quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:48

Ik heb dit ook niet zelf verzonnen, ik wou dat het anders was........

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:52

Ik heb dit niet helaas niet zelf verzonnen, dus
Het is helaas zo dus sluit je ogen er niet voor....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:09

@dalawestern: ik denk niet dat in dit topic de mensen zitten die je aan wilt spreken. Hier zitten mensen die er al zeer bewust mee omgaan.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:18

Voel je niet aangevallen.

Ik ben juist heel blij dat er gelukkig WEL mensen zijn die hier verstandig mee omgaan.

Maar nog meer mensen bereiken is altijd goed.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:44

Hutch: een PSSM dieet is echt een dieet zonder graan en zonder suikers. Als je de Sublie 369 geeft, geef je al teveel graan en suiker om te zeggen dat je paard op een PSSM dieet staat. Wat voor brok krijgt je paard? Dikke kans dat daar ook al teveel graan en suiker in zit voor een PSSM paard. Ga vooral niet af op wat de fabrikanten zeggen. Zij weten veelal niet genoeg af van PSSM om te weten of een bepaald voer geschikt is voor PSSM-ers of niet. Helaas geldt voor veel dierenartsen hetzelfde. Dat een voer op de markt wordt gezet met de vermelding dat het laag in suikers is, wil niet zeggen dat het geschikt is voor PSSM-ers.

Dalawestern: ben ik met je eens. Er zijn zat fokkers die een hengst voor de dekdienst aanbieden die "unshown due to injury" is of eentje die niet gepresteerd heeft maar wel "volle broer van die-en-die top performer" is. Die heb ik op vorige zoektochten naar Mr Right altijd overgeslagen en het hele PSSM verhaal is op zich al een goede reden geweest om dat te doen.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:42

mac ik voer nu onderhouds muslie van Best-mix zitten wel granen in en wat suikers maar ook biotine en chondoritine vandaar dat hij maar o,5 kg per dag krijg..
wat zou jij dan qua voer aanraden subli raad mij de dieet mix aan in combinatie met omega 3-6- olie in de verhouding meer dan 300 ml is niet te doen nu hij er van af is merk ik het gedrag verschil gelijk

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:13

Hutch: als je echt wilt weten of je paard verbetert op een PSSM dieet, dan moet je alle granen en suikers weglaten. Dus niet denken "het is maar een beetje" want een PSSM-er kan op een beetje al heel heftig reageren.

Om precies te weten wat je voert, zou je je ruwvoer moeten laten testen en aan de hand daarvan bepalen wat je erbij zou moeten geven om tot een optimaal voerbeleid te komen, maar mijn ervaring is "minder is meer". Dus niet lukraak allerlei supplementen toevoegen, maar alleen dat voeren wat je paard ECHT nodig heeft.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:52

mijn beide pssm1 positieven, eten het volgende: Weidegras-hooi, bijna onbeperkt, rond de 8 kilo voor mijn merrie en zo'n 5 kilo voor de jaarling. Daarnaast krijgt de merrie nu 3/4 schep=600 gram luzernebrok, zonder melasse geperst, suikergehalte is 5,9%, daarin gemixt krijgt ze een vol schepje vit. E en Magnesium oxide, beetje water erover, roeren, klaar, de jaarling krijgt exact de helft. Nu deze week begonnen met weide opbouwen, het gaat prima, ze lopen nu 3 upd op de wei, zonder problemen, en eten nog maar de helft van hun hooi.ik geef nooit meer iets anders, voorheen geprobeerd met vanalles, zelfs bezig geweest om een geschikt voer te ontwikkelen, maar ik heb 't opgegeven, dit bevalt ons alle drie het beste.

Dalawestern, even een vraag, als n/n getest niet 100% zeker is, dan zeker de n/p1 en p1/p1 ook niet? waar haal je eigenlijk die info vandaan? ben echt wel benieuwd.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:20

Ik voer mijn PSSM-er vergelijkbaar met freeride :-) .
Ook 8 KG hooi, 1,3 KG Agrobs luzernebrokjes (ivm eiwitonbalans in hooitest), VitE/Selenium (Sel kwam te laag uit bloedtest) en GlucoBalance. That's it. Daar doet ze het goed op.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:27

ik voer 4 plakken natuurhooi ( uit frieze meren gebied, onbemest enorm stengelig)
2x daags 1/5 natures best met glucobalance, muscle support, strezz en lijnzaadolie. ( alles in overleg met holistisch da)
vandaag weer bloed laten testen in d ekliniek en dit zag er echt goed uit, lagere cpk dan ooit. ook bij een pssm paard blijft het maatwerk. die van moet ik absoluut gene gras geven dan gaat het direct fout bijvoorbeeld.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:32

Da's goed nieuws hobbelheks!!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:10

Hobbelheks fijn dat de waarden goed zijn!

