[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:04

Zoals bij zoveel discussies op bokt wordt door veel mensen de eigen mening verkondigt als 'de waarheid'. Ieder heeft zijn eigen mening en dat is ook niet meer dan een mening. Zoveel mensen zoveel meningen. Niemand heeft de waarheid in pacht. Je kan niet verwachten dat de rest van de wereld om gaat met zijn paard op de manier waarop jij dat juist acht.
Bovendien wordt het gedrag waar hier over gesproken wordt, wat veel mensen afkeuren, in stand gehouden door het feit dat er genoeg klandizie is voor deze trainers (en publiek tijdens wedstrijden!). Ik wil aan degenen die hier zo sterk over denken eens voorstellen om met wat klanten van de trainers/ruiters waar men in dit topic op doelt, te gaan praten. Hoe werkt het nou in de praktijk? Wat zijn de overwegingen geweest om juist voor die trainer te kiezen? Wat is de mening van de klant over wat men tijdens de wedstrijd heeft kunnen zien? En dan een open gesprek, zonder bij voorbaat eea af te keuren. Openlijk van mening wisselen moet toch mogelijk zijn. Ver hoef je niet te zoeken om klanten te vinden, zijn ook op bokt te vinden.

Ten tweede kun je het verleden niet veranderen maar wel het heden. Wellicht een open deur, maar wel de basis. Waarom heeft niemand (voor zover ik in dit topic heb kunnen lezen) iets gemeld bij de westrijdleiding (of wellicht zelfs bij de betreffende ruiters zelf), terwijl blijkbaar heel veel mensen dingen hebben gezien die zij niet correct vinden? Dat vind ik onbegrijpelijk als er zulke sterke meningen over bestaan. Getuigen genoeg. En het verleden heeft geleerd dat er met dergelijke opmerkingen wel degelijk iets wordt gedaan. Achteraf klagen is natuurlijk wel makkelijker, maar ik vind dat echt niet kunnen als je tijdens zo'n wedstrijd zelf je mond niet open doet.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:11

Tenfold schreef:
Ten tweede kun je het verleden niet veranderen maar wel het heden.

Inderdaad. Dus ook nu nog doorgaan over waarom iets niet is gemeld heeft imo ook geen zin meer. Laten we inderdaad vanaf nu er dan iets aan gaan doen en kijken naar het heden en de toekomst. Afstappen op een trainer doe ik ook niet, heeft toch geen nut. Bovendien zijn er ook een aantal die jurylid zijn en andere functies bekleden dus laat dan maar. Maar ik zal het de volgende in elk geval dan wel bij de wedstrijdleiding melden. En dan evt met video opnames. (of mijn moeder meenemen, die trekt meteen de scheur los Bloos )

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:13

Paintje, denk je nu echt dat ik als een soort moraalridder al die lui moet gaan aanspreken? En dat dat enig effect zal hebben?? Neuh, dacht het niet. Ik wil dat de mensen zelf gaan nadenken.
Tot nu toe heeft iedereen er altijd een mond van vol maar niemand doet er iets aan (voor zover ik weet). Dus Paintje, als jij een beter idee hebt waarvoor voer je dat niet zelf uit? Ik ben wel benieuwd wat jij er aan wil gaan doen....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:15

bubbels schreef:
Het is moeilijk om in je eentje naar iemand toe te stappen die al jaren in de sport zit en blijkbaar het idee heeft dat ie het goed doet. Dan is het toch prettiger om mensen achter je te hebben die je bij kunnen vallen denk ik.

Hoezo blijkbaar het idee heeft????? ze presteren toch Cool

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:23

Op het NK heb ik 2 mensen gezien waar ik van dacht: nou nou dat kan zeker wel wat minder. Maar over het algemeen heb ik weinig verschrikkelijks gezien. Ik heb natuurlijk ook niet gezien wat er achter de schermen gebeurd. Dus daar kan ik ook niet over oordelen.

Maar nogmaals mensen die echt te ver gaan zouden door de wedstrijdleiding aangepakt moeten worden. En dan vragen mensen wat is te ver? Ik denk dat daar duidelijke lijnen getrokken moeten worden door de organisaties, en zodra die lijn is overschreden gelijk actie ondernemen.
Ik vind zelf van die publieksacties niet zo'n goed idee omdat ik denk dat het zo'n dierenbevrijdingsfront idee krijgt. Ondanks dat ik vind dat het heel goed is waarvoor die mensen staan, denk ik toch dat ze niet echt serieus genomen worden. De dingen die echt niet door de beugel kunnen moeten imo van hogere hand aangepakt worden zodat de "daders" er ook niet omheen kunnen. Daarmee kun je wel met een brief aangeven dat er aandacht voor moet komen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:24

Marianne schreef:
welke 2 zijn dat Blaze Haha! ?

