[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:20

Weed schreef:
loriene schreef:
Die van mij leven langer dan die 2 jarigen die daar rondhobbelen.

hehe eindelijk een zin zonder hoog penny gehalte pfffffffffffffffffffffffff 8-)

DANK U. :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:21

Ik zie in het filmpje zeker geen paard dat in protest is. Bovendien zie ik een keurig zittende amazone, al heb ik de ballen verstand van western. Als ik kijk naar de bewegingen van het paard, heb ik wel het idee dat hij fysiek moeite heeft met het dragen van een ruiter. In mijn beleving is het paard, zowel met het verkorte drafje als met de viertakt manier van galopperen vooral bezig zichzelf overeind te houden. Paard zoekt zo veel en zo lang mogelijk raakvlakken met de grond. Dat er een iemand op zit, maakt vermoedelijk dat dit meer/verkorter/langer gebeurt dan wanneer er niemand op zou zitten. Dat langzame tempo hoort er dus kennelijk bij. Dat dit 'pleasure' heet, en dit paard er kennelijk heel erg goed in is, wil ik gelijk geloven.
Persoonlijk zie ik liever dat een paard zonder ruiter wat meer de gelegenheid heeft gekregen om uit te groeien, om daarmee beter bestand te zijn tegen balansproblemen die sowieso met de eerste keer bestijgen van een paard worden veroorzaakt.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:21

Ja he. Vindt jij het ook zo mooi?? Ik vindt dat kleurtje echt zooo mooooiiii maar ja ben gek op roantjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:23

Weed schreef:
Lara_Silver schreef:
Imo heb ik toch de daadwerkelijke basiskennis van de pleasuresport.

Als je het paard op dat filmpje niet goed vind lopen dan heb je echt geen basis kennis mbt pleasure

Ik schrijf nergens dat ze niet goed lopen. Ik schrijf dat ik het sneu uit vind zien. Dat taktloze neem ik na zorgvuldig herbekijken van het filmpje terug, er is wel takt maar deze is door het overdreven langzame volledig uit het normale verband. Dus dat maken het bij deze (na mijn eigen uitspraken over het definieren van de gangen te volgen) wel correcte gangen. Maar dan vind ik het bij gebrek aan soepelheid, en vlotheid het algemene beeld nog steeds niet mooi.

@Toekie: zoals je ziet ben ik op een element van de eerste uitspraak teruggekomen. Vind het nog steeds scheve perfectie, nog steeds geen handgangen en nog steeds te langzaam. Imo gaat het tegen de natuur in, de natuurlijke beweging van een paard door fokken zo inbinden en afmatten, sorry daar kan ik geen waardering voor hebben.

Waarschijnlijk gaat mijn post nog niet gewaardeerd worden, maakt me geen bal uit. Maar zie, ik heb dan wel een duidelijke mening maar ben ook zeker bereid dingen nog nader te bekijken en aan te geven waar ik me vergis. (takt is namelijk geen kwestie van smaak maar iets wat zichtbaar is)

edit: Bij deze, omdat ik niet echt van discussie houd waar mensen exessen moeten gaan zoeken uit andere takken, en waar penny geroepen wordt etc. Zoek mij een filmpje met een pleasurepaard dat: er niet zo afgemat uit ziet maar met een actieve blik in de ogen (er wakker uit ziet in de hele houding), voor pleasurematen vlot én actief loopt (dus niet dit typische extreme uit amerika) dus niet zo stroef loopt in de bewegingen. Mischien kunnen jullie zelfs mijn mening bijschaven, of mijn beeld wat positiever maken. Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-03-10 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:27

Sientje schreef:
Paard zoekt zo veel en zo lang mogelijk raakvlakken met de grond.

:j Daarom zie je altijd dit soort mooie pleasure plaatjes 8-)

Afbeelding

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:29

Toekie schreef:
Sientje schreef:
Paard zoekt zo veel en zo lang mogelijk raakvlakken met de grond.

:j Daarom zie je altijd dit soort mooie pleasure plaatjes 8-)

Afbeelding

Jeetje wat zit jij netjes zeg. Super foto!!!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:30

Romkabouter schreef:
Ik vind het jammer dat we het geen technische discussie kunnen maken, maar het een smaak een mening topic blijft

Rij technische zijn de gangen goed die hier te zien zijn, stap als viertact, draf als tweetact en galop als drietact maar toch vind ik de gangen te langzaam en zou ik de gangen die bijv dat veulen laat zien ook graag (als 3 1/2jarig ;) ) onder het zadel zo zien.
Er heeft eerder een filmpje hier gestaan over een paard die je over een periode van een paar jaar ziet, waarbij je hem ook als twee jarige ziet beginnen. Ook daar vind ik dat hij steeds meer zijn echte gangen verliest en dat vind ik jammer.
Ik rijd zelf ook pleasure en het is zeker zo dat het paard het op een gegeven moment aanbied om in de rustige gang te blijven lopen maar dat betekent niet dat je altijd zo rijd. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:31

Ik kan het filmpje ook wel waarderen. Mooie rondgesprongen pleasuregalop. Aan de scheefheid moet gewerkt worden, maar ik heb houterige bewegingen gezien. Mooi paardje ook....