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:20

@hobbelheks, dat is goed nieuws! Gras vind ik ook erg spannend hoor, maar onze wei is eigenlijk onbemest( gedroogde koeienmestkorrels voor de grond) en er staat van dat kruidengras, ziet er leuk groen uit, maar zelfs de ruin wordt er niet dik van ;). Mac, geef jij ook nog magnesium of olie? mijn merrie doet 't niet goed op olie, ze vindt t vies, terwijl ze een heel makkelijke eter is, maar ze zwiept dan ook veel meer met de staart, zelfs in de winter.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:08

Ik heb ze nu 10 minuten per dag op gras staan en wil uitbouwen tot een uur. Meer gras heb ik niet :D . Zelfs dat vind ik nog spannend eigenlijk := maar dat zou denk ik wel moeten kunnen. Afwachten maar.

Freeride: nee, ze krijgt geen olie, daar wordt ze veel te dik van. Magnesium krijgt ze momenteel ook niet. Ze kan niet tegen lijnzaadolie, weet ik uit het verleden, dus dat geef ik haar sowieso niet. Ik overweeg wel ALCAR, vanwege het snel dik worden.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:33

wat is alcar precies, dik worden is hier ook ene probleem

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:26

Acetyl l-carnitine voluit. Wordt in de US al veel gebruikt als alternatief voor olie voor (PSSM) paarden die daar te dik van worden. Ik heb het hier (in NL) nog niet in losse poedervorm kunnen vinden; wel in capsulevorm.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:07

bedankt voor jullie info qua voer ik ga het mijne nog eens onder de loep nemen

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:51

ik ga binnenkort mijn quarter ook laten testen op pssm, hij heeft zo'n week of 4 geleden met zware spierbevangenheid gestaan uit het niets.

ik had de dagen er voor gewoon gereden.
zijn voer was een week of 2 er voor iets geminderd, maar nog steeds genoeg.
we staan al een maand of 6 op de nieuwe stal, dus ook geen extra stress.
het enige dat anders was was dat ik al een paar dagen merkte dat hij wat last had van zijn rug, en heb daarom de dag ervoor minder gereden, en een afspraak gemaakt met de osteo voor 2 dagen later.

uit het bloedonderzoek bleek ook spierbevangenheid, na 1,5 was het bloed weer helemaal in orde.

het dieet heb ik radicaal omgegooid, hij kreeg pavo nature's best (1 schep per dag) en pavo condition (een halve schep per dag) en kuil of vet hooi. maar nu geef ik 's morgens een halve summerfit koek van pavo en 's avonds 1/4 schep luzerne brok (niet met melasse geperst), magnesiumoxide, vitamine E en selenium, en zeewier (dit als tijdelijke boost) en hij krijgt alleen nog heel arm graszaadhooi.

ik heb hem vanaf het begin wel elke dag op de paddock gezet, hij weeft wanneer hij stress heeft en weeft de hele dag wanneer hij alleen op stal gelaten wordt. hij heeft een eigen stenen paddockje, dus heeft daar wel rust.
in overleg met de DA mocht ik hem wel laten grazen aan de hand, begonnen met een half uurtje, toen een uur, later mocht hij een uur los alleen, twee uur los alleen, en toen een uur los in de kudde.... enz.
we waren op 3 uur los in de kudde aangekomen voor een paar dagen toen zijn deken is doorgelekt en het weer foute boel was in zijn rug, 's avonds heeft hij koliek gehad, wat er wel mee te maken heeft gehad.
dus weer even een paar passen terug met op de wei.

qua beweging doe ik verder nog heel weinig, ik wandel met hem, fiets nu af en toe een rondje waarbij hij stapt en een klein stukje nu van me mag draven. en sinds vandaag ben ik begonnen met lange lijnen werk. ik wil hem graag wel een beetje trainen, maar niet op de cirkel aan de longe, dat lijkt me te belastend nog, en ik wil er ook nog niet op gaan zitten.

sorry voor het lange verhaal, maar precies 2 jaar geleden heeft hij ook zware spier problemen gehad, maar is er door mij en de DA of kliniek nooit uit kunnen sluiten wat het nu precies is geweest. ik heb het maar op eiwitvergiftiging gehouden, maar het begint nu aan me te knagen dat het misschien wel tying up is geweest, maar ik het niet als zodanig heb herkend.

nu vraag ik me af wat ik nog meer aan zal moeten passen wanneer het wel pssm blijkt te zijn?

mb1
Berichten: 154
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:10

een vriendin van mij heeft haar paard in moeten laten slapen, het paard had PSSM en was om de haver klap spierbevangen. speciaal dieet, vit E en noem maar op had allemaal geen nut, echt verschrikkelijk.
Bij ons op stal heeft er iemand 3 jaar geleden een veulen gekregen echt een prachtbeest, nu met zadel mak maken zijn ze erachter gekomen dat het paard ook PSSM heeft. Als het paard hard rent in de bak staat hij daarna helemaal stijf en kan zich amper voort bewegen, echt heel zielig.
Ook hun moesten de keus maken om hem in te laten slapen, echt verschrikkelijk voor ze.
Er is nog niet zoveel bekend hier in nederland over PSSM en het is helaas erfelijk...

ze zijn er trouwens achter gekomen bij beide paarden door een spier biopt

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:04

mister01 verstandige keuze dat je je paard gaat testen.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:29

@ mb1: gelukkig hoor en lees ik ook wel "succes" verhalen van paarden met pssm, niet elk paard hoeft af gemaakt te worden hier door.