Die 2 Cool maken er op een show geen geheim van hoe ze rijden.
maar ken er een aantal die op een show rijden alsof ze zijden handschoentjes aan hebben,maar eenmaal weer thuis de paarden dusdanig indoctrineren dat ze op een show gewoon niets durven te doen.
Maar is dat dieren mishandeling???? heb je bv dat filmje gezien op paarden.tv?? van de nrha futurity(die custon crome hengst ) als je dat paard ziet staan lijkt het wel of hij geen enkele eigen wil heeft.toch wint hij en het publiek gaat uit zijn bol.is dat dieren mishandeling????

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:33

Publieksakties lijkt mij toch niet iets waar bv de WRAN zomaar omheen gaat. Het zal eerder in het belang van de organisatie zijn om daar toch op in te gaan.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:40

Ik heb het idee dat het in deze discussie net zo gaat als altijd dat de beste stuurlui weer aan wal staan.
Het lijkt wel of er helemaal niets deugt van de western sport hier in nederland.
Want deze discussie steekt telkens weer de kop op.
En dat het altijd de reining ruiters zijn die zich daar schuldig aan zouden maken(bull....)
Wat dan te denken van een trail ruiter die in de inrij bak de balken op laat tillen zodat het paard er flink tegenaan knalt.
En dus tijdens de proef zijn benen flink optilt ik vind dat net zo minderwaardig als oneerlijk ruk en pluk werk.
Maar daar lees je dus nooit over of zijn er dan de beroemde oogkleppen bij iedereen.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:42

vera"]
Paintje, denk je nu echt dat ik als een soort moraalridder al die lui moet gaan aanspreken?
En dat dat enig effect zal hebben?? Neuh, dacht het niet.
[/quote]
Als een soort moraalridder een brief in elkaar zetten die hopelijk ooit geplaatst gaat worden heeft meer nut, denk je?

[quote="vera"]
Ik wil dat de mensen zelf gaan nadenken.
[/quote]
Dan zul je ze toch eerst moet bereiken. Ze er op attend moeten maken dat er iets schort, want dat idee hebben zij zelf blijkbaar niet.

[quote="vera"]
Tot nu toe heeft iedereen er altijd een mond van vol maar niemand doet er iets aan (voor zover ik weet). Dus Paintje, als jij een beter idee hebt waarvoor voer je dat niet zelf uit? Ik ben wel benieuwd wat jij er aan wil gaan doen....
[/quote]

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Mensen zouden minder tijd moeten besteden aan het behalen van hun gelijk en meer aan het behalen van hun doel.
Need I say more?

[quote="bubbels schreef:
Het is moeilijk om in je eentje naar iemand toe te stappen die al jaren in de sport zit en blijkbaar het idee heeft dat ie het goed doet. Dan is het toch prettiger om mensen achter je te hebben die je bij kunnen vallen denk ik.

Kwestie van een kopie van haar brief in een enveloppe en adres er op, tata. Wordt wel vaker gedaan, ook anoniem.

Ik kan me overigens helemaal vinden in het bericht van Tenfold OK dan! .

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:50

cornelie schreef:
Publieksakties lijkt mij toch niet iets waar bv de WRAN zomaar omheen gaat. Het zal eerder in het belang van de organisatie zijn om daar toch op in te gaan.

Ik hoop het van harte hoor. Alleen zou je genoeg mensen bij elkaar moeten krijgen, zodat ze er niet omheen kunnen. En de goeie zouden niet onder de slechte moeten lijden. Het zou niet leuk zijn dat er ook naar de mensen wordt gewezen die wel diervriendelijk rijden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:52

Paintje schreef:
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.[/i]
Mensen zouden minder tijd moeten besteden aan het behalen van hun gelijk en meer aan het behalen van hun doel.
Need I say more?

Nope!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:07

Tenfold schreef:
Ik wil aan degenen die hier zo sterk over denken eens voorstellen om met wat klanten van de trainers/ruiters waar men in dit topic op doelt, te gaan praten. Hoe werkt het nou in de praktijk? Wat zijn de overwegingen geweest om juist voor die trainer te kiezen? Wat is de mening van de klant over wat men tijdens de wedstrijd heeft kunnen zien? En dan een open gesprek, zonder bij voorbaat eea af te keuren. Openlijk van mening wisselen moet toch mogelijk zijn. Ver hoef je niet te zoeken om klanten te vinden, zijn ook op bokt te vinden..

Lijkt me een goed idee.
Dus wie durft als klant een item te openen bij welke trainer hij traint c.q. zijn paarden getraind worden. En waarom voor deze trainer gekozen.

