[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:18

Hallo Allemaal

Om in westernwedstrijden te mogen starten moet je zadel een knop hebben en geen "zweetbladen" zoals bij een Australian Stock...dwz op een westernzadel lijken....dat mag dan dus ook met een boomloos westernzadel....zoals de Torsion western en natuurlijk de Bob Marshall

Groetjes
Don en Ron

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 00:16

Na Buitenzinnig die zo strategisch vooral niet de Barefoot noemt Haha! :

Bij deze de pagina waar ervaringen met de Western opkomen ,
heb ik vanavond zitten maken Lachen

Als dit gezien wordt als commercieël dan mik je dit bericht maar weg hoor SM , maar dit was als antwoord op de vraag een stukje terug of er al meer reacties / ervaringen met de Western Barefoot waren.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:55

haha, ff snel lezen voor het weggemikt wordt Knipoog Haha! !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:57

foto's van de BM komen vanavond.... Dinka is zo lief geweest om vanochtend van de les foto's te maken met haar digi... Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:24

Heej !! Spannend Lachen

Volgens mij heeft SM (of iemand anders) er al in zitten rommelen want ik had gewoon een domme link geplaatst , niet "deze de pagina" Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:11

Ja sorry dat was ik, toen ik dit wilde plaatsen schoot de PC in de stress, dus nu alsnog maar de melding Haha!

Ben heel benieuwd naar de foto's.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:47

jeps de foto's van de BM van vera komen snel Tong uitsteken ga ze nu ff oploaden!! helaas zijn de foto's van de les te bewogen geworden maar die buiten zijn echt geweldig *LOL*
Ik heb zelfs de eer gehad om ff op de BM te zitten Haha! zit wel vaag maar heel lekker Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 15:50

Open dan een topic op ITP met de link hier óf zet hier alleen de links van de foto's neer Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:28

goed idee:) ik zat me net ag te vragen waar ik de foto's zou plaatsen Lachen
ik ga meteen aan de slag

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:41

jippie de foto's staan op bokt!!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=4699866#4699866

ik ben vooral erg trots op de onderste foto Lachen vera geloof ik ook Haha!
het is echt een super mooi zadel en zit lekker... als je even gewend bent dan Tong uitsteken als ik ooit nog eens een nieuw zadel neem zal ik er zeker over denken om een BM te nemen Haha!

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:04

cool westerzadel Cool Schijnheilig Bloos

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:23

pmarena, "deze de pagina" doet het niet, of is het hetzelfde als je website ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:33

De directe link doet het wel , hij hoort ook op htm te eindigen ipv html zoals de link doet.

Dus even de l aan het eind weghalen en dan zou hij het moeten doen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 09:42

De BM heb ik al eens mogen uitproberen van Eliza SUPER ! allen ik vind het nogal wat om hem helemaal uit amerika te halen ,zou het niet handig zijn als een winkel in nederland ze zou gaan verkopen? volgensmij is er wel een grote markt voor hier?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:49

Er is een 'winkel' van in NL. Alida vd Hof verkoopt ze. Ergens in dit onderwerp staat vast wel een tel.nr. oid. Zij haalt ze ook uit Amerika hoor Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:53

wat ik niet snap met die BM uit amerika is hoe je nu eigenlijk kan weten of die echt op je paard zal passen Verward ? er wordt hier (terecht) zo op gehamerd dat paard en zadel een 'fit' moeten zijn, maar hoe moet je dat dan op voorhand weten? kan iemand vertellen hoe je dat dan doet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:07

Omdat in een BM geen (starre) boom zit, past hij dus vrijwel altijd. ik zeg bewust 'vrijwel', want de voor en achterboog zijn natuurlijk wel van hout of een kunststof composiet.
Maar bij een echte BM kun je deze laten uitvlakken voor de extra brede paarden, maar dat is alleen voor de héle brede nodig.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:31

Wat ik me afvraag is, als je dit zadel op een jong paard legt (zeg maar in mijn geval wanneer Jagger drie is), kan ik dit zadel dan ook nog op hem gebruiken als hij vijf is, of vormt dit zadel zich toch wel naar de rug en heeft dat de consequenties dat, wanneer mijn paard breder of gespierder wordt (gaat vaak samen Lachen ) ik toch op zoek moet naar een ander zadel? Ik zie namelijk zo'n boomloos zadel erg zitten, maar weet niet of het verstandig is. En inrijden met boomloze zadels, wordt dat wel aangeraden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:53

Het zadel vormt zich naar de rug, dus als het op een ander paard ligt of je paard veranderd van vorm dan vormt het mee.

