[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LVNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:21

Cer schreef:
Ik weet niet precies hoe het zit met risico's, maar met een beschadigd hoofd wil het nog wel eens heel erg misgaan.. Ook met een ruggewervel. Of een bodyprotector helpt zou ik niet weten, ik denk van wel. Bij ons op stal rijden er meerdere standaard mee, ik vind het top :j

Voor je nek is weinig bescherming, maar dat wat er dan wel is, kun je gebruiken..

Ik vraag me eigenlijk af wat de verhouding is tussen gebroken tenen/voeten en hoofdletsel bij de paardensport :)

Zijn er trouwens meer sporten waar hoofdletsel een risico is, maar waar geen bescherming wordt gedragen? (zomaar een vraag)

ja zeker een bodyprotector heeft me leven gered!
ik werd erafgegooid met en rodeo!
bokken stijgeren zigzaggen en galopperen tegelijk.
Ik viel dus eerst op me hoofd(cap) en toen op me rug(bodyprotector) sommimge zeiden dat ik me rug had kunne breken als ik die protector niet om had.
Dus neem van mij aan dat een bodyprotector super bescherming geeft ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:41

Buitenzorg schreef:
Al was het alleen maar om de juridische haken en ogen van het claimen van letsel richting de organisator te voorkomen.

Verzekeringstechnisch gezien zijn die er dus niet. Ja, nu wel, omdat de KNHS een capverplichting heeft ingesteld ;)

Wranglerbutt schreef:
@Rom: Jij doet toch ook aan eventing? Draag je ind e cross dan wel een helm?

Ja, omdat het verplicht is. Vroeger had ik ook geen bodyprotector om, tot het verplicht werd.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:03

Ik had echt nooit een cap op maar sinds mijn zoontje is geboren zet ik hem wel vaak op of eigenlijk altijd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:12

Ja ik ben in overtreding heb de ALV belooft dit niet meer te doen, geef alleen de feiten even op een rijtje, hoe het ook weer met die cap zat. Het ligt namelijk allemaal wat breder. Het is ieder zijn of haar recht dit onder staande te bestrijden, of de ALV van de WRAN voor te leggen dat het niet op waarheden berust, dan zal ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
Samenvatting,

Uitspraak

Aansprakelijkheid van organisator en leider van skeelercursus voor ongeval met dodelijke afloop van een beginnend cursist; niet-naleving van veiligheidsnorm?, waarschuwingsplicht organisator beschermingsmiddelen te dragen wegens gevaar van hoofdletsel (valhelm), geen ?risico-aanvaarding?; exoneratiebeding, uitleg, redelijkheid en billijkheid; stelplicht- en bewijslastverdeling, toepassing van de omkeringsregel.

Tik is in op google veiligheidsnorm paardensport, en zie dat BV ook de site consument en veiligheid een klemmend advies doet op een veiligheidshelm CE 1384.

Ook geeft deze site een inventarisatie aan qua ongevallen in de paardensport, heeft dit ook voor de skeelersport waaruit blijkt dat het wel meevalt met ongelukken met dodelijke afloop.
Ondanks de skeelervereniging deze inventarisatie aangedragen had ten tijde van dit proces, oordeelde de rechter toch in het nadeel van de vereniging, en kreeg de cursus leider er ook nog even van langs.

Dit alles is terug te slaan op de WRAN als vereniging, en of de organisator daarvan. Hierbij kan een lid van ons jurykorps als cursus leider gezien worden,…….dit kan en mag de WRAN toch niet overkomen.

Als andere verenigingen ermee denken weg te komen om een rechter aan te geven dat hun dit niet kunnen en mogen van hen in de USA gevestigde moedervereniging, hebben deze dus op zijn Nederlands gezegd deze mazzel dan maar. Helaas kan de WRAN zich niet verschuilen om het zomaar te zeggen achter deze naar alle waarschijnlijkheid Nederlandse rechtspraak overtroevende USA moederverenigingen.

