[WN] Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:56

stef schreef:
Zoals je ziet zijn de meningen daarover verdeelt.
Bij elk paard, ongeacht het ras, sluiten de groeischijven pas bij 3 jaar (plaatje staat geloof ik ergens in dit topic).

"Het plaatje" heb ik natuurlijk ook al menig malen voorbij zien komen.
De laatste jaren is mijn ervaring dat de paarden die niet "heel" bleven ,niet per definitie de paarden waren,waar met 2 gestart is.
Sterker nog,dit waren juist de paarden die na 3 jaar of zelfs later mee gestart is!
Een paard waar ik heeeel rustig aan mee deed was behoorlijk "slap",pas nadat deze flink doorgetraint werd kwam de sterkte in z'n lichaam!
Nu wil ik natuurlijk NIET van maken dat met 2 beginnen safer is,ik denk alleen dat het niet ALLEEN hieraan ligt,er spelen VEEL meer factoren mee in dit verhaal.
Als het een GARANTIE zou zijn dat een paard z'n hele levensduur "goed" blijft,door maar laat te beginnen,dan bleven wij er ook tot hun 4de (of nog langer) ervan af!

Dit even als toelichting,en misschien ook de belangerijkste reden,waarom het "met 2 aanrijden" voor mij niet meer zo'n heet hangijzer is.
Mijn ervaringen zijn dus uit 1ste hand!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:54

bij kinderen sluiten de groeischijven toch ook pas op latere leeftijd (weet niet wanneer, maar in ieder geval niet als ze beginnen te lopen, spelen, etc).
naar mijn idee worden je botten, en die van paarden want daar hebben we het tenslotte over Haha! , juist sterker als je gaat beginnen met beleren, natuurlijk wel met beleid en niet dagelijks.

juist als je lang wacht (lees tot 4 jaar), lijkt mij dat de botten dan lang zo sterk niet zijn...
ik ben geen dierenarts ofzo maar dat is mijn idee....

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:02

Halloway schreef:
Een paard ouder dan 12 jaar die nog steeds reining patterns moet lopen, voor zover dat nog mogelijk is, vind ik een zielig dier.

waarom zou dat zielig zijn?
vindt je spring en dressuurpaarden dan ook zielig?
Bonfire was 17 en liep nog volop in de sport...
een paard van 12 is toch nog niet een oud, afgeschreven dier, die kan nog jaaaren mee hoor....

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:02

Een veulen loopt en speelt ook al. Maar je laat een kind van 4 ook niet een zware rugzak dragen - dat is slecht voor z'n rug. Er zijn zelfs officiele regels voor hoe zwaar de rugzakken van brugklassers mogen zijn omdat er sinds de invoering van het studiehuis opeens veel meer 12-15 jarigen met rugklachten waren.

Botten worden niet sterker van werk, dat is onzin.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:04

hoe zit dat dan met astronauten?????
die moeten ook trainen anders worden de botten te broos....
en ik heb het er niet over dat ze gelijk volop in het werk moeten, dat heb ik er ook duidelijk bij gezet......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:54

noisy schreef:
een paard van 12 is toch nog niet een oud, afgeschreven dier, die kan nog jaaaren mee hoor....
Als ze met beleid zijn ingereden en met beleid zijn gebruikt wel. Daar zit hem nou net de crux Haha!

De botten van astronauten worden bros omdat ze zo lang in de ruimte zijn.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:45

Zoals ik al eens eerder schreef, hoe mooi het verhaaltje ook gebracht wordt, ik blijf het niks vinden om een dier op zo'n jonge leeftijd al te belasten. Ik vertrouw dan meer op de wetenschap dan op een mooi gebracht theorietje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:46

Waarom zou een paard van 12 geen reiningpatterns kunnen rijden. Mijn paard is net 9 en ik begin nu pas met reiningpatterns. Juist omdat ze nu sterk en soepel genoeg is om dat soort dingen te kunnen. Zaken als een nette wissel, spin of roll back vragen juist om een paard met een eigen balans, dat sterk genoeg is om die oefeningen aan te kunnen.

