[WN] WRODL*-deel 2, nummer 311 (7-puntenregeling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:25

Frayba schreef:
Nee Jos, zo makkelijk gaat het nu ook weer niet. Je hebt een trainings- en instructiestal, dat héb je ooit eens eerlijk verteld, en daar moet je nu voor boeten:

"...of tijdelijk of permanent personeel zijn van een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezighoudt..."
Clown

heb ik dat weer Boos!
kan ik het stalletje niet overdoen aan mijn man Nagelbijten / Gniffelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:35

Gauw een brommer voor hem kopen Jos Clown
Kostgeld betalen Lachen

haha mooi voorbeeld, maar de vlieger gaat niet op: een hoogbegaafde scholiere van 13, mag onder begeleiding (en met een uitzonderingsbrief van het ministerie van OC & W) les geven tijdens stage dat wel.

Er is jurisprudentie dat het uitoefenen van een beroep (en dat heb je na een opleiding) niet mag worden uitgeoefend voordat de leeftijd is bereikt waarop men mag werken.

citaat arbeidsinspectie:

Een 13- of 14-jarig kind mag op schooldagen incidenteel werken. Dat wil zeggen: het mag dan klusjes rond het huis en in de buurt verrichten.
De kinderen van winkeliers of landbouwers mogen in het bedrijf van hun ouders helpen. Voorwaarde is dat het bedrijf één geheel vormt met het woonhuis van het kind.

Vrije dagen zijn zaterdagen en eventuele andere vrije dagen waarop het kind geen school heeft. Op zondag mogen de kinderen niet werken. Wel mogen ze soms, onder strenge voorwaarden, aan uitvoeringen deelnemen.

Op vrije dagen mogen 13- en 14-jarigen meer soorten werk verrichten. Ze mogen dan niet-industriële hulparbeid van lichte aard verrichten. De kinderen mogen dus hand- en spandiensten verrichten, geen zelfstandige arbeid.
------------------------------
het geven van les is zelfstandige arbeid... met of zonder diploma Lachen
----------------------------

Voor 15-jarige kinderen wordt het helemaal leuk:

Krantenbezorging
Vanaf hun 15de jaar mogen kinderen ochtendkranten bezorgen. De werkgever moet dan wel een bezorgovereenkomst sluiten met het kind. Ook de ouders/verzorgers moeten de overeenkomst ondertekenen.

Vrijstelling van leerplicht
Is een 15-jarige kind (gedeeltelijk) vrijgesteld van de leerplicht? Dan mag hij of zij niet-industriële arbeid van lichte aard verrichten (dat zijn weer die hand en spandiensten, geen zelfstandige arbeid). Het gaat dan dus om werken tijdens (een deel van de) schooltijd.

16/17 jarigen mogen gewoon werken (los van het leerplichtdeel).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:40

Jos als je jezelf als landbouwer neerzet, mag je zoon meewerken... van de wet tenminste. Nu de Wran nog even overtuigen. En de AQHA en zo Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:42

moet lukken met mijn charmes Blond Knipoog

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:33

Anya schreef:
Daar kan ik wel mee leven... Dan wordt die klasse wellicht wat hij meestal toch al is: een duidelijk niveau-verschil klasse.

: Misschien nog prof p1 en prof p2 als onderverdeling Cool
In Duitsland hebben ze ook hele trainerrangordes Knipoog

het valt mij op dat amateur ruiters juist vaak in allebei de klasses starten.

als er dan toch veranderd moet worden , maak er dan 4 groepen van
1 beginners
2 amateurs die niet lesgeven
3 amateurs die wel lesgeven
4 proffesionals

en dan moet ook iedereen in zijn eigen klasse starten

als dit ook echt doorgevoerd gaat worden , zou het verstandig zijn om vanuit de WRAN hier ook op te gaan controleren.
dat is het nadeel van regels, die hebben alleen nut als ze ook gecontroleerd worden.

verder lijkt het me verstandig om regelmatig betaalbare E trainers cursussen te gaan organiseren.
en dan ook verlangen dat de E trainer die cursus moet volgen .
zonder cursus geen E amateur kaart

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:55

Kijk zolang ik kan starten in de open, doe ik dat er ook bij. Al is het maar voor de ervaring. Maar eigenlijk (hmm dit is tegen mijn eigenbelang) is het een rare bevoordeling van de mensen uit de amateursklasse.

Die kunnen als ze zich all round opgeven gewoon iets van 10 keer starten of zo. En sommigen doen dat ook (fijn voor die paarden :/ ). Dus ik zou het niet raar vinden dat dat niet meer zou mogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 09:57

Oh, ik vond het altijd wel leuk als er amateurs tussen de pro's starten, tenminste, dat gebeurde in de Open klassen.

Volgens mij is de verdeling zoals jij die omschrijft ongeveerd dezelfde als de Limited toestanden van de NRHA? Daar is het gerelateerd aan je verdiende prijzengeld meen ik. Alleen viel het me wel eens op dat je door die onderverdeling per klasse maar weinig deelnemers overhield.. 6 verschillende reiningclasses, met twee starts per onderdeel...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:31

Cer schreef:
Oh, ik vond het altijd wel leuk als er amateurs tussen de pro's starten, tenminste, dat gebeurde in de Open klassen.