Verder maakt het ook niks uit of het nou om een cursus gaat en of een wedstrijd. Het dubbeltje op de kant beproeven, de uitdaging aangaan of deze uitspraak overgenomen zal worden als een dodelijk ongeval een WRAN wedstrijd zal betreffen, zal een domme uitdaging zijn. Andere uitspraken binnen het Nederlandse recht neigen er steeds meer naar dat verantwoordelijkheden weg genomen worden bij een deelnemer.

Dit neemt niet weg dat het iedereen vrij is een vereniging op te richten, waarbij de zorgplicht aan de laars gelapt wordt.

Normaliter zal een ongeval tussen de verzekerde organisatie en of vereniging, en zegmaar de zelf ook verzekerde deelnemer wel onderling opgelost worden.
Maar in het geval als hierboven geschetst gaat het nog een stukje verder, en komt de vraag of er aan de zorgplicht gedaan is.
Meestal komt er dan ook een LSA om de hoek bij kijken (letselschade advocaat) die er maar voor één zaak is, zoveel mogelijk geld eruit te halen voor de nabestaande van die vrouw betreffende het skeeler arrest, deze lied namelijk een man en drie kinderen achter.

Hiervoor heeft de WRAN zich willen indekken, een jurist voor in de armen genomen, die ons de weggewezen heeft wat je de vereniging met een vrijwillige bestuur niet wil laten over komen. De verzekeraar stelt dan zo ook haar eisen, één ervan was dat alle deelnemende ruiters aan onze wedstrijden een cap op moesten. Dit heeft de WRAN met haar jurist weten te pareren, aan de hand van het level regelboek, met name de lijst van verrichtingen daarvan.

De jurist maakte gebruik van deze lijst om de vaardigheden van een ruiter aan te tonen waardoor wij konden afdwingen dat de L2 en L1 wel de hoed op konden, als deze dat zou willen. Zorgplicht beginselen van andere hippische disciplines maakte het ernaar dat de verzekeraar hierin mee ging.

Op dit moment kon de WRAN als vereniging twee dingen doen.
-1 geen verzekering nemen.
-2 wel deze verzekering nemen.

De WRAN heeft uiteindelijk het advies van de jurist overgenomen, die luiden, dat de WRAN als vereniging er verstandig aan zal doen zich in te dekken, omdat niet uitgesloten kan worden dat uitspraken binnen de divers zijnde arresten, de leidraad zal kunnen zijn als er aangetoond kan worden dat een ongeval met dodelijke afloop een beginnende ruiter zal betreffen.

Uiteindelijk is het dus te danken aan het ontwikkelde level systeem, dat het mogelijk kon worden zoals het nu is. Dit terwijl het level systeem in tijde van ontwikkeling daarvoor helemaal niet bedoeld was, maar waar wij wel uiteindelijk de verzekeraar mee hebben kunnen overtuigen waar de ruiter de vaardigheden bezit, zodat je deze niet meer zien kan als een beginner. Ook dankzij het level systeem konden wij dat aantonen door middel van het punten promotie degradatie systeem, dus met andere woorden waar een beginner, beginner af is, en dan door het leven kan gaan als een ruiter die alle vaardigheden beheerst.

Hiermee heeft de WRAN dus invulling gegeven aan de zorgplicht die op alle verenigingen rust, om een arrest om de oren te krijgen waar al een uitspraak over ligt. Ik, maar goed wie ben ik, zou alle verenigingsbestuurders wel willen toe schreeuwen, neem uw verantwoordelijkheid met betrekking tot,
-1het niet naleven van de veiligheidsnorm
-2dwingende waarschuwingsplicht
-3beschermendemiddelen
-4stelplicht
-5bewijslastverdeling

voordat ook op u de omkeringsregel zou kunnen toegepast gaan worden.

Ik plaats dit verhaal alleen in dit topic om dat ik lezen kan dat u het allemaal voor uw zelf goed geregeld heeft, dus het zelf wel uit maken kan, bedenk dat de WRAN het ook voor haar vereniging goed geregeld heeft, en dat is waar het omgaat.