Paintless

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:33

ga toch allemaal niet zo over de zeik..

we weten dat de amerikanen dat doen.. is niets aan te veranderen. en zeker niet op een nederlands forum..

negeren is niet goed nee. maar via bokt bereik je er werkelijk helemaal niets mee. dit is gewoon rellen.

laten we het sluiten..

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:37

Nee dat weten we idd allemaal. Maar het gaat hier ook om de gangen van de pleasure en dat vinden ze allemaal zielig ed. En persoonlijk vindt ik dat de dressuur ruiters (lang niet allemaal hoor) zich dan maar eens wat meer moeten gaan verdiepen in de western sport en niet altijd gelijk zo negatief moeten reageren. Dat doen wij ook niet bij hun topics. Ik zie ook genoeg bv wijd openstaande monden. Maar dan houd ik mij ook stil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:38

Waarom sluiten? Dat is pas echt de kop in het zand steken. Dat geblaat over de leeftijd van het inrijden in de US of A voorkom je er echt niet mee hoor. Desnoods openen ze een nieuw topic...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:43

Sientje schreef:
zowel met het verkorte drafje als met de viertakt manier van galopperen

Als je nog een keer beter kijkt, dan zie je dat de galop een drietakt is.
Eerst buitenachterbeen, dan binnenachterbeen exact gelijk met buitenvoorbeen, en dan binnenvoorbeen...

En het verkorte drafje noemen we een jog en is ook zuiver 2-takt.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:43

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:47

ik ben dus wel een dressuurmuts en vind dit er lekker uitzien.als dit de bedoeling is van de pleasure.
heel ontspannen en gecontroleerd. ruiter heeft het paard goed onder zich lopen. paard bolt de rug mooi en draagt de ruiter, geen weg gedrukte rug of iets, geen weerstand in de hand.
kunnen dressuur ruiters een voorbeeld aan nemen. (waaronder ik zelf ook ;) )

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:47

loriene schreef:
Mens ,een 2 jarig paard is haast nog een veulen. :(

Misschien bij de KWPN'ers met een gemiddelde leeftijd van 6 jaar... ;)

Over de leeftijd, wel of niet terecht, zijn al voldoende discussies gevoerd....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:48

Daar heb je het al.

Gaat niet om het paard maar om de big bisness.
Je gaat gewoon niet op een 2 jarig paard zitten.
Die horen in de wei thuis.
Punt klaar!!!!!!!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:51

lovelucydan schreef:
ik ben dus wel een dressuurmuts en vind dit er lekker uitzien.als dit de bedoeling is van de pleasure.
heel ontspannen en gecontroleerd. ruiter heeft het paard goed onder zich lopen. paard bolt de rug mooi en draagt de ruiter, geen weg gedrukte rug of iets, geen weerstand in de hand.

I love lovelucydan! :+:

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:51

whahahaha nee de grote dressuur ruiters rijden ook niet voor hun brood zeker die doen het er ook zeker bij voor de fun of voor de hobby.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:53

loriene schreef:
Daar heb je het al.

Gaat niet om het paard maar om de big bisness.
Je gaat gewoon niet op een 2 jarig paard zitten.
Die horen in de wei thuis.
Punt klaar!!!!!!!!

Bijzonder kortzichtig gedacht. Een veulen van begin Januari, dat per 1 Januari een jaartje ouder wordt, heeft een half jaar voorsprong op een veulen van halverwegen Juli/Augustus.
Een "tweejarige" in de Pleasure is een heel ander verhaal dan een "tweejarige" in de reining.
.
Dat houdt overigens niet in dat ik het per definitie goedkeur, maar wel dat er te spastisch gekeken wordt naar de datum op de kalender.
Er zijn paarden die met 2,5 echt klaar zijn voor licht werk.
En er zijn ook paarden waar ik met 3 nog geen zadel op zou willen hebben.
Dus kijk naar het paard, en niet naar de kalender...
Kijk naar wat je met een paard wilt, en hoe je hem houden moet/kunt/wilt
Niets is erger dan "hokjesdenken"...:r

thillie

overigens heeft dit paard met zijn "slechte" lopen wel op 1 wedstrijd $100.000 gewonnen

lovelucydan

storrum schreef:
lovelucydan schreef:

I love lovelucydan! :+:

bedankt :D
het is gewoon zo...

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:55

lovelucydan schreef:

AMEN!!!!!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:55

kop in het zand.. nee misschien is dat niet goed. maar een forum zoals het bokt is, bereik je in amerika er ook niet mee.
zolang daar een 2year olw pleasure wordt uitgeschreven zullen paarden met 1 jaar, 18 maanden beleerd worden.

maar ga er hier niet over rellen. doe dat dan zoals laatst op youtube.. toen kregen ze ook letterlijk reactie van mensen uit amerika. dan heb je hun aandacht.

maar er gaat gewoon zo ontzettend veel geld in om.. als je een beetje mee wil tellen als fokker, trainer, ruiter, dan moet je wel zo vroeg mee doen. of je wil er geen geld in verdienen. die zullen er van de 200 miljoen amerikanen ook heus wel zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:56

De Amerikanen die er geen geld in willen verdienen, zul je zelden aan de top zien...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:18

en dat is dus de reden dat er nogsteeds jonge paarden beleerd worden.

men blijft het nou eenmaal aanbieden.

en om nou als nederlands burgermeisje de AQHA op de vingers te tikken.. gaat dat niet een beetje te ver?