Het feit dat deze discussie steeds weer na een wedstrijd boven komt duidt er toch op dat nog lang niet alles is zoals het hoort.
En natuurlijk zijn het niet alleen de reiningruiters, alleen wordt dit onderdeel wel door het grootste deel van de ruiters beoefend (of is het uiteindelijk einddoel) én is het een Olympisch onderdeel waardoor het meer 'in de kijker' komt te staan.

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:34

Freckles"]
Ik heb het idee dat het in deze discussie net zo gaat als altijd dat de beste stuurlui weer aan wal staan.
[/quote]

Deze zin kan je beter in je onderschrift opnemen, dan hoef je dat niet telkens te typen in dit soort topics Knipoog (of was je dat zelf nog niet opgevallen....)

[quote="Freckles schreef:
En dat het altijd de reining ruiters zijn die zich daar schuldig aan zouden maken(bull....)

Nou volgens mij wordt er in dit nogal anonieme topic niet specifiek over reiningruiters gesproken hoor.

En in eerdere discussies is Frank Siebens zelfs de enige naam die regelmatig genoemd werd, en die rijdt volgens mij nog altijd geen reining.....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:49

Marianne schreef:

En in eerdere discussies is Frank Siebens zelfs de enige naam die regelmatig genoemd werd, en die rijdt volgens mij nog altijd geen reining.....

In welk topic was dat Cool

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:55

Er wordt vaak gezegd dat westernrijden hard is, want we rijden met grote sporen, "scherpe" bitten, enzovoort. Het is een feit dat je met westernrijden soms hard moet zijn, want een paard moet aan een losse teugel volledig onder controle zijn. Dit betekent loslaten als hij het goed doet en corrigeren als hij het niet goed doet. Om deze controle te bereiken, moet je paard respect voor je hebben en vooral luisteren. Hard corrigeren kan hierbij noodzakelijk zijn.

Ik weet natuurlijk niet wat je precies gezien hebt, maar ik denk niet dat je altijd goed kunt beoordelen wat de reden achter deze actie geweest is. Waarschijnlijk ken je de ruiter en het paard helemaal niet en weet je niets van hun achtergrond. Je bestempelt hier wel meteen onterecht alle westernruiters als dierenmishandelaars! Je mag niet vergeten dat het gaat om momenten van druk, geen constante druk. Het doel is ten allen tijde de ontspanning.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:58

Sugarmiss schreef:

Lijkt me een goed idee.
Dus wie durft als klant een item te openen bij welke trainer hij traint c.q. zijn paarden getraind worden. En waarom voor deze trainer gekozen.

Oja een goed idee??? denk je werkelijk dat iemand iets negatiefs zegt over een trainer waar hij zelf bij rijd???Het enige wat je te horen krijgt zijn positieve ervaringen.Als iemand al een negatieve ervaring heeft dan is hij/zij weg bij die trainer en dan zijn ze weer een ervaring rijker en die ervaring houden ze voor zich zelf.

Het feit dat deze discussie steeds weer na een wedstrijd boven komt duidt er toch op dat nog lang niet alles is zoals het hoort.

Nee,het duidt erop dat sommige DENKEN dat het niet zo is als het hoort,en hier door krijg je weer zo een heksen jacht en geeft het de indruk dat western alleen bestaat uit rukken en plukken

En natuurlijk zijn het niet alleen de reiningruiters, alleen wordt dit onderdeel wel door het grootste deel van de ruiters beoefend (of is het uiteindelijk einddoel) én is het een Olympisch onderdeel waardoor het meer 'in de kijker' komt te staan.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:03

vera"]
[quote="Paintje schreef:
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.[/i]
Need I say more?

Nope!
[/quote]

dat doen de meeste ruiters toch Cool tijd besteden aan het behalen van hun doel Cool
En daar worden ze nu op afgerekend

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:04

Even iets ander Vera, Sugarmiss en de rest die zo lopen te klagen.....wie zegt dat jullie goed met jullie paarden omgaan.....want wat jij goed vindt, kan ik afkeuren.....En als ik een jonge hengst begrijp ik dus dat als meneer omhoog komt ik moet zeggen "foei jongen dat mag niet" of heb ik dan toch jullie toestemming om hem aan te pakken.....En over die zogenaamde bloedbaden op de NK....hou toch op.....tuurlijk zijn er mensen die hardhandig bezig zijn....maar heb dan gewoon het lef om daar op af te stappen en te zeggen dat hij moet kappen ..... Vindt dit gewoon spijkers op laag water zoeken en daar is de Westernsport helemaal niet meegediend....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:06

Blaze"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Lijkt me een goed idee.
Oja een goed idee??? denk je werkelijk dat iemand iets negatiefs zegt over een trainer waar hij zelf bij rijd???Het enige wat je te horen krijgt zijn positieve ervaringen.Als iemand al een negatieve ervaring heeft dan is hij/zij weg bij die trainer en dan zijn ze weer een ervaring rijker en die ervaring houden ze voor zich zelf.

