[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:22

En toch denk ik ook dat meespeelt hoe je paard is en hoe hij presteert op shows.
Ik vermoed dat als ik die van mij te koop zou zetten ik best wel wat geinteresseerden zou krijgen; ook van mensen die nou niet direct op een appie zouden vallen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:32

Ja, dat dacht de TS ook....

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:07

@silvester, zoals Romkabouter zegt... en ik moet eerlijk bekennen dat ik geen appaloosa weer op stal wil hebben en hij was nog een amerikaan ook dus ik denk dat het weinig veschilt van de NL qua karakter...

als je je appaloosa kwijt wilt zijn het mensen die ontwetend zijn in het karakter en puur op de kleur afgaan tot ze er achter komen dat een appaloosa veel werk kost qua opvoeding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:24

@Todorien: de Appaloosa van Silvester zou ik wel willen hebben hoor :9

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:43

Zo, ik ook! Dien app van Silvester is om te kwijlen zo gaaf! :j

@Torodien: veel werk qua opvoeding? Vind ik juist niet. Leren ontzettend snel, leergierig en met de juiste benadering is de opvoeding juist heel snel en prettig. Dat is mijn ervaring tenminste.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:18

Ik dan weer niet :D (no offence)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:00

@wranglerbut ja die ap van silvester is inderdaad een mooie appaloosa zeg ik ook absoluut niks van

dat is het probleem bij een appaloosa ze leren heel snel, zijn super slim en leergierig en dit gebruiken ze tegen je
ik moet wel zeggen dat ik met de juiste opvoeding super met mijn appaloosa door 1 bocht kon maar als ik een seconde niet oplette dan had ie me weer te pakken

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:05

Waarom zou je geen appaloosa's op stal willen hebben? Spot zijn tante en broers staan hier, allemaal amerikaanse appies. Heerlijke brave, eerlijke paarden, een stuk braver dan een aantal andere rassen die hier staan. Het ligt ook grotendeels aan jezelf, ik moet weer even denken aan die quote aan het begin van dit topic.....

Tja, wie wil Future niet hebben Silvester ? ;)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:08

Todorien schreef:
... dat is het probleem bij een appaloosa ze leren heel snel, zijn super slim en leergierig en dit gebruiken ze tegen je
ik moet wel zeggen dat ik met de juiste opvoeding super met mijn appaloosa door 1 bocht kon maar als ik een seconde niet oplette dan had ie me weer te pakken

Dit is de beste omschrijving die ik tot nog toe hier gezien hebt : het omschrijft perfect hoe ik Appie's ook altijd ervaren heb. :j

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:15

dank je wel rea maar zo heb ik mijn appaloosa ervaren

en ik moet zeggen dat ik naast hem nog 4 paarden heb staan en hij eiste zoveel aandacht dat ik hem er gewoonweg niet bij kon hebben, was hij mijn enige paardje geweest had ik hem zeer zeker gehouden want tja omdat ze zo leergierig zijn wou hij toch echt super voor me werken en hij kon dan ook super lopen

maar tijdens het werken kon je nooit eens voor de leuk op je paard zitten want dan hij weer een loopje met je genomen.....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:15

Ja, geef je ze één vinger... weg zijn je handen. Maar goed, ook daar is prima mee om te gaan. Gewoon consequent blijven.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:17

@Duke inderdaad hahahaha

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:51

Todorien schreef:
@silvester, zoals Romkabouter zegt... en ik moet eerlijk bekennen dat ik geen appaloosa weer op stal wil hebben en hij was nog een amerikaan ook dus ik denk dat het weinig veschilt van de NL qua karakter...

als je je appaloosa kwijt wilt zijn het mensen die ontwetend zijn in het karakter en puur op de kleur afgaan tot ze er achter komen dat een appaloosa veel werk kost qua opvoeding

Haha, dat ze veel werk kosten qua opvoeding?! Sorry maar daar moet ik even om lachen; ieder paard moet je opvoeden.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:00

Gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde paard leuk vinden!
Ik vind dat mijn twee appy's hele leuke karakters hebben, mijn jonge paardje heeft soms wat puber en merrie streekjes, maar dat ligt vast niet aan het feit dat het een appy is.
Mijn oude paard loopt braaf 10 keer langs hetzelfde pad en de 11de keer staat hij te stuiteren omdat hij iets engs ziet. Dan gaan we er achterwaarts langs :+ , dat vind ik juist zo leuk aan ze!
Heb tussendoor ook nog een quarter gehad, dat ging niet samen met mij en zegt dan meer over mij dan over de quarter in het algemeen. Ik kon niet met haar pittige karakter omgaan, bij de huidige eigenaar gaat het heel goed!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:36

sflj schreef:
Todorien schreef:

Haha, dat ze veel werk kosten qua opvoeding?! Sorry maar daar moet ik even om lachen; ieder paard moet je opvoeden.

ben ik met je eens dat je ieder paard moet opvoeden, de paarden die ik nu thuis heb zijn welopgevoede meiden en die hoef ik ook bijna niks meer bij te brengen ze weten wat ze wel en niet mogen doen en als eens een kattekwaad streekje uithalen weten ze om de donder wel dat het niet kan (soms kan ik er om lachen en dat merken en weten zo ook heel goed, maar soms moet je even laten merken dat je iets niet waardeerd als ze iets uithalen)
maar mijn appaloosa bleef ik aan het corrigeren/opvoeden er ging geen dag voorbij en met mijn twee meiden gaat het lekker zijn gangetje en dat is even het verschil

dus je lacht maar een eind die kant op maar het is maar even net hoe je het interpreteerd

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:28

Todorien schreef:
dit gebruiken ze tegen je

dit vind ik een hele rare zin
beet en trapte hij dan of wat?

als een paard of dier iets tegen je gebruikt doe je dus dingen die niet in orde zijn
ik vind het een hele rare stelling" gebruikt hij het tegen je", alsof een paard een aanvallend dier is en dan nog zelfs een hond doet dat niet als hij normaal behandeld wordt en opgevoed

je sugereerd dat appaloosa's gemene dieren zijn en dat vind ik echt de grootste onzin
in ieder ras zitten rotzakken , ook bij appaloosa's maar dat is geen ras standaard

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:31

Had dit topic nog niet eerder gezien, maar ik heb een Nederlandse Appaloosa.
Vervelend? Nee helemaal niet maar wel een sterk karakter.
Eergisteren was de hoefsmid langs gekomen en die vertelde mij dat appaloosa's sterkere karakter heeft dan het gemiddeld paard. Dat als je iets verkeerds doe ze het niet accepteren en ze je terug pakken en als je gewoon normaal met je appaloosa omgaat hij respect terug geeft. Het zijn harde werkers.

Dit is mijn eerste appaloosa dus wist het niet :P. Is het ook zo dat er vaak voor komt dat appaloosa's blind worden? Hij zei namelijk dat het vaak voor komt bij dit ras en dit een ziekte is wat alleen appaloosa's hebben.

Edit: Foto's van mijn appaloosa staat in mijn profiel

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:39

Todorien schreef:
@wranglerbut ja die ap van silvester is inderdaad een mooie appaloosa zeg ik ook absoluut niks van

dat is het probleem bij een appaloosa ze leren heel snel, zijn super slim en leergierig en dit gebruiken ze tegen je

Dan had ie je weer te pakken? lekkere band heb je dan met je paard, dit zegt meer iets over jou en jouw paard dan over appies hoor, ik ken uberhaupt weinig paarden met een "evil" karakter, dat het niet altijd past bij de ruiter, dat kan, zoek dan een paard dat wel past zeg ik altijd, je klikt met een paard of niet, net als met mensen overigens.Een paard wacht echt niet de hele tijd af om zijn kans te grijpen hoor, zeker een appie niet die een juiste band heeft met zijn baas,eigenaar.
moet zeggen dat mijn/onze appies een goede spiegel zijn van hoe je zelf bent, herinneren je altijd perfect aan het hier en nu, daar leeft een paard in, en ik sta ook altijd weer vol verbazing te kijken hoe snel het veulen zich laat opvoeden, tis een dominant echt hengstebeest, maar stikbraaf voro zijn leeftijd, laat zich goed corrigeren en onthoud ook al veel, stuk simpeler dan de kwpn-veulens die ik eerder grootbracht, en ook die waren uiteindelijk brave paarden.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:48

oke even voor de duidelijkheid voor de mensen die het te letterlijk lezen (dat is altijd zóooooo'n nadeel aan
een forum dat je het niet met nadruk kan zeggen) maar goed betere uitleg volgt nu :j :

