[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:07

Ja. al moeten we beide nog veel leren.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:17

Oke, ik ben benieuwd (niet op een negatieve manier..)

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:19

ik zou het wel cool vinden dat een fries ook western kan eigenlijk, heb het zelf nog nooit gezien.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:24

m'n westerninstructrice is iig weg van haar. Zij is bijna blij dat ik nu tijdelijk uitgeschakelt ben.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:53

welke disciplines wil je gaan starten dan? :)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:01

XxNadiehxX schreef:
Ik weet niet of jullie mij bedoelen met ´mensen die friezen niet accepteren´ ´mensen die de sfeer verpesten´ enzovoorts.. maarre...als je goed leest heb ik al minstens 3 keer gezegd dat een fries recreatief (dus met hier en daar een wedstrijdje) hardstikke leuk is in de western en dat het inderdaad gaat over plezier met je paard.
Maar ik ben gewoon heel koppig in het idee dat een fries goed kan presteren in de wedstrijdsport (ja ook nationaal) dus.. prove me wrong;)

Hier ben ik het mee eens! ;)
Ik denk overigens wel dat een Fries het redelijk goed zou doen op nationaal niveau, in de WRAN klasses etc.
Maar ik denk niet dat je moet verwachten een NK te winnen of op Europees niveau goed mee te kunnen komen.
Maar ik weet ook niet of dat je doel is! Plezier is het belangrijkste toch? :)
Het zou wel super leuk zijn om een keer een Fries te zien, die heb ik eigenlijk nog niet gezien in de western volgens mij hihi.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:41

In eerste instantie trail, pleasure en horsmanship (?). Iig geen halter onderdelen daar loopt ze me te hard voor. En ligt het in de mogelijkheden van mijn paard misschien ook reining, maar dat is echt misschien.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:57

wolflupin5 schreef:
ik zou het wel cool vinden dat een fries ook western kan eigenlijk, heb het zelf nog nooit gezien.
Ik heb het wel eens gezien, maar cool is het niet ;) Eerlijk gezegd vond ik het 3x niks.
Kijk, je kunt best recreatief westernrijden met een Fries, no problemo. Maar wil je echt Pleasure/Western rijden zoals het hoort, dan moet je geen Fries nemen, zo simpel is het nou eenmaal. En voor de reining zijn ze helemaal niet geschikt imo, veel te groot en lomp om lekker vlot een rollback te kunnen maken bijv. Daar is alle smoothness wel uit als die aangaloppeerd. Ik heb in het verleden toen ik nog dressuurmatig reed ook een Fries gereden, als die galoppeerde begon de grond te trillen! :D En voor de goede orde: ik heb niets tegen Friezen, ook al rij ik die niet meer. (ben er zelf één :D ) En nu ik niet meer dressuurmatig rij maar Western, zal ik er ook niet weer 1 aanschaffen. Ik heb inmiddels wel ondervonden welk paard geschikt is voor welke tak van paardensport ;)
Maar nogmaals: recreatief is geen probleem en starten bij de Wran ook niet, wellicht haal je het tot de L2/L1 (als je lang genoeg doorgaat iig). Maar verwacht geen topnivo, hoeft ook niet. Net wat Romkabouter zegt, sport is niet persé topsport, basissport is prima :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:01

Op mijn vorige stal had iemand een westernset gekocht voor haar fries. Ze had wat problemen met galopwerk, maar met wat oefenen ging het galopperen heel fijn en liep haar fries zelfs mooi laag. Ik was er erg verbaasd over, maar het was een heel fijn gezicht.

In mijn lessen lopen tinkers, fjord, haf, etc etc. Wat ik juist mooi vind is dat men hard werkt om het paard goed te laten lopen op een fijne manier en er veel plezier in heeft. Als een paardje nog weinig of niks kon, zijn mensen super trots. Door training kan heel veel makkelijker worden.
Voor een paard is het fijn goed gereden te worden en voor ene ruiter is het fijn als het goed gaat en dat straalt men ook wel uit.
Niet iedereen heeft wedstrijd ambities, maar wil wel vooruit in training en dat met plezier doen voor zichzelf en het paard.
Als je van ver komt, met weinig ervaring en een paard met minder aanleg vind ik het knap als je een paard toch goed aan het lopen hebt.
Niet iedereen wil ook zijn koudbloed inruilen voor een QPA, dus kijkt hoe ver hij/zij met eigen paard kan komen. Dat duurt soms langer en is misschien minder ver, maar voor die mensen wel heel ver en een hele knappe prestatie. Je hebt niet altijd een lintje nodig.