Vr Gr Peter Vet.
Sorry dat ik jullie lastig gevallen heb met een lap tekst, die naar alle waarschijnlijkheid in niet goed Nederlands zal opgesteld zijn, enz, enz.

hobbelheks

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:31

ach je niet houden aan afspraken die gemaakt worden op een ALV doe je op zich vaker dus hier kijkt niemand van op...
en je verhaal is voor de leek weer niet te volgen...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:32

PeterV schreef:
Sorry dat ik jullie lastig gevallen heb met een lap tekst, die naar alle waarschijnlijkheid in niet goed Nederlands zal opgesteld zijn, enz, enz.

Én ook nog eens niet volledig is...dingen blijven herhalen maken ze nog niet waar hoor! ;)
Laatst bijgewerkt door MissPK op 13-11-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:34

oh en ontopic, thuis en in het bos rijdt ik bijna altijd met cap.
op show, waar ik ook dure showoutfits voor aanschaf wil ik het plaatje compleet maken met een hoed!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:38

ik heb een hummer
ik heb een hummer
ik heb een hummer
ik heb een hummer

hé oliebol MissPK, je hebt gelijk...... was het proberen waard :+

verhaal van peterV: ik kan er geen touw aan vast knopen.
erg warrig en moet de zinnen 3 keer lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:44

Bedoel jij de zaak LJN: AU4042?

Zoja, is er geen verschil tussen een cursus en een wedstrijd?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:46

nou, weet niet waar ik nu meer moeite mee heb....Cap op, of dit stuk lezen.. :+

beetje warrig verhaal hoor

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:49

quarterH schreef:
ik heb een hummer
ik heb een hummer
ik heb een hummer
ik heb een hummer

hé oliebol MissPK, je hebt gelijk...... was het proberen waard :+

_O-

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:16

Geen idee wat voor helm hij op had. En of hij anders op slag dood was geweest is ook koffie dik kijken. En dan komt het weer neer op waar je voor kiest. Als kasplantje of alleen nog kunnen knipperen bij volle verstand.....

Het is bekend dat als je ongelukkig valt met een cap op, je een hoge nek breuk kunt oplopen.
Dat is bij de nieuwe cap/veiligheidshelmen nog steeds het geval.
Zo als een arts tegen mij gezegd heeft, je kunt in principe beter ongelukkig vallen met een fietshelm op dan met een cap als het gaat om mogelijk nek letsel! Met een fietshelm op kun je in elk geval nog zelfstandig adem halen als het echt mis zou gaan.

Ik heb dus de keuze voor mezelf gemaakt en vind gewoon dat iedereen alleen zelf kan overwegen wat voor hem/haar het veiligst/beste is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:48

Citaat:
Zo als een arts tegen mij gezegd heeft, je kunt in principe beter ongelukkig vallen met een fietshelm op dan met een cap als het gaat om mogelijk nek letsel! Met een fietshelm op kun je in elk geval nog zelfstandig adem halen als het echt mis zou gaan.
De arts heeft wat één ding betreft helemaal gelijk: je kan maar beter niet ongelukkig vallen! ;)

Misschien een beetje off topic:
Citaat:
Het is bekend dat als je ongelukkig valt met een cap op, je een hoge nek breuk kunt oplopen. Dat is bij de nieuwe cap/veiligheidshelmen nog steeds het geval.

http://wapedia.mobi/nl/Drogreden :P

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:28

Off of on topic :
Het breken van de nekwervel bij of de ene of de andere helm is geen logica fout of een drogrede die is gewoon wetenschappelijk aantoonbaar. Een fiets helm pakt gewoon net een wervel of 2 lager dan een cap en dat maakt het verschil tussen nog wel of niet zelfstandig ademhalen. Wordt tijd dat ze de cap op dat gebied eens aan passen vind ik persoonlijk!

En inderdaad je kunt beter niet ongelukkig vallen of het nou zonder cap, met cap of met fietshelm is. :+ :+ :D 8-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:45

Off off topic, wat voor Avatar heb jij dan, Adrienne?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:45

Adrienne schreef:
Off of on topic :
Het breken van de nekwervel bij of de ene of de andere helm is geen logica fout of een drogrede die is gewoon wetenschappelijk aantoonbaar.