Boomloos inrijden is niet anders als inrijden met boom, alleen zal je paard nu nooit gehinderd worden door een slecht passend zadel.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:00

is het niet zo dat je paard na het inrijden met een boomloos zadel, weer moet wennen aan een zadel met boom, omdat er dan meer druk is dan bij een boomloos zadel? Hij voelt je ook minder dan met een boomloos denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:16

Wat ik er van hoor zijn het eerder de ruiters die weer moeten wennen aan een 'hard' zadel Haha!.
Het is niet een kwestie van meer of minder druk, maar van een betere verspreiding van de druk.
Een zadel met boom verdeelt het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak, nadeel is dat er maar weinig zadels echt goed passen (en blijven passen) en dat de hulpen minder direkt aankomen. Verder moet je ook het extra gewicht van het zadel nog meerekenen.

Doordat bij boomloos het paard niet wordt gehinderd in zijn bewegingen zou het kunnen dat bij weer gaan rijden met boom bij het paard tot weerstand kan leiden, doordat hij ondertussen weer spieren heeft kunnen kweken op plekken waar eerst een zadel verkeerd lag.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:25

Ik neem aan dat het concept boomloos zadel zo beproefd is dat je er in principe wel een paard mee in moet kunnen rijden, zonder daarna in principe nog over te moeten stappen op een zadel met boom? Want ik had dus wel iets gehoord over iemand die zijn paard zijn rug open had gereden met een boomloos zadel tijdens een endurance rit, terwijl ik zou verwachten dat een boomloos zadel juist uitermate geschikt zou zijn voor langere ritten?

En zijn er verschillende modellen boomloze zadels, in de zin van, zijn er reiningmodellen, pleasurezadels etc.? Of is dat onderscheid niet te maken zonder boom?

Is een boomloos zadel beter geschikt voor de pleasureruiters of maakt het niets uit of je reining met een boomloos zadel rijdt? (het laatste heb ik zelf namelijk nog nooit gezien)

Allemaal vragen die misschien wat 'kort door de bocht' zijn, maar waar ik wel graag antwoord op wil hebben voordat ik me -eigenlijk pas in de toekomst- ga oriënteren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:54

Bij een boomloos zadel is het heel belangrijk dat de ruggegraat 'bloot' blijft. Dus je moet altijd een speciale (meestal) duurdere pad eronder hebben. Paarden met een wat hoger liggende ruggegraat hebben dus extra aandacht nodig (of meer voer Haha! )

Juist het feit dat boomloos bij zoveel endurance ruiters wordt gebruikt is voor mij reden er in te geloven, want als een paard goed blijft lopen op een afstand van zoveel kilometers kan het IMO niet slecht zijn.
Overigens zijn er ook genoeg paarden die kwetsures krijgen bij een zadel met boom (nog wel meer denk ik), alleen die ene boomloze krijgt extra (negatieve) aandacht.

BM verkoopt zadels met verschillende gebruiksvormen, maar in hoeverre dit echt zo is vraag ik me af. Alle modellen bestaan in pricipe uit dezelfde 'pad' waarop de bovenbouw is geplaatst. Die bovenbouw kan verschillen in vorm afhankelijk van gebruik. De zitting van het zadel is gelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:28

SM : wat kan jij de essentie van dingen mooi simpel en duidelijk uitleggen , super !!

Waar ik een heel zemelig bla-bla verhaal nodig heb van een A4-tje vol , ben jij in 3 zinnen KLAAR , echt perfect Haha!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:13

ik vind de BM eigenlijk wel mooier dan de Barefoot Bloos! Meer western..Wat kost de BM eigenlijk? De Barefoot is 775 euro alles inclusief