Juist bij de jr. open reining zie ik nog wel eens quarters die omgegooid worden voor de wissel.. Dat vind ik bijvoorbeeld niks. Tuurlijk de meeste quarters wisselen dan wel, maar mooi is anders. Voor een knappe wissel moet een paard recht gemaakt kunnen worden en netjes met de achterhand erbij omspringen. Dat kunnen ze nu juist pas op latere leeftijd.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:37

ik denk dat ze bedoelt dat een paard die jong is ingetraind voor de reining en met zyn 12 jaar nog reining loopt (en niet vodoende presteert) zielig is. lykt my ook zielig. een ruiter die toch reining wedstryden blyft lopen,maar nooit kan winnen. (dit bedoel ik voor een sport paard,niet voor een paard die op zyn 12 jaar recreatief eens een wedstrydje loopt)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:41

Ik snap nog steeds niet wat daar zielig aan is???
En wat is het verschil tussen een sportpaard en een recreatie paard? Het zijn allebei nog steeds paarden. En ook een een ruiter die niet voor zijn brood rijdt kan nog flink serieus bezig zijn, dus ik snap die deling niet zo.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:47

cornelie schreef:
En wat is het verschil tussen een sportpaard en een recreatie paard? .

Dat is idd ook een hele goede opmerking. Er wordt zo vaak beweerd dat een paard het zo goed heeft omdat hij nu alleen "lekker bosritjes mag maken". Als ik dan zie hoe sommige paarden van een buitenrit terug komen ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:15

Ik zeg ook altijd dat ik een paard heb en paard rijd Haha!
Ik houd niet van indelingen in sportpaard, dressuurpaard, westernpaard, westernruiter, dressuurruiter, recreatieruiter ( wat dat dan ook mag zijn ) .
En inderdaad, die ruiters ken ik helaas ook...........

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:08

sorry hoor ,moest toch even lachen *LOL* ,cornelie,just western. verschil moet er blyven,anders praat het zo moelyk.(en ik kom al zo moeilyk uit myn woorden Clown )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:11

En ik rijd zelf geen western meer Haha!

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 11:22

*LOL* *LOL*

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:32

ik heb het hele topic niet bijgelezen,
wat leuk dat je eindelijk met je paardje kan beginnen.

mijn paard is ook ingereden met 2, 2.5, maar dat was een vergissing, toen we hem kochten zeiden ze dat hij net drie was, dat is nu anderhalf jaar geleden en de tandarts zei vorige week dat hij nu 3.5 was!

gelukkig hebben we het heel rustig aan met hem gedaan (beetje buitenritjes van een half uurtje enzo) en hij had er ook genoeg plezier in enzo, maar ik baal er wel van dat ze hadden gezegd dat ie al drie was. aan de tanden haddden we wel iets jonger geschat maar zo jong (waarschijnljk ook omdat er shirebloed in zit en het dus al een echte reus was)

in elk geval, veel plezier met je paardje! en doe het rustig aan, er komt nog tijd genoeg.
X shannon

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:54

met mijn paard zijn ze begonnen toen hij ongeveer 2 jaar en 2 maanden was met zadelmak maken. nu is hij iets ouder als drie en hij doet het onwijs goed!! ik vind 2.5 jaar niet echt te jong om rustig aan te beginnen.
maar ja iedereen heeft zijn eigen mening.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:15

ja, en het verschilt ook lichamelijk en geestelijk per paard,
m'n tante heeft haar arabier ook pas met vier ingereden, sommigen paarden al eerder.

als ik het zelf in de hand heb zou ik bij drie beginnen met rijden, met 2.5 een beetje longeren, aan het zadel en hoofdstel wennen, lichamelijk belast je hem daar niet zo mee vind ik

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:20

Mag ik even inhaken, even een stukje wetenschappelijk onderbouwde tekst: T.w. Publicatie 'Tussen de oren' september 1997:"onderzoek op de Waiboerhoeve is gericht op verbetering van beenwerk. Op grond van afgesloten proeven door onderzoeker G. Bruin en anderen kan reeds gemeld worden dat beweging c.q. training tijdens de opfok gunstig is. Lopend onderzoek kan ons nog meer leren over de invloed van beweging gedurende de eerste maanden na de geboorte. Kenmerken van bottraining zijn dat: het vaak moet plaatsvinden, per keer kort duurt en dat de prikkel intensief moet zijn. Dit kun je bereiken door korte sprints op een draagkrachtige bodem. In feite wat een veulen doet als het met zijn moeder in de wei loopt. Een paar keer wegrennen van zijn moeder en weer terug. Daarna rust. Eenmaal volwassen moet je beenwerk gericht blijven "onderhouden". Natuurlijk gebeurt dat voor een deel automatisch tijdens de normale training. In aanvulling daarop mag van stappen op de harde weg een gunstig effect worden verwacht. Zeker wanneer veel op losse bodems wordt getraind.