Ik mis de wetenschappelijke onderbouwing voor jouw stelling of verwijzing naar een gedegen onderzoek :)
'Iedereen weet dat' is een klassiek voorbeeld van een drogreden (meervoud redenen) en de mening van een arts is ... slechts een mening.

Op basis waarvan denk je trouwens dat CE-keurmerken, NEN-normen, DIN-normen en waar rijhelmen verder aan moeten voldoen worden afgegeven? Als er een reeël risico bestaat op ernstig nekletsel als gevolg van het dragen van een rijhelm, dan zouden die dingen überhaupt geen keurmerken ofg certificeringen ontvangen, toch?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:58

Als je iets niet, of juist wel wilt doen, gebruiken of wat dan ook, zijn er altijd legio argumenten om je standpunt goed te praten. Zo zal ik (als capdraagster) altijd de ongevallen naar voren halen die voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een cap en degene die hem weigert te dragen zal argumenten hebben die dat goedpraten.
Hetzelfde met de autogordel. Mensen die dat ding haten en hem niet omdoen, kennen altijd wel iemand die net het geluk had uit de auto geslingerd te zijn en zo hun ongeluk overleefd hebben. Terwijl ik (die wel een gordel draag) juist mensen ken die dankzij die gordel niet uit hun auto geslingerd zijn en dus nog leven.

Dus... we kunnen nog eeuwen doorkleppen over wel en niet, we krijgen nooit dezelfde mening. :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:19

Gelukkig niet SusanW, dan blijft er nog wat te praten over.. :D

En zolang iedereen elkaars mening respecteerd en een ander niet tot iets wil dwingen,
kunnen we allemaal prettig en gezellig met elkaar omgaan +:)+

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:27

Op vriendelijk verzoek van iemand anders plaats ik hier even een stukje in reactie op PeterV.
Citaat:
Yeah baby yeah,daar is ie weer het rolschaats arrest.
Is men nu werkelijk niet is staat om een arrest te vinden dat met paarden heeft te maken inplaats van met gewield schoeisel??

Ik zal eindigen met een aantal arresten die wel met paarden te maken hebben.
Hierin kun je onomstotelijk lezen dat er 2 zeer belangrijke gegevens zijn die zeer veel invloed hebben op het uiteindelijke vonnis.

Eigenaar (van het paard)
Risicoaanvaarding (van de ruiter)

Deze arresten gaan over ongevallen met manegepaarden (dus paarden die niet in het bezit zijn van de ruiter) het is niet mogelijk (ondanks het grote aantal ongelukken) om een arrest te vinden mbt eigen paarden.Hoe zou dat toch komen!.Zou het misschien zo zijn dat het merendeel van deze ongelukken gebeuren op een eigen paard en derhalve de risicoaanvaarder en de eigenaar 1 persoon zijn!!

Als je onderstaande arresten leest en begrijpt zul je tot de conclusie komen dat of de aansprakelijkheid wordt gelegd bij de ruiter of bij de eigenaar (al naar gelang de situatie)

Er is geen arrest te te vinden waar iemand anders dan de eigenaar van het paard aansprakelijk wordt gehouden als met het risico aanvaardings beginsel niet laat meewegen.
Dus kan de conclusie alleen maar zijn dat als je rijd/start op een paard dit in eigen bezit is de aansprakelijkheid zal liggen bij jezelf en niet bij een organisatie of locatie eigenaar.

Daar tegenover staat dan weer dat als je als eigenaar iemand laat starten/rijden op je paard jij als eigenaar aansprakelijk bent.
Ik hoop dat men zich bewust is van het feit dat als er iets gebeurt en de rechter de risico aanvaarding van de ruiter niet meeneemt in zijn beslissing de eigenaar schuldig is.