@ Hutch: vandaag haar getrokken en uitgezocht, formulier ingevuld, en morgen gaat het op de post.

ik zit meer een beetje waar ik aan moet denken qua training, wat wel en wat juist absoluut niet bij een pssm paard?

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:21

Mister, qua training moet je simpel denken, beter dagelijks iets dan 1 dag niets, en wanneer je om welke reden dan ook een paar dagen stopt, opnieuw opbouwen, zeker onder het zadel. nu moet ik zeggen dat ik geluk heb dat mijn pssmer gemakkelijk om de dag kan werken, zonder problemen, maar, zij staat 24/7 in virjheid, stalrust of box-opsluiting is het allerberoerdste voor een pssm-er, ze moeten kunnen bewegen wanneer ze dat willen, zo bewegen ze de overtollige suikers er beetje bij beetje toch nog uit. Het moet geen grote ruimte zijn, maar 10 op 20 is wel ideaal, qua gras heb ik dan weer geluk, ze staat sinds een week op een klein weitje( serieus netjes opgebouwd) en wel 5 uur non stop, zonder problemen, ze raced de wei op ploft neer, rollen rennen uitschudden en eten, zo soepel als nu was ze nog nooit denk ik toch. Fructose(suiker in gras) is ook veel minder schadelijk dan glucose( melasse en zetmeel dat omgezet wordt in suiker).
Je hebt me verteld over de koliek, en ik betwijfel of dat koliek was, heb ik je ook verteld, van gras wordt de mest meestal platter, niet droger, en, van zo kort op de wei krijgen ze geen koliek, tis geen cavia, tis een heel paard. hoop dat de resultaten n/n zijn, dan weet je iig dat het geen pssm type1 is, en qua voeding doe je alles al zo goed mogelijk, behalve die summerfit koek,het enig dat nog kan helpen is 24/7 bewegingsvrijheid, en een tikkeltje afvallen.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:54

die summerfit koek gaat er nog af, maar ik heb het pak nu open, en maak het dan wel op, hij krijgt een halve koek per dag, dus maar heel weinig. straks gaat hij helemaal over op die luzerne.

hij is gelukkig wel aan het afvallen nu :o het hooi vind hij niet lekker, en die luzerne wordt ook met lange tanden opgegeten :D maar hij eet alles wel op, dus krijgt hij wel alle vitamine en mineralen binnen.

tja die koliek, ik weet het ook niet, is mij te toevallig allemaal, maar de DA was wel van koliek overtuigd. maar ja, daar heb ik nou ook niet echt zo'n hoge pet meer van op.

24 uur vrije beweging zal niet gaan hier, 's nachts stal en overdag paddock (ruime stenen paddock) of weide gang is wat ik kan bieden. 24 uur vrije uitloop is hier heel schaars vanwege de klei grond. zijn box is wel ruim, hij is gelukkig niet zo groot.

ok, maar verder kan ik het dan beter gewoon aankijken hoe hij het oppakt qua beweging.

ik ga hem weer wat opbouwen op de wei, ik wil hem de hele dag op de wei hebben, nu zit ik weer op 4 uur, dus we hebben nog een paar uur te gaan.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:22

Verder zo min moelijk dingen vanderen in het normale patroon, als het goed gaat dus niet wijzigen in voer, supplementen e.d.
Mijn merrie is de laatste keer na het enten bevangen geraakt omdat er een andere entstof was gebruikt dan ze tot nu toe kreeg (waar ik pas na het enten achter kwam!). Dus nu al weer 5 weken an de hand aan het stappen ...
Dus ook appassen met ontwormen en enten, wat ze binnenkrijgen, sommigen reageren overgevoelig op dit soort dingen.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:15

op het pssm forum is er een hele tijd gesproken over entstof etc,nu blijkt dat de meesten op 1 bepaalde stof /merk niet goed reageren, laat dat nu de enige zijn waarvan mijn merrie geen tremors kreeg, spiertrilling in de linkerschouder.alles is trial and error met een pssm-er, dekens,training,stress etc etc.
qua ontworming heb ik nog niet veel gehoord dat het misging, enkel de lintwormkuur kan bij zware infectie ongemak veroorzaken begrijp ik van sommigen, en dan kan er lichte stress ontstaan. Mister01, duimen en hoeven worden hier driftig gedraaid voor jullie!!!!