Mijn appaloosa kon inderdaad bijten en slaan van voren met zijn benen (moet ook zeggen dat ik hem dat niet kwalijk neem met wat zijn geschiedenis was, echt te erg voor woorden |( , mensen die dat graag willen weten kunnen PBén)

uitleg 1: omdat ze zo slim en leergierig zijn gebruiken ze dat tegen je (met andere woorden ze verzinnen altijd wel iets om onder het werk uit tekomen of het nou grappig is of als het vervelend is, grappig als je er om moet lachen, vervelend is als je er om moet huilen of kwaad om MOET worden, als je dan weer niet kwaad hoeft te worden kun je er weer om lachen) duidelijk deze uitleg?

uitleg 2: als ik 1 sec niet oplette had ie me weer te pakken (bijv. als ik naast iemand liep te paard en we waren aan het praten dan kon hij ineens op zijn manier schrikken of gemeen zijn tegen mijn medebakgenoot, of ik had hem aan de hand en als ik dan niet oplette probeerde hij zijn borst tegen me aan te drukken en weer proberen baas te spelen, of als hij zijn aandacht niet kreeg bij het vaststaan dan ging hij gewoon hangen in het halster tot ik zei op gewone toon wel te verstaan, dit mag niet, zo had hij dus zijn aandacht weer en ging hij weer gewoon staan) deze uitleg ook duidelijk?

ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat een appaloosa een slecht paard is absoluut niet, je moet alleen met het karakter om kunnen gaan want deze is zeer sterk aanwezig (lees ook mijn eerdere berichten in dit topic :j )
en ik kon mijn appaloosa niet naast nog 4 paarden hebben omdat hij te veel aandacht EISTE -O- , ik heb hem ook met pijn in mijn hart verkocht want ik kon super met hem overweg en hij wou ook super werken

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:12

Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken. :o?

Ik ben het met Freeride eens, volgens mij liggen heel veel dingen aan de eigenaar en niet aan het paard.
En dat er dan bij een "verkeerde" behandeling wat minder leuke karaktertrekjes boven komen, is dat dan appaloosa eigen?
Volgens mij zeker niet, dat heeft toch elk ras.
Mijn Haflinger was erger dan mijn appaloosa hoor; die probeerde me toch telkens uit. En als er eens anderen op reden, dan was dat helemaal een rede om te doen alsof hij niets wist.
Ik heb voor Future nog 3 andere appaloosa's gehad. Alle drie hele fijne paarden waar heel goed mee te werken was. Eén leeft helaas niet meer, één heb ik verkocht omdat mijn ambities anders lagen (maar mocht de omstandigheid zich voordoen zou ik hem zo terug kopen) en één heb ik verkocht omdat ik er geen klik mee had. Dat heb ik voor mezelf eerlijk toegegeven en hem daarom ook verkocht. Daar is iemand nu heel erg gelukkig mee en samen rijden ze hele trektochten.
En Future is een geweldig paard, hij wil supergraag voor me en met me werken. Zo af en toe probeert hij wel eens waar mijn grenzen liggen.
Maar komt dat dan doordat hij een "vervelende" appaloosa is, of is dat gewoon paard-eigen en speelt het bij hem iets meer mee omdat hij lang hengst is geweest en ook gedekt heeft?
En komen dan dit soort karaktertrekjes niet voor bij bv. de Quarters of de Paints?
Vast wel.
En wordt er dan over die rassen ook gesproken dat het zo'n vervelend ras is; vast niet.
Dus waarom dan wel dat stempel op de appaloosa plakken?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:46

silvester schreef:
Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken. :o?

ja dat vertel ik toch ook van mijn eigen appaloosa, hij probeerde altijd onder het werk uit te komen maar als hij aan het werk was en ik
dacht erom dat hij niet probeerde er zijn eigen feestje van te maken dan wou hij super werken

lezen de mensen tegenwoordig nog wel goed de topic's of schrijf ik zo debiel??? :\

en ze hebben wel zeker een stempel op de kont gedrukt net zoals alle andere rassen en je kunt er mee omgaan of je kunt het niet
kun je het niet heb je een klein probleempje kun je het wel dan heb je een super werkpaard aan ze :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:12

Het is toch zo bij appaloosa's wat ik daar boven schreef. Als jij ze respect geeft, krijg jij respect terug. Zo niet krijg je ook geen respect terug. Inderdaad de één kan er mee om gaan en de andere niet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:08

Inderdaad Lisa, dat herken ik ook erg in mijn appie. Ah ja, het zijn nu eenmaal slimme paarden ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:03

maar das gewoon paard eigen, of zijn mijn bontjes stiekum toch app?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:51

Yeaah we hebben slimme paarden. Die van mij is ieder geval heel lief nog geen probleem mee gehad.. Heb haar nog maar 1 jaar :P