Hoe is het wettelijk geregeld?
Alhoewel er op de manegehouder geen wettelijke verplichting rust om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, kan er van worden uitgegaan dat het overgrote deel van de maneges een verzekering heeft afgesloten om de risico’s van aansprakelijkheid voor letsel bij lesklanten af te dekken. Geschillen die ontstaan over de vraag of de manegehouder al dan niet aansprakelijk is in een specifieke situatie, worden daarom vaak afgehandeld tussen de verzekeringsmaatschappij van de manege en het slachtoffer.
Bij de beoordeling van een aansprakelijkheidsvraag is van belang dat de manegehouder op grond van de wet enerzijds aansprakelijk is als bezitter van het paard en daarnaast als gebruiker van het paard in de uitoefening van een bedrijf. In beide gevallen betreft het een zogenaamde risicoaansprakelijkheid. Dit betekent dat bij een dergelijke aansprakelijkheid door de manegehouder niet het verweer kan worden ingeroepen dat de manegehouder de gedragingen van het paard niet in de hand had en de manegehouder daarom geen verwijt kan worden gemaakt van die gedragingen. Voor onverwachte en onvoorziene gedragingen van het paard is de manegehouder nu juist wél aansprakelijk. Wel is van belang te bedenken dat de aansprakelijkheid voor de schade kan worden ingeperkt, indien het slachtoffer zelf ook schuld heeft aan het oplopen van het letsel.
Bij de beantwoording van de vraag of een manegehouder aansprakelijk is voor letsel dat een ruiter heeft opgelopen tijdens paardrijlessen op een manege, is continu sprake van een spanning tussen enerzijds de risicoaansprakelijkheid van de manegehouder en anderzijds de eigen schuld van de ruiter. Het begrip “eigen schuld” is overigens een juridisch begrip dat niets met een moreel verwijt of iets dergelijks te maken heeft. In het dagelijks spraakgebruik zou men het beste van “eigen risico” kunnen spreken, maar dat doe ik niet omdat daarmee in juridische zin iets anders bedoeld wordt.
De “eigen schuld” wordt ingegeven door het idee dat het een feit van algemene bekendheid is dat paardrijden niet geheel zonder gevaar is (zeker niet voor beginners). Bij het bestijgen van het paard neemt iedere ruiter min of meer welbewust het risico geconfronteerd te worden met de voor de ruiter niet altijd goed in te schatten reactie van het paard op de ruiter en de omstandigheden. In tegenstelling tot andere “gevaarlijke” sporten zijn er aan het paardrijden wat dat betreft onberekenbare elementen verbonden. Op voorhand is het daarom in de regel niet direct redelijk om ongevallen vervolgens (geheel) toe te rekenen aan de manegehouder. Hierbij is ook nog van belang dat het nemen van paardrijlessen op een manege in een contractuele setting gebeurt; de manege heeft een overeenkomst met de ruiter gesloten terzake van het geven van paardrijlessen. De ruiter onderwerpt zich vrijwillig aan het gedrag van het paard.