In mijn ogen zijn wedstrijden leuk op welk niveau dan ook, maar er is maar 1 niveau en dat is je eigen niveau en je bent imo alleen je eigen tegenstander. Je moet je op wedstrijden meten met anderen, maar je kan alleen jezelf verbeteren.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:10

@ Mayflower Het spijt me als ik je aanval, maar wil je niet alle friezen over een kam scheren?
Die van mij is helemaal niet zo groot en lomp als de meeste friezen. Ze is klein (volgens paspoort 1.56, maar ze is daarna nog iets gegroeit.), fijn en supersnel. Ook leert ze iets makkelijk aan.
Tuurlijk loopt ze niet zo lichtvoetig als een QH oid, maar ik vind haar sommige dingen soepeler doen dan veel QH die ik ken.Zo vind ik het er iig uitzien.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:14

superpony schreef:
In mijn ogen zijn wedstrijden leuk op welk niveau dan ook, maar er is maar 1 niveau en dat is je eigen niveau en je bent imo alleen je eigen tegenstander. Je moet je op wedstrijden meten met anderen, maar je kan alleen jezelf verbeteren.

Zo is het superpony! Maar dat geldt in het algemeen vind ik, ongeacht welke discipline ongeacht welk ras, dus ook in de dressuur-, spring- en eventingsport. Niks mooier dan dat je paard fijn loopt en je super trots bent!

Dat is jammer dat je dat zo leest Yviertje, ik scheer ze helemaal niet over 1 kam. Ik heb het al helemaal niet over die van jou, want die ken ik niet. Ik heb hier over die ik gereden heb en over die ik gezien heb. Aangevallen voel ik me niet hoor, zo te lezen jij wel en dat is jammer, maar niet de bedoeling.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:15

Pff, laat iedereen toch doen wat-ie graag doet. Al is dat reining met een fries. Wie zijn wij om te gaan zeggen dat dat niet kan? Tot een bepaald niveau kan alles. En ik denk dat je als ruiter wel aanvoelt wanneer iets teveel wordt.

Bij ons is er trouwens een pony die zo fantastisch goed kan joggen (maar echt zo'n pleasure jog waar mening quarters niet eens aan kunnen tippen) en dat is ook geen QH/paint/app

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:21

@Mayflower Sorry niet helemaal goed gelezen. Maar idd ik ben erg fanatiek in het verdedigen van mijn paard, maar dat heeft een andere achterliggende reden die niks met fries zijn of western rijden te maken heeft. Moet ik misschien toch eens afleren....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:23

@yviertje- supersnel is niet wat we willen zien in de pleasure.dan zal je toch moeten barrelracen.
en waarin is jouw fries dan soepeler/beter in als quarters (ringsteken niet meegerekend )?
en heb je er dan een filmpje o.i.d. van, dat we mee kunnen beoordelen.

dit soort discussies zijn er vaker geweest.en altijd zie je mensen zeggen : een haf/tinker/fjord versloeg de quarter.een specifiek voorbeeld, of uitslagen zie je dan nooit.of ze vergeleijken de rot te rijden quarter, met de fijn te rijden haf/tink/fjord.ik heb liever een fijn gereden quarter, als een bouncing bos-ponietje. :D
deze discussie kom je nooit uit.
maar imo is een fries niet geschikt voor western-wedstrijden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:29

@spicegirl fimpje was ik al van plan te maken. Dat supersnel zei ik ivm met vergelijking met andere friezen, niet met QH. Als ik sommige QH bijv een reverse zie rijden denk ik dat mijn fries dat beter/soepeler doet, ik zie sommige zich echt de bocht omkrabbelen. Misschien is dat een norm maar ik vind dat persoonlijk er niet echt netjes uitzien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:43

dan moet je maar eens een amerikaans pleasure filmpje bekijken, en dan zie je dat "krabbelen "er wel bij hoort.echte pleasure paarden lopen nu eenmaal zo, en dan word door engelse ruiters vaak verward met onregelmatig of kreupel.mss dat jij dat dan niet mooi vind, maar de jury wel.
en een goede reverse, met een goede quarter versla je niet zo makkelijk.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:44

Spicegirl, wat bedoel je met krabbelen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:47

yviertje had het over krabbelen. maar ik bedoel er de korte pasjes van de pleasure paarden mee.sommigen vinden het krabbelen, of zelfs kreupel.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:50

Als pleasure goed wordt uitgevoerd, krabbelen deze paarden niet..maar helaas gebeurd dit niet altijd. Maar goed, dat is weer een ander verhaal ;)

Maar vergeleken met andere paardenrassen hebben ze misschien wel minder ruime passen idd, maar krabbelen zou niet moeten..is zo´n lelijk gezicht.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:54

zelfs ik als quarter -fan vind het soms krabbelen.zeker in sommige amerikaanse filmpjes. en dat eeuwige "dralopje "

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:55

korte passen kunnen ook soepel gaan, daar heb ik het ook niet over. Laat ik het anders formuleren; vloeiend.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:07

was er dit jaar geen fries in de barrelrace op het nk?? of had ik toen al drank gehad

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:18

cowboyberend schreef:
was er dit jaar geen fries in de barrelrace op het nk?? of had ik toen al drank gehad

Als jij toen teveel op had, had ik dat ook ;) Want die was er idd en vertrok volgens mij zelfs met zilver! :D

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:20

kijk was ik toch niet dronken, maar ja nu krijg je het gezeur dat het niveau hier niet goed is....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:27

cowboyberend schreef:

_O-

Ik was er niet, dus zou het niet weten :D