Het effect wordt mede bepaald door de toestand van de bodem en correcte hoefverzorging. Eeen losse bodem is niet gewenst. Streef naar een draagkrachtige en stabiele ondergrond. Bovendien zal men altijd onderaan de trainingsladder moeten beginnen. Dit houdt in dat eerst moet worden gewerkt aan het versterken van de zwakste schakel, ook wanneer pas op latere leeftijd wordt begonnen. In de praktijk blijkt het daar vaak niet van te komen. Zo snel mogelijk wedstrijden lopen is dan het doel. Aangezien dit niet lukt met een kwartier per dag beenwerktraining wordt dus langer en anders getraind. Juit dit verhoogt de kans op het breken van de ketting bij de zwakste schakel. Het gevolg id een verhoogde kans op beenblessuren. Daarom is het dus ten zeerste aan te raden om tijdens de opfok vaak beweging te geven ter versterking van het beenwerk. Dit is bovendien goed voor coördinatie en gehoorzaamheid. Het aangeboren talent kan pas na een juiste opfokperiode optimaal tot uiting komen."

Ik hoop dat dit stukje enige duidelijkheid kan verschaffen in jullie discussie.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:45

Is het nou eens over met dit toppic, vind het zo jammer dat er zo'n discussie van gemaakt word, ze vroeg enkel wie er ook een Quarter had die aan de gang ging.
Texas is heel volwassen gebouwd, en is een enorm beest, heel sterk en vooral mooi.
Ze weet precies wat ze doet, het is niet haar eerste paard
Als er iemand goed voor haar beest is is het con.
En ze rijd hem echt niet iedere dag intensief hoor.
1x per week erop zitten is denk ik al veel

Liefs Lisette

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:18

MOHGirl schreef:
Is het nou eens over met dit toppic, vind het zo jammer dat er zo'n discussie van gemaakt word, ze vroeg enkel wie er ook een Quarter had die aan de gang ging.
Texas is heel volwassen gebouwd, en is een enorm beest, heel sterk en vooral mooi.
Ze weet precies wat ze doet, het is niet haar eerste paard
Als er iemand goed voor haar beest is is het con.
En ze rijd hem echt niet iedere dag intensief hoor.
1x per week erop zitten is denk ik al veel

Liefs Lisette

Ohh,maar het gaat allang niet meer over Texas,hoor!!
Texas is super en loopt nu ook waarschijnlijk super!!! OK dan!

Er is nu wel een discussie/topic ,die eens een andere draai krijgt.
Daar bedoel ik mee,dat er nu meer van "de 2 kanten"word gesproken,inplaats van alleen de kant ,van "je paard heel lang niet gebruiken,voordat je aanrijd".

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 15:45

Hier een foto van mij op Texas.
(Om jullie nog even lekker te maken voor de discussie !)

Afbeelding

Dit was en is pas de derde keer dat ik erop ging voor hooguit 10 min.

En dit doe ik 1 x in de twee weken (Go, dat is veel en phoe wat moet hij hard werken !)
Voor de rest van de tijd staat hij lekker op het land met nog
8 andere hengsten !

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:49

erg leuke foto. succes met de verdere intraining.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:49

Sammy_Jo schreef:
Hier een foto van mij op Texas.
(Om jullie nog even lekker te maken voor de discussie !)
Dit was en is pas de derde keer dat ik erop ging voor hooguit 10 min.
En dit doe ik 1 x in de twee weken (Go, dat is veel en phoe wat moet hij hard werken !)
Voor de rest van de tijd staat hij lekker op het land met nog
8 andere hengsten !

Arm beest!!! Clown Haha!

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 15:51

jessiejanes schreef:
Arm beest!!! Clown Haha!

hahahaha !