Hoe denkt de rechter over dit onderwerp?
Het is interessant om te bezien hoe de rechter omgaat met het spanningsveld tussen de aansprakelijkheid van de manegehouder en de eigen schuld van de ruiter.
In een uitspraak van het Gerechtshof Leeuwarden 13 januari 1982 ging het om een geval waarbij een vijftienjarig meisje paardrijles had, waarbij zij van de instructeur de opdracht kreeg om in galop te gaan. Het meisje deed dit en nadat zij een halve minuut in galop had gereden, maakte het paard een voor de ruiter onverwachtse wending, waardoor de ruiter van het paard viel. Het Gerechtshof Leeuwarden wees de vordering tot schadevergoeding af. Het Hof motiveerde haar beslissing door te stellen dat de schade was ontstaan op grond van omstandigheden die, naar de opvattingen in het maatschappelijk verkeer, tot de risicosfeer van het slachtoffer behoren. Oftewel door te stellen dat men in het algemeen van mening zou zijn dat een ruiter zijn eigen schade maar moet dragen.
De Amsterdamse rechtbank heeft vervolgens op 1 februari 1984 een uitspraak gedaan in een zaak waarbij een 11-jarig meisjes tijdens een ruiterkamp (het betrof een buitenrit) ten val is gekomen nadat haar paard een onverwachte beweging had gemaakt en uit de rij was gesprongen. Het meisje had een verbrijzeld kaakbot met een fractuur die doorliep naar de bodem van de rechter oogkas. Opnieuw kwam de rechter tot de conclusie dat de eigenaar van het paard, tevens organisator van het ruiterkamp niet aansprakelijk was. Kennelijk geïnspireerd door het Gerechtshof te Leeuwarden motiveerde de rechtbank Amsterdam dit vonnis door eveneens te stellen dat het risico van een ongeval naar de verkeersopvattingen voor rekening van het slachtoffer diende te worden gedragen. Ook hier werd geen schadevergoeding toegewezen.
Alhoewel er meerdere uitspraken zijn gedaan dan slechts de hiervoor genoemde twee, geven de uitspraken een goede indruk van de algemene tendens die er tot voor kort bij de rechters te bespeuren was, te weten dat de manegehouder volgens de rechter in de meerderheid van de gevallen niet aansprakelijk zou zijn. Recent zijn er echter twee uitspraken gepubliceerd waaruit blijkt dat een manege ook geheel aansprakelijk kan zijn.
De eerste uitspraak is er een van het Gerechtshof Arnhem van 30 oktober 2001 waarbij de volgende situatie zich voor deed. De manegeklant, een 19-jarige jonge vrouw, kreeg tijdens de les de instructie om over te gaan van draf naar galop. De ruiter gaf gevolg aan deze opdracht, maar het paard dat bereden werd weigerde in galop te gaan, waarna de ruiter het paard zonder nadere aanwijzing van de instructrice nog twee keer aanspoorde. Bij de derde poging om het paard aan te sporen bokte het paard, als gevolg waarvan de ruiter van het paard afviel. Vervolgens is het paard op de rechterpols van de ruiter komen te staan, waardoor de ruiter ernstig letsel heeft opgelopen. De ruiter heeft, als gevolg van haar letsel, enige tijd niet kunnen werken en heeft haar opleiding tot verpleegkundige niet in het normale studietempo kunnen afronden. Blijkens de tekst van de uitspraak heeft zij in ieder geval drie jaren fysiotherapie moeten volgen. Tijdens een door het Gerechtshof Arnhem opgedragen getuigenverhoor is tot uiting gekomen dat het paard in kwestie al enkele jaren op de manege aanwezig was en met enige regelmaat bokte wanneer deze aangespoord werd om in galop te gaan. Er waren in ieder geval 3 andere gevallen bekend waren waarbij ruiters van datzelfde paard waren afgevallen nadat deze bokte. De neiging tot bokken van het paard was derhalve een bekend gegeven waar de ervaren ruiters van de manege mee om konden gaan. De ruiter in kwestie had overigens sinds vijf jaar les gedurende een uur per week. In totaal waren er acht getuigen gehoord door het Hof, waaronder het slachtoffer zelf.
Het Gerechtshof concludeerde dat de manege bekend was met de hierboven genoemde “bijzonderheid” van het paard en dat de manege door de toewijzing tijdens de les van dat specifieke paard aan het slachtoffer een gevaar op het ontstaan van een ongeval met ernstig letsel in het leven heeft geroepen. Het Gerechtshof Arnhem bestempelt dit verwijt als zeer ernstig. Op grond van dit ernstige verwijt komt het Gerechtshof vervolgens tot de conclusie dat het algemene risico dat de ruiter had genomen door paardrijles te nemen, in het niet viel bij het verwijt dat de manege kon worden gemaakt, te weten: het toewijzen van een paard dat moeilijker te berijden was dan een gemiddeld manegepaard, aan het slachtoffer. Op grond van deze overweging komt het Gerechtshof tot de slotsom dat de manege, althans diens verzekeraar, gehouden is de gehele schade van het slachtoffer te vergoeden. Voor de goede orde: met een volledige schadevergoeding wordt bedoeld dat smartengeld zal moeten worden uitgekeerd, alsmede een vergoeding van de materiële schade, waaronder gemaakte (advocaats)kosten en gederfde inkomsten.
De meest recente opmerkelijke uitspraak is er een van de Hoge Raad d.d. 25 oktober 2002 waarin het ging om de volgende situatie. Een groep ruiters reed in het Amsterdamse Bos. De leiding was in handen van een ervaren instructeur te paard. Het slachtoffer reed op een paard van de manege en had nog niet veel rijervaring. Men reeds stapvoets en naderde een naast het ruiterpad geparkeerde auto met aanhangwagen. Toen de ruiters de auto passeerden haalde een inzittende van de auto een oranje bord uit de auto, waardoor het paard van het slachtoffer schrok en het slachtoffer van het paard viel. Het slachtoffer werd door het paard onder de voet gelopen en liep ernstig letsel op.
In dit arrest legt de Hoge Raad de nadruk op het feit dat in de wet aansprakelijkheid is gegeven voor eigenaren van dieren wanneer door het gedrag van dat dier schade ontstaat. Het enkele feit dat aan de gebeurtenis een (paardrij)overeenkomst tussen partijen ten grondslag lag en het slachtoffer het paard derhalve uit vrije wil bereed, is volgens de Hoge Raad geen doorslaggevend argument om de aansprakelijkheid voor dieren op grond van de wet zomaar buiten beschouwing te laten. Het in de lagere rechtspraak gehanteerde argument van de risico-aanvaarding wordt door de Hoge Raad niet gebruikt. De Hoge Raad acht van doorslaggevend belang dat in dit geval geen enkel verwijt aan het slachtoffer te maken valt (de ruiter had geen rijfout gemaakt door het paard te heftig aan te sporen of iets dergelijks) zodat volgens de Hoge Raad de hoofdregel van de eigenaars-aansprakelijkheid in stand moet worden gelaten.