Volgens mij is de verdeling zoals jij die omschrijft ongeveerd dezelfde als de Limited toestanden van de NRHA? Daar is het gerelateerd aan je verdiende prijzengeld meen ik. Alleen viel het me wel eens op dat je door die onderverdeling per klasse maar weinig deelnemers overhield.. 6 verschillende reiningclasses, met twee starts per onderdeel...

ik denk dat het wel mee valt met de kleine klasses
de wedstrijden worden makkelijker toegankelijk en laag drempelig als je in je eigen klasse moet starten. er zouden dus meer deelnemers moeten komen.
de amateurklasse zouden erg goed gevuld kunnen gaan worden.
misschien dat de open klasse bij sommige onderdelen wat minder wordt , maar bij andere bv. pleasure misschien weer niet

ik heb nl. ook wel eens het kommentaar gehoord dat een open pleasure ruiter liever niet start als er amateur ruiters meedoen in dat onderdeel als ervaring voor hun paard
sommige van die paarden hadden inderdaad nog wat ervaring nodig en stoorden reglmatig de open ruiter

en misschien los je hiermee ook het veel gehoorde " het nivo was weer niks' gezegde op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:37

Jos"]
ik heb nl. ook wel eens het kommentaar gehoord dat een open pleasure ruiter liever niet start als er amateur ruiters meedoen in dat onderdeel als ervaring voor hun paard
sommige van die paarden hadden inderdaad nog wat ervaring nodig en stoorden reglmatig de open ruiter
[/quote]

Ja okee, er zijn inderdaad ruiters waarvan je denkt 'wat doen die hier???' en die dan vervolgens zelf weer vinden dat ze ook recht hebben om te starten en dat het paard thuis altijd braaf is en dat ze er ook niks aan kunnen doen dat het nu een keer niet goed ging.
Maar die zouden dan onder beginners vallen, en niet eens onder amateurs (maar ik weet dus niet precies wanneer een beginner over MOET zeg maar).

Dat onderschep je dan toch ook door een pro klasse uit te schrijven (en dat bestaat dacht ik al?) ipv een open klasse zonder amateurs? De open klasse zou wel moeten blijven, dan kan je je als amateur meten met de pro's (whieee!).

[quote="Jos schreef:
en misschien los je hiermee ook het veel gehoorde " het nivo was weer niks' gezegde op.

....eh..... hm... Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:41

je zou dan een amateur met een E trainer status toestemming kunnen geven om bij de pro"s te starten

en een amateur zonder E traner status toestemming kunnen geven om bij de amateurs met de E trainer status te starten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:45

Goede ideeen lees ik hier Lachen

Vraag bij jouw laatste voorstel Jos: een goede e-trainer, is wellicht niet per definitie de beste ruiter (kan wel natuurlijk). Een goede e-trainer moet idd redelijk kunnen rijden, maar vooral ook zeer goed kunnen kijken en uitleggen (didactiek). Die twee aspecten gaan niet altijd samen Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:05

klopt anya. maar dat is dan maar het probleem van die E trainer.
de WRAN kan niet alle problemen op lossen
en niemand verplicht de E trainer om te starten.

en als er meer van zulke E trainer zijn kunnen ze gewoon lekker bij elkaar in hun eigen klasse starten OK dan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:10

Zie je, dat heb je dan als je de actualiteiten niet volgt...
Geen idee wat E-trainers zijn...?? Haha!
Ik hou me even afzijdig in het vervolg !

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:12

verder wil ik bij voorbaat alvast een toelichting geven waarom ik het belangrijk vind dat een E amateur een cursus moet volgen

een simpel voorbeeld hier op BOKT
en niet om iemand aan te vallen begrijp dat goed

anya geeft als voorbeeld dat ze trail les kan nemen van Sonja ( zie pagina 9).
Sonja open een topic dat de oplossing om zijwaarts over een balkje gaan heel simpel is " gewoon midden boven de balkjes staan"
"waarom heeft niemand mij dat eerder gezegd"
........................... ?

dit soort dingen en nog veel meer , zou je dus moeten leren op een E trainer cursus
Laatst bijgewerkt door Jos op 23-11-04 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:13

@ cer
e trainers zijn amateur ruiters die les mogen geven aan beginners die nog niet op c wedstrijden starten. bij de WRAN

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:32

Jos schreef:
klopt anya. maar dat is dan maar het probleem van die E trainer.
de WRAN kan niet alle problemen op lossen
en niemand verplicht de E trainer om te starten.

en als er meer van zulke E trainer zijn kunnen ze gewoon lekker bij elkaar in hun eigen klasse starten OK dan!

Nee ik bedoel dat als je het niveau van de open op wil krikken dat je de status e-trainer niet automatisch zou moeten koppelen aan mogen starten in de open (als die klasse alleen voor profs wordt).