[/quote]
Ik denk dat je de point weer mist. Haha!
Als een klant tevreden is over een 'omstreden' trainer zou het mooi zijn dat hij kan uitleggen waarom deze trainer voor hem niet omstreden is en hij vind dat zijn paard er juist baat bij heeft.
Dit zou de 'tegenpartij' misschien een ander inzicht kunnen geven dan een vaak bevooroordeelde mening.

Het is duidelijk niet de bedoeling dat het een welles/nietus discussie gaat worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:07

NeverMind schreef:
Even iets ander Vera, Sugarmiss en de rest die zo lopen te klagen.....wie zegt dat jullie goed met jullie paarden omgaan.....want wat jij goed vindt, kan ik afkeuren.....En als ik een jonge hengst begrijp ik dus dat als meneer omhoog komt ik moet zeggen "foei jongen dat mag niet" of heb ik dan toch jullie toestemming om hem aan te pakken.....En over die zogenaamde bloedbaden op de NK....hou toch op.....tuurlijk zijn er mensen die hardhandig bezig zijn....maar heb dan gewoon het lef om daar op af te stappen en te zeggen dat hij moet kappen ..... Vindt dit gewoon spijkers op laag water zoeken en daar is de Westernsport helemaal niet meegediend....

OK dan!
en vergeet dan ook niet je paard een wortel te geven Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:11

NeverMind schreef:
Even iets ander Vera, Sugarmiss en de rest die zo lopen te klagen.....

En als ik een jonge hengst begrijp ik dus dat als meneer omhoog komt ik moet zeggen "foei jongen dat mag niet" of heb ik dan toch jullie toestemming om hem aan te pakken.....

Je vergeet te melden dat er ook geschreven is dat tussen hard en watje nog ontzettend veel gradaties zitten.

En de opmerking hierboven ergens dat je hard moet zijn om die losse teugel te verkrijgen vind ik zeker geen feit. Voor mij is dat ook gewoon 1 van de vele meningen, ik heb/vind het niet nodig.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:13

Sugarmiss"]
[quote="Blaze"][quote="Sugarmiss schreef:
Lijkt me een goed idee.

[/quote]

Ik denk dat je de point weer mist. Haha!
Als een klant tevreden is over een 'omstreden' trainer zou het mooi zijn dat hij kan uitleggen waarom deze trainer voor hem niet omstreden is en hij vind dat zijn paard er juist baat bij heeft.
Dit zou de 'tegenpartij' misschien een ander inzicht kunnen geven dan een vaak bevooroordeelde mening.
nee ik mis the point helemaal niet Cool voorbeeld
Als ik tegen mijn klanten zeg dat ze een paard op een bepaalde manier moeten aanpakken dan doen ze dat.Zelfs al is dat een beetje hard,ik geef daarbij de uitleg wanneer waar en waarom en laat ze zelf het resultaat voelen.heb ook een klant die zijn paard eigenlijk niet wil aanpakken,maar als ik tijdens een les toch aangeef dat het moet merkt ze zelf ook het verschil en het paard is weer een stukje wijzer geworden,want we zijn simpel weg duidelijk geweest.

Nu ben ik geen trainer en ook niet omstreden Cool
Maar wat ik schrijf geldt voor iedereen die lest,tot dat ze ergens anders gaan lessen en dan wordt die manier de ware.
Het is duidelijk niet de bedoeling dat het een welles/nietus discussie gaat worden.
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-10-03 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:15

" ~~}> Wat zou ik graag eens zo'n idiote ruiter op vier benen willen gooien, er een zadel op kwakken en een lekker scherp bitje in willen doen.. Bloos!. Maar ja, ze zullen daar ook wel op kicken, dus verspilde moeite..."
Sorry, na het lezen van dit topic schoot dat even door mijn hoofd.
Lijkt soms de enige manier mensen op heb eigen stomme gedrag te wijzen. hen hetzelfde te laten ondergaan!!! Stoom uit je oren

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:16

NeverMind, ik ben het met je eens! Dat oeverloze gezeur, in 2 dagen tijd 10 pagina's vol gezeurd. Ieder zijn eigen manier, ik keur het niet goed ,maar een betere wereld begint bij jezelf. Basta!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:28

En hoe is het met de duidelijkheid naar je paard toe? Je kan wel harder worden maar als niet duidelijk is wat er bedoeld wordt dan schiet het toch helemaal niks op.