Conclusie en advies voor de praktijk:
De recente uitspraken van het Hof Arnhem en de Hoge Raad zijn opmerkelijk. Tegen de verwachtingen in speelt het argument van de risico-aanvaarding geen doorslaggevende rol. Het is so wie so voor het eerst dat de Hoge Raad als hoogste rechtscollege zich uitspreekt over een paardrijongeval. Over het algemeen is het juridisch uitgangspunt bij sport en spel situaties steeds dat de sporter zelf aansprakelijk is voor zijn eigen schade (risicoaanvaarding). Tot voor kort werd dit uitgangspunt bij het paardrijden ook steeds gehanteerd omdat de heersende gedacht is dat men zich bij het bestijgen van een paard per definitie bewust zal zijn van het gevaar dat dit met zich meebrengt. Gezien het arrest van het Hof Arnhem werd echter al duidelijk dat deze gedachtengang niet altijd gevolgd wordt door de rechter. In het arrest van het Hof wordt een afweging gemaakt tussen de verwijtbaarheid van enerzijds de ruiter en anderzijds de manege. In het hierboven genoemde arrest van de Hoge Raad was er geen sprake van een afweging van verwijtbaarheid simpelweg omdat eigenlijk noch de manegehouder noch de ruiter een verwijt te maken viel. Het paard – dat niet als een bijzonder schrikachtig paard bekend stond - schrok van een van buitenaf komende impuls en niet van een hulp van de ruiter. In een dergelijk situatie is volgens de Hoge Raad de manegehouder aansprakelijk simpelweg omdat deze de eigenaar van het paard is en de wet zegt dat eigenaren van dieren aansprakelijk zijn door schade die door deze dieren wordt aangebracht. Gezien de bovenstaande recente uitspraken is het niet langer onwaarschijnlijk dat een manegehouder aansprakelijk kan worden gehouden voor (een deel van) de schade van de ruiter. Manegehouders dienen derhalve zeer goed rekening te houden met de strekking van de uitspraken en zij dienen zich bij voorkeur goed te verzekeren! De vraag rijst overigens of de manegehouder zijn aansprakelijkheid bij voorbaat kan uitsluiten door een zogenaamd exoneratiebeding in bijvoorbeeld de lesovereenkomst. Het antwoord op deze vraag dient voorlopig ontkennend te worden beantwoord. In de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem uit oktober 2001 , wordt geoordeeld dat het verweer van de manege dat zij haar aansprakelijkheid heeft uitgesloten door middel van daartoe strekkende teksten op in de manege aanwezige borden, faalt. Meer tekst en uitleg wordt hierover in het arrest van het Gerechtshof niet gegeven. Iets meer hierover komen we te weten via de uitspraak van de president van de rechtbank Middelburg van 10 september 1993 . In deze situatie had de manegehouder op diverse plaatsen (de schuur, het publicatiebord en de zadelkamer) een tekst opgehangen met de volgende inhoud: “De omgang met, het huren van paarden en het betreden van het terrein en de stallen is geheel voor eigen risico”. De president van de rechtbank oordeelde dat het exoneratieverweer diende te worden verworpen omdat het niet redelijk zou zijn aansprakelijkheid al bij voorbaat uit te sluiten. In de uitspraak speelde nog een rol dat de manegehouder zich op het standpunt stelde dat het redelijk was dat hij alle aansprakelijkheid had uitgesloten omdat hij niet verzekerd was tegen dergelijke aansprakelijkheid. Dit verweer hielp hem echter niet. De rechter meende juist dat het onzorgvuldig was van de manegehouder om zich niet tegen aansprakelijkheid te verzekeren, gelet op het ongevalsrisico dat aan paardrijden, zeker door beginners, is verbonden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:02