Tjee wat een ingewikkelde zin (sorry Jos Tong uitsteken )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:39

Jos schreef:
verder wil ik bij voorbaat alvast een toelichting geven waarom ik het belangrijk vind dat een E amateur een cursus moet volgen

een simpel voorbeeld hier op BOKT
en niet om iemand aan te vallen begrijp dat goed

anya geeft als voorbeeld dat ze trail les kan nemen van Sonja ( zie pagina 9).
Sonja open een topic dat de oplossing om zijwaarts over een balkje gaan heel simpel is " gewoon midden boven de balkjes staan"
"waarom heeft niemand mij dat eerder gezegd"
........................... ?

dit soort dingen en nog veel meer , zou je dus moeten leren op een E trainer cursus

haha die wist ik, van dat midden boven balkje staan Lachen Ik weet weer andere dingen niet. Kom je overigens ook bij prof. trainers tegen. Niet iedere prof westerntrainer heeft bijvoorbeeld een adequaat antwoord op hoe je bepaalde dingen bij een kwpn-er aanleert, die nu eenmaal wat anders in elkaar zit qua bouw dan een quarter.

Volgens mij denk je al veel te ver met die balkjes. De mensen die wij tegenkomen op de western trainingen die overwegen om de stap naar western te maken zijn lang niet toe aan balkje zij waarts. Dat is meer (over het geheel genomen dan) de groep: hoe moet je sturen (niet op binnenteugel door de bocht trekken), been geven i.p.v. kloppen, gewoon netjes voorwaarts rijden, je paard recht maken, hoe rij je een overgang, durven loslaten van de teugel, gewoon op je achterste zitten, niet naar voren hangen als je in galop wil, hoe krijg ik mijn paard op een zeiltje, niet hangen aan de teugels, soort van een nette cirkel rijden...

Maar ook: hoe leer ik mijn paard netjes meelopen zonder door de eigenaar heen te schouderen, wat basiskennis hoe zit een paard in elkaar... Om maar een dwarstraat of wat te noemen.

Als ze dat soort dingen zo'n beetje kunnen zijn ze rijp voor die instapwedstrijdjes en vind ik persoonlijk dat ze ook rap naar een trainer op hoger niveau over zouden moeten. Wijken bijvoorbeeld (met of zonder balkje) moet je goed aanleren.... Daar zou ergens de grens moeten liggen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-11-04 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:46

Anya schreef:
Nee ik bedoel dat als je het niveau van de open op wil krikken dat je de status e-trainer niet automatisch zou moeten koppelen aan mogen starten in de open (als die klasse alleen voor profs wordt).

Tjee wat een ingewikkelde zin (sorry Jos Tong uitsteken )

ik denk dat daar al een schifting maakt om alleen E amateurs toe te laten.
nu mogen alle amateur in de open klasse starten.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:47

Anya schreef:
haha die wist ik, van dat midden boven balkje staan Lachen .

had het dan even aan Sonja verteld Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:50

Ik wist niet dat dat het probleem was. Ik las de titel en dacht dat het ergens anders over ging. Dus heb het topic pas later gelezen. Ben zelf ook niet zo met wijken bezig. Mijn balkjes probleem ligt elders Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:10

Jos schreef:
had het dan even aan Sonja verteld Clown

Tja, dat wist Sonja zelf ook wel. Maar wist ik veel dat dat beest z'n voorpootjes ZO dichtbij zaten *LOL* *LOL* *LOL* De theorie ken ik wel, en bij een ander zie ik het ook wel. Maar ik had mezelf nog nooit zien rijden Bloos!

Maar ehhhh Jos, ook het door Anya genoemde voorbeeld was slechts een voorbeeldje. Ik geef geen les, en ga dat ook niet doen Haha! Zelfs als de 75 Euroregeling aangepast zou worden, is die kans minimaal Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:12

Sonja kan gewoon niet meten Clown Dat is heel wat anders...
Ik had er ook al een veel zou kunnen etc... bij gezet hoor Son Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:00

Ook vrouwen hebben mannelijke trekjes Haha!
Die denken immers doorgaans ook dat 15 centimeter zeker 20 cm is Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:12

Sonja schreef:
Ook vrouwen hebben mannelijke trekjes Haha!
Die denken immers doorgaans ook dat 15 centimeter zeker 20 cm is Haha!
Nou lekker dan, nu weet iedereen dat ik 5cm lieg. Bedankt Sonja. Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:52

Zo!
10 pagina's zo goed als doorgeworsteld Bloos!

Ik ben het eigenlijk met Jos eens. Of maak onderscheid met een E-trainer of word prof.
Het eerste is natuurlijk het meest handige omdat je zo de mogelijkheid stelt om een niet-trainer toch het buurmeisje te kunnen helpen.
En daar ook nog wat onkostenvergoeding voor kan krijgen.

Alleen even een vraagje; waar ligt de grens E-trainer versus prof??
Misschien heeft dat hier wel gestaan en heb ik het gemist hoor.
Kan iemand mij dat uitleggen? Verward