mijn paard is drie en heeft net een veulen gehad maar heeft dag en nacht op het land gestaan toen die nog van de vorige eigenaars was en der is nog niks mee gedaan

dus ik moet alles gaan leren

maar het veulen moet toch weg de eerste keer of niet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-06 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:35

@ robbiespaya Misschien kan je je berichten in een post zetten, dat leest makkelijker.

Ik ben van mening dat het paard zelf wel aangeeft wanneer het rijp genoeg is om bereden te worden. De ene is dat wat eerder dan de ander.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:29

Nou, ik heb het hele topic doorgespit, en ik ben het met de (denk ik toch) meerderheid eens dat je beleren beter te laat dan te vroeg kan doen, maar heb nog wel een kleinigheidje toe te voegen

Er wordt hier regelmatig verwezen naar botten die nog niet volgroeid zijn enz enz. Correct, maar wat nog niet gezegd is dat botten (en zeker groeiende botten) zich perfect aanpassen aan belasting. Dit kan uiteraard negatieve gevolgen hebben, bij te hoge of te plotse belasting of als je echt veel te vroeg begint (en veel te vroeg is imo als het paard nog duidelijk in zijn groeispurt zit), maar als je niet te vroeg EN niet te laat begint, en daarbij ook nog eens rekening houdt met een zeer geleidelijke opbouw van belasting kan een paard wel juist sterker worden door die plastische eigenschappen van de botten (die overigens geld voor elk weefsel in een lichaam)

Ik vind dus dat je ook te laat kan beginnen, in de zin van dat het paardenlichaam na de groei die plastische eigenschappen veel minder heeft en er dus dan net zo goed overbelasting kan plaatsvinden. Kan op zich geen kwaad, mits je dus maar geleidelijk opbouwt, maar ik zie ook geen reden om per se te wachten tot het paard echt volledig uitgegroeid is als je het feit dat hij nog groeit ook in het voordeel van zowel jezelf als je paard kan gebruiken.

Ik kijk zelf altijd naar de bouw. Het is waar dat je de groeischijven van buitenuit niet kan zien, echter als het lange slungelachtige uiterlijk van het paard stilaan verandert in een steviger gebouwd paard wat er ook echt meer als een paard gaat uitzien ipv als een slungelachtige puber, kan je ervan uitgaan dat de groeispurt voorbij is en de komende groei van het paard voornamelijk zal bestaan uit het steviger worden van botten, spieren, pezen en ligamenten en niet meer uit een weg enkel naar boven.
Zolang het paard nog 'echt' groeit, zal hij er nooit bespierd kunnen uitzien, of telkens maar gedurende korte tijd, want bot groeit altijd eerst en de spieren zullen uitgerekt worden en blijven veranderen zolang het bot blijft groeien in de lengte. Vanaf de moment dat de spieren wel volop de kans krijgen om te 'groeien', zal het bot niet meer dan enkele mms meer groeien en dat is in mijn ogen de ideale moment om zachtjes de belasting op te drijven om zo ervoor te zorgen dat het bot ook steviger wordt.

Nu weet ik ook wel dat er sommige zeer jonge paarden er van buitenuit al zo kunnen uitzien, en dat deze manier van ernaar te kijken niet onfeilbaar is, vandaar dat ik voor mezelf ook een minimumgrens stel van 3 jaar. Voor het paard 3 is begin ik zowiezo niet, en op die leeftijd begin ik enkel als hij volgens mijn bovenstaande redenering er klaar voor is. Lichamelijk dan.

Het geestelijke 'er klaar voor zijn' heb je dan ook nog, maar ik denk dat je daar moeilijker algemene normen voor kan stellen en dat het daarvoor erg belangrijk is dat je je paard kent en kan afleiden uit zijn reacties of je er al dan niet mee verder kan gaan.

(voor de duidelijkheid, ik spreek hier over beleren in het algemeen. Eerst eventjes ermee beginnen om dan weer op de wei te zetten en een half jaar later weer beginnen zie ik overigens ook geen nut in, effe tussendoor )

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:13

Hoihoi, weet iemand hier of het moeilijk is een 4jarige volbloed hengst in te rijden?Heeft iemand hier daar ervaring mee? Wil graag advies!! alvast bedankt.. grz laris

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:20

2 jaar en 7 maanden een wedstrijd. Man dan is nog gewoon een peuter met peuter gedrag. Ik vind dat echt niet kunnen. En ik snap ook niet dat dat mag. Niks is volgroeid dan..
Hier bekijk dit maar eens
viewtopic.php?f=3&t=594064&hilit=

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:56

Ik snap ook niet dat dat gewoon word toegestaan op wedstrijden net als Yvonniej. Zo hou je juist mensen hun paard vroeg inrijden. Ze kunnen beter die leeftijdsgrens wat hoger leggen naar mijn mening...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:02

Zat gewoon eens nieuwschierig op t westernforum te kijken, en kwam dit topic tegen.
Bij ons in de buurt zit een westernstal, en ik weet niet ber dan dat de paarden daar met 2 jaar ingereden worden.
Ik vond dat zo ontzettend raar, maar 't schijnt een normale gang van zaken te zijn in de westernwereld?

Ik vind 2 jaar echt jong.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:41

Lees het topic ff door en oordeel zelf of het de normal gang van zaken is in westernwereld

CounTree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:13

Zadelmak maken? Dat doe ik spelenderwijs tussendoor, meestal hebben ze weleens een (licht) zadeltje op als ze zo'n 2 jaar zijn en vervolgens borstel ik rustig verder . En herhaal dit dan een paar keer een paar weken lang. In de stalperiode wen ik ze zo nu dan aan het in hebben van een bit en krijgen ze als afleiding een flinke schep biks.

Echt rijden? tja dat varieert per paard. De ene is naar mijn mening eerder "rijp" dan de andere. Met mijn ene Volbloed Arabier ben ik begonnen toen ze 3.1/2 jaar was. Het was al een flink paard om te zien, een ronde bouw.

Haar dochter daarin tegen, die vond ik nog veels te iel met 3.1/2 jaar.
6 mei j.l. is ze 4 jaar geworden en inmiddels al een stuk voller. Ik heb haar laten wennen aan een echt westernzadel (zwaarder) en sinds j.l. zaterdag zijn we nu voorzichtig bezig met korte ritjes. Ik laat er nu een persoon op "rijden" die een stuk lichter is dan ik, schatting 65 kilo.
Ze loopt niet dronken, dus het gaat eigenlijk prima. Maandag hebben we het hoofdstel erbij gedaan.

Uiteraard gaat e.e.a. wel vooraf met nodig grondwerk. En zijn ze al verkeersmak voordat er op gereden wordt.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:01

eind augustus komt er vanuit amerika een Rockymoutainhorse hierheen. Een kennis heeft haar gekocht. Als ze komt is ze drachtig en ze is al een tijdje onder het zadel. Maar ze is nu pas 2 jaar en 4 maanden!! Is dat niet écht te vroeg? Of ligt dat bij dit ras anders?? Ook vind ik dat het best wel vroeg is om nu al een veulen te krijgen.. Of zie ik dit nu verkeerd?? Is hier iemand met ervaringen met rockymoutainhoreses??
Het is wel een heel duur paard (ga absoluut geen prijzen neerzetten) met een hele goede afstamming en de man gaat over een paar jaar waarschijnlijk een fokkerij opzetten, mét de rockymountainhorses, komt ook een hengst volgend jaar Kwijl

Maar dan nog.. is het niet te vroeg??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:43

wat is een tijdje? hoe is ze bereden? dat hangt er allemaal vanaf vind ik. Als ze voor de 2 jaar is ingereden vind ik het echt te jong. ik weet eigenlijk nog niet eens wat een rockymountainhorse is?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:38

@Anz: http://www.rmhorse.com/ Lachen
Ik vind voor het 3e jaar inrijden te vroeg, voor het 2 jaar inrijden vind ik misdadig Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:45

Djeez loopt dit topic nog steeds?
Een paard voor zijn tweede jaar inrijden valt wat mij betreft onder dierenbeulerij. Een paard voor zijn derde inrijden vind ik persoonlijk ook niet verantwoord. Maar dat is nu al zo ontzettend vaak gezegd. En de mate waarin en hoe ze bereden zijn doet daar niet zoveel toe. Het skelet en de spieropbouw zijn nog niet toegerust om gewicht te dragen.

Op MP staat ook zo'n riedeltje paarden voor een stevige vraagprijs. Allemaal vanaf twee onder het zadel en ze kunnen allemaal (de jongste is net drie) behoorlijke stops maken. Tja.. zo'n paard zou ik niet willen hebben.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:54

ik weet niet hoe lang ze ongeveer onder het zadel is. Wel dat ze na 2 dagen al een Tölgang onder de knie had en dat ze haar nu tot augustus ongeveer verder trainen. Dan komt ze eind augustus ongeveer hierheen, begin september.. ik weet nog niet precies wanneer. Ik weet alleen dat ik het erg zielig vond toen ik hoorde dat ze nog maar 2 en 4 maanden was en al onder het zadel. Daarom vroeg ik hier of het misschien bij dit ras anders is..

@Wranglerbutt
dat is trouwens een goede site en er staan hele leuke foto's op Knipoog

pluizebol64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:54

hai allemaal,

Ik denk dat wat betreft het zadelmak maken we vaak vergeten dat een paard de volwassen leeftijd bereikt als deze 6 jaar oud is. Dit is vergelijkbaar met mensenleeftijd 18 jaar. Sommige mensen babies kunnen al staan en lopen voor ze 1 jaar oud zijn, andere daar en tegen kunnen dat pas als ze ruim een jaar zijn. met praten idem dito. Er zijn kinderen die op hun 3e nog slecht praten. Waar ik mee wil zeggen dat niet iedereen even snel of op dezelfde leeftijd dezelfde ontwikkeling mee maakt. Naarmate het mensenkind ouder word, wordt er meer gestructueerd dezelfde dingen verwacht als van leeftijdsgenootjes, maar nog steeds bestaan er verschillen. Neem nou maar het verschil in scholing. Toch is algemeen geldend dat een mens met 18 jaar volwassen is en de nodige bagage heeft om voor zichzelf te kunnen zorgen.

Ik denk dat het met paarden niet anders is. Het beginnen met kleine dingetjes op jonge leeftijd, kijk, tussen de 18 maanden en 2 jaar een zadeltje opleggen en er even mee laten rondstappen is denk ik niets mis mee. Wel als we dan meteen 20 minuten gaan longeren en oefeningen doen. Het af en toe op de spuitplaats zetten en de normale dingentjes doen die later ook van het paard verwacht worden is denk ik ook niets mis. Maar ik denk wel dat alles op die leeftijd nog met mate gedaan moet worden. Belangrijker vind ik dat het paard leert je te vertrouwen, en nog belangrijker dat je het vertrouwen wat het paard in je stelt niet beschaamd. Sommige paarden zijn namelijk te goed van vertrouwen, waardoor ze zo graag voor je willen werken, en dan te veel te graag willen. Dan is het zaak om te zorgen dat het paard daarmee zichzelf niet overbelast. En tijd of leeftijd? Is het werkelijk belangrijk? Zaak is om steeds je zelf af te vragen: Als ik dat paard zou zijn hoe zou ik het vinden? Uiteindelijk moeten zowel mens als dier een prestatie leveren om te leven en te overleven. Maar de manier waarop deze gevraagd word, en de leerstof word aangeboden, maakt of we te maken krijgen met een solide persoon of dier. Alle in de haast overgeslagen of kleine als onbenulligheden afgedane dingen, zul je later als uitvergroot onder een vergrootglas terugvinden in zowel mens als dier. Dus bezint eer ge begint. En vraag jezelf steeds af of je het wel goed doet.

groetjes,

zeliha

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:58

Haha! En dan zijn we weer bij de stelling aanbeland wat is zadelmak maken? Het berijden of het klaarstomen.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:06

mijn quarter heeft tot zijn 3,5 in de wei gestaan. toen gaan longeren en zelf zadelmak gemaakt. training bij rieky en nu zelf weer aan de gang gegaan. Knipoog ik vind 2 jaar ook erg jong maar iedereen moet dat zelf weten. mijn vriendin heeft nu ook een 2,5 jarige hengst bij rieky staan. die kreeg erg veel spatjes haha. word nu zadelmak gemaakt en beetje doorgereden. na 2/3 maanden weer naar huis en weer op een laag pitje. scheelt ook wel per paard denk ik.ik zelf heb een heel fijn paard waarvan ik vind dat hij de tijd heeft gekregen om lekker door te groeien. maar nogmaals is ieder zijn eigen keus! Knipoog

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:56

Ik heb zelf een fjord, en ben begonnen toen hij 3 jaar was.
Hij is nu zadelmak, en gaan nu verder met grond werk.
Al moet ik zeggen dat hij alweer wat weekjes stil staat, maar heb zoiets alleen maar beter.