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:24

Nee de eigenaar van het paard wordt aansprakelijk gesteld, en die eigenaar is toevallig de manege. En de ruiter is niet een ruiter op een eigen paard.
En daar zit nu nog steeds het verschil. Blijft het verschil zitten ook. En daarom klopt de lange lap tekst van Heintje hierboven ook helemaal niet. Zoals altijd zou ik zeggen.

Herhalen maakt het nog niet waar, wordt hier gezegd.
ik sluit me daarbij aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:46

iemand anders :))

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:50

Cap wel of niet is ieder zijn eigen keuze.
Alleen als ik in manege of ruimte van iemand anders rijd en ik ben daar verplicht een cap te dragen, dan heb ik mij daar aan te houden of ik moet daar niet gaan rijden.
Deze eigenaar is mij geen verklaring schuldig waarom ik dit moet.
En ik kan wel zeggen dat ik een quarter heb, het coolste en braafste paard ter wereld ;) ,of dat ik al zoveel ervaring heb dat ik er niet zomaar afval. :+ .De regels gelden voor iedereen.
Het zelfde geld dat als ik bij een vereniging aan een wedstrijd meedoe dan moet ik mij ook houden aan de voor hen geldende regels. En als inhoud dat ik een cap zou moeten dragen dan is dat niet anders (of je doet niet mee,ieder zijn keuze) ;) .
Dat gehammer altijd op de WRAN, dat daar toen de keuze is gemaakt voor het levelsysteem met gebruik van de cap, wordt wel eentonig.
Leg je neer bij het feit of rijd er niet,klaar. Maar houd nu maar eens op met dat gehakketak.
Laatst bijgewerkt door sliding op 13-11-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:50

zeker weten iemand anders ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:53

Nee Sliding, zo makkelijk is het dus niet. De wran loopt maar te herhalen hoe gevaarlijk het is, en waarom die verzekering er moet zijn e.d. Maar de wran heeft geen aansprakelijkheidsverzekering (volgens de berichten) ze hebben een ongevallen verzekering. En dat is heel wat anders. En tegelijk hebben ze de eigen paard regel laten vallen. Dus als een ander start op MIJN paard, dan ben ik degene die aansprakelijk is. Hooguit wordt die aansprakelijkheid verminderd doordat ik kan aantonen dat de ruiter iets doms heeft gedaan (gedeelde aansprakelijkheid) of doordat de organisator/eigenaar van de hal aangeklaagd kan worden wegens onrechtmatige daad (bijvoorbeeld grove nalatigheid o.i.d.)

Maar aangezien verzekeringsrecht kennelijk voor sommige mensen echt moeilijk in elkaar zit, geloven mensen de onzin. Omdat voor sommige kennelijk herhaling wel degelijk effect heeft. Ook